Jag brukar ha bär i dom - Bärpåse

• Gilla
  • Haha
daugaard och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En fryspåse på 1 l kan knappast räknas som bärkasse.
Ordet bärkasse är nog varken definierat av @useless eller SIS men kan man beskatta de "små" påsarna som idag erbjuds till frukt och grönt vore det väl tänkbart att samma typ av påse beskattas även om de säljs på rulle. Från samma länk som mitt förra inlägg:

Text från ett foruminlägg som diskuterar beskattning av plastbärkassar baserat på tjocklek och volym.
Denna skatt handlar inte enbart om de "riktiga bärkassarna" som man redan idag köper vid utgångskassan utan lika mycket om frukt- och gröntpåsarna. Dock beskattas dessa med olika belopp.

BirgitS
Det finns lite definitioner i PM:et inför skatten på plastbärkassar:
– bärkasse: påse, med eller utan handtag, som är avsedd att tillhandahållas konsumenter för att de ska kunna packa varor på en plats där varor tillhandahålls eller bära varor därifrån och som inte är avsedd för varaktigt bruk,
https://www.regeringen.se/49e200/co...d88529e2d114722f0/skatt-pa-plastbarkassar.pdf

Fryspåsar och soppåsar på rulle är alltså inte bärkassar eftersom de inte är till för att packa/bära varor i/från det ställe där varorna tillhandahålls (affären).

BirgitS BirgitS skrev:
Fryspåsar och soppåsar på rulle är alltså inte bärkassar eftersom de inte är till för att packa/bära varor i/från det ställe där varorna tillhandahålls (affären).
OK. Med den tolkningen är därmed dessa skattefria om de säljs på en rulle:

Rulle med genomskinliga plastpåsar mot vit bakgrund, förpackning märkt med pris och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men exakt samma påse är skattepliktig om den erbjuds/säljs för att packa grönsaker. Känns som lite svårt att hantera och kontrollera.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det bar mig lite emot idag när jag skulle handla åt en bekant och var tvungen att köpa en kasse.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Det bar mig lite emot idag när jag skulle handla åt en bekant och var tvungen att köpa en kasse.
Tvungen är väl ett hårt ord... finns ju massa lösning om man mår så dåligt över kassen :thinking:

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Vad var liksom vitsen med skattehöjningen?
Att vi ska köpa färre påsar så staten får in mindre pengar? För så kommer det ju att bli

nino nino skrev:
Att vi ska köpa färre påsar så staten får in mindre pengar? För så kommer det ju att bli
Saker som politiker tror vi inte klarar oss utan beskattas högt, så de slipper jobba så hård och kan glida runt och visa hur duktiga de är på att strössla våra pengar på andra

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Populism!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Tvungen är väl ett hårt ord... finns ju massa lösning om man mår så dåligt över kassen :thinking:
Mår dåligt är väl ett hårt ord... Var ju inte meningen att det skulle tas på fullaste allvar direkt, men visst, man kan tolka det som man vill ;)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Syftet är att uppnå målet att alla i Europa ska komma ner till en förbrukning av 45 plastbärkassar per person och år om några år. För förra året var målet 90 st.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Populism!
Det är väl snarare motsatsen till populism att införa något som de flesta tycker är negativt.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl snarare motsatsen till populism att införa något som de flesta tycker är negativt.
Varför tror du att de flesta tycker det är negativt? Prussiluskialismen är mycket stark i vår kultur. Jag skulle inte förvånas om det finns en folklig majoritet för detta beslut.

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför tror du att de flesta tycker det är negativt? Prussiluskialismen är mycket stark i vår kultur. Jag skulle inte förvånas om det finns en folklig majoritet för detta beslut.
Okej, då tror vi olika.

BirgitS BirgitS skrev:
införa något som de flesta tycker är negativt.
Är du säker på det? Jag får intrycket att många "just nu" uppskattar symboliska handlingar i "miljöns" namn vare sig de de är rationella och bygger på "vetenskaplig grund" eller ej.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.