2 445 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Hur bör man göra med betalning av ombyggnadsprojekt?
Jag står i begrepp att göra en relativt stor ombyggnad av mitt hus. Jag har en offert som jag är nöjd med, och ett avtalsförslag baserat på Hantverkarformuläret. Arbetet ska göras på löpande räkning (dock med angivet ungefärligt pris, vilket om jag förstått rätt då kan överskridas med maximalt 15%). Det är en totalentreprenad med underentreprenörer för el, VVS och våtutrymmen.
Projektet kommer att kosta i storleksordningen 1,5 MSEK. Betalning anges i avtalsförslaget vara "specificerad faktura" (ikryssad ruta i formuläret) plus egen tillagd text "faktureras i slutet av varje månad, underlag på tider och leverantörsfakturor skickas på mail". Det hela är tidsplanerat till att pågå i 16 veckor, utan avbrott för semestrar.
Timpriser och hantering av materialpriser har jag inget att invända mot. Man anger ett visst timpris för utförare och ett något högre för arbetsledning, samt påslag på 12% ovanpå "självkostnad" för såväl material som underentreprenörsfakturor, enligt formulärets standardtext. Spontant tycker jag väl att det låter rimligt, givet att det inte på något sätt fuskas med redovisningen av denna "självkostnad".
Min fråga gäller i första hand att det ska betalas månadsvisa fakturor, vilka jag förutsätter innefattar både material och arbete. Är detta det vanliga och normala? Jag känner en viss oro inför att i slutet av projektet ha betalat allt utom den sista månadsfakturan (som kanske kan vara rätt liten) och därmed i stort sett vara utan ekonomiska påtryckningsmedel vid eventuella problem med färdigställandet.
Jag vore tacksam för upplysningar om vilka betalningsmodeller som är normalt förekommande vid såna här lite större ombyggnadsentreprenader, och råd om vad som är bra för mig som beställare men även rimligt för totalentreprenören.
Jag förstår att det bästa för mig vore att betala rubbet först efter att allt är klart, besiktigat och godkänt, plus en saftig vitesklausul för eventuella förseningar, men det är naturligtvis orealistiskt att få igenom.
Projektet kommer att kosta i storleksordningen 1,5 MSEK. Betalning anges i avtalsförslaget vara "specificerad faktura" (ikryssad ruta i formuläret) plus egen tillagd text "faktureras i slutet av varje månad, underlag på tider och leverantörsfakturor skickas på mail". Det hela är tidsplanerat till att pågå i 16 veckor, utan avbrott för semestrar.
Timpriser och hantering av materialpriser har jag inget att invända mot. Man anger ett visst timpris för utförare och ett något högre för arbetsledning, samt påslag på 12% ovanpå "självkostnad" för såväl material som underentreprenörsfakturor, enligt formulärets standardtext. Spontant tycker jag väl att det låter rimligt, givet att det inte på något sätt fuskas med redovisningen av denna "självkostnad".
Min fråga gäller i första hand att det ska betalas månadsvisa fakturor, vilka jag förutsätter innefattar både material och arbete. Är detta det vanliga och normala? Jag känner en viss oro inför att i slutet av projektet ha betalat allt utom den sista månadsfakturan (som kanske kan vara rätt liten) och därmed i stort sett vara utan ekonomiska påtryckningsmedel vid eventuella problem med färdigställandet.
Jag vore tacksam för upplysningar om vilka betalningsmodeller som är normalt förekommande vid såna här lite större ombyggnadsentreprenader, och råd om vad som är bra för mig som beställare men även rimligt för totalentreprenören.
Jag förstår att det bästa för mig vore att betala rubbet först efter att allt är klart, besiktigat och godkänt, plus en saftig vitesklausul för eventuella förseningar, men det är naturligtvis orealistiskt att få igenom.
Jag förstår din tanke men jämför mitt eget nybygge (nu för 20 år sedan) där den mindre byggfirman naturligt nog hade behov av cash flow. Vi blev överens om att slutfakturan skulle ligga på 20% av totalbeloppet när bygget var klart. Jag vet inte om detta är vanligt men min byggare accepterade detta.
Dessutom hade jag en förseningsklausul / vecka. Jag flyttade in "på dagen"! En sådan klausul borde du verkligen ha - om inte så saftig som du önskar ...
Dessutom hade jag en förseningsklausul / vecka. Jag flyttade in "på dagen"! En sådan klausul borde du verkligen ha - om inte så saftig som du önskar ...
Tack för din input. Men då kanske du hade fastpris? Det gör det förstås enklare att bestämma vad som är en viss procent av totalbeloppet.yonna skrev:
Jag förstår din tanke men jämför mitt eget nybygge (nu för 20 år sedan) där den mindre byggfirman naturligt nog hade behov av cash flow. Vi blev överens om att slutfakturan skulle ligga på 20% av totalbeloppet när bygget var klart. Jag vet inte om detta är vanligt men min byggare accepterade detta.
I mitt fall kanske man kan acceptera att betala fakturor upp till ett visst ackumulerat totalbelopp, baserat på det angivna ungefär-priset. Nu kan ju detta komma att öka med upp till 15%, så att reservera sig för 20% av det ursprungliga ungefär-priset (d.v.s. acceptera att betala upp till max 80% av det ungefärliga priset, och resterande när allt är helt klart) kanske är väl hårt mot entreprenören ifall det blir fördyringar under vägen.
Att å andra sidan reservera sig för 20% av takpriset kan innebära att man ändå är tandlös, ifall projektet går bra och de extra 15% inte behöver tas i anspråk eller man till och med kommer under det angivna ungefär-priset.
Fler ideer?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Upplägget är vanligt vid den här typen av löpande räkning projekt. Påslaget på material och underentreprnörer ligger också på en normal och i mitt tycke skälig nivå (det går ju trots allt åt en del tid för beställning av material, hantera beralning av material, redovisa det mot rätt projekt, hantera returer osv). Förutsatt att de verkligen redovisar faktiska inköpspriser.
Hur man skall säkerställa att de bygger klart, fixar ev. fel vet jag inte. Möjligt att man kan få byggaren att gå med på ex. 10% avdrag på vatjre faktura, som sedan kommer på en slutfaktura efter godkänd besiktning, Men här gäller ju referenser, referenser och referenser. Och absolut inte några reeferenser från web tjänstrer som trust pilot eller offerta och liknande.
Jag vet fok som råkat ut för byggare som bara sticker när de fakturerat upp till taket på 15%+´. "du ville ju inte betala mer.". Där byggaren på allvar inte förstod att han var skyldig att bygga färdigt.
Hur man skall säkerställa att de bygger klart, fixar ev. fel vet jag inte. Möjligt att man kan få byggaren att gå med på ex. 10% avdrag på vatjre faktura, som sedan kommer på en slutfaktura efter godkänd besiktning, Men här gäller ju referenser, referenser och referenser. Och absolut inte några reeferenser från web tjänstrer som trust pilot eller offerta och liknande.
Jag vet fok som råkat ut för byggare som bara sticker när de fakturerat upp till taket på 15%+´. "du ville ju inte betala mer.". Där byggaren på allvar inte förstod att han var skyldig att bygga färdigt.
Inköpspris på material öppnar upp stora möjligheter för byggaren att ta bra betalt. Flera återförsäljare tex Ahlsell har höga priser på material och sen får byggaren tillbaka cash-back. Kan vara 70-90 % som de går tillbaka.
Det betyder att byggaren köper en skruv för 100 kr. Visar kvitto för dig och du får betala 112 kr (12% påslag). Sen får byggaren tillbaka 90 kr från Ahlsell, men det ser du inte. Du har då betalat 112 kr för något som kostar 10 kr.
Ett vanligt upplägg som ofta leder till irritation över höga materialpriser och dålig stämning mellan beställare och byggare vilket ökar risken att de sticker när de fakturerat full summa även om det inte är klart.
Referenser är jätteviktigt här.
Om byggaren går med på det, formulering om vad som ska anses vara ”normala” materialpriser.
Det betyder att byggaren köper en skruv för 100 kr. Visar kvitto för dig och du får betala 112 kr (12% påslag). Sen får byggaren tillbaka 90 kr från Ahlsell, men det ser du inte. Du har då betalat 112 kr för något som kostar 10 kr.
Ett vanligt upplägg som ofta leder till irritation över höga materialpriser och dålig stämning mellan beställare och byggare vilket ökar risken att de sticker när de fakturerat full summa även om det inte är klart.
Om byggaren går med på det, formulering om vad som ska anses vara ”normala” materialpriser.
Hög summa att köra löpande på tycker jag. Kan ju vara rätt beroende på projekt dock.
Kom ihåg att de 15% som ej får överstigas handlar om att de räknar fel på kända förutsättningar. Tillägg från dig eller oförutsetts händelser ingår inte i dessa (säg att ni hittar asbest som behöver saneras).
Rimligt att hålla inne 10% per faktura upp till totalt 5% av entreprenaden. I kombination med att de fakturerar efter utfört arbete.
Kom ihåg att de 15% som ej får överstigas handlar om att de räknar fel på kända förutsättningar. Tillägg från dig eller oförutsetts händelser ingår inte i dessa (säg att ni hittar asbest som behöver saneras).
Rimligt att hålla inne 10% per faktura upp till totalt 5% av entreprenaden. I kombination med att de fakturerar efter utfört arbete.
Nej. Nu står det uttryckligen självkostnad, det vill säga entreprenörens inkommande leverantörsfaktura. Om spiken har ett butikspris på 100 spänn har byggaren kanske 40% rabatt och betalar 60, slutkund betalar då 67 kronor. I slutet av året har byggaren en bonus från Ahlsell beroende på uppnådd volym etc. Men det handlar inte om de summor du fantiserar om.U Upp skrev:Inköpspris på material öppnar upp stora möjligheter för byggaren att ta bra betalt. Flera återförsäljare tex Ahlsell har höga priser på material och sen får byggaren tillbaka cash-back. Kan vara 70-90 % som de går tillbaka.
Risken jag ser med denna typ av upplägg som TS beskriver är att UE (elektriker, röris, etc) fakturerar byggaren materialpriser enligt grossisternas katalogpris utan rabatt (spiken ovan för 112) eftersom det inte är tydligt att även de skall köra med självkostnadsprincipen. För att hantera detta hade jag lagt till klausul att alla UE skall fakturerar byggaren material enligt självkostnad+12% så det blir tydligt.
Ännu bättre om man kan få in krav på verifierad självkostnad, då har du rätt att se byggarens och UEs leverantörsfakturor.
Ett vanligt sätt att hålla inne pengar i byggbranschen är att dra av 10% på fakturan tills dess att det innehållna beloppet uppgår till 5% av kontraktsumman.
De sista 5% får entreprenören efter det att samtliga fel som noterats vid besiktning har åtgärdats på godkänt vis.
Så gör man enligt AB04 och ABT06. Hur regelverket är mot konsument vet jag inte.
De sista 5% får entreprenören efter det att samtliga fel som noterats vid besiktning har åtgärdats på godkänt vis.
Så gör man enligt AB04 och ABT06. Hur regelverket är mot konsument vet jag inte.
Månadsfaktura är bäst för alla, hantverkare får betalt i tid, och du som kund har koll på alla kostnader. Inget märkvärdigtH hhallen skrev:Jag står i begrepp att göra en relativt stor ombyggnad av mitt hus. Jag har en offert som jag är nöjd med, och ett avtalsförslag baserat på Hantverkarformuläret. Arbetet ska göras på löpande räkning (dock med angivet ungefärligt pris, vilket om jag förstått rätt då kan överskridas med maximalt 15%). Det är en totalentreprenad med underentreprenörer för el, VVS och våtutrymmen.
Tänk på att det fortfarande är löpande räkning. De 15% är inte ett takpris om ni inte avtalar det. Det är inte säkert att bygget är klart när pengarna är slut men entreprenören får inte fakturera mer. Risken är att det blir mycket dyrare när ni gör ett så stort projekt på löpande räkning. Men om du litar på entreprenören kan det givetvis bli jättebra.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jo, vid löpande räklning, och om det finns ett uppskattat pris. Då är det priset + 15% ett takpris. Entreprenören måste bygga färdigt "gratis" om man passerar takpriset.G Goofie skrev:
Självklart blir det fördyringar för ev. ändringar, vissa typer av oförutsedda händelser/omständigheter osv. Sådant är inte inkluderat i prisuppskattningen.
Hur mycket hantverkaren betalar hos grossister har inte kunde med att göra . Kunden får ett pris av hantverkaren och det priset går kanske att pruta på..G Gunnar Johansson69 skrev:Nej. Nu står det uttryckligen självkostnad, det vill säga entreprenörens inkommande leverantörsfaktura. Om spiken har ett butikspris på 100 spänn har byggaren kanske 40% rabatt och betalar 60, slutkund betalar då 67 kronor. I slutet av året har byggaren en bonus från Ahlsell beroende på uppnådd volym etc. Men det handlar inte om de summor du fantiserar om.
Risken jag ser med denna typ av upplägg som TS beskriver är att UE (elektriker, röris, etc) fakturerar byggaren materialpriser enligt grossisternas katalogpris utan rabatt (spiken ovan för 112) eftersom det inte är tydligt att även de skall köra med självkostnadsprincipen. För att hantera detta hade jag lagt till klausul att alla UE skall fakturerar byggaren material enligt självkostnad+12% så det blir tydligt.
Ännu bättre om man kan få in krav på verifierad självkostnad, då har du rätt att se byggarens och UEs leverantörsfakturor.
Hej herr HantverkarePerssel skrev:
Det beror väl på vad kundöverenskommelsen är. Om den är självkostnad med x procent påslag så har det absolut betydelse. Men om dealen är ”denna wc kostar 2999” spelar det ju ingen roll.
Problemet blir med installationsmaterial (flexrör, klammer, kopparrör, rörböjar) där ingen kund kommer överens om pris på varje enskild pryl. Då finns det bara två alternativ kvar, antingen fastpris eller material till självkostnad med påslag.
Hur tänker du annars att kunden skall skydda sig? Det kan ju inte vara fri prissättning från UE.
Jag tänkte göra en liten uppdatering angående hur det gick. Men först vill jag tacka alla (nåja, nästan alla 😇) som svarat i tråden. Tack även för era råd och farhågor kring underentreprenörer, prisskojeri etc.
Efter en del motstånd gick totalentreprenören med på att göra avdrag med 5% på varje månadsfaktura, upp till ett maximalt belopp om 75000 kronor. Dessa pengar ska sedan faktureras efter godkänd slutbesiktning. Jag anser att det är ett tillräckligt substantiellt belopp för att göra totalentreprenören angelägen om att få projektet klart.
Jag kan f.ö. upplysa om att totalentreprenören inte är någon skuttfirma utan ett hyfsat stort byggföretag med mer än 100 anställda. Så det finns inte någon stackars hantverkare med egen firma som får likvidetsproblem p.g.a. fakturaupplägget.
Jag har fått goda vitsord om totalentreprenören av en granne, som använt dem för en relativt omfattande ombyggnad. Jag har även själv använt dem med gott resultat i ett tidigare, dock mycket mindre projekt för att förbättra mitt garage.
Underentreprenörerna för el, VVS och våtrum har jag själv föreslagit för totalentreprenören eftersom jag anlitat dem förr och vet att de är duktiga och pålitliga. Det var inga problem med att få totalentreprenören att acceptera det, eftersom de har samarbetat med alla dessa underentreprenörer i andra projekt.
Nu är projektet igång sedan ett par dagar, och hittills flyter det på bra.
Efter en del motstånd gick totalentreprenören med på att göra avdrag med 5% på varje månadsfaktura, upp till ett maximalt belopp om 75000 kronor. Dessa pengar ska sedan faktureras efter godkänd slutbesiktning. Jag anser att det är ett tillräckligt substantiellt belopp för att göra totalentreprenören angelägen om att få projektet klart.
Jag kan f.ö. upplysa om att totalentreprenören inte är någon skuttfirma utan ett hyfsat stort byggföretag med mer än 100 anställda. Så det finns inte någon stackars hantverkare med egen firma som får likvidetsproblem p.g.a. fakturaupplägget.
Jag har fått goda vitsord om totalentreprenören av en granne, som använt dem för en relativt omfattande ombyggnad. Jag har även själv använt dem med gott resultat i ett tidigare, dock mycket mindre projekt för att förbättra mitt garage.
Underentreprenörerna för el, VVS och våtrum har jag själv föreslagit för totalentreprenören eftersom jag anlitat dem förr och vet att de är duktiga och pålitliga. Det var inga problem med att få totalentreprenören att acceptera det, eftersom de har samarbetat med alla dessa underentreprenörer i andra projekt.
Nu är projektet igång sedan ett par dagar, och hittills flyter det på bra.
Klicka här för att svara