46 544 läst ·
27 svar
47k läst
27 svar
På g att köpa jordbruksfastighet - förvirrad
Sida 1 av 2
Jag och min sambo är på g att köpa en jordbruksfastighet (6Ha åkermark 1ha skog). Jag har läst runt lite och blir bara mer och mer förvirrad eftersom folk tror sig veta vad som gäller och liknande frågor som jag har får olika/motsatta svar...
De första 2-3 åren kommer vi lägga all energi på att renovera boningshus och lada som är extremt förfallna.... Planen efter det är långt från spikad men någon form av inkomst (eller hobbyinkomst) är tanken.
1. Om man arrenderar ut makren tillsvidare eller säljer Hö eller vad som.... som tex inbringar 1000kr i moms, får man då bara dra av exakt denna summa när man köper något eller är allt momsfritt som går till ladan/blivande näringsverksammheten?
2. Om man anlitar hantverkare får man då göra rotavdrag för arbete på ladan (eftersom det delvis klassas som näringsverksammhet så kanske det är nått annat som gäller... )? En del av ladan kommer ju såklart bli "privat" i form av förrådsutrymme etc
3. Läst att "Dom första 5 åren har du investeringsstöd och då behöver du inte ha intäkter på verksamheten för att dra momsen". Innebär det att man kan påstå att man ska starta en verksamhet och dra av moms i 5 år utan problem. Men vad händer då om man aldrig startar någon verksammhet...???
De första 2-3 åren kommer vi lägga all energi på att renovera boningshus och lada som är extremt förfallna.... Planen efter det är långt från spikad men någon form av inkomst (eller hobbyinkomst) är tanken.
1. Om man arrenderar ut makren tillsvidare eller säljer Hö eller vad som.... som tex inbringar 1000kr i moms, får man då bara dra av exakt denna summa när man köper något eller är allt momsfritt som går till ladan/blivande näringsverksammheten?
2. Om man anlitar hantverkare får man då göra rotavdrag för arbete på ladan (eftersom det delvis klassas som näringsverksammhet så kanske det är nått annat som gäller... )? En del av ladan kommer ju såklart bli "privat" i form av förrådsutrymme etc
3. Läst att "Dom första 5 åren har du investeringsstöd och då behöver du inte ha intäkter på verksamheten för att dra momsen". Innebär det att man kan påstå att man ska starta en verksamhet och dra av moms i 5 år utan problem. Men vad händer då om man aldrig startar någon verksammhet...???
Hej!
Bor också på en jordbruksfastighet sen några år tillbaka och hade samma funderingar som du. Jag får tillbaks moms på alla inventarier samt material och tjänster som rör jordbruksdelen. T.ex bensin till motorsågen för att röja i skogen som inte är avverkningsbar innan om 50 år, eller för material till ladan som håller på att renoveras.
Jag har än idag inte haft någon inkomst på "gården", men får ändå tillbaka moms.
Däremot kan du inte nyttja rotavdrag för att renovera ladan.
Bor också på en jordbruksfastighet sen några år tillbaka och hade samma funderingar som du. Jag får tillbaks moms på alla inventarier samt material och tjänster som rör jordbruksdelen. T.ex bensin till motorsågen för att röja i skogen som inte är avverkningsbar innan om 50 år, eller för material till ladan som håller på att renoveras.
Jag har än idag inte haft någon inkomst på "gården", men får ändå tillbaka moms.
Iom att gården är klassad som jordbruksfastighet så blir du momsregistrerad, dvs egen företagare för köp och sälj av produkter, dock ej sälj av tjänster.
Kommer inte ihåg om det var de 3 el 5 första åren som min vanliga förvärvsinkomst fick användas och dra av momsen på... Sedan måste du ha inkomster av näringen för att kunna dra någon moms.
Bostaden är privat, sedan tror jag att alla andra byggnader är per definition ekonomibyggnader och tillhör näringen. Alltså får du dra moms på allt löpande underhåll och reparationer. Om du uppgraderar så är det per definition inte löpande underhåll och reparationer utan något annat som hanteras på annat sätt i deklarationen, dvs du kan inte dra moms på det på samma sätt. Jag är luddig därför att jag aldrig har gjort några sådana uppgraderingar/utbyggnader/nybyggnation och därför aldrig behövt hantera det i deklarationen.
Som också nämnts tidigare så är rot & rut för privata saker, ej näring.
Kommer inte ihåg om det var de 3 el 5 första åren som min vanliga förvärvsinkomst fick användas och dra av momsen på... Sedan måste du ha inkomster av näringen för att kunna dra någon moms.
Bostaden är privat, sedan tror jag att alla andra byggnader är per definition ekonomibyggnader och tillhör näringen. Alltså får du dra moms på allt löpande underhåll och reparationer. Om du uppgraderar så är det per definition inte löpande underhåll och reparationer utan något annat som hanteras på annat sätt i deklarationen, dvs du kan inte dra moms på det på samma sätt. Jag är luddig därför att jag aldrig har gjort några sådana uppgraderingar/utbyggnader/nybyggnation och därför aldrig behövt hantera det i deklarationen.
Som också nämnts tidigare så är rot & rut för privata saker, ej näring.
öringen skrev:Hej!
Är också lite i samma sits som TS fast ska uppföra en ny Ekonomibyggnad
Ok men om jag förstår det hela rätt så kan jag alltså köpa in material till ladan för tex 100 000 +25 000kr i moms, få tillbaka momsen på 25 000kr utan att jag säljer någonting ? Eller blir jag återbetalningsskyldig om jag efter x antal år fortfarande har 0kr i inkomst på gården?
Är det så alltså? När jag pratade med skatteverket så fattade jag det som att man får tillbaka moms oavsett, så länge det är i inom rimliga mått givetvis. Har du ungskog som växer på rot kan ju inkomsten komma först om herrans många år, men likförbaskat har man ju utgifter då skogen måste skötasOldboy skrev:
Redigerat:
De utgifter som tillhör näringsverksamheten är alltid momsbefriade oavsett om du går med vinst eller inte. Går du minus så får du tillbaka skillnaden i moms på dina utgifter och inkomster. Moms är en skatt som bara tas ut från konsumenter och ska till sin helhet bara tas ut av dina kunder.
Man får tillbaka momsen även om man inte har några inkomster. Handlar det om stora belopp under lång tid kan man räkna med ett hembesök från Skatteverket eller ett brev där dom ber att få veta vad man köpt.
Det finns alltså inga krav på inkomster medan man investerar. På sikt måste man dock ha åtminstone några näringsinkomster annars kommer SKV att betrakta det hela som hobbyverksamhet och då ryker avdragsrätten.
Därmed inte sagt att dom kommer att kräva tillbaka momsen i ett senare skede, man har rätt att misslyckas i affärer.
Det finns alltså inga krav på inkomster medan man investerar. På sikt måste man dock ha åtminstone några näringsinkomster annars kommer SKV att betrakta det hela som hobbyverksamhet och då ryker avdragsrätten.
Därmed inte sagt att dom kommer att kräva tillbaka momsen i ett senare skede, man har rätt att misslyckas i affärer.
kan väl tillägga att man inte blir momsregistrerad automatiskt när man köper en jordbruksfastighet. Det får man själv göra. Detta missade vi och fick ett telefonsamtal av skatteverket som undrade varför vi krävde tillbaka moms 
Är nog inte helt fel att låta en revisor göra bokföringen ibörjan.
Inte för att jag tror mig ha gått pluss på det. Men dom har koll på var man kan dra vissa gränser och sådär.
Finns ju endel luddiga gränser, såsom underhåll av trädgårdsmaskinerna. Egentligen lika mycket för din bostad som ditt jordbruk. Inköp av bensin; viss milersättning trots privatbil, fast i tjänstresor för gården. Osv...
Då är det skönt att revisorn tar besluten.
När revisorn har gjort detta säg två år och man kan se ett mönster hur man kan göra så kan man ju sköta det själv ifall man vill spara några tusen.
Inte för att jag tror mig ha gått pluss på det. Men dom har koll på var man kan dra vissa gränser och sådär.
Finns ju endel luddiga gränser, såsom underhåll av trädgårdsmaskinerna. Egentligen lika mycket för din bostad som ditt jordbruk. Inköp av bensin; viss milersättning trots privatbil, fast i tjänstresor för gården. Osv...
Då är det skönt att revisorn tar besluten.
När revisorn har gjort detta säg två år och man kan se ett mönster hur man kan göra så kan man ju sköta det själv ifall man vill spara några tusen.
Revisor är en god idé.
Att deklarera ett jordbruk är en synnerligen förvirrande övning, speciellt när man även har en privatbostad på gården.
TS kommer även att upptäcka att det är EXTREMT förmånligt den dagen man börjar gå plus. Tack vare positiv räntefördelning kan man tjäna en rejäl hacka utan att betala mer än 30% i skatt.
Att deklarera ett jordbruk är en synnerligen förvirrande övning, speciellt när man även har en privatbostad på gården.
TS kommer även att upptäcka att det är EXTREMT förmånligt den dagen man börjar gå plus. Tack vare positiv räntefördelning kan man tjäna en rejäl hacka utan att betala mer än 30% i skatt.
Vi är i exakt samma sits, och som många redan sagt är det en mycket bra idé med en revisor. Vi insåg omgående att vi hade gått miste om många tusenlappar utan revisorns hjälp, så det är en bra investering.
I vårt fall har vår lantbruksfastighet gått back varje år sedan 2007. Vi har investerar i stängsel, arbetskläder, maskiner, virke, diesel, olja, djur, etc, etc, etc, och hela tiden dragit momsen på alla inköp som rört gården. I år har vi avverkat skog och kommer därför kvitta det underskott på 120.000 kr som vår verksamhet hamnat på sedan 2007.
Jag har aldrig hört något om en gräns på antalet år man får gå back, och eftrsom vi gick back i 7 år utan ett knyst från skattmasen eller revisorn så tror jag inte heller det finns någon sådan. Det är ju inget brott att göra dåliga affärer.
Som sagt, mitt råd är att kontakta en revisor så att ni inte missar något. Vår kostar 3600 kr/året och det är värt varenda krona!
Lycka till!
I vårt fall har vår lantbruksfastighet gått back varje år sedan 2007. Vi har investerar i stängsel, arbetskläder, maskiner, virke, diesel, olja, djur, etc, etc, etc, och hela tiden dragit momsen på alla inköp som rört gården. I år har vi avverkat skog och kommer därför kvitta det underskott på 120.000 kr som vår verksamhet hamnat på sedan 2007.
Jag har aldrig hört något om en gräns på antalet år man får gå back, och eftrsom vi gick back i 7 år utan ett knyst från skattmasen eller revisorn så tror jag inte heller det finns någon sådan. Det är ju inget brott att göra dåliga affärer.
Som sagt, mitt råd är att kontakta en revisor så att ni inte missar något. Vår kostar 3600 kr/året och det är värt varenda krona!
Lycka till!
Nedanstående förutsätter att du inte tidigare har bedrivit "näringsverksamhet" inom lantbruksområdet!Arne999 skrev:
Renoverar du ladan för 100 000 (excl moms) så höjer du värdet på den samtidigt som du har en utgift och "renoveringen" skall sedan skrivas av (kostnadsfördelas) på ett antal år vilket då ger dig en bokförd kostnad på ca20 000kr/år om renoveringen skrivs av på 5 år.
Köper du däremot för 100 000kr (excl moms) rena förbrukningsmateriel, stängselstolp, traktordiesel ("köp"inte mer än vad som är rimligt), verktyg och liknande som inte skall skrivas av under en längre tid bokförs direkt som kostnad när det köps in.
Ditt negativa resultat (inklusive räntorna på delen som inte rör bostaden) de 5 första åren får du kvitta direkt mot förvärvsinkomst från lönearbete eller vinst från annan näringsverksamhet. Skulle du som i mina exempel ovan ha både renoverat ladan och köpt förbrukningsmateriel så skulle du ha en förlust på 120 000 som du får minska din årsinkomst med vid skatteuträkningen på deklaration. Då får du tillbaka motsvarande din vanliga skattesats (marginalskatt) >30% eller >40 000kr.
Du kan efter dom 5 åren välja att antingen dra förlusten under inkomstslaget kapital och då få tillbaka 21% av den som skattesänkning eller spara förlusten på hög för att kvitta 100% mot en förväntad senare vinst som då blir skattefri.
Momsen är helt oberoende av ovan och den har du ju fått svar på redan.
Men ta kontakt med en revisor om hur du lämpligen bör göra när det gäller fördelningen av dina lån mellan bostadsdelen och näringsverksamheten för det påverkar din ekonomi.