O Omega1 skrev:
Botemedlet mot sådan rädsla är utbildning i hur världen fungerar.
Skulle du vilja veta mer?
Det skulle jag gärna, vad tar du för en sån kurs? Jag antar att det är höga intagningskrav men jag får lägga på en rem så kanske det går, får nära en from förhoppning om det åtminstone.

Mikael_L
O Omega1 skrev:
En Tjernobyl katastrof vart 30 år tar upp mindre yta än så. (2500 km2)
Fukushima är än mindre med 371 km2.
De är dessutom naturliga reservat med minimal mänsklig aktivitet.
Uran är dock en ändlig resurs ...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det hade varit korkat. (Om inte annat för att riksdagen är full med miljöpartister... :)) Vi vet som sagt ungefär vad som skulle hända med lösligt avfall. Ryssarna har redan prövat. Att packa in det enligt konstens alla regler med koppar+bentonit är betydligt bättre och skulle med största säkerhet fungera bra.

Men även om vi inte har pröva att begrava kärnavfall naket i berget så har naturen det. I Oklo, Gabon så kördes det naturlig fission i några hundra tusen år:

"Most of the non-volatile fission products and actinides have only moved centimeters in the veins during the last 2 billion years. ... Studies have suggested this as a useful natural analogue for nuclear waste disposal."

Därmed inte sagt att det inte går att göra bättre, och om vi skall gräva ner det (vilket jag inte tycker vi skall) så skall vi naturligtvis ha lite hängslen och livrem.

Eller var det för mycket fakta? Stör det din goa känslostorm? ;)
Jag vet det mesta om den där kattsandsmetoden. ..
Konstigt att vi ska satsa så mycket på den om forskningen säger att sånt här aldrig kan sprida sig. ...
Men du skrev ju tidigare ryssarna testade att bara lägga det vi skogen.
Vad hände ?
Har du nån länk till den där naturliga reaktorn som visar att grejorna inte rör sig ? Jag förutsätter att det ligger under grundvattennivån. ...

Redigerat:
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Av de (fåtal) olyckor vi har haft så har två haft grafitmoderation. Dessa är stora och därför svåra att innesluta ordentligt i en reaktor-tank. De har dessutom en massa andra trista egenskaper.

Bland de få saker som talar för den är att det är lätt att byta bränslestavar under gång. Det är därför typen är så populär för framställning av vapenplutonium. Windscale var exv. en ren vapen-härd, den värmde inte ens rummet den stod i. (Och hade det inte suttit elektrostatfilter på skorstenarna så hade det slutat rejält trist).

Tjernobyl var byggd på samma sätt (RBMK) för att den var billig; man kunde återvinna kunnskap från sitt vapenprogram, och för att få en "paramilitär" reaktor. Dvs en som snabbt kunde ställas om till vapenproduktion. Ryssarna bygger även rent civila reaktorer i form av tryckvattenreaktorn VVER. Dessa har mycket bra säkerhetsfacit.

Så sett till rent civila reaktorer så har vi inte haft så många olyckor. Vi har TMI som pga reaktortank bara kostade en massa pengar (härden smälte, men inget hände mer än att reaktor gick sönder). Sedan så har vi Fukushima som alla blir så hemskt upprörda av. Den var resultatet av en naturkatastrof som dödade 20000 människor! Det är ju en oerhörd siffra. Men de glöms bort i sammanhanget. Fukushima kommer som sagt antagligen inte att döda en enda...

Dessutom. Alternativet till kärnkraft (globalt) är inte vind, sol, vågor eller något annat somrigt och gulligt. Det är KOL. Svart, eller brunt, och skitigt och djävligt. Tar död på en massa människor varje dag och som inte det räckte så förstör det vårt klimat.

Ställd inför det valet så är det lätt att välja kärnkraft. Även om den inte skulle bli ett vitten säkrare än den är idag. Även ett Tjernobyl nu och då skulle vi kunna leva med bara vi fick bort det storskaliga eldandet av kol. Men det behöver vi inte, det är trivialt att göra bättre ifrån sig.
Ingen enda ens som fått hälsoproblem från uranbrytning?

Det är klart det finns faror med kärnkraft. Det är bara att det näst minst dödliga kraftslaget dödar dubbelt så många per producerad mängd energi, och olja och kol – de reella alternativen ligger på sådär 2.000 gånger så många.
Stapeldiagram som visar antal dödsfall per TWh för olika energikällor, med kol och olja som högst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
dannew
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Köper man vattenkraft så är det det man får.
Nej, om du inte har någon magisk manick som gör skillnad på elektroner och elektroner så får du el från den producenten som är närmast där du bor. Elen tar närmsta/lättaste vägen genom ledningarna.
Systemet med att välja produktionskälla är ett politiskt påhitt som vilseleder konsumenter, men det vore intressant att dra det till sin spets där man faktiskt kopplar bort de som valt t.ex vindkraft när det slutar blåsa och inget produceras.

I övrigt är det svårt att ta dina inlägg på fullt allvar då de mest känns som känsloyttringar utifrån din rädsla/okunskap kring kärnkraften. Kom med något konstruktivt påstående istället!

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag är uppväxt i ett radhusområde med blåbetong där rökarna dog som flugor i lungcancer.
Rökare dog av lungcancer...
Är du sosse?

Magnus E K
M MoggeW skrev:
Nej, om du inte har någon magisk manick som gör skillnad på elektroner och elektroner så får du el från den producenten som är närmast där du bor. Elen tar närmsta/lättaste vägen genom ledningarna.
Nja, det är snarare så att det blir en blandning av alla kraftverk som är ihopkopplade i samma nät. Fast om du sen ökar eller minskar din egen förbrukning så kommer det påverka blandningen...

Testa att parallellkoppla två (nya eller lika laddade) batterier med tio meter långa kablar och koppla sen in en lampa nära det ena batteriet. Kommer det närmaste batteriet tömmas först och det längre bort börja leverera först efter att det första tömts? Nej, de kommer ta slut ungefär samtidigt.

M MoggeW skrev:
Systemet med att välja produktionskälla är ett politiskt påhitt som vilseleder konsumenter, men det vore intressant att dra det till sin spets där man faktiskt kopplar bort de som valt t.ex vindkraft när det slutar blåsa och inget produceras.

I övrigt är det svårt att ta dina inlägg på fullt allvar då de mest känns som känsloyttringar utifrån din rädsla/okunskap kring kärnkraften. Kom med något konstruktivt påstående istället!
Känns som den mest upphetsade här är du själv. En elektron från ett kolkraftverk är inte besmittad med typ kol eller nåt. Och en från vattenkraft är inte lite extra blöt.
Elektronerna går in i ena änden av ledningen på en lång rad, som ett tåg ungefär om du förstår, när de kommer ut så kanske de gått förbi ett kolkraftverk och blandats med elektroner därifrån.
Men köper jag 1000 elektroner från ett vattenkraftverk så tappar jag också ut just 1000 elektroner i min ände.
Därför spelar det liksom ingen roll varifrån själva elektronerna som når mitt hus kommer, det är min el och den har gått tom i samma ledningar som din kanske .
De flesta förstår det här och ägnar sig åt annat än att berätta för folk hur elektroner blandas i elnätet.

Magnus E K
K karlmb skrev:
Elektronerna går in i ena änden av ledningen på en lång rad, som ett tåg ungefär om du förstår, när de kommer ut så kanske de gått förbi ett kolkraftverk och blandats med elektroner därifrån.
Men köper jag 1000 elektroner från ett vattenkraftverk så tappar jag också ut just 1000 elektroner i min ände.
Fast hur lyckas en elektron ta sig från primär- till sekundärsidan av en transformator?

• Gilla
Jehu och 2 till
  • Laddar…
De rör sig ändå bara fram och tillbaka i ledningen. Det handlar dessutom om storleksordningen av en mikrometer...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fast hur lyckas en elektron ta sig från primär- till sekundärsidan av en transformator?
Se där, ett filter mot orena elektroner!

• Gilla
Jehu
  • Laddar…
optimum
Det finns en aktuell film som heter Chernobyl. Den visar hur hemskt det blir om man får en allvarlig olycka i ett kärnkraftverk.
Den filmen är 5 avsnitt och jag har sett samtliga.

Rekommenderas till alla att se, både förespråkare som motståndare till kärnkraft. Mycket intressant och man får en bra förklaring till varför olyckan skedde.

Alla som argumenterar om kärnkraft borde se den. Efter filmen är jag fortfarande för kärnkraft.

Avsnitt 5 ger förklaring till varför olyckan skedde. Man bör se alla för att få en bra bild.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kolla med försvaret som förvarade miljontals liter i bergrum år ut och år in.

De hade givetvis ett utbytesprogram, som jag har för mig berodde på det ökande vatteninnehållet i bränslet.

[länk]

Jag letade men hittade inte.
Jag har sett en bild där någon ror i en liten båt på en "vatten"yta av diesel, i ett bergrum. :)
Ett bergrum i Göteborgs hamn och det är inte diesel utan vatten dom ror på under slutinspektionen innan bergrummet togs i drift.
Storyn om bilden blir bättre om det är diesel, bensin eller helst råolja men det är det tyvärr inte.
Jobbar med denna typ av bergrum där vi modernniserat och tagit ett gäng nedlagda bergrum i drift igen för oljelagring och det är riktigt maffigt att vara inne i rummen.
Har själv aldrig åkt båt i ett bergrum men det händer att det ros runt i oljebergrum och det finns ett antal kvarlämnade båtar i olika bergrum, vi lämnade en så sent som i våras som var för bökig att få upp innan ett av rummen vi jobbar på nu stängdes.

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är klart det finns faror med kärnkraft. Det är bara att det näst minst dödliga kraftslaget dödar dubbelt så många per producerad mängd energi, och olja och kol – de reella alternativen ligger på sådär 2.000 gånger så många.
[bild]
Jag kanske är dum i huvudet men förklara mer om denna tabell och ”deaths/PWh” och var uppgifterna kommer ifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.