Ja, säkert, tror du på detta själv ??? :wow:huggan skrev:
Efter att ha borrat några hål i en lägenhet .....
http://www.byggnadsarbetaren.se/2006/10/stendammslunga-gor-ny-entre/
Om det är radon du är orolig för så är det som sagt strålning, inte damm, som du ska akta dig för.
Slipdamm är dock aldrig bra att andas in, oavsett om det är från blåbetong eller nånting helt annat.
Ni behöver inte ha ångest för lite borrning. Se till att ha lämplig skyddsutrustning nästa gång och gå vidare i livet. Radonfobi botas för övrigt bäst genom att ta reda på fakta.
Slipdamm är dock aldrig bra att andas in, oavsett om det är från blåbetong eller nånting helt annat.
Ni behöver inte ha ångest för lite borrning. Se till att ha lämplig skyddsutrustning nästa gång och gå vidare i livet. Radonfobi botas för övrigt bäst genom att ta reda på fakta.
Jag skrev inte att det skulle vara omöjligt men inte normalt eller det mest vanliga i mellanbjälklag när det gäller större fastigheter med många lägenheter i. För det verkade ju vara ett sådant i TS fall.roland53 skrev:Håller i allt väsentligt med Oceanis i sitt påstående men frågar mig varför det skulle vara så omöjligt att använda blåbetong i mellanbjälklag???
Blåbetong, var vad jag kan förstå, en konkurrent/alternativ till lättbetong (siporex) och siporex hade element som användes som mellanbjälklag (åtminstone i villor). Kan det inte vara så att även tillverkare av blåbetong hade samma produkter av konkurensskäl. (Obs jag har ingen aning men det borde kunna vara sannolikt???)
Visst använts det ibland för mindre fastigheter och aven industrifastigheter på samma sätt som siporex för det är ju i princip samma förutom att man använder lite olika material vif tillverkningen.
Och min oro utgår ifrån att damm från blåbetong är lika hälsoskadligt som radon plus rökning. För det är ju radondöttrarna som i sällskap med rök når lungorna.
Alltså torde damm från blåbetong kunna likställas, då det når lungorna lika lätt.
Alltså torde damm från blåbetong kunna likställas, då det når lungorna lika lätt.
Riskökningen för cancer vid en enda exponering ligger typ på samma nivå som en cigarett, ett par snus eller en flaska vin. Så om du inte får värsta cancernojan efter att brukat någon av dessa finns det inte heller någon anledning att vara orolig i detta fallet.
Ja helt korrekt. Både Siporex och "Blåbetong" är så porös att du kan bearbeta den med handverktyg och du behöver definitivt ingen slagborr som du får kämpa med.Trissen skrev:
Siporex tillverkades av kalk och cement och hade ingen inblandning av alunskiffer i processen. Det är bara i lättbetongen (blåbetongen) som kommer från Örebro/Kumla trakten där alunskiffer fanns naturligt och användes i processen och som då pga av sitt uran innehåll ger upphov till den radon som inte är speciellt hälsosam i stora doser.
Baserat på att det är en lägenhet som ganska sällan har ett lägenhetsavskiljande bjälklag i lättbetong och där du fick använda slagborr så kan man säkert säga att du inte har ett lättbetong bjälklag. Och därmed inte ett bjälklag tillverkat av blåbetong.
Så av den anledningen kan du vara helt lugn!
Och som jag skrev innan så finns det radon naturligt i vår omgivning i större och mindre mängd och det bor massor av människor i områden som ger höga värden i inomhusmiljön, men det är då ett helt annat problem och något som man får hantera om det visar sig att man bor i ett sådant område.
Men för din borrning så tag det lugnt och bekymra dig inte för detta.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Nej. radondöttrar uppstår hela tiden i små mängder i uranhaltiga material såsom blåbetong. Men den radon som finns i ett rum byggt av blåbetong, kommer ju ifrån en stor volym betong. Kanske från några kubikm. betong. Men just för att det är en gas så kan alltså radioaktivitet från flera kbm betong, få en chans att hamna i dina lungor. Framförallt om gasen kan samlas i rummet (motåtgärden är alltså ventilation). Men om du andas in damm fån blåbetong, så får du in något bråkdels gram betong i lungorna. Som iofs utsöndrar radon, men otroligt mycket mindre än den (lilla) mängd gas som kommer ifrån resten av betongen i rummet. Så dammet från blåbetong är ingen risk överhuvudtaget, vad gäller radon. Men som påpekats, man skall vara försiktig med byggdamm oavsett materialtyp, damm skadar lungor.Trissen skrev:
oceanis skrev:
I Skåne, eller kanske närmare bestämt trakten kring Dalby (Lund/Malmö) där Siporexfabriken tidigare låg så är det inte helt ovanligt med hus helt i Siporex, även bjälklaget och ja även flerbostadshus och är väl inte helt otroligt att motsvarande skulle vara fallet med blåbetong (en f.d Yxhult produkt) och företrädesvis i denna fabriks naturliga försäljningsområde.
Att ha detaljkännedom av vartenda lättbetong hus (där jag också räknar in blåbetong) är väl lite överkurs i detta forum.
Redigerat:
Som just sagts så är radon en gas. Damm eller inte så utsöndras denna gas av bl a en mineral som användes vid tillverkning av blåbetong. Radon finns också i marken runt om i Sverige. Oftast i grusåsar där den lätt tränger ut och kan komma in i bostäder. Gasen finns även i berggrunden och har man egen brunn kan man få radon i vattnet.
För att minska halten av gasen i bostaden får man förbättra ventilationen.
Jag tycker inte du behöver vara orolig för att ni skulle ha utsatts för någon hög dos av radon just pga borrningen i taket.
För att minska halten av gasen i bostaden får man förbättra ventilationen.
Jag tycker inte du behöver vara orolig för att ni skulle ha utsatts för någon hög dos av radon just pga borrningen i taket.
Det räcker med kännedom om de hus som byggdes fram till mitten av 70-talet av blåbetong och där man som du och Krilleman hävdar har ett lägenhetsavskiljande mellanbjälklag i ett flerbostadshus i samma material.roland53 skrev:
Jag hävdar fortfarande att allt kan förekomma men det är ovanligt för just det ändamålet.
Och i TS fall så spelar det ingen större roll vad ditt svar blir för med de ingångsvärden TS givit så är det ju varken Siporex eller blåbetong TS borrat i.
Och som kuriosa för din del så känner jag mycket väl till både Siporex, fabriken och omgivningarna där detta material tillverkades och kan trösta en del här med att vi som barn kritade både gubbar och hagar på asfalten med både siporex och blåbetongbitar och jag lever fortfarande. Siporexen var bäst att använda för den var vit och syntes bäst på marken.