I våran kommun satsa man på en vindpark med 10 propellrar
Under X år så har minst 5 ibland fler stått stilla (trasiga) eller repareras sedan blåser det inte alltid på det ... summa ... kommun sålde dom

Papphammar666 lilllasrne skrev:
I våran kommun satsa man på en vindpark med 10 propellrar
Under X år så har minst 5 ibland fler stått stilla (trasiga) eller repareras sedan blåser det inte alltid på det ... summa ... kommun sålde dom
Hur mycket förlust gjorde man på affären?

D Daniel 109 skrev:
förlust gjorde man på affären?
Efter andra konkursen och rediga avskrivningar kan man få lönsamhet i nästan alla investeringar med höga kapitalkostnader;)

F FRS05 skrev:
Jag kan också hitta massa artiklar om små högbelånade byggbolag som inte går bra. Betyder det att det inte är lönsamt att driva byggbolag? Varför tror du en av Sveriges största användare av energi och ett aktiebolag i form av Holmen bygger vindkraft i egen regi? De betalar inte i närheten av de kostader för el som vi betalar heller när de köper in el.

Svensk energi släppte själv en rapport med kostnader för olika energislag för ett antal år sedan, det är den jag hänvisar till. Det är alla de stora drakarna själva som äger det så ingen anledning att ljuga där om kostnaderna. Det är Elforsk i samarbete med WSP som tagit fram rapporten. Elforsk ägs av EON, fortum, Skellefteåkraft osv osv.

Sidan 9 och 10 om ni inte orkar läsa alla 234 sidor.

[länk]
Små byggbolag? Prova att läsa några av länkarna. 40000 (!!!) har fått sparken i vindtyskland, och det är bara början. Subventionerna som från början var 5 eurocent per kWh (och ledde till att mängder av snurror byggdes i vindfria lägen!!) fasas nu ut. Hela vindkraftindustrin i Tyskland är på väg i konken. Läs artikeln https://www.rechargenews.com/wind/t...as-german-wind-crisis-hits-enercon/2-1-704074
eller denna https://stopthesethings.com/2019/11...ne-makers-sack-thousands-in-mass-layoffs/amp/
Men du vill väl hellre läsa pdfen från Holmen. Det finns en annan pdf från Lennart Söder som vindkramarna brukar hänvisa till, där han ”bevisar” att vindkraft kan ersätta kärnkraften utan problem. https://www.svensk-vindkraft.org/wp-content/uploads/2016/02/Lennart-Söder-KTH.pdf
Det är en religion.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Små byggbolag? Prova att läsa några av länkarna. 40000 (!!!) har fått sparken i vindtyskland, och det är bara början. Subventionerna som från början var 5 eurocent per kWh (och ledde till att mängder av snurror byggdes i vindfria lägen!!) fasas nu ut. Hela vindkraftindustrin i Tyskland är på väg i konken. Läs artikeln [länk]
eller denna [länk]
Men du vill väl hellre läsa pdfen från Holmen. Det finns en annan pdf från Lennart Söder som vindkramarna brukar hänvisa till, där han ”bevisar” att vindkraft kan ersätta kärnkraften utan problem. [länk]
Det är en religion.
J Jehu skrev:
Små byggbolag? Prova att läsa några av länkarna. 40000 (!!!) har fått sparken i vindtyskland, och det är bara början. Subventionerna som från början var 5 eurocent per kWh (och ledde till att mängder av snurror byggdes i vindfria lägen!!) fasas nu ut. Hela vindkraftindustrin i Tyskland är på väg i konken. Läs artikeln [länk]
eller denna [länk]
Men du vill väl hellre läsa pdfen från Holmen. Det finns en annan pdf från Lennart Söder som vindkramarna brukar hänvisa till, där han ”bevisar” att vindkraft kan ersätta kärnkraften utan problem. [länk]
Det är en religion.
Jag har läst länkarna. Det som förklaras är att där en stor opinion av att inte bygga vindkraft nära bostäder. Så det har lagts in lagkrav på 1000m till närmaste bostäder. Vilket har fått väldigt många parker att gå i stå. Därav en del fått gå. Vet inte om jag tyckte det var så farligt.

Den där rapporten jag länkade var inte från Holmen utan det var WSP som gjort den i uppdrag från EON, Fortum, Skellefteåkraft, Göta Energi, Vattenfall osv. Däremot bygger Holmen egen vindkraft för det är konkurrenskraftigt.

Varför kramar ni kärnkraften så mycket? Den är utdömd sedan länge. Tänkt om vi får en Fukoshima i Sverige. Då hade svenska staten gått i konkurs och vi hade varit på samma nivå som Irak/Afghanistan och andra länder i ekonomi.

Visst jag kan tycka på att vi ska köra på den kärnkraften vi har en del till. Förutom de vi nu stänger på Ringhals som ägarna själva har stängt på grund av ekonomi. Se bara på finnarnas nya och fina kärnkraftverk. Det får Nya Karolinska att se ut som ett budgetbygge. Elen därifrån kommer bli enormt dyrt och inget jag är beredd att betala för.

