253 811 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Ja det vore det bästa alternativet att kunna återvinna så mycket som möjligt. Vägar, elnät, fundament och övriga byggnader.K karlmb skrev:
Om verken har 20-25 år livslängd borde resten hålla betydligt längre.
Då är det väl dumt att ta fram en rapport om att de ska tas bort eller tas ned så de kan döljas under jord.
Jag hittar inget i den rapport jag hänvisade till om sådant. Borde vara en självklarhet när vi vanligen i Sverige bygger byggnader för typ 50-100 års användning och ibland ännu längre.
Därför borde det finnas en standard för hur fundamentet ska se ut så det går att återanvända.
Varför gjorde mitt inlägg dig arg? Jag återkom bara med den fakta jag kan hitta om detta.
Jag har full respekt för den kompetens som finns här inne på forumet men ibland gissar man eller går på något man hört utan fakta bakom.
Menade inte att vara näsvis..optimum skrev:
Ja det vore det bästa alternativet att kunna återvinna så mycket som möjligt. Vägar, elnät, fundament och övriga byggnader.
Om verken har 20-25 år livslängd borde resten hålla betydligt längre.
Då är det väl dumt att ta fram en rapport om att de ska tas bort eller tas ned så de kan döljas under jord.
Jag hittar inget i den rapport jag hänvisade till om sådant. Borde vara en självklarhet när vi vanligen i Sverige bygger byggnader för typ 50-100 års användning och ibland ännu längre.
Därför borde det finnas en standard för hur fundamentet ska se ut så det går att återanvända.
Varför gjorde mitt inlägg dig arg? Jag återkom bara med den fakta jag kan hitta om detta.
Jag har full respekt för den kompetens som finns här inne på forumet men ibland gissar man eller går på något man hört utan fakta bakom.
Själv går jag på min ingenjörsmässighet före några rapporter som har helt fel utgångspunkt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Tja, det vore lite kapitalförstöring. Många av dem har mycket livslängd kvar. Vi behöver dessutom inte använda samtliga tillgängliga reaktorer för att bränna bort avfall.Mikael_L skrev:
Och detta är jag helt med på.
Jag tycker också att alla befintliga kärnkraftsverk i världen nu ska börja fasas ut i den takt som är möjlig, för att så snabbt som möjligt ersättas av rätt teknik av gen IV, dvs som hjälper oss att bränna bort avfallet och därmed så snabbt som möjligt få uranbrytning att stoppa.
Sedan så är inte just urangruvor så värst mycket värre än något annat liknande idag. Mycket av synderna inom uranbrytningen är gamla synder. Och det syndades som sagt med det mesta innan vi kammade till oss. Radonexponeringen i moderna gruvor är exv. pga ventilation idag på samma nivåer som många hus här i Sverige och inte avsevärt värre än annan gruvbrytning i hårt, ungt berg (läs: norra Sverige). Mycket av det som återstår att städa upp är från förädlingen, men det återstår mycket att städa upp från annan förädling från den tiden också, vare sig det är uran, bly, kvicksilver eller vad det vara må man bröt.
Men om man ser speciellt till gruvdrift så är faktiskt torium intressant eftersom vi inte skulle behöva öppna några nya gruvor för det. Det finns i ganska stort överflöd från redan existerande gruvbrytning.
Vi har som sagt redan toriumreaktorer med passiv säkerhet som körts länge och fungerar väl. De är dock inte perfekta än, vi har några problem kvar att lösa, men det är inga problem som inte en miljard eller två skulle lösa ganska snabbt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Nej. Den är inte mera tveksam idag än vad den var på sjuttiotalet när vi byggde all den kärnkraft som vi har kvar idag. Fransmännen var världsmästare och byggde så det knakade, snabbt, billigt och bra. Men idag så är infrastrukturen till stora delar förstörd.R RoAd skrev:
Problemet med dyr kärnkraft idag är främst alla juridiska överklaganden som försenar byggstart. Kärnkraftbyggen är en en extremt kapitalintensiv sport, och 70% eller så av fördyringen kommer sig av räntekostnader på lånen under förseningen. (Så det är ju lite magstarkt att vissa hävdar att den är för dyr, samtidigt som de kämpar med näbbar och klor för att göra den dyrare utan att någon annan än domstolarna "tjänar" på det).
Kärnkraft är en så extremt kapitalintensiv industri att de enda två sakerna som betyder något är kapitalkostnaden och kostnaden för kapitalet. Det är den största skillnaden mellan kärnkraft och annan liknande verksamhet.
Lönsamheten är fortfarande bra, men det krävs stabilitet och långsiktighet. Något som inte alltid finns i överflöd.
Inte jämfört med jämförbara verksamheter. Vi bryter dessutom inte särskilt mycket. Totalt så framställdes det drygt 60 tusen ton uran i världen 2018. Vilket skall jämföras med exv. 4,9 miljoner ton råstål som framställdes i Sverige.R RoAd skrev:
Så även om uranbrytning skulle vara extremt skitig (vilket den inte är), så spelar det ingen större roll. Den kan kosta på sig att vara det utan att påverka totalen jämfört med verksamheter som faktiskt har lite skala.
Nej det är klart man inte har. Det är alldeles för dyrt. Men det är jämfört med att gräva upp det ur marken. Metoder har dock forskats fram och är enkla och genomföra. Det som gör det intressant är att mängden uran i havsvattnet är "oändlig" dvs mycket, mycket stor. Vi skulle aldrig behöva utveckla något annat energisystem om vi genomförde det i stor skala.R RoAd skrev:
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Egentligen var det ju lite så jag menade, men var inte direkt tydlig.lars_stefan_axelsson skrev:
Med "i den takt som är möjlig" menade jag kanske mer möjlig/rimlig, egentligen.
Den möjliga takten bestäms av hur snabbt alternativen byggs ut, både då ny förnybar kraft men även modern och bättre kärnkraft, och här är min våta dröm kärnkraftsteknik som nyttjar dagens kärnavfall som bränsle.
Och den rimliga takten bestäms bl.a. av vad som är rimlig kapitalförstöring gentemot vinningen med ersättningsteknologin. (Och här går det ju naturligtvis åt skogen, ty nu blandar vi in ekonomer
På sikt, så ser jag kärnkraften som att den kommer bli en historisk anomali (om mänskligheten överlever så länge) som man då i framtiden undrar vad vi höll på med. Men idag kan vi fortfarande med gott samvete använda kärnkraft, och då tycker jag också att vi helst använder den på ett för framtiden bra sätt.
Den källan gav inte mycket information.optimum skrev:
Vet du eller gissar du bara?
Den uppgift jag fått är två alternativ.
Riva fundamentet ned till en viss nivå och täcka över med jord för att få tillbaka växtligheten eller så tas hela fundamentet bort.
Till havs verkar det alltid gälla rivning och att även betongrester ska tas bort.
Viktigt är att det finns pengar när det ska rivas.
Vindkraftsanläggning efter en konkurs är det väl vi skattebetalare som får betala för kalaset.
Först bidrag när de byggdes och sedan betala när de ska rivas.
Här är min källa så kan du återkomma med din.
[länk]
Men ditt första alternativ är det jag beskrev. Man tar bort det som sticker upp och täcker över.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Då är vi våldsamt överens!Mikael_L skrev:
Du menar som lithium ur havsvatten...?lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Den är inte mera tveksam idag än vad den var på sjuttiotalet när vi byggde all den kärnkraft som vi har kvar idag. Fransmännen var världsmästare och byggde så det knakade, snabbt, billigt och bra. Men idag så är infrastrukturen till stora delar förstörd.
Problemet med dyr kärnkraft idag är främst alla juridiska överklaganden som försenar byggstart. Kärnkraftbyggen är en en extremt kapitalintensiv sport, och 70% eller så av fördyringen kommer sig av räntekostnader på lånen under förseningen. (Så det är ju lite magstarkt att vissa hävdar att den är för dyr, samtidigt som de kämpar med näbbar och klor för att göra den dyrare utan att någon annan än domstolarna "tjänar" på det).
Kärnkraft är en så extremt kapitalintensiv industri att de enda två sakerna som betyder något är kapitalkostnaden och kostnaden för kapitalet. Det är den största skillnaden mellan kärnkraft och annan liknande verksamhet.
Lönsamheten är fortfarande bra, men det krävs stabilitet och långsiktighet. Något som inte alltid finns i överflöd.
Inte jämfört med jämförbara verksamheter. Vi bryter dessutom inte särskilt mycket. Totalt så framställdes det drygt 60 tusen ton uran i världen 2018. Vilket skall jämföras med exv. 4,9 miljoner ton råstål som framställdes i Sverige.
Så även om uranbrytning skulle vara extremt skitig (vilket den inte är), så spelar det ingen större roll. Den kan kosta på sig att vara det utan att påverka totalen jämfört med verksamheter som faktiskt har lite skala.
Nej det är klart man inte har. Det är alldeles för dyrt. Men det är jämfört med att gräva upp det ur marken. Metoder har dock forskats fram och är enkla och genomföra. Det som gör det intressant är att mängden uran i havsvattnet är "oändlig" dvs mycket, mycket stor. Vi skulle aldrig behöva utveckla något annat energisystem om vi genomförde det i stor skala.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
När det gäller brytning av uran så använder man numer främst ISL, (In-Situ Leaching) ett centralt borrhål och flera runt om. Man pumpar med syra (svavel- ?) Och tar upp i mitten. Utvinning ur havsvatten är ungefär 10 ggr så kostsamt som ISL, men å andra sidan är bränslekostnaden ca 1% av den totala kostnaden för driften. Urankostnaden är bara en del av kostnaden för bränslet. Back end är dyrt, dvs att bli av med det förbrukade bränslet. Det ingår i den totala bränslecykelkostnaden.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Jag har tyvärr inte kompetens att bygga kärnkraft vare sig här eller där. Men hade jag exempelvis bott i Tyskland hade jag varit vansinnig på Merkels tvärvändning om kärnkraften. Hade jag bott i Frankrike hade jag varit glad över kärnkraftsnivån, hade jag bott i Finland hade jag också varit mer positivt lagd.K karlmb skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg