C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Falsk marknadsföring tyvärr, går inte att motbevisa tillverkaren men om dom når 50% är det ju bra ändå.
Påståendet kan nog mycket väl stämma, men jag misstänker starkt att de inte tillverkas av några gamla kladdiga korvpaket från förpackningsinsamlingen, som jag tror de flesta ser framför sig, Råmaterialet kommer nog från PET-flaskor eller någon annan "ren" källa av återvunnet plastmaterial.
Materialet från förpackningsinsamlingen verkar ju inte duga till så mycket annat än förbränning.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Personligen ogillar jag skarpt att behöva sortera sopor och samtidigt betala hämtning. Det är helt absurt att vi betalar dyra pengar när vi gör jobbet. Sopor är en handelsvara, vi borde få betalt eller åtminstone gratis hämtning mot att vi sorterar.
Jag räknade lite på det där, och jag kom fram till att jag betalar mer för att bli av med de tomma mjölkförpackningarna än vad jag betalar för mjölken jag köper.

• Gilla
JA”Snabbe” och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Påståendet kan nog mycket väl stämma, men jag misstänker starkt att de inte tillverkas av några gamla kladdiga korvpaket från förpackningsinsamlingen, som jag tror de flesta ser framför sig, Råmaterialet kommer nog från PET-flaskor eller någon annan "ren" källa av återvunnet plastmaterial.
Materialet från förpackningsinsamlingen verkar ju inte duga till så mycket annat än förbränning.
Ja det stämmer bra. Det måste vara "ren" plast och gärna av samma typ. Oftast är det en blandning av kvalitet då detta är billigare och då kan man inte mixa ihop det "vanliga" granulatet med så hög procent återvunnet granulat. Påsarna får sämre standard, går sönder lätt och är svårtillverkade i produktionsmaskinerna.

A andersmc skrev:
Jag räknade lite på det där, och jag kom fram till att jag betalar mer för att bli av med de tomma mjölkförpackningarna än vad jag betalar för mjölken jag köper.
Det är därför det ska finnas återvinning vid mataffär/köpcenter. Återvinn först, handla sen. Kostar noll? Man ska ju ändå dit å handla

galento
C cpalm skrev:
Mer info på tillverkaren av plastbärkassars hemsida av företaget
i tv Värmland reportaget.Samma företagslogga som i inslaget.

https://www.trioplast.com/sv/produkter-losningar/barkassar-och-pasar/

C
galento galento skrev:
Mer info på tillverkaren av plastbärkassars hemsida
Mmmm. Dock säger de ju inget om vilken typ av returmaterial som används.

”Upp till 80%...” helgardering.se

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Dessa är skattefria och således billigare än de vanliga ICA-påsarna. Köp en rulle och börja packa matvaror. Rulle med svarta soppåsar märkta "Skona" från ICA, 125 liter, 8 stycken per paket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Det är därför det ska finnas återvinning vid mataffär/köpcenter. Återvinn först, handla sen. Kostar noll? Man ska ju ändå dit å handla
Jag kan i princip göra så, jag kan slänga de tomma förpackningarna i en container på väg till affären. Det hade inte kostat mig något.

Men jag MÅSTE ha sophämtning. Den kostar drygt hundra kronor per tömning. Och på den tid som är mellan tömningarna hinner jag aldrig få ihop så många som tio tomma förpackningar. Snarare hälften.

Jag använder tygkassar. Men för att inte bli total miljöbov så är det inte kassar jag skaffat för ändamålet, utan kassar jag fått i andra sammanhang. Den bästa, och segaste, är en kasse som en skrivare jag köpte för många år sedan var förpackad i. Skrivaren är skrotad sedan länge, men kassen använder jag fortfarande. Ganska konstigt...

... ja, så tycker ni.
Men sedan köpet gjordes har två decennier svunnit.
Två spröda drivremmar brista hunnit.
Men kassen, han står ännu bi!

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vi isverige kan nog packa matvarorna i precis vad vi vill utan att det spelar nån roll........Vi har inte för vana att slänga skiten i naturen eller havet så i det stora hela så är det bara miljöpolitik att lobba för "bättre" alternativ. Det är som vanligt någon någonstans som tjänar pengar på alla miljöval........

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
harry73
A andersmc skrev:
Den beräkning vill jag gärna se

BirgitS BirgitS skrev:
Även två tunna avfallspåsar gör av med mindre plast än en vanlig ICA-kasse. Sen vet jag inte vad det har att göra med att man skulle bo i lägenhet, jag har bott i båda delarna och ser inte att det är någon skillnad.
Jag tycker det är skillnad om man har möjlighet att soppsortera eller inte. Vi har en kokvrå där knappt en vanlig soppåse får plats. En mindre skilja på kompost och andra sopor. Sen undrar jag verkligen hur mycket mindre plast det går för två tunna en än från Ica? Den från Ica är ju gjord av returplast och används för frakt plus att den går till nya sopor där den förbränns och blir värme. Vad är det för fel på det upplägget? Som sagt, vi i Sverige har inga problem med plast i naturen. Vi tar ju hand om våra påsar.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Sen undrar jag verkligen hur mycket mindre plast det går för två tunna en än från Ica?
Första bästa viktangivna avfallspåse som råkar komma från Classe verkar väga fem gram:

https://www.clasohlson.com/se/Avfallspåsar-med-knythandtag/p/34-8002

En normal plastkasse väger enligt den allmänt respekterade kunskapskällan Hamsterpaj :surprised: 18 gram.

http://www.hamsterpaj.net/diskussio...ycket-vager-en-plastpase-som-man-k/sida_1.php

Svaret på din fråga borde därmed vara 44 procent mindre.

Med viss reservation för kvaliteten på källorna... :p

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.