24 861 läst ·
71 svar
25k läst
71 svar
Pannor direkt på plåttak, utan papp och utan innertak - Fuskbygge?
Många bra svar i tråden, håller helt med om att man inte behöver stressa över ett tak som fungerat felfritt i så många år.
Fuktkvoten är ju bra och du nämner att lådor som stått där uppe blivit fuktiga.
Ja? Det är en kallvind. Under en rätt stor del av året är det ingen nämnvärd skillnad mellan luftfuktigheten utomhus och på vinden om ventilationen är som den ska.
Hade lådorna blivit fuktiga om du ställt dem ute under tak under samma period så är det inte något fel på klimatet på vinden.
Men, det jag inte ser någon ta upp: Du nämner att det är ett parhus.
Antar att takkonstruktionen är densamma på båda delarna av paret?
I så fall bör ni även prata med grannarna om taket då och då.
Finns som sagt ingen orsak att göra något akut baserat på hur det ser ut hos dig.
Men när väl en av er beslutar sig för att byta tak blir det kanske något som berör er båda?
Fuktkvoten är ju bra och du nämner att lådor som stått där uppe blivit fuktiga.
Ja? Det är en kallvind. Under en rätt stor del av året är det ingen nämnvärd skillnad mellan luftfuktigheten utomhus och på vinden om ventilationen är som den ska.
Hade lådorna blivit fuktiga om du ställt dem ute under tak under samma period så är det inte något fel på klimatet på vinden.
Men, det jag inte ser någon ta upp: Du nämner att det är ett parhus.
Antar att takkonstruktionen är densamma på båda delarna av paret?
I så fall bör ni även prata med grannarna om taket då och då.
Finns som sagt ingen orsak att göra något akut baserat på hur det ser ut hos dig.
Men när väl en av er beslutar sig för att byta tak blir det kanske något som berör er båda?
Otroligt att varken besiktningsman eller Anticimex påpekat vare sig konstruktionen eller avsaknaden av ventilation. Oavsett vilket måste det göras om helt till en korrekt konstruktion.H Håbbe01 skrev:
Motivera varför nått som hållt i snart 30år och fortfarande ser bra ut måste göras om helt? Förutom att kanske byta nån trasig panna som för övrigt tillhör underhållet av ett tak med pannor.P POP59 skrev:
Gissar att ditt förslag är riktigt dåligt med tanke på ekonomi och miljö.
Enkla fukrmätare och hemautomation kostar någon hundralapp per sensor och sen nån hemautomstionshub som man säkert ändå kommer skaffa... Ja, jag är lite prylnörd... "hemautomationsfreak" och då är tröskeln låg... men i grunden håller jag med, har det varit torrt i 30 år, byt trasiga pannor och spara till takbyte om 20 år sådär... 😉F fribygg skrev:
Eftersom det inte har indikerats förhöjd fuktkvot vid mätning eller fins microibiell påväxt (mögel) har besiktningsmannen ingen anledning att misstänka framtida problem.P POP59 skrev:
Mentalt trygghetshöjande åtgärder kan färemot utföras när verkligt behov av takrenovering förekommer någon gång i framtiden.
Att investera i de där fuktmätarna/ sensorerna verkar som jag nog tidigare skrivit HELT onödigt eftersom taket och vinden verkar ha fungerat helt utan problem i mer än ett kvarts sekel.P pappaM skrev:Enkla fukrmätare och hemautomation kostar någon hundralapp per sensor och sen nån hemautomstionshub som man säkert ändå kommer skaffa... Ja, jag är lite prylnörd... "hemautomationsfreak" och då är tröskeln låg... men i grunden håller jag med, har det varit torrt i 30 år, byt trasiga pannor och spara till takbyte om 20 år sådär... 😉
Att istället ägna en stund varje år åt visuell kontroll av yttertak och vind bör tillsammans med vanligt underhåll ( dvs byte trasiga pannor) göra att taket kan leva många år än och att TS har god tid på sig att spara ihop till riktigt lertegel eller falsad plåt han önskar så.
Jag har bara ögnat genom allt som är skrivet och jag vet att jag bara upprepar vad andra har skrivit.
Men jag vill bara säga att ta ett steg tillbaka och andas lugnt.
Ja, det är en väldigt ovanlig konstruktion, eventuellt helt unik.
Men det har trots allt tydligen inte uppstått några problem under alla dessa år, och det verkar absolut inte finnas någon akut situation nu.
Det här kan ni grunna över en tid, ni behöver inte förhasta er och påbörja något direkt, utan detta kommer att klara sig flera år till utan att något mer händer.
Så börja att samla tankar och information, fundera på vilket slags tak ni vill ha som nästa tak (det är ju inte säkert att ni tycker tvåkupiga betongpannor är det bästa/snyggaste/enklaste/billigaste (välj valfria parametrar som viktiga)).
Forumet här är ju också en guldgruva med både gamla trådar samt kunnigt folk som ger av sina kunskaper.
Vad gäller fuktkvoten, den är inte alarmerande, men den skulle gärna fått vara lite lägre, nu är det nära max "tillåten".
Jag undrar lite om det inte är fukt som kommer från rummen under vinden.
Är det diffusionstät plast?
Kan det finnas någon avloppsavluftning eller likn som bidrar med fukt till vinden, eller något annat slags läckage.
Försök också att inspektera hela takets yta både underifrån och ovanifrån, för att kontrollera så det inte finns något ställe som det läcker in på.
Men jag vill bara säga att ta ett steg tillbaka och andas lugnt.
Ja, det är en väldigt ovanlig konstruktion, eventuellt helt unik.
Men det har trots allt tydligen inte uppstått några problem under alla dessa år, och det verkar absolut inte finnas någon akut situation nu.
Det här kan ni grunna över en tid, ni behöver inte förhasta er och påbörja något direkt, utan detta kommer att klara sig flera år till utan att något mer händer.
Så börja att samla tankar och information, fundera på vilket slags tak ni vill ha som nästa tak (det är ju inte säkert att ni tycker tvåkupiga betongpannor är det bästa/snyggaste/enklaste/billigaste (välj valfria parametrar som viktiga)).
Forumet här är ju också en guldgruva med både gamla trådar samt kunnigt folk som ger av sina kunskaper.
Vad gäller fuktkvoten, den är inte alarmerande, men den skulle gärna fått vara lite lägre, nu är det nära max "tillåten".
Jag undrar lite om det inte är fukt som kommer från rummen under vinden.
Är det diffusionstät plast?
Kan det finnas någon avloppsavluftning eller likn som bidrar med fukt till vinden, eller något annat slags läckage.
Försök också att inspektera hela takets yta både underifrån och ovanifrån, för att kontrollera så det inte finns något ställe som det läcker in på.
Jag är inte alls säker på att det är någon fördel att ta upp mer ventilationsöppningar på vinden (många kommer föreslå detta, men det är absolut inte säkert att det förbättrar något).
Jag skulle i första hand försöka minska mängden fukt som kommer till vinden.
För en fukthalt betyder att det tillförs fukt, annars skulle det vara kruttorrt.
Öppningar in till en vind betyder att vissa årstider tillförs det fukt till vinden via dessa öppningar, andra årstider vandrar fukt ut från vinden via dessa öppningar. Vad fuktbalansen blir om det tas upp mer öppningar är inte gott att veta utan ha grepp om helheten.
För en fukthalt betyder att det tillförs fukt, annars skulle det vara kruttorrt.
Öppningar in till en vind betyder att vissa årstider tillförs det fukt till vinden via dessa öppningar, andra årstider vandrar fukt ut från vinden via dessa öppningar. Vad fuktbalansen blir om det tas upp mer öppningar är inte gott att veta utan ha grepp om helheten.
Jag skulle i första hand inte över huvud taget gjort något, förutom att byta trasiga takpannor och ta bort mossan.Mikael_L skrev:
Jag är inte alls säker på att det är någon fördel att ta upp mer ventilationsöppningar på vinden (många kommer föreslå detta, men det är absolut inte säkert att det förbättrar något).
Allt annat är fullkomligt bortkastat och att slänga pengar i sjön.
Verkar vara lika hysteriskt med tak som med asbest.
Redigerat:
Hade du läst båda inläggen från mig hade du sett att jag håller med i grunden, men sen kan man tycka att det är lite kul med teknik och "att mäta är att veta"...F fribygg skrev:Att investera i de där fuktmätarna/ sensorerna verkar som jag nog tidigare skrivit HELT onödigt eftersom taket och vinden verkar ha fungerat helt utan problem i mer än ett kvarts sekel.
Att istället ägna en stund varje år åt visuell kontroll av yttertak och vind bör tillsammans med vanligt underhåll ( dvs byte trasiga pannor) göra att taket kan leva många år än och att TS har god tid på sig att spara ihop till riktigt lertegel eller falsad plåt han önskar så.
Fast viktigast är återigen, byt pannor, kolla lite ibland och sikta på takbyte om 20-25 år...
Ha en fin söndag i solen!
Varför skall TS behöva byta taket om 20-25år?P pappaM skrev:
Finns inte ens en underlagspapp som faller för tidens tand i TS takkonstruktion, så vad skall bytas då?
Visst kan det vara kul om man är teknikintresserad, men jag ser inga fördelar för TS att skaffa fuktmätare till sin friska vind och inget tyder på att TS är så teknikintresserad eftersom han inte skriver att han har eller önskar några fuktmätare på kallvinden.P pappaM skrev:
Klicka här för att svara