F FRS05 skrev:
ägarna själva har stängt på grund av ekonomi
Med 7 års playback för ytterligare 30 års drift med skapliga vinster.
Osäkerhet politiskt, är nog ledordet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Jag har läst länkarna. Det som förklaras är att där en stor opinion av att inte bygga vindkraft nära bostäder. Så det har lagts in lagkrav på 1000m till närmaste bostäder. Vilket har fått väldigt många parker att gå i stå. Därav en del fått gå. Vet inte om jag tyckte det var så farligt.

Den där rapporten jag länkade var inte från Holmen utan det var WSP som gjort den i uppdrag från EON, Fortum, Skellefteåkraft, Göta Energi, Vattenfall osv. Däremot bygger Holmen egen vindkraft för det är konkurrenskraftigt.

Varför kramar ni kärnkraften så mycket? Den är utdömd sedan länge. Tänkt om vi får en Fukoshima i Sverige. Då hade svenska staten gått i konkurs och vi hade varit på samma nivå som Irak/Afghanistan och andra länder i ekonomi.

Visst jag kan tycka på att vi ska köra på den kärnkraften vi har en del till. Förutom de vi nu stänger på Ringhals som ägarna själva har stängt på grund av ekonomi. Se bara på finnarnas nya och fina kärnkraftverk. Det får Nya Karolinska att se ut som ett budgetbygge. Elen därifrån kommer bli enormt dyrt och inget jag är beredd att betala för.
Just den olyckan kan inte hända här. Och även om den gör det så är inte kostnaden representativ.

• Gilla
Omega1
  • Laddar…
Magnus E K
F FRS05 skrev:
Elen därifrån [finländarnas nya fina kärnkraftverk] kommer bli enormt dyrt och inget jag är beredd att betala för.
Nej, elen därifrån kommer säljas till samma marknadspris som övrig el (i Finland).

• Gilla
kest
  • Laddar…
Mikael_L
F FRS05 skrev:
Tänkt om vi får en Fukoshima i Sverige. Då hade svenska staten gått i konkurs och vi hade varit på samma nivå som Irak/Afghanistan och andra länder i ekonomi.
Ja verkligen, det vore jättehemskt.

Tänk om vi fick en sådan tsunami.
I japan ledde den till:
nästan 16000 konfirmerat döda och 2500 saknade
46.000 byggnader totalförstörda och 144.000 skadade
230.000 förstörda fordon
23.000 hektar förstörd skörd och salthaltig och förorenad mark som kommer försämra matproduktionen i årtionden.
30.000 båtar förstörda/försvunna

Det går ju fortsätta att radda upp efterverkningarna av tsunamin, hundratals vindkraftverk, några vattenkraftsdammar, elnät vägar, järnvägar som förstörts. Industrier som lagts i ruiner, oljeläckage från stora oljecisterner och från båtar mm,

Jag håller med, det hade varit mycket tufft för Sverige, att råka ut för en sådan tsunami ...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
tufft för Sverige, att råka ut för en sådan tsunami
Storeggaskredet är namnet på ett mycket stort undervattensskred utanför Norges kust
Svepte över delar av England och Skottland mm
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storeggaskredet

Kom nu ihåg att det verkliga problemet med Fukushima var inte tsunamin, den hanterade man, utan att TEPCO inte byggt vattentät nödkraft. Det var det som gjorde att pumparna stannade. Och ingen nödkraft hade man.

Sedan är ju Japan ett tsunamiområde som kanske inte riktigt lämpar sig för kärnkraft. Man kan ju i så fall bygga en luftkyld reaktor i bergen så att eventuell strålning sprids med vinden.

Vem vet vilka naturkatastrofer som sker om tex 10’000år? Och vi har radioaktivt avfall nergrävt i ett lager som kanske drabbas av förkastningar, blir vattenfyllt. Kanske sprickor i berggrunden. Hade det inte varit skönt om bränslet varit helt utbränt, slutat stråla och hunnit bli stabilt och inte behövt gömmas i ytterligare 90’000år till?
Efter 300år kanske man kunde plocka ut lite Neodym till vinkraftverksproduktion ur avfallet?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kom nu ihåg att det verkliga problemet med Fukushima var inte tsunamin, den hanterade man, utan att TEPCO inte byggt vattentät nödkraft. Det var det som gjorde att pumparna stannade. Och ingen nödkraft hade man.
Man hade byggt tsunamiskydd, dock inte så höga som denna tsunamivåg.
Reservgeneratorerna satt i källaren som blev översvämmad,
Inte så väl genomtänkt.
Lite ironiskt att man hade kunde kört vidare på husbehovsdrift isf försöka köra vattendränkta dieselmotorer och elgeneratorer under vatten.
De kritiska reaktordelarna gick aldrig sönder av tsunamin, men när man nödstoppade pga elnätet slogs ut, och vad som händer när en kärnreaktor nödstoppas utan kylning är känt. Och så kryddar vi med lite bränslebasänger för använt kärnbränsle som också behöver kylvatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.