46 544 läst ·
27 svar
47k läst
27 svar
På g att köpa jordbruksfastighet - förvirrad
Ok detta låter ju i mina öron otroligt förmånligt.
Min fråga kvarstår dock om jag nu aldrig får igång någon verksammhet efter att ha nyttjat massa skatteavdrag.. finns det någon risk att åka på en skattesmäll?
Min fråga kvarstår dock om jag nu aldrig får igång någon verksammhet efter att ha nyttjat massa skatteavdrag.. finns det någon risk att åka på en skattesmäll?
Pratade nyss med en revisor till företaget jag jobbar hos och han sa: Inga problem, men det är en avskrivning på 4% per/år. Så på 200 000:- blir det ju 25 år räntefritt lån om jag fattat rätt. Du har även rätt att de första fem åren göra avdrag direkt mot din lön idag... Jag skulle mao börjat bygga för 4 år sedan
Avskrivningen kan vara olika på olika saker. Byggnader och maskiner har olika avskrivningstid.
Mindre underhåll tar man normalt inte som investering utan kan ta kostnaden direkt.
Inte utnyttjade förlustavdrag (efter 5 år) kan på vilken deklaration som helst återföras så du får tillbaka 21% på skatten.
Mindre underhåll tar man normalt inte som investering utan kan ta kostnaden direkt.
Inte utnyttjade förlustavdrag (efter 5 år) kan på vilken deklaration som helst återföras så du får tillbaka 21% på skatten.
orparn skrev:Avskrivningen kan vara olika på olika saker. Byggnader och maskiner har olika avskrivningstid.
Ja, det har det, räknade på en ekonomibyggnad som här va fallet.
Hur menar du med det? Utveckla gärna för en novis
När det gäller avskrivningen tog jag exempelt på en ekonomibyggnad som här va fallet
En ekonomibyggnad skrivs av på 25-30 år. Samma sak gäller renoveringar av dessa.
Om man däremot bygger om för att kunna hyra ut kan man dra av hela kostnaden direkt. Det kan därför vara smart att lägga den kommersiella verksamheten i ett eget AB som sedan hyr lokaler av jordbruket. Därmed kan man renovera och ta ut hela kostnaden som förhjöd första hyra från aktiebolaget.
Om man däremot bygger om för att kunna hyra ut kan man dra av hela kostnaden direkt. Det kan därför vara smart att lägga den kommersiella verksamheten i ett eget AB som sedan hyr lokaler av jordbruket. Därmed kan man renovera och ta ut hela kostnaden som förhjöd första hyra från aktiebolaget.
Avskrivning av byggnader;
Är det samma regler för jordbruksfastigheter som med hyresfastigheter?
För hyresfastigheter skall, vid försäljning, gjorda avskrivningar återföras till beskattning med 50% skatt.
Lite som att kissa i byxorna, först är det varmt o skönt och sedan blir det kallt...
Är det samma regler för jordbruksfastigheter som med hyresfastigheter?
För hyresfastigheter skall, vid försäljning, gjorda avskrivningar återföras till beskattning med 50% skatt.
Lite som att kissa i byxorna, först är det varmt o skönt och sedan blir det kallt...
Nej, det är två helt olika saker.öringen skrev:
Momsen (20% av priset) får man tillbaka med skatteåterbetalningen varje år. Resten av kostnaden (80%) kan man vanligen dra av som kostnad i rörelsen.
Ett exempel, låt oss anta att det rörelsen går med ett överskott på 1000 kr och jag vill köpa en maskin.
Maskinen kostar 1250 kr med moms. Momsen på 250 kr (20% av 1250) får jag tillbaka nästa år.
För näringsverksamheten är nu överskottet på 1000 kr förbrukat eftersom småmaskiner skrivs av direkt, dvs anses inte ha något värde i bokföringen. Eftersom överskottet på 1000 kr är borta har jag även sparat 30-50% skatt beroende på hur min skattesituation ser ut. Med 30% skatt så har maskinen nu kostat mej 1250 - 250 - 300 = 700 kr eftersom jag fått tillbaka 550 kr via olika skatter.
För en byggnad är det dock annorlunda eftersom de anses ha ett värde som består under lång tid.
Om jag renoverar byggnaden för 1250 kr så får jag även här tillbaka momsen på 250 kr. MEN, byggnadens värde anses pga renoveringen ha ökat med 1000 kr i bokföringen.
Givetvis minskar värdet av en renovering efterhand som den slits, så därför får man skriva av den på t.ex. 25 år, dvs 4% per år. I slutet av året återstår därför 96%, dvs 960 kr av värdet efter en avskrivning på 40 kr.
Med 30% skatt blir min verkliga kostnad det första året därför 1250 - 250 - 40 = 960 kr. Man får sedan fortsätta att skriva av 4% av renoveringskostnaden varje år under de nästkommande 24 åren, men det tar alltså väldigt lång tid innan man fått tillbaka alla de 550 kr som jag fått direkt om jag köpt en maskin som kan skrivas av omedelbart.
Intressant läsning!
Något är oklart för min del.
Det är ingen fastighetsskatt på en "ren" jordbruksfastighet (dvs utan någon form av byggnader) ?
Samma sak om det finns ekonomibyggnader på fastigheten ?
Det är ingen fastighetsskatt på ekonomibyggnader om de står på egen eller arrenderad (jordbruks-)mark?
Något är oklart för min del.
Det är ingen fastighetsskatt på en "ren" jordbruksfastighet (dvs utan någon form av byggnader) ?
Samma sak om det finns ekonomibyggnader på fastigheten ?
Det är ingen fastighetsskatt på ekonomibyggnader om de står på egen eller arrenderad (jordbruks-)mark?
Jag skulle starkt rekommendera dig att köpa någon av Björn Lundéns böcker. De är skrivna för vanliga människor, lätta att förstå samt besvarar de flesta frågor du har i denna tråden.
T ex :
http://www.blinfo.se/bocker/lantbrukarboken__5421
http://www.blinfo.se/bocker/redovisning-i-lantbruk__5616
T ex :
http://www.blinfo.se/bocker/lantbrukarboken__5421
http://www.blinfo.se/bocker/redovisning-i-lantbruk__5616
Man kan väl säga att arbete utfört av annat bolag på huset är avdragsgillt med ROT (50% på arbetet). Andra utgifter på övriga byggnader på en lantbruksfastighet är utgifter som är avskrivningsbara där momsen dras 1 ggr/år. Ett tips som nämnts ovan är att träffa en revisor men inte bara en gång/år utan vi har bestämt träff nu på måndag för att se vad vi kan investera i innan årsskiftet.
I landsproblem
I landsproblem
Klicka här för att svara