26 072 läst ·
89 svar
26k läst
89 svar
På säljarens villkor..
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Precis min tanke.Bältesclip skrev:
Om jag vore säljare i denna situation skulle jag troligen avfärda denna köpare som en manipulatör, tacka för budet, och vänligt meddela att försäljningen kommer att löpa på som tänkt med normal budgivning.
En budgivning brukar ju vara över på en vecka eller två, så detta beteende känns lite suspekt.
Glöm inte bort att vi talar om påslag på utgångspriset, vilket tyvärr inte säger så mycket idag. Ett lockpris kan lätt ligga 30% under ett troligt/önskat försäljningspris och då måste man förstås lägga på betydligt mer än 50% för att väcka säljarens intresse.Markarbetaren skrev:
JAG, JAG och JAG! Om du lär dig lite om hur andra än DU själv tänker så kommer du att få det lättare här i livet. Du verkar bara tänka på "jaget" och med det tänket så kommer du inte långt om du ska ingå avtal eller göra husaffärer.
Så glöm att du kan hitta en säljare som tackar dig för att du har "planer" på att måla om i ljusare färger i hans hus.
Säljaren bestämer alltid, så är det bara och det kommer du att få lära dig om du ska köpa hus!
Så glöm att du kan hitta en säljare som tackar dig för att du har "planer" på att måla om i ljusare färger i hans hus.
Säljaren bestämer alltid, så är det bara och det kommer du att få lära dig om du ska köpa hus!
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Stort +1 på ditt inlägg robban.robbanonline skrev:....Jag kanske har ett till, och det är att göra din läxa när det gäller säljaren. Du behöver förstå vad personen motiveras av, vad de har för förhoppningar och rädslor. Kolla upp säljaren noga, ha en första möte och titta på huset, var trevlig och känn efter, men kom inte med bud där och då. Åk hem och tänk efter Varför säljer de? Vad köpte de för? Lån? Livssituation? Vad har de för motiv, vad är det för människor? Inkomst? Ny eller gammal bil på tomten? Arbetare eller rikeman? etc. Det absolut enklaste för folk är att anlita en mäklare, och sälja på vanligt vis med budgivning mm. De flesta gör enstaka bostadsaffärer under ett liv, så de flesta känner en stor osäkerhet i situationen. Hur kan du erbjuda samma trygghet som mäklarfirman med fint namn? Vad får de istället genom att göra affär direkt med dig?....
Allt handlar faktiskt inte om pengar och alla säljare nappar inte på ett erbjudande från sidan, även om det är ekonomiskt kryddat.
Jag hade personligen turen - eller oturen med tanke på vilket renoveringsobjekt jag fick - att en person kom när budgivningen var över och erbjöd säljaren ännu mer pengar om han drog sig ur kontraktsskrivandet med mig och sålde huset till den personen istället. Säljaren avböjde och enligt denne själv pga att han fått en så god magkänsla för mig som köpare och att jag var trevlig och hade en bra attityd.
Till TS; grattis till budgivningen iaf, se nu till att få kontrakt på det hela också
Om en vanlig "Svensson" kom och bjöd 50% över utgångspris på en förhandsvisning, skulle sannolikt även jag tacka nej. Kanske vore det mitt livs misstag, men självklart hade jag trott att huset varit gravt undervärderat.
Om huset dessutom varit i stort behov av renovering, hade jag misstänkt att köparen inte insåg problemen. Vilket kanske skulle resultera i en massa krångel, i form av "dolda fel anmälningar" etc.
Jag tror att jag hade tolkat köparen som oseriös.
Om huset dessutom varit i stort behov av renovering, hade jag misstänkt att köparen inte insåg problemen. Vilket kanske skulle resultera i en massa krångel, i form av "dolda fel anmälningar" etc.
Jag tror att jag hade tolkat köparen som oseriös.