167 627 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Tycker stolleriet blir otroligt tydligt om man tittar runt lite på ICA och funderar på om det finns förpackningar med onödigt mycket plast i, och jämför det plastslöseriet med påsen man köper i kassan. Det är helt sjukt vad ICA tokslösar med plast men helt utan diskussion. Näe, det är kassen kunderna bär hem varorna i som är problemet!
Köpte lite karre idag.J JPW skrev:Tycker stolleriet blir otroligt tydligt om man tittar runt lite på ICA och funderar på om det finns förpackningar med onödigt mycket plast i, och jämför det plastslöseriet med påsen man köper i kassan. Det är helt sjukt vad ICA tokslösar med plast men helt utan diskussion. Näe, det är kassen kunderna bär hem varorna i som är problemet!
Köttet var vacumförpackat med den lite tjockare plasten sen så över den tjockare plasten så sitter det tunnare plast med trycket på. Ganska stört att göra sådana förpackningar. Hur "miljövänlig" plasten än anses så skall det likväl tillverkas och hanteras. Citygross i vår stad vacumförpackar med, men de använder sig av enorma plastark som innehållet bara täcker 50 % av ytan.

Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Ja det undrar jag också ? Om det skulle vara 80 % återvunnen plast iClaes Sörmland skrev:
plastbärkassarna borde ju detta vara mycket bra.
Att sen många förpackningar har onödigt mycket plast är ju klart.
Tyvärr går det lnte att använda så mycket som 80% återvunnet material i en bärkasse ännu, kanske 40-50 i bästa fall. Däremot är det konstigt att det inte säljs fler bio-kassar helt utan plast!!
Handlar i 99,90% av gångerna plastkassar och fler än jag behöver i butiken för att ha till sopor senare.
Lär väl få köpa en katong kassar innan höjningen från favoritbutiken så man har några år.
Sen tror jag inte på att höjningen kommer fungera, de kommer ta fram tjocka kassar som kliver utanför klassningen. blir säkert dyrare iomd. men inte lika svindyrt som MP vill ha det till. Så ännu ett slag i luften och mer material går åt för tillverkningen ist. för mindre...
Lär väl få köpa en katong kassar innan höjningen från favoritbutiken så man har några år.
Sen tror jag inte på att höjningen kommer fungera, de kommer ta fram tjocka kassar som kliver utanför klassningen. blir säkert dyrare iomd. men inte lika svindyrt som MP vill ha det till. Så ännu ett slag i luften och mer material går åt för tillverkningen ist. för mindre...