scim skrev:
Jag trodde i min enfald att det var så de flesta budgivningar gick till. Att tro att man kan vinna budgivningen med någon speciell strategi är ju bara att lura sig själv, man budar till sitt tak, och hoppas att de andras är lägre.
Det är ju precis den typen av tänkande som gör att man oftast betalar ett för högt pris. Visst kan det vara så att man inte kan påverka budgivningen alls, men att tänka NÅGOT är ofta bättre än att inte göra det alls. Vet man att där är 4-5 intressenter som kommer lägga bud så BÖR man inte lägga småbud och dra med sig samtliga utan höja ordentligt för att få folk att knoppa av. Ju fler budgivare som är inblandade desto högre lär slutpriset bli.

Jag tycker också att man bör replikera snabbt när budet höjs, men det ska göras ordentligt.

falkn skrev:
Jo, absolut. Den enda som tjänar på en vild och okontrollerad budgivning är säljaren. Mäklaren måste ju hinna kontrollera finansiering för samtliga bud också innan de annonseras.
I vissa budgivningar vi varit med i har buden kommit i samma sekund som spekulanten lagt dem (och även publicerats på hemsidan), medan i andra fall verkar de landa hos mäklaren först som sedan "annonserar" dem som du säger. Jag vet inte vad som skiljer/avgör vilken metod som används, men nog borde väl mäklaren kvalificera budgivarna före budgivningen, inte löpande under densamma?

falkn skrev:
Det är ju precis den typen av tänkande som gör att man oftast betalar ett för högt pris. Visst kan det vara så att man inte kan påverka budgivningen alls, men att tänka NÅGOT är ofta bättre än att inte göra det alls. Vet man att där är 4-5 intressenter som kommer lägga bud så BÖR man inte lägga småbud och dra med sig samtliga utan höja ordentligt för att få folk att knoppa av. Ju fler budgivare som är inblandade desto högre lär slutpriset bli.

Jag tycker också att man bör replikera snabbt när budet höjs, men det ska göras ordentligt.
Det enda man behöver tänka på är att sätta ett tak och sedan inte gå över det. Det är möjligt att det i enskilda budgivningar kan vara effektivt att lägga ett högre bud, men det finns mig veterligen ingen forskning som visar att den strategin skulle vara mer framgångsrik än någon annan. Det är ju ofta folk anmäler sig till budgivningen bara i hopp om att priset inte ska gå upp, och om du då fläskar på med några hundra tusen så är ju det pengar i sjön.

falkn skrev:
Vet man att där är 4-5 intressenter som kommer lägga bud så BÖR man inte lägga småbud och dra med sig samtliga utan höja ordentligt för att få folk att knoppa av. Ju fler budgivare som är inblandade desto högre lär slutpriset bli.
Du får ursäkta mig, men jag köper fortfarande inte detta resonemang :D

Det finns faktiskt en C-uppsats skriven i ämnet för den som är intresserad: http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:326256/FULLTEXT01.pdf

När jag och min fru köpte vårt hus i november så var där två andra par på visningen, en onsdag ganska tidigt på kvällen (folk kanske inte hunnit hem från jobb) och nästa visning var planerad på söndagen.
Vi sa till mäklaren att vi var intresserade av att lägga utgångspriset, men om säljaren vill få en snabb affär så lägger vi 100' extra om kontraktet skrivs innan nästa visning. Annars skulle vi dra tillbaka det och endast lägga utgångspriset.
Sagt och gjort, säljaren ville tänka på det och prata med sin son. Dagen efter accepteras vårt bud och pappret skrevs på fredagen.
Många hus på orten hade sprungit iväg i budgivningar så vi chansade och det gick hem 😊

OT: Jag håller med att höjningar på 10 000 när priset är över 3 milj känns lågt, jag hade nog själv höjt med 20-25' intervaller.

Till att börja med så känner jag igen mej i din historia. Från båda hållen. Som säljare med budgivning på mitt hus där vinnande budet struntar i att höra av sig och dom övriga köparna har hittat annat.
Som köpare där man lovar att höra av sig dagen efter. Men får läsa i tidningen att fastigheten är såld.

När jag köpte vårt förra hus valde säljarena att sälja till oss som bjöd 125 000:- lägre än högsta. Varför??
Dom fick ett bra intryck av oss och vi var ett ungt par som skulle bo i det permanent. Den andra budaren var tysk som skule i princip jämna käken med marken och bygga sommarstuga. Huset i fråga var byggt 1840 med plankgolv och handgjord panel invändigt. 2,9m i takhöjd. 90kvm.
Vårt bud? 225 000:-

Jag hoppas verkligen att ni hittar ert drömhus. Men försök att inte binda er emotionellt innan ni har ett papper skrivet.
Tyvärr är ett handslag lätt att förneka för 50 000:- mer i plånboken:(

"På vissa orter får man ett hus för 100000". Jo tjena. Uthus då eller?

Ruttenrot skrev:
En snabb sökning på Hemnet visar 22 objekt under 100 000..

Det är ju säljarens marknad, då kan man inte gå och hänga läpp för att säljaren vill att det går till budgivning.
Att som köpare komma och försöka lägga beslag på objekten innan de nått några andra intressenter gillar jag inte alls. Allt skall givetvis komma ut till de som letar bostad. Har stött på massa exempel om bostaden sålts innan den kommit ut, då har många personer lagt tid och energi på huset men någon har lyckats vara där innan, utan att jag fått en chans. Hade alla människor gjort så hade inget funnits på hemnet eller booli, blocket etc, det skulle bara finnas "Bostaden såldes innan visning" Jättekul. -noot! :mad:

Så är det. Men...Vi talar inte om samma typ av boende då, helt klart.

krillek skrev:
I vissa budgivningar vi varit med i har buden kommit i samma sekund som spekulanten lagt dem (och även publicerats på hemsidan), medan i andra fall verkar de landa hos mäklaren först som sedan "annonserar" dem som du säger. Jag vet inte vad som skiljer/avgör vilken metod som används, men nog borde väl mäklaren kvalificera budgivarna före budgivningen, inte löpande under densamma?
Mäklaren SKA kontrollera lånelöfte innan ett bud från en spekulant accepteras. Visar det sig då att de har lånelöfte upp mot 5 miljoner och budgivningen startar på 4 så behöver ju mäklaren inte kolla efter varje bud. Kommer det dock nya budgivare så måste ju lånelöfte kontrolleras innan. Ofta skiter ju dock mäklarna i detta då det troligtvis ändå är någon annan som vinner budgivningen, men då har man ju låtit någon obehörig trissa upp budet.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Ruttenrot skrev:
I min hemstad (Kramfors) är det inte omöjligt att hitta hus för runt 100k, lite då och då ser man hus för 30k. Inga drömobjekt givetvis, men motsvarande här i Umeå skulle sannolikt kosta 2 miljoner till.

falkn skrev:
Mäklaren SKA kontrollera lånelöfte innan ett bud från en spekulant accepteras. Visar det sig då att de har lånelöfte upp mot 5 miljoner och budgivningen startar på 4 så behöver ju mäklaren inte kolla efter varje bud. Kommer det dock nya budgivare så måste ju lånelöfte kontrolleras innan. Ofta skiter ju dock mäklarna i detta då det troligtvis ändå är någon annan som vinner budgivningen, men då har man ju låtit någon obehörig trissa upp budet.
Oftast frågar väl bara mäklaren om man har lånelöfte, kan inte dra mig till minnes att jag uppgivit till vilken summa. Sedan är man ju inte per automatik obehörig bara för att man saknar lånelöfte upp till köpeskillingen.

scim skrev:
Oftast frågar väl bara mäklaren om man har lånelöfte, kan inte dra mig till minnes att jag uppgivit till vilken summa. Sedan är man ju inte per automatik obehörig bara för att man saknar lånelöfte upp till köpeskillingen.
Egentligen är frågan om lånelöfte fel ställd. Man bör fråga om man har finansieringen klar. Det finns ju andra sätt att finansiera bostadsköp även om det kanske inte är lika vanligt.

• Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.