253 811 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Det går aldrig att återanvända betongfundament?optimum skrev:
Åk och bygg kärnkraft i de länderna då.Nötegårdsgubben skrev:
Misstron mot vindkraft baseras inte på att den är töntig, utan otillförlitlig i stor skala. Det är möjligt att vi i Sverige kan klara oss med vattenkraften och ett kraftigt utbyggt stomnät, men få länder har så goda förutsättningar. Och då är det som vanligt, att kol, olja och gas tillåts döda i tystnad för att kärnkraftsmotståndarna är just kärnkraftsmotståndare i första hand.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Bygga kärnkraftverk åt andra länder.
Låter som en fantastisk idé.
Skulle gett stora inkomster av sådan export.
Sverige var duktiga på att bygga kärnkraftverk och hade nog idag varit världsledande på sådant.
Men vem skulle köpa ett kärnkraftverk av ett land som inte ens själva tror på det och bestämt sig för att avveckla sina befintliga verk och inte bygger nya?
Alltså hopplös situation.
Sverige var duktiga på att bygga kärnkraftverk och hade nog idag varit världsledande på sådant.
Men vem skulle köpa ett kärnkraftverk av ett land som inte ens själva tror på det och bestämt sig för att avveckla sina befintliga verk och inte bygger nya?
Känns inte direkt som en omöjlig teknisk uppgift att hitta metoder där man till stor del kan återanvända fundament under mark.optimum skrev:
Att några torn helt betong måste rivas efter 40 år, om de nu är för klena, ser jag inte som någon katastrof.
Det är ju inte Sverige som bygger KK, utan företag isåfall.optimum skrev:
Bygga kärnkraftverk åt andra länder.
Sverige hatar också bilar officiellt numera, men inte stoppar det försäljningen av svenska bilar på andra marknader. ..
Nej, man gömmer det under lite jord. Man räknar inte med att ta bort några fundament närman river vindkraftverk.optimum skrev:
Vet du eller gissar du bara?D Daniel 109 skrev:
Den uppgift jag fått är två alternativ.
Riva fundamentet ned till en viss nivå och täcka över med jord för att få tillbaka växtligheten eller så tas hela fundamentet bort.
Till havs verkar det alltid gälla rivning och att även betongrester ska tas bort.
Viktigt är att det finns pengar när det ska rivas.
Vindkraftsanläggning efter en konkurs är det väl vi skattebetalare som får betala för kalaset.
Först bidrag när de byggdes och sedan betala när de ska rivas.
Här är min källa så kan du återkomma med din.
http://www.svenskvindenergi.org/wp-content/blogs.dir/11/files/2011/10/Vindkraftverk_nedmontering.pdf
Hur stort är problemet?optimum skrev:
Vet du eller gissar du bara?
Den uppgift jag fått är två alternativ.
Riva fundamentet ned till en viss nivå och täcka över med jord för att få tillbaka växtligheten eller så tas hela fundamentet bort.
Till havs verkar det alltid gälla rivning och att även betongrester ska tas bort.
Viktigt är att det finns pengar när det ska rivas.
Vindkraftsanläggning efter en konkurs är det väl vi skattebetalare som får betala för kalaset.
Först bidrag när de byggdes och sedan betala när de ska rivas.
Här är min källa så kan du återkomma med din.
[länk]
På de flesta ställen lär det väl uppföras ett nytt verk.