Gråzonen till OT men varför är det bara? Systembolaget som erbjuder kunderna att ta hem varorna i sina överblivna kartonger? Kanske övriga typer av butiker inte får "praktiska" kartonger i samma omfattning eller vad tror ni? :thinking: Använder nästan alltid kartong på Boa om jag inte köper så lite att det ryms i innerfickan. :cool:

• Gilla
niklasn och 2 till
  • Laddar…
hsd
Återanvända butikens kartonger är vin-vin för båda parter

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
kest och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gråzonen till OT men varför är det bara? Systembolaget som erbjuder kunderna att ta hem varorna i sina överblivna kartonger? Kanske övriga typer av butiker inte får "praktiska" kartonger i samma omfattning eller vad tror ni? :thinking: Använder nästan alltid kartong på Boa om jag inte köper så lite att det ryms i innerfickan. :cool:
"Banankartonger" var poppis att hämta i affären och h som flytt låda när jag var yngre.

harry73 harry73 skrev:
...
Hela idén med plastkasser är att de efter användning återanvänds som avfallspåse och går till förbränning. Därmed tar den cirkulära delen i plasten slut vid plastkassen. Frågan är då om det är bättre att producera en (cirkulär) plastpåse för att den därefter går till förbränning (i bästa fall) eller att inte producera den för att behovet inte längre finns. Det cirkulära råmaterialet kan då användas för andra saker som är mer efterfrågade.
...
Det här är pudelns kärna. Det är uppkomsten av sopor som är problemet. Om vi inte producerar sopor är allt en icke-fråga.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Bra fråga, i Holland och Tyskland finns/fanns det tomma kartonger att packa varor i i varje livsmedelsaffär.

Jag har fått "bananlådor" från min ica-butik. Jag har dom att bära in ved från vedbacken. Jag fick så många jag ville ha.

harry73
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det här är pudelns kärna. Det är uppkomsten av sopor som är problemet. Om vi inte producerar sopor är allt en icke-fråga.
Kunde inte sagt det bättre, och sopsorterar man bra, blir det löjligt lite brännbart kvar som ska packas i soppåsar.
De mesta som hamnar i brännbart hos oss är det som slängs i badrummet, och där hamnar tyvärr många plastförpackningar. Komma att ställa en behållare för plastförpackningar där någon gång.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jag använder bananlådor till veden också, å när de blir utslitna är det värmetillskott :cool:

hsd hsd skrev:
Jag använder bananlådor till veden också,
Och jag kör mest med Biltemas större "shopingkassar". Precis lagom för att vara överdjävligt tunga men ändå bärbara när de är fulla. :(

hsd
3-4 bananlådor är lagomt att ta med från vedboden :p

Använder en säckkärra

hsd hsd skrev:
3-4 bananlådor är lagomt att ta med från vedboden :p
Svårt att läsa mikroskriften men jag drar slutsatsen att du är starkare än vad jag är. (y) En inte alltför djärv slutsats för övrigt. :worried:

Person som kämpar med att bära en stapel av för tunga lådor.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
hsd
Det räcker med en i sänder om man bär utan hjäpmedel

harry73 harry73 skrev:
Kunde inte sagt det bättre, och sopsorterar man bra, blir det löjligt lite brännbart kvar som ska packas i soppåsar.
De mesta som hamnar i brännbart hos oss är det som slängs i badrummet, och där hamnar tyvärr många plastförpackningar. Komma att ställa en behållare för plastförpackningar där någon gång.
Vi ”producerade” 29 kg sopor i vårt hushåll förra året. 4 vuxna personer. Kanske 10-11 återanvända plastkassar med restavfall.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
galento
Men om man nu ska importera sop påsar från Kina och
frakta detta runt halva jordklotet kan ju heller inte vara
nåt vettigt för miljön.
Att länder i Asien totalt skiter i miljön borde vara viktigare
att försöka ändra på om man vill ha bort plast i haven.
( som är förjävligt )
Kruxet är väl att finansministern slösat med rikets resurser
och tittar efter en ny "mjölkko".

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.