W Weimik skrev:
Ifall du missat relaterade kommentarer i tråden så tål det att upprepas: Låt dem inte skrämma dig med inkasso. Det är bara bestrida igen och det är verkligen inte din uppgift att hålla koll på ifall det gått till inkasso utan du kan vänta på att du får något till dig.

Tål också att upprepas att inkasso egentligen inte är mycket annat än en påminnelse med extra hög avgift.
Tack för påminnelsen! Nej jag ska köra detta "in i kaklet" tänkte jag, tack vare att jag tidigt i denna tråd fick reda på att det kostar mig högst ett par tusen (dvs även om jag förlorar, vilket jag inte tror då jag har bildbevis etc).

Rätt ska va rätt, de ska inte kunna bete sig hursomhelst med sina trakasserier och maffiametoder!! (rätt övertygad om att den här p-vakten både såg min p-skiva och visste att det är Ok att ha den där, men valde att bötfälla ändå, ett exempel på fulspelet dom kör, och drar in massor i vinst för att folk inte orkar fighta)

Redigerat:
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Ja, vi har i alla fall suttit i Tingsrätten med Hojabs advokater.
Intressant, svea äger Hojab dock.
J jras skrev:
Liten uppdatering:
Ringde Hojab idag igen för att kolla status och inget hade hänt sedan mitt sista bestridande.

Frågade också om man kan se nånstans att det gått till inkasso och tydligen ska det synas på "[länk]" (alltså där jag loggat in och kommunicerat/bestridit hittills). Förutom det så skickas pappersbrev hem. Men det kan ta längre tid än första bestridandet, ibland tydligen flera veckor. Så får väl logga in där så ofta jag hinner.

Tack för alla inlägg!! