Det har stått i tidningarna flera gånger i sommar...

B basseman skrev:
Elförbrukningen har redan börjat minska. Vi läser färre tidningar och pappersindustin lägger ner pappersproduktion med hör elförbrukning
Och den ökar igen pga elbilar.

optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hörru, källa på det ..?
Har du missat det.
Ber om ursäkt att jag inte plockat med massa källhänvisningar.
Här kommer ett gäng.
OBS jag blev själv förvånad över att det var så mycket energi som går till alal serverhallar.
Så härmed har jag 0,00 flygskam när jag reser till Thailand varje år.

Ok nu kör vi.

Hört talas om "molnet" ???
Nej det är inte vanlig moln vi ser utan datorhallar här nere på jorden som förbrukar enorma mängder elenergi som blir värme.
Allt från barn till pensionärer surfar som besatta och allt fler företag flyttar sina datorresurser till molnet.
Vi har en del sådant i Sverige också. Skitbra med massa subventioner och billig elenergi (så länge kärnkraften finns)
Ropen skalla serverhallar till alla. Nej så bra är det kanske inte.

https://www.unt.se/insandare/internet-lika-stor-miljobov-som-flyget-5400746.aspx
https://www.svt.se/kultur/internet-en-stor-miljobov
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1242942?programid=3345
https://www.nyteknik.se/energi/it-lika-stor-koldioxid-bov-som-flyget-6443373

Facebook, Snapchat, Instagram – dina selfies och andra bilder lagras i molnet. Men datalagringen orsakar lika stora klimatutsläpp som flyget.

Källa: Sveriges Radio

Trovärdigt?
Kom igen nu, lite kreds för att jag anstränger mig.

"Genom ödmjukhet kommer man långt, men inte längst"

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och bästa sättet är ju att bränna det i en reaktor! ;)

Man kan ju då göra den roliga jämförelsen hur mycket el man skulle få genom att bränna de klyvbara ämnena i en reaktor och se hur mycket el man skulle få per solpanel, och hur länge man behöver köra solpanelen innan den går plus.

För "stenkol" så är det som bekant så att man skulle få mer energi av att köra uranet/toriumet som finns i kolet i en reaktor, än man får genom att bränna det.
Faktum är att en stor del av det kärnbränsle som används idag faktiskt är biprodukter från annan gruvbrytning.

Maxwells demon TotalControl skrev:
[länk]
Intressanta grafer i Nature-artikeln med siffror på att världens elanvändning (obs, inte energianvändning) väntas dubblad på 15 år. Som vanligt bottnar det i något gott – att världens fattiga fort får det bättre – men det är ändå en makalös utvecklingstakt. Och hur det skulle klaras utan gigantiska mängder ny fossil- eller kärnkraft är jag inte människa att förstå.

• Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Upp till 12GW installerad vindkraftseffekt kan vattenkraften balansera ... :)
[länk]
Den rapporten är väldigt bra och belyser verkligen en av våra stora styrkor i Sverige, vårt vatten. I Tyskland måste de reglera med gas o kol.

Rapporten var dock endast gjord för att se det teoretiska max som Sverige kan reglera vid utbyggd vindkraft. De tar ingen hänsyn till kompensation från vindkraftverken.

Ekonomiaspekten är otroligt viktig och vindkraften har ett jätteproblem här och därför påbörjades det bara 84 mW med nya projekt under Q1, en minskning med 90% från året innan. Dels kommer set ställas krav att de skall stå för sina systemkostnader. Men ännu värre är att det är en grav autokorrelation vid produktionen av vindkraft. Eftersom när det blåser tenderar att blåsa över stora områden så producerar stora områden max vid samma tillfälle. (Tex Skåne, Halland Västergötland och hela Danmark) det gör att utbudet är väldigt stort och priset pressas ner väldigt mycket. Det gör för tillfället att det inte går att räkna hem vindkraft.

Magnus E K
84 milliwatt vindkraft kan jag tänka mig att ha på villataket, kan sträcka mig upp till 100 rentav.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
84 milliwatt vindkraft kan jag tänka mig att ha på villataket, kan sträcka mig upp till 100 rentav.
Nu tror jag kontexten är överordnad autokorrekt på en telefon men om du känner att din tid bäst spenderas på det sättet...

pacman42 pacman42 skrev:
Och den ökar igen pga elbilar.
Nja om man kör alla alla personbilar som finns idag så gör det åt med ca 20% mer än vad Oskarshamn 3 producerar per år dvs 12TWh.

optimum optimum skrev:
Vi läser nyheter på nätet, vi diskuterar på nätet, många lever på nätet.

Internets serverhallar gör större avtryck än hela flyget.
Internets serverhallar förbrukar massor av elenergi.
Ändå vill folk att vi stänger av kärnkraften.

Ska vi nu börja köra datorerna med kolkraft?
Eller bara surfa när vinden blåser eller bara när solen skiner.
Ja då är det dags att stänga ned datorn när solen går ned såvida det inte blåser som faen.

Är man klimatalarmist och inte gillar kärnkraft så är det dags att stänga av datorn nu.
God natt.
Förslag på lite nya felkoder i HTTP-protokollet version ”Green” kod 510-513
5xx Serverfel
Servern misslyckades med att slutföra en till synes giltig förfrågan.
  • 500: Internal Server Error
  • 501: Not Implemented
  • 502: Bad Gateway
  • 503: Service Unavailable
  • 504: Gateway Timeout
  • 505: HTTP Version Not Supported
  • 509: Bandwidth Limit Exceeded
  • 510: Service Power Limit Exceeded
  • 511: Service Unavailable, no windpower, please wait for better weather
  • 512: Service Unavailable, no sunpower, please wait for sunrise
  • 513: Power outage

• Gilla
  • Haha
dannew och 7 till
  • Laddar…
Väntade med nyfikenhet på källan till
O Omega1 skrev:
Per MW vind så pratar vi om ungefär 200 kg radioaktivt matererial.
Men den dök inte upp.
Det sitter hundratals kg neodymium-magneter per MW i direktdrivna vinkraftverksgeneratorer enl.
https://www.nyteknik.se/opinion/vindkraften-har-ocksa-sin-uranbrytning-6418003

Neodymium förekommer också i små högtalare, mikrofoner, små motorer mm.

Neodymium är en sönderfallsprodukt så därför på samma ställen det man hittar tex torium uran mm. För att framställa 200 kg neodymium måste det bli mycket mer slagg eller ”radioaktivt avfall” än 200kg.
Det är en smutsig brytning och smutsiga processer vilket är skälet till vi inte bryter i tex Sverige fastän vi har kända tillgångar på jordartsmetaller.

Ja, vi har väl inte så lite lite dubbelmoral när vi i väst låter Kina framställa neodymium och andra sällsynta jordartsmetaller. Vi slipper ju slagg, avfall och föroreningar.

Generatorer med permanentmagneter är ovanliga i svenska vindkraftverk då de flesta har växellådor och vanliga generatorer tillverkade av stål och koppar. Oron för neodymium är överdriven enl NyTeknik.

O Omega1 skrev:
På att solceller och vindkraftverk innehåller sällsynta jordartsmetaller eller att brytbara mineraler för sällsynta jordartsmetaller (Monazite) innehåller höga halter av radioaktiva ämnen?

[länk]
[länk]

Ska de inte ta hand om sitt radioaktiva avfall?
Den första länken visade bara att man kan ha neodymium magneter, inte hur mycket, eller att de skulle vara vanligt förekommande.
Inre delar av ett vindkraftverk med synlig direkt driven generator och komponenter numrerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verk från Enercon med direktdriven generator. Diametern på generatorn behöver vara större pga det låga varvtalet.

Schematisk bild av inre komponenter i en 3MW landbaserad vindturbin inklusive generator och rotor.
Skapa konto

Maskinhuset blir längre om man ska få plats med både växellåda och generator.

Jag tycker de flesta vindkraftverk man ser har långt maskinhus och därmed inte har neodymium magneter.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Magnus E K
Intressant! Ytterligare en anledning att ogilla vindkraft. (På svenska heter metallen neodym.)

Elnätsföretag varnar för klena ledningar och kraftverk stängs ner så behovet av att transportera elen långa sträckor ökar.
Det går inte riktigt ihop.
Men driftskostnaderna minskar och vinsterna ökar på en marknad med låga elpriser.

Det måste till lite kris innan det blir bättre.
Tills dess tycker nog politiker att de gör oss en tjänst. Elpriserna sjunker väl när elproduktionsbolagens driftskostnader sjunker?

Silhuetter av människor och facklor som lyser under stort strömavbrott vid solnedgång med stadssilhuett i bakgrunden.
Skapa konto

Den här bilden kommer från USA/Canadas stora strömmavbrott 14 augusti 2003.
Först trodde jag det var brinnande amerikanska stolptrafo, men det är facklor för att lysa upp gatan.

Det började med att något kraftverk på 200MW föll bort, sen en högspänningsledning, sen två högspänningsledningar till.
Övervakningssystemen märkte inte att ledningarna blev så varma att de hängde ner i trädtopparna.
Felen spred sig i nätet. Fler kraftverk föll bort. New York mfl kopplades bort.
Fel i övervakningssystem och mänskliga faktorn förvärrade situationen.
55 miljoner människor utan el.
Händelserna bidrog till 11 personers död och kostnaderna uppskattas till 6 miljarder dollar.
Karta över Nordamerika som visar de drabbade områdena under strömavbrottet den 14 augusti 2003.
Skapa konto

Efter 2 dagar hade många el igen men avbrottet anses ha varat i en vecka.
De sista fick dock vänta i åtminstone två veckor.

En fotolänk med annorlunda sky lines.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.