167 638 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Ordet bärkasse är nog varken definierat av @useless eller SIS men kan man beskatta de "små" påsarna som idag erbjuds till frukt och grönt vore det väl tänkbart att samma typ av påse beskattas även om de säljs på rulle. Från samma länk som mitt förra inlägg:BirgitS skrev:
Denna skatt handlar inte enbart om de "riktiga bärkassarna" som man redan idag köper vid utgångskassan utan lika mycket om frukt- och gröntpåsarna. Dock beskattas dessa med olika belopp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det finns lite definitioner i PM:et inför skatten på plastbärkassar:
Fryspåsar och soppåsar på rulle är alltså inte bärkassar eftersom de inte är till för att packa/bära varor i/från det ställe där varorna tillhandahålls (affären).
https://www.regeringen.se/49e200/co...d88529e2d114722f0/skatt-pa-plastbarkassar.pdf
Fryspåsar och soppåsar på rulle är alltså inte bärkassar eftersom de inte är till för att packa/bära varor i/från det ställe där varorna tillhandahålls (affären).
OK. Med den tolkningen är därmed dessa skattefria om de säljs på en rulle:BirgitS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men exakt samma påse är skattepliktig om den erbjuds/säljs för att packa grönsaker. Känns som lite svårt att hantera och kontrollera.
Det bar mig lite emot idag när jag skulle handla åt en bekant och var tvungen att köpa en kasse.
Saker som politiker tror vi inte klarar oss utan beskattas högt, så de slipper jobba så hård och kan glida runt och visa hur duktiga de är på att strössla våra pengar på andranino skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Syftet är att uppnå målet att alla i Europa ska komma ner till en förbrukning av 45 plastbärkassar per person och år om några år. För förra året var målet 90 st.nino skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg