26 072 läst ·
89 svar
26k läst
89 svar
På säljarens villkor..
Medlem
· Västra Götaland
· 38 inlägg
Jag har ett par stycken bekanta som köpt där och då så att säga. De har gett ett bud och sagt att det gäller nu, men inte om en timme.
Idag är det säljarnas marknad kring storstäderna framför allt. Lägger man ett ovillkorat bud, så blir säljarna så kåta på att invänta om det kommer fler bud. En kontakt med budgivarna skulle avslöja deras fulspel, därav tystnaden. Har köpt en hel del hus och försöker pressa säljaren så gott jag kan som köpare. Alltså tidsreglera budet 12 timmar punkt slut och sedan kontraktskrivning DIREKT. Som någon skrev gäller inte avtalslagen fast egendom, utan då måste ett kontrakt skrivas på. Ingen är bunden av andra typer av avtal.
Medlem
· Västra Götaland
· 38 inlägg
Det är väl så att muntliga avtal inte gäller. Men det finns ju avtal att ha med sig och fylla i på plats om man så vill. Ha med en kunnig hjälp om det skulle kännas bättre. Huvudsaken är att säljaren förstår att det är ett fair bud och att det budet bara gäller just nu för stunden.
Jag förstår hur det känns, inte kul. Men du har fått en del goda råd.
Jag kanske har ett till, och det är att göra din läxa när det gäller säljaren. Du behöver förstå vad personen motiveras av, vad de har för förhoppningar och rädslor. Kolla upp säljaren noga, ha en första möte och titta på huset, var trevlig och känn efter, men kom inte med bud där och då. Åk hem och tänk efter Varför säljer de? Vad köpte de för? Lån? Livssituation? Vad har de för motiv, vad är det för människor? Inkomst? Ny eller gammal bil på tomten? Arbetare eller rikeman? etc. Det absolut enklaste för folk är att anlita en mäklare, och sälja på vanligt vis med budgivning mm. De flesta gör enstaka bostadsaffärer under ett liv, så de flesta känner en stor osäkerhet i situationen. Hur kan du erbjuda samma trygghet som mäklarfirman med fint namn? Vad får de istället genom att göra affär direkt med dig?
Vi köpte av ett par som separerade, det var segt, vi var enda budgivare men de ville inte sälja... Jag kollade då hur mycket de hade i lån och höjde vårt bud 30 tkr så de kunde lösa lånen och satte en deadline kl 12 dagen efter, vi skrev kontrakt kl 8 på morgonen.
Innan jag fattade det var det två veckor osäkerhet.
Allt är inte så enkelt, i de flesta fall är det pengar som motiverar. Så bjud inte så mycket direk, skapa en förhandlingssituation även om du är enda parten, så att din motpart kan få känna att de förhandlat sig till mer, och gjort en bra affär.
Det är 90% psykologi. Och 10% pengar, som i alla affärer.
Lycka till!
Jag kanske har ett till, och det är att göra din läxa när det gäller säljaren. Du behöver förstå vad personen motiveras av, vad de har för förhoppningar och rädslor. Kolla upp säljaren noga, ha en första möte och titta på huset, var trevlig och känn efter, men kom inte med bud där och då. Åk hem och tänk efter Varför säljer de? Vad köpte de för? Lån? Livssituation? Vad har de för motiv, vad är det för människor? Inkomst? Ny eller gammal bil på tomten? Arbetare eller rikeman? etc. Det absolut enklaste för folk är att anlita en mäklare, och sälja på vanligt vis med budgivning mm. De flesta gör enstaka bostadsaffärer under ett liv, så de flesta känner en stor osäkerhet i situationen. Hur kan du erbjuda samma trygghet som mäklarfirman med fint namn? Vad får de istället genom att göra affär direkt med dig?
Vi köpte av ett par som separerade, det var segt, vi var enda budgivare men de ville inte sälja... Jag kollade då hur mycket de hade i lån och höjde vårt bud 30 tkr så de kunde lösa lånen och satte en deadline kl 12 dagen efter, vi skrev kontrakt kl 8 på morgonen.
Innan jag fattade det var det två veckor osäkerhet.
Allt är inte så enkelt, i de flesta fall är det pengar som motiverar. Så bjud inte så mycket direk, skapa en förhandlingssituation även om du är enda parten, så att din motpart kan få känna att de förhandlat sig till mer, och gjort en bra affär.
Det är 90% psykologi. Och 10% pengar, som i alla affärer.
Lycka till!
Förstår din frustration
Håller med tidigare svar om att lägg in en tid på budet. Skaka fram lite stress. Ljug för mäklaren och sälj in er. Säg att ni ska buda på ett annat objekt men gillar detta skarpt och vill ge det en chans innan ni börjar på nästa osv
Håller med tidigare svar om att lägg in en tid på budet. Skaka fram lite stress. Ljug för mäklaren och sälj in er. Säg att ni ska buda på ett annat objekt men gillar detta skarpt och vill ge det en chans innan ni börjar på nästa osv
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tack för alla tips. Ni har som vanligt rätt
Vi är inte vana vid husaffärer utan har alltid köpt nytt eller byggt själv. Självklart skulle jag satt press, men precis som jag predikar så trodde jag i min enfald på ömsesidig respekt. Må hända att jag varit lite väl naiv..
Nu ligger bollen tre hos dom och hittills har svar uteblivit efter utsatt tid varenda gång.
Men vinner vi inte det här så kommer jag definitivt ta med mig erfarenheten och tipsen ni lämnat.
Nu ligger bollen tre hos dom och hittills har svar uteblivit efter utsatt tid varenda gång.
Men vinner vi inte det här så kommer jag definitivt ta med mig erfarenheten och tipsen ni lämnat.
Har du villkorat nu? Om du inte har fått svar inom utsatt tid tycker jag du ska stå fast vid att ditt bud inte gäller. 55% upp är sjukt mycket, frågan är om du inte förivrade dig där, givet som du beskrivit hus/läge. Att det är tyst borde ju tyda på att det inte kommer något annat bud i alla fall. Vet du varför de säljer? Jag var på en visning en gång där mäklaren sa att de redan börjat bygga sitt nya hus, snacka om otjänst för säljaren. Jag var inte intresserad av det huset men budgivningen sprang inte iväg direkt. Lycka till.Chrissofsweden skrev:Tack för alla tips. Ni har som vanligt rättVi är inte vana vid husaffärer utan har alltid köpt nytt eller byggt själv. Självklart skulle jag satt press, men precis som jag predikar så trodde jag i min enfald på ömsesidig respekt. Må hända att jag varit lite väl naiv..
Det handlar lite om tillfällighet / tur med
Jag hade nästan samma bekymmer, la ett bud på ett nyutkommet hus osett, fick det och sen var allt igång 👍🏼
Mäklaren var lite ful, ett dödsbo som skulle väck snabbt 😳
Jag hade nästan samma bekymmer, la ett bud på ett nyutkommet hus osett, fick det och sen var allt igång 👍🏼
Mäklaren var lite ful, ett dödsbo som skulle väck snabbt 😳
Varför väntar du inte till budgivningen?
Om det nu är så att du erbjuder ett för högt pris ("rekord" enligt dig själv) så kanske du kan spara en slant och en hel del känslor på att låta det hela ha sin gilla gång.
Om det nu är så att du erbjuder ett för högt pris ("rekord" enligt dig själv) så kanske du kan spara en slant och en hel del känslor på att låta det hela ha sin gilla gång.
Tyvärr går det ju åt båda håll den sortens beteende. När vi skulle sälja sist så hade vi fyra som bjöd och ingen som köpte i slutändan. Alla hade lånelöfte så på den biten var det inget fel. Men den budgivaren som bjudit högst hoppade av samma dag som hon fått besked om att hon skulle få köpa då hon vunnit budgivningen och sen var ingen annan intresserade av att köpa heller. Så tyvärr finns det respektlöshet och oförmåga eller ovilja att ta ansvar för sina handlingar åt båda hållen.
Man kan säga att felet ligger i er rutin, tyvärr. Som marknaden för många objekt är idag är det ingen idé att lägga ner för mycket jobb inför budgivning. Som köpare är man ju dessutom den enda parten som inte får lön för mödan. Se till att vinna budgivningen först, kräv en öppen besiktningsklausul och fundera på detaljerna i lugn och ro efter det.Chrissofsweden skrev:Ännu en gång skriver vi ut en broschyr, läser igenom besiktningsprotokollet och räknar på de rekommenderade åtgärder som beskrivs där. Vi ringer hantverkare, pratar med rörkrökaren och har en dialog med banken. Det är samma rutin varje gång. Samma rutin som vi har haft de två senaste åren i jakten på ett hus.
Ja vill inflika igen att lägg (minst) lika mycket tid på att förstå säljaren och hitta rätt ingång, som ni lägger på att kartlägga objektet. Det är klart att en framåt köpare (som du verkar vara) kan lyckas bättre än folk i gemen som väntar på budgivning och gör "som man ska". Att göra annorlunda än alla andra är ofta en mycket lönsam strategi i affärer! Men det är inte huset som ska sälja sig till dig, det är en person. Så förstår du den personen, så kan du göra en affär. Mäklaren kommer in som en (halvtät) barriär mellan köpare och säljare i många fall. Du tror ju att du kan tjäna på att köpa utan mäklare/budgivning. Men för att få klart affären måste SÄLJAREN tro att hen tjänar på det.
Är det lantliga hus, förhandla om helheten, lägg ett bra bud på traktorn i ladan, eller hitta nån annan ingång som bygger relation och gör din affär bättre än den som säljaren tänker sig att den öppna marknaden erbjuder. Annars torskar du...
Är det lantliga hus, förhandla om helheten, lägg ett bra bud på traktorn i ladan, eller hitta nån annan ingång som bygger relation och gör din affär bättre än den som säljaren tänker sig att den öppna marknaden erbjuder. Annars torskar du...
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Vi vann.
Blir nog en renoveringstråd snart
Blir nog en renoveringstråd snart
Är det skillnad på fastighetsaffärer på landsbyggd och storstad. Alla exemplen som ni drar fram känns väldigt märkliga ur min synvinkel som storstadsbo. Här brukar en fastighet bjudas ut till försäljning, sedan efter sedvanlig visning blir det budgivning där återkoppling sker till varje budgivare när ett nytt högre bud läggs. Om nu inte fastigheten säljs innan vsining, men det brukar mig veterligen vara ganska sällsynt då efterfrågan är större än utbudet.
Låter väldigt märkligt att man kan lägga ett bud 50% högre än utgångspriset och säljaren svarar typ " jag hör av mig" och sedan tyst. Där jag bor skulle 50% påslag betyda 3-4Msek över värdet. Det är ju inget man som säljare tar med en axelryckning direkt.
Framgår inte direkt vart huset ifråga ligger eller vad för pengar vi pratar om. Men på vissa orter får man ett hus för 100.000kr, då kommer ju saken med 50% påslag i en helt annan dager.
Låter väldigt märkligt att man kan lägga ett bud 50% högre än utgångspriset och säljaren svarar typ " jag hör av mig" och sedan tyst. Där jag bor skulle 50% påslag betyda 3-4Msek över värdet. Det är ju inget man som säljare tar med en axelryckning direkt.
Framgår inte direkt vart huset ifråga ligger eller vad för pengar vi pratar om. Men på vissa orter får man ett hus för 100.000kr, då kommer ju saken med 50% påslag i en helt annan dager.