Mikael_L
Problemet med december är de få soltimmarna per dygn, även vid soligt och molnfritt, solens låga vinkel, ofta mulet, och husets stora effektbehov.

Det sista går att lösa med stearinljus och pellets/vedeldning (om det är ett fungerande alternativ).
De andra tre faktorerna innebär dock att energitillskottet/dygn i medel, blir väldigt mycket lägre än vad anläggningen ger vid fullt blås. Jag har inga siffror men jag killgissar lite att man får typ 1/10.
Antal soltimmar är en stark faktor, i Stockholm skiljer det mellan december och juni med 6 timmar resp 20 timmar.
I Haparanda skiljer det nästan mellan 0 timmar och 24 timmar, och i Kiruna är man helt utan sol i en månad

Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet med december är de få soltimmarna per dygn, även vid soligt och molnfritt, solens låga vinkel, ofta mulet, och husets stora effektbehov.

Det sista går att lösa med stearinljus och pellets/vedeldning (om det är ett fungerande alternativ).
De andra tre faktorerna innebär dock att energitillskottet/dygn i medel, blir väldigt mycket lägre än vad anläggningen ger vid fullt blås. Jag har inga siffror men jag killgissar lite att man får typ 1/10.
Det fanns förut siffror från Gbg energis installationer i Göteborg. (Men jag hittar dem inte nu). De levererade i januari, som var sämst, 4% av den energi de levererade i maj/juni, som var bäst. (Och det såg ut ungefär som den sinuskurva man kan förvänta sig bara baserat på längden på dagen).

Så med allt inräknat, dvs soltimmar, dagslängder, osv. så skiljer det inte en faktor tio mellan bäst/sämst, utan en faktor tjugo.

Solceller för att täcka vår vinterförbrukning i Sverige, även så långt söderut som Göteborg, är mao utsiktslöst. Solceller i Sverige ger oss, grovt, bara el när vi inte använder den, dvs på sommaren. (Det är därför den enda panel jag har sitter på båten och inte på huset...)

• Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det fanns förut siffror från Gbg energis installationer i Göteborg. (Men jag hittar dem inte nu). De levererade i januari, som var sämst, 4% av den energi de levererade i maj/juni, som var bäst. (Och det såg ut ungefär som den sinuskurva man kan förvänta sig bara baserat på längden på dagen).

Så med allt inräknat, dvs soltimmar, dagslängder, osv. så skiljer det inte en faktor tio mellan bäst/sämst, utan en faktor tjugo.

Solceller för att täcka vår vinterförbrukning i Sverige, även så långt söderut som Göteborg, är mao utsiktslöst. Solceller i Sverige ger oss, grovt, bara el när vi inte använder den, dvs på sommaren. (Det är därför den enda panel jag har sitter på båten och inte på huset...)
Ok, 200 kvm tak borde kunna ge 30/40 kW installerad effekt. En tjugondel av detta blir kanske 1500-2000 Watt. Dett är vad vi i framtiden har att finna oss in. 1kW installerad effekt kostar idag under 20 papp så vi får räkna med åtminstone en halvmille upp på villapriset om jag nu räknar med viss storköpsrabatt.

En bvp på 11kW räcker för en rätt stor 70-talsvilla i GBG, tom 8kW räcker långt. Detta kräver väl 2-3 kW att driva så om vi hjälper till med några brasor i kaminen och förutsätter att det är varmare mitt på dagen klarar vi energibalansen.

På sommaren får man väl köra aluminiumverken eller liknande för att göra av med all överskottsel.

Och givetvis måste vi utveckla bekvämare kaminer och vedpannor som lär göra sator comeback. Och acceptera att betongpannor ersätts av solceller.

D Daniel 109 skrev:
Nätbolagen är separata. De kan inte anpassa nätpriserna efter hur produktionen går.
De brukar säga det. Att man inte kan blanda ihop nät och produktion,

Men jag är så naiv att jag tror att Vattenfall är en koncern och ser till koncernresultatet, inte till enskildheter.
Just nu är det nät som går bra.

Visst är det en koncern. Men nätbolagen regleras separat. Vilka vinster de tar ut har inget med produktionsbolagen att göra.

Eller så försöker produktionsbolagen kompensera låga elpriser med dyrare nät.
Vilket kanske märkts.
Också en anledning att de stödjer olönsam vindkraft - de ser stora möjligheter till intäkter. Elpriset lär höjas, så snart de kan.
Förloraren i båda fallen är konsumenterna, som dessutom får minskad leveranssäkerhet på köpet.
Tack, politiker.

A Anders_Nilsson skrev:
Ok, 200 kvm tak borde kunna ge 30/40 kW installerad effekt. En tjugondel av detta blir kanske 1500-2000 Watt. Dett är vad vi i framtiden har att finna oss in. 1kW installerad effekt kostar idag under 20 papp så vi får räkna med åtminstone en halvmille upp på villapriset om jag nu räknar med viss storköpsrabatt.

En bvp på 11kW räcker för en rätt stor 70-talsvilla i GBG, tom 8kW räcker långt. Detta kräver väl 2-3 kW att driva så om vi hjälper till med några brasor i kaminen och förutsätter att det är varmare mitt på dagen klarar vi energibalansen.

På sommaren får man väl köra aluminiumverken eller liknande för att göra av med all överskottsel.

Och givetvis måste vi utveckla bekvämare kaminer och vedpannor som lär göra sator comeback. Och acceptera att betongpannor ersätts av solceller.
Jo, fast här får du ju räkna kilowatttimmar. Solen är bara uppe 8h så här dags på året i Gbg, och det är när den syns öht. Många, många dagar är det mulet. I november i år så hade vi väl 8 soltimmar eller så innan sista helgen, då vi, pga klart väder, dubblerade antalet soltimmar i Göteborg på två dagar... (Varför bor jag där nu igen??? :()

Så även om energin skulle räcka till (Vilket det väl inte gör i ditt exempel? Dina 2-3kW för värmepumpen blir ju ca 50-75kWh över dygnet?) så måste den lagras någonstans. Så du behöver ett batterilager att lägga till dina solpaneler. Ett ganska stort lager.

Problemet i Sverige är ju att för att sol skall fungera så behöver vi klart väder, och på vintern så betyder klart väder vindstilla och kallt... Men solen är inte över horisonten så många timmar oavsett väderlek. Kylan består dock under natten. Så hur vi än vänder oss så har vi röven bak...

Och bland de värre lurendrejerierna jag sett från solkramarna var när de glatt påpekade att Piteå har lika många soltimmar som södra Tyskland.
https://www.piteakommunforetag.se/arctic-solar-ska-oka-intresset-for-solel-i-norr/
OK.
De soltimmarna infaller till 80% på sommaren, då det redan råder kraftigt elöverskott i regionen.
Och en stor del av dom infaller då solen står i norr (18-06). Lyser då på baksidan av panelerna, om de inte är solföljande (vilket vore än värre ekonomiskt vansinne).
Kan tilläggas att även i Sydtyskland gick solel i kk år 2014. Hur mycket kk skulle det då inte bli i Piteå?
Men forskningsanslag saknas inte för vansinnet. Halva budgeten är EU-bidrag.
Än värre är att journalister och politiker inte ifrågasätter dumheterna.

• Haha
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Jo, fast här får du ju räkna kilowatttimmar. Solen är bara uppe 8h så här dags på året i Gbg, och det är när den syns öht. Många, många dagar är det mulet. I november i år så hade vi väl 8 soltimmar eller så innan sista helgen, då vi, pga klart väder, dubblerade antalet soltimmar i Göteborg på två dagar... (Varför bor jag där nu igen??? :()

Så även om energin skulle räcka till (Vilket det väl inte gör i ditt exempel? Dina 2-3kW för värmepumpen blir ju ca 50-75kWh över dygnet?) så måste den lagras någonstans. Så du behöver ett batterilager att lägga till dina solpaneler. Ett ganska stort lager.

Problemet i Sverige är ju att för att sol skall fungera så behöver vi klart väder, och på vintern så betyder klart väder vindstilla och kallt... Men solen är inte över horisonten så många timmar oavsett väderlek. Kylan består dock under natten. Så hur vi än vänder oss så har vi röven bak...
Jo jag håller med dig, ville mest testa gränserna med mitt räkneexempel. Det blir att ställa solceller på ställningar på tomten om det skall fungera. Det är det här energibolagen räknar med när de rånar oss med nätavgiften så att vi får finansiera nya stamlinjer till Norrland. Dessa behöver vara gratis för nätbolagen om inte vindkraften skall gå i konkurs.

All heder dock åt Göteborg Energi som är ett av de mest icke - utsugande bolagen och hittills inte snackat om timdebiteting. Och min 25A huvudsäkring kostar nästan ingenting.

Jag skall dock fortsätta hålla koll på prisutvecklingen på solceller även om jag har dåliga förutsättningar för solel. Skulle dock kunna hissa upp ställningar på berglnallen i söder som skymmer.

Någon som vet om det finns begränsningar hur stor anläggning man får statligt stöd för som privatperson?

A Anders_Nilsson skrev:
All heder dock åt Göteborg Energi som är ett av de mest icke - utsugande bolagen och hittills inte snackat om timdebiteting. Och min 25A huvudsäkring kostar nästan ingenting.
Å i Partille så har vi redan den brantaste effekt-taxan i landet... Så vänta bara. Vi var provskottet.

Magnus E K
Å i Partille så har vi redan den brantaste effekt-taxan i landet... Så vänta bara. Vi var provskottet.
Hur brant? Har sett över 100 kr per kW på en del ställen. Då skulle man behöva planera lite för att undvika toppar över 3-4 kW.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur brant? Har sett över 100 kr per kW på en del ställen. Då skulle man behöva planera lite för att undvika toppar över 3-4 kW.
Nej, den är inte såå illa. Drygt 26 SEK per kW räknat över den timmen som dragit mest i månaden. Så med dina 4kW i en timme så blir det en hundring extra. Detta utöver 100+ SEK i månaden för abonnemang och 23+ öre/kW i överföring.

Men när den infördes så var den brantast i Sverige iom att den räknar på så kort tid.

• Gilla
  • Wow
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Snart blir det billigare att skaffa en gammal dieselgenerator och köra värmen från motorn till uppvärmning och elen till batterier för att inte få några toppar utan en jämn och låg elkurva.

Med en riktig Dieselhora bidrar man dessutom till den globala uppvärmningen och får lättare att värma huset:thinking:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Vindkraft är aldrig lönsam och kräver kraftiga subventioner för att byggas.
[länk]
Förespråkarna brukar inte ta med den enorma expansion av elnätet som behövs för att hantera en produktion som oförutsägbart svänger mellan 0 och 100% av installerad effekt.. Lägg till den backup som behövs när det inte blåser.

Vindkraft går i konkurs när subventionerna upphör.
Sen återstår vem som ska betala för återställandet av marken när snurran är slut efter 25 år.
Och bolaget var i kk. Markägaren? Troligare skattebetalarna.
Varje fundament 1200 ton betong och 60 ton armering. Med större snurror blir det ännu mer.

Så Ygerman och andra tror att vi kan ta bort den lila rektangeln som ligger tryggt och stadigt i botten utan problem och med låga kostnader.
Vi behöver bättre politiker.
[bild]

Sverige har varit världsledande i stabil, utsläppsfri och billig elproduktion. Nu är det visst slut med det.
Sent svar men jag gillar inte när man ljuger. Det är klarlagt att vindkraft är väldigt bärkraftigt utan subventioner. Det är bara befintlig kärnkraft och vattenkraft som är billigare. Vindkraft till havs är fortfarande lite dyrt. Men landbaserade vindkraftverk är det bästa vi kan bygga för att få fortsatt billig el. Inte sagt nu att vi ska lägga ner något annat eller liknande. Vände mig bara mot att du ljög om att vindkraft inte har bärighet.

Hur kommer det dig då att den går i konkurs?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.