Nää, ska man elda med ved så måste man vara lite intresserad, annars ska man nog avstå. :) Det var faktiskt kul att elda med ved eftersom det kräver lite teknik, men pallade inte släpandet som aldrig tog slut.. ;)

Göran.W
Jo det är inte bara att lassa in ved utan det ska ske med lite "kärlek"

• Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Har kollat upp i dag hur dom vill ha det gjort på kommunen och jag blev rent stum.
Det ska upprättas
Bygganmälan
Kontroll plan
Plan ritning
Ritning på brandcells indelning
Och så klart ska det besiktigas.

Men för guds skull ska byta panna och ingen ändring ska ske mer än möjligen att rök röret från pannan ansluts några cm högre upp.

Blev helt matt när jag pratade med dom.

Som jag misstänkte! ;)

• Gilla
Kire_78
  • Laddar…
Göran.W
Kör på utan anmälan för jag tänker tolka det som mindre ändring och då krävs ingen anmälan.
Men en besiktning blir det så klart och anmälan av pannbyte till sörf.

Jag bytte från ved till pellets och för det krävdes ingenting. Jag kollade dock inte med kommunen utan med sotaren.

Dåligt att sådant här hanteras olika beroende på var man bor. Vi har en och samma lagstiftning.

• Gilla
GordonE
  • Laddar…
Göran.W
Den byggnads ingenjören jag pratade med kunde inte ens BBR.
Hon envisades med att det skulle vara brandcells indelning i en källare fast det inte behövs någon sådan.
Panna i källare under 60 kw behöver ingen brandklassning.
Ser bara problem om jag skickar in en bygganmälan.

Ja, det är sorgligt. I Uppsala sa ingenjören hos kommunen att man inte fick bygga sitt badrum själv...

Göran.W
Det blir bara att köra på för jag har inte en aning om att det ska anmälas.
O kunskap är inte straffbart :p
Hon blev föresten helt hispig när den skulle installeras nu i veckan innan bygganmälan och alla papper kommit in.
Fick inte göra något från dess.

Men du ska ju bara byta panna i ditt rum som inte är ett pannrum och pannan är under 60kw..

Ska du redovisa brandceller när du byter din kamin i vardagsrummet med? låter ju liiiite knasigt.. Det är ren och skär okunskap från dem du pratat med.

Vilken panna blev det? Jag antar att det är en Nibe eftersom det är 33 kw..

D09
Tror att försäkringsbolagen inte bryr sig nämnvärt huruvida det är med eller utan anmälan utan ser mest till att installationen är rätt.

Jag gjorde en anmälan när jag tog ur min kamin, pluggade hålet.
Satte in en 40kw panna i källaren

Inga krav på brandcell etc

Skrev i kontrollplanen att kraven görs enligt bbr etc och eftersom jag själv fyller i kontrollplanen så var det ju inga konstigheter med att någon annan tolkade på annat sätt.

Sotaren besiktigade och där var inga konstigheter heller med att det inte skulle vara en brandcell.

Märkligt att det skiljer så mycket beroende på vart man bor.

Jag hade tillståndet i handen efter typ 1 dag så kommunens handläggare var grymt snabb. ( skickade via mail typ sön natt och tisdag hade jag papprena i lådan )

Edit

Har du en gammal klassning av ytan att det är pannrum?

Redigerat:
  • Gilla
Olle A
  • Laddar…
Göran.W
Nä det är ingen Nibe panna utan en värmebaronen vedolux 30
Rör killen sa för guds skull anmäl det inte för dom hade tydligen mer än en gång sett pannbyte som ny installation och börjat krångla.
I morgon installeras den iaf och blir besiktigad av sotaren sen är det bara att elda på :-)

Vad jag har förstått så ska pannrum i källare vara brandklassat om det är så att du har en källaren som inte är inredd. Är källaren/pannrumnet inrett så kan det antas att du vistas där när du eldar och därmed har pannan under uppsikt.

Vet dock ej om det hållet juridiskt men det var så jag fick det förklarat av min brandskyddsknspektör.

Andreas

D09
Göran.W skrev:
Nä det är ingen Nibe panna utan en värmebaronen vedolux 30
Rör killen sa för guds skull anmäl det inte för dom hade tydligen mer än en gång sett pannbyte som ny installation och börjat krångla.
I morgon installeras den iaf och blir besiktigad av sotaren sen är det bara att elda på :-)
Ibland så skickar sotaren dokument till kommunen efter besiktning, dvs kommunen kan få reda på det bakvägen så min rekommendation är att anmäla för att slippa orimligt höga krav ( pengar ) som någon dåre hittat på för att trycka dit svensson.

D09
andreasalmborg skrev:
Vad jag har förstått så ska pannrum i källare vara brandklassat om det är så att du har en källaren som inte är inredd. Är källaren/pannrumnet inrett så kan det antas att du vistas där när du eldar och därmed har pannan under uppsikt.

Vet dock ej om det hållet juridiskt men det var så jag fick det förklarat av min brandskyddsknspektör.

Andreas
Några såna krav fick aldrig jag ( källarutrymme ) utan är det klassat som bostadsyta / teknikyta så ställs inga krav under 60kw

Finns däremot befintlig klassning på pannrum så gäller de reglerna fullt ut.

Då kan man dock lämna in en anmälan om ändrat användande för att ta bort klassningen med pannrum.

Allt detta står på boverkets hemsida och dom är tydliga med att gränsen går vid 60kw såvida man inte har årets upplag med ved därinne om jag inte minns fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.