253 811 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Fast gen 4 finns i betydligt större utsträckning (se exv. Rysslands fast breeder) än batteritekniken som kan fixa problemen med sol+vind. Vill vi ha breeders så är det bara att bygga dem. Tekniken är känd. (Men inte helt problemfri, framförallt vad gäller kostnad.)A Alexn72 skrev:
Och till skillnad från batterier som behövs nu för att göra sol/vind till slagkraftiga alternativ så kan vi fortsätta stapla "kärnavfall" på hög ett bra tag till innan vi behöver ta tag i det problemet. (Man kan argumentera att man aldrig behöver ta tag i det, men jag röstar för att man faktiskt gör det. Gm upparbetning, transmutering osv.)
Så det blir lite äpplen/gråsten-jämförelse i just det här fallet.
Tilläggas kanske också skall att det återvinns kärnbränsle redan i idag i tex Frankrike för användning i gen 3 reaktorer även om processen är väldigt energikrävande och inte alls optimal ur många aspekterlars_stefan_axelsson skrev:
Fast gen 4 finns i betydligt större utsträckning (se exv. Rysslands fast breeder) än batteritekniken som kan fixa problemen med sol+vind. Vill vi ha breeders så är det bara att bygga dem. Tekniken är känd. (Men inte helt problemfri, framförallt vad gäller kostnad.)
Och till skillnad från batterier som behövs nu för att göra sol/vind till slagkraftiga alternativ så kan vi fortsätta stapla "kärnavfall" på hög ett bra tag till innan vi behöver ta tag i det problemet. (Man kan argumentera att man aldrig behöver ta tag i det, men jag röstar för att man faktiskt gör det. Gm upparbetning, transmutering osv.)
Så det blir lite äpplen/gråsten-jämförelse i just det här fallet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Om man klickar sig vidare från den sidan du (vi) länkade till så finns även ett diagram som visar hur mycket av priset som är skatter och avgifter, och då ser man att det snarare skiljer mindre. Glöm 5x, det är antingen en jättegammal siffra från 80- eller 90-talet, eller så är det något stjärnskott som räknat fel och råkat jämföra deras pris till konsument med vårt spotpris eller liknande.pacman42 skrev:
På att solceller och vindkraftverk innehåller sällsynta jordartsmetaller eller att brytbara mineraler för sällsynta jordartsmetaller (Monazite) innehåller höga halter av radioaktiva ämnen?A Alexn72 skrev:
https://www.stanfordmagnets.com/application-of-neodymium-magnets-in-wind-turbine-generators.html
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Monazit
Ska de inte ta hand om sitt radioaktiva avfall?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Och bästa sättet är ju att bränna det i en reaktor!O Omega1 skrev:
Man kan ju då göra den roliga jämförelsen hur mycket el man skulle få genom att bränna de klyvbara ämnena i en reaktor och se hur mycket el man skulle få per solpanel, och hur länge man behöver köra solpanelen innan den går plus.
För "stenkol" så är det som bekant så att man skulle få mer energi av att köra uranet/toriumet som finns i kolet i en reaktor, än man får genom att bränna det.
Upp till 12GW installerad vindkraftseffekt kan vattenkraften balansera ... 
http://svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2009/10/Elforsk-reglerkraft-09_88.pdf
http://svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2009/10/Elforsk-reglerkraft-09_88.pdf
Elförbrukningen har redan börjat minska. Vi läser färre tidningar och pappersindustin lägger ner pappersproduktion med hör elförbrukningpacman42 skrev:
Jag åker nuförtiden väldigt ofta mellan Göteborg och Stockholm och nästan alltid med tåg dagen innan jag har möten. Inte för att det är miljövänligare utan för att det fungerar bättre att använda tiden till något vettigt som arbete (eller Byggahus). Det stora problemet är dock att det inte går att vara framme vid målet kl 09.00.
Rörande förseningar så fungerar det oftast bra om man åker mot pendelriktningen, men inte med densamma. Detta leder till att jag numera alltid räknar med 1h försening på vägen hem till Göteborg, men jag får det bara varannan resa (bara!). Men när jag reser till Stockholm så kommer jag efter morgonrusningen och då flyter det på bra.
Reflektionen med bil relaterade mest till att en del vill ha stopp på tågen i varenda liten håla och att järnväg skall dras ut där det inte bor så mycket folk eller dit det tar lång tid att åka tåg. Det är många gånger (i framtiden i alla fall) bättre för miljön att jag tar (el)bilen till tåget eller anslutningsbussen än att det skall finnas tåg ut till varje mindre stad/ort.
Och rörande översvämningarna igår så var de perfekta för mig, då jag inte behövde slåss med andra bilister om utrymmet på vägen. Det fanns gott om plats när Kungsbackaborna inte korkade igen trafiken.
Oavsett vilket sätt man väljer att resa så behöver Sverige öka den koldioxidfria elproduktionen, inte minska den. Och här är fortfarande nedstängningen av Ringhals helt vansinnig. Om ca tio år så räknar man med att elförbrukningen kommer att börja minska, DÅ kan man kkanske börja fasa ut kärnkraften, kanske...
Vi läser nyheter på nätet, vi diskuterar på nätet, många lever på nätet.
Internets serverhallar gör större avtryck än hela flyget.
Internets serverhallar förbrukar massor av elenergi.
Ändå vill folk att vi stänger av kärnkraften.
Ska vi nu börja köra datorerna med kolkraft?
Eller bara surfa när vinden blåser eller bara när solen skiner.
Ja då är det dags att stänga ned datorn när solen går ned såvida det inte blåser som faen.
Är man klimatalarmist och inte gillar kärnkraft så är det dags att stänga av datorn nu.
God natt.
Internets serverhallar gör större avtryck än hela flyget.
Internets serverhallar förbrukar massor av elenergi.
Ändå vill folk att vi stänger av kärnkraften.
Ska vi nu börja köra datorerna med kolkraft?
Eller bara surfa när vinden blåser eller bara när solen skiner.
Ja då är det dags att stänga ned datorn när solen går ned såvida det inte blåser som faen.
Är man klimatalarmist och inte gillar kärnkraft så är det dags att stänga av datorn nu.
God natt.