Demmpa Demmpa skrev:
Ett problem med massor med små generatorer (som tex vindkraft & solceller) och inga stora generatorer (stor svängmassa) är att det blir svårare att hålla frekvensen i elnätet.

Ju mer svängmassa det är ju stabilare blir frekvensen.

[länk]
Det har inte med generatorns storlek att göra. Vindkraftverken har ingen direktkopplad generator. De har väldigt mycket roterande massa i förhållande till produktion. Men den kan inte stabilisera nätet. Solceller har ingen roterande massa alls.

R RoAd skrev:
Jag pratar bara om Sverige nu och det ser faktiskt inte ut som om vindkraften är speciellt opålitlig. Kombinerat med vattenkraft för att reglera ser det ut att kunna fungera bra. I länder utan fossilfri reglerkraft ser det ju tråkigare ut.

En sak till, kärnkraften hade väl över 15% oplanerad stopptid något år så jag vet inte om man ska klassa den som urstabil heller.
Du måste har en väldigt flexibel syn på definitionen av pålitlig produktion.
Vindkraften är tämligen ofta under 10% produktion. Kärnkraften var inte under 50% problemvintern 2009-2010 som kärnkraftsmotståndare brukar dra upp. Att det var dåligt då var av politiska orsaker.

• Gilla
kest
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Du måste har en väldigt flexibel syn på definitionen av pålitlig produktion.
Vindkraften är tämligen ofta under 10% produktion. Kärnkraften var inte under 50% problemvintern 2009-2010 som kärnkraftsmotståndare brukar dra upp. Att det var dåligt då var av politiska orsaker.
Detta är en sak jag känner mig lite osäker på och jag hittar inga bra källor. Beror verkligen 10% produktion från vindkraft att det är vad den maximalt kunde producera just då eller beror det på att det var lättare att sänka effekten därifrån jämfört med kärnkraften och/eller att vattenkraften helt enkelt måste köra genom vatten och lika gärna kan producera el på köpet? M.a.o. behövde vindkraften producera mer än 10%?

D Daniel 109 skrev:
Det har inte med generatorns storlek att göra. Vindkraftverken har ingen direktkopplad generator. De har väldigt mycket roterande massa i förhållande till produktion. Men den kan inte stabilisera nätet. Solceller har ingen roterande massa alls.
Ja, jag förenklade lite i min text, jag skulle kanske ha skrivit ”små generatorer/växelriktare” istället. Jag tror att innebörden i texten går fram i alla fall, främst om man läser länkade pdf’en.

Magnus E K
R RoAd skrev:
Detta är en sak jag känner mig lite osäker på och jag hittar inga bra källor. Beror verkligen 10% produktion från vindkraft att det är vad den maximalt kunde producera just då eller beror det på att det var lättare att sänka effekten därifrån jämfört med kärnkraften och/eller att vattenkraften helt enkelt måste köra genom vatten och lika gärna kan producera el på köpet? M.a.o. behövde vindkraften producera mer än 10%?
Vindkraften körs alltid så mycket det går (utom förstås om enskilda verk har planerat underhåll och liknande) eftersom den rörliga produktionskostnaden är nära noll. Så nej, låg produktion från vindkraften beror i praktiken alltid på att det blåser dåligt. (Skulle det blåsa kraftig orkan i hela landet samtidigt kan det också bli dåligt men hur sannolikt är det.)

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
optimum
Vi stänger och skrotar funktionsdugliga kärnkraftverk som hade gett landet goda intäkter i många år.
(ja vi exporterar el)
Visst det påstås att det inte är ekonomiskt lönsamt längre men med fortlöpande underhåll hade det nog gått bra.
Men är beslutet att stänga dem så avvecklar man givetvis underhållet till bara nödvändigaste. Precis som ett hus, avser man inte att huset ska bestå sänker man underhållet.

Hur vansinnet får agera på grund av okunskap hos folk.
Pengaförstöring utan dess like och hade bara varit ok om vi hade varit på grön kvist

Sveriges statsskuld nu på 1050,6 Miljarder. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jäkligt trevligt arv till våra barn.

Källa på det: https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/statsbudget/statsskulden/

Röstade du på linje 2 eller 3 så är du delaktig i vansinnet.
Ni yngre som inte fick rösta då är givetvis befriade från ansvar och kan endast se på när vansinnet genomförs.
Enligt min åsikt helt vansinne. (obs min åsikt går inte överklaga så länge vi har åsiktsfrihet i landet)

• Gilla
  • Haha
Noseone och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag vet inte exakt var begränsningen låg. Nu har man i.a.f. löst det utan kärnkraft.

[länk]
Löst och löst. Av artikeln att döma återupptar man elproduktion med fossilgas samt betalar vissa konsumenter för att inte nyttja energi när de vill.

Man har lappat och lagat ett underdimensionerat system.

• Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Sveriges statsskuld nu på 1050,6 Miljarder. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jäkligt trevligt arv till våra barn.
Ja, rätt bra faktiskt. Som andel av BNP har statsskulden inte varit så låg på 40 år.
Diagram som visar statsskulden som andel av BNP i Sverige från 1970 till 2018 med en nedåtgående trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma källa som ovan om någon undrar. :cool:

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag pratar bara om Sverige nu
Varför det? Elkraft lämpar sig ju bevisligen rätt bra för internationell handel och som ett otal inlägg visat både köper och säljer vi kraft för att optimera situationen.

R RoAd skrev:
En sak till, kärnkraften hade väl över 15% oplanerad stopptid något år
Så var det säkert, i Sverige. Det räcker väl med att två reaktorer står still för att vi ska hamna där. Det är ytterligare ett skäl till att vi har nytta av en stor elmarknad. Eftersom att kärnkraftverk verkar oberoende av varandra så ökar stabiliteten i systemet med fler reaktorer. Vindkraft funkar däremot inte på samma vis, utan de är beroende av samma vind. Även om många snurror på många ställen iofs höjer sannolikheten att det alltid blir något producerat någonstans.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, jag förenklade lite i min text, jag skulle kanske ha skrivit ”små generatorer/växelriktare” istället. Jag tror att innebörden i texten går fram i alla fall, främst om man läser länkade pdf’en.
Det har INTE med att generatorn är liten att göra. Det handlar om att den inte roterar synkront med elnätet. Då bidrar den inte till svängmassa. Att förbrukarsidan går över till inverterstyrda motorer gör inte saken bättre.

@Daniel 109 vindkraft & solceller var bara två Exempel på elalstrare med liten/ingen svängmassa.

Kanske en uppdatering snart?

• Gammal tidningsartikel om elransonering med rubriker och textkropp.
    Skapa konto
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det där är ju en rent ekonomisk fråga, och det verkar som om vind och solenergi bär sina kostnader rätt bra. Å andra sidan verkar Finlands nya reaktor bli rejält dyr per kwh. Just saying ;)´

Nu tycker jag ju personligen att alla tre energityper egentligen skulle få kosta lite mer om det behövs eftersom de är klimatneutrala (jag är inte någon kärnkraftsmotståndare) men i Sverige verkar faktiskt kärnkraft mer och mer bli en onödig källa eftersom vi har vattenkraften för att reglera perioder av låg försörjning från vind och sol.

EDIT: Varför skriver du sommaren förresten? Jag stod ute och grillade ikväll och det var faktiskt inte så behagligt som jag hade hoppats, på grund av blåsten! Vind är jag ganska övertygad om att det finns gott om året runt.
Och när stödet för vindkraft inte finns kvar är inte vindkraften lönsam längre. Dessutom är livslängden ofta beräknad till 20 år för ett verk som sedan skall monteras ned och skrotas!

Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte en dag som denna! Men alla dagar ser ju inte ut så här, om de gjorde det kunde vi nästan stänga ner all kärnkraft direkt. Dessutom skulle jag kunna (försöka) sälja mina isdubbar på Blocket.

(Jag tryckte gilla på ditt inlägg pga observationerna i butik och allt jobb med siffrorna, orkar dock inte försöka kolla om det stämmer.)
Nä det är sant.
Trodde faktiskt att jag hittat en klimatbov men om jag inte räknat fel så står handeln för rätt lite av vår elförbrukning.
Dock är det ju ca 1 reaktor eller i nettoexport efter att vi stängt R2. Och vi har ännu mer vind på gång in.
Löser vi bara elnätet och kompletterar med några fler förbindelser mot omvärlden så ser jag inte apocalypsen komma pga vi stänger några reaktorer.

optimum
Tillägg är att om inget nytt vindkraftverk bygg på samma plats är det oftast ett stort betongfundament som ska tas bort.

Källa i vanlig ordning
https://www.skarta.se/byggtjanster/byggande-av-vindkraftverk/
Stort betongfundament för vindkraftverk under nattetid täckt av snö med arbetare och ånga i bakgrunden.
Skapa konto

Ber om ursäkt för att det OT i en tråd om vansinnet med att stänga kärnkraftverk i Sverige

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Och hur bidrar det till vårt välstånd?

Är du ekonom och tänker "kvartalsvis"?
Ingenjör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.