167 627 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Köper aldrig plast-eller papperskassar. Nyligen startade renhållningsverket samarbete med ICA och COOP och där finns nu samma papperspåsar vid frukt-&grönt som vi också får hem för matavfallet istället för de små tunna plastpåsarna och dessa åyeranvänds då man kommer hem. Bärkasse använder jag nylon/tyg(?)kassar som håller i evighet. Allmänt avfall för bränning läggs i tömda pelletssäckar som är praktiska eftersom de är så djupa. En årsförbrukning pellets räcker för detta. De gör att soptunnan hålls ren pga påsarna bara fylls till hälften. Under trädgårdssäsongen går grönsaksavfallet jämte äggskal i varmkomposten (maten är till största delen vegetarisk) .
Men jag måste ta bilen till sopstationen för tidningar, tompavor, plåtburkar ets så att leva miljösmart är omöjligt hos mig.
Men jag måste ta bilen till sopstationen för tidningar, tompavor, plåtburkar ets så att leva miljösmart är omöjligt hos mig.
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Bara att vika bunten så sitter bandet löst, men det borde vara en pappersremsa i istället, eller att påsarna låg i en papperspåseyonna skrev:
Det löste vi när jag var liten med ett rektangulärt plastlock som sattes ovanpå, fungerade fint. Gjort för att tåla disk osv.F Finndjävel skrev:
Skruvkorken är dock smidig för de med mindre styrka, tex äldre, samt att det finns hjälpmedel där du smidigt kan få extra kraft för att öppna korken, smarta plastgrepp.
Men för mig känns det onödigt , synd att det antagligen blir för knepigt att ha två olika förpackningar för samma mjölk.
Just nu dokumentär från 2018 på national geographic. "Smutsiga affärer"
Visar brittiska återvinningen.
Det är återvunnet när trucken tryckt in det i en container och de stängt dörrarna.
Sen skeppas det till Hong Kong, inkl all plast som inte går att återvinna och får stå där och handlaren har ingen aning om hur han skulle lösa det för Kina ville inte ta emot mer skit från västvärlden.
Många svenskar vurmar om att vi bara är en så liten del som inte påverkar så mycket.
Men de mesta vi köper i teknik står det ju taiwan, hong kong och kina (nåja det står ofta inte kina utan PRC)
Hade varit intressant och veta hur många ton som exporteras till asien från Sverige. Om våra ica kassar flyter runt i havet där borta.
Visar brittiska återvinningen.
Det är återvunnet när trucken tryckt in det i en container och de stängt dörrarna.
Sen skeppas det till Hong Kong, inkl all plast som inte går att återvinna och får stå där och handlaren har ingen aning om hur han skulle lösa det för Kina ville inte ta emot mer skit från västvärlden.
Många svenskar vurmar om att vi bara är en så liten del som inte påverkar så mycket.
Men de mesta vi köper i teknik står det ju taiwan, hong kong och kina (nåja det står ofta inte kina utan PRC)
Hade varit intressant och veta hur många ton som exporteras till asien från Sverige. Om våra ica kassar flyter runt i havet där borta.
Här kom en länk där det är med i Värmlandsnytt angående
skatten på plastbärkassar. Där det sägs att den införs för att
minska nedskräpningen , skitsnack tycker jag.
Om vi i Norden har ett fungerande återvinnings system för
plast och andra material så hjälper väl inte en skatt nedskräpningen
i u länder och andra länder.
https://www.svtplay.se/video/252179...vt-nyheter-varmland-17-jan-18-33-1?start=auto
Att sen inte finans och marknadsminister Per Bolund ens är rakryggad
nog att kommentera nyhetssändningen visar ju miljöpartiets svaga
fakta om detta.
skatten på plastbärkassar. Där det sägs att den införs för att
minska nedskräpningen , skitsnack tycker jag.
Om vi i Norden har ett fungerande återvinnings system för
plast och andra material så hjälper väl inte en skatt nedskräpningen
i u länder och andra länder.
https://www.svtplay.se/video/252179...vt-nyheter-varmland-17-jan-18-33-1?start=auto
Att sen inte finans och marknadsminister Per Bolund ens är rakryggad
nog att kommentera nyhetssändningen visar ju miljöpartiets svaga
fakta om detta.
Bor man i lägenhet så känns det hål i huvudet att använda en tygkasse för att handla, för att sedan köpa plastpåsar på rulle för att kasta sopor i. De på rulle är ju dessutom både mindre och tunnare, går åt två stycken istället för en.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Som sagt det är ett EU-mål om max antal plastkassar per hushåll och år. När man är med i EU så får man följa besluten därifrån även om argumenten inte riktigt stämmer in på ens egen situation utan beslutet är taget för att det är ett problem i EU.
Som tagits upp i tråden så har vi inte ett riktigt bra fungerande återvinningssystem för plast i Sverige.
Som tagits upp i tråden så har vi inte ett riktigt bra fungerande återvinningssystem för plast i Sverige.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Även två tunna avfallspåsar gör av med mindre plast än en vanlig ICA-kasse. Sen vet jag inte vad det har att göra med att man skulle bo i lägenhet, jag har bott i båda delarna och ser inte att det är någon skillnad.O Oxymoron skrev:
Nej då gör du fel. Förpackningarna är designade att fungera i återvinningen och det förekommer alltid lite plast i pappersåtervinningen. Plasten separeras från pappersfibrerna genom blötläggning så lägg hela den oskadade förpackningen i pappersåtervinningen.C calibramicke skrev:Sen stör jag mig verkligen på när man blandar papp och plast i samma förpackning. Jag källsorterar ganska extremt och stör mig sjukt mycket på när jag måste klippa bort plasten från pappförpackningen (jag menar exempelvis brödpåsar som har lite transparent plast för att man ska kunna se igenom påsen)
Varför säger du det? Vi har en mycket god återvinning av plasten. Enligt EU-regler är värmeutvinning ur plasten återvinning. Och vad annars göra med den nedgeggade plasten från alla livsmedelsförpackningar?BirgitS skrev:
Eftersom vi bor lantligt så veckohandlar vi. Då blir det typ Ikea-kassor och ett par nya papperskassar till återvinningen. Behövs någon liten extra vara under veckan brukar jag ta det i handen eller i nån gammal turisttygpåse som jag har liggandes skräpande.
Vi använder de tunna plastpåsarna man lägger grönsakerna i som soppåsar. Då får de ett nytt liv.
Vi använder de tunna plastpåsarna man lägger grönsakerna i som soppåsar. Då får de ett nytt liv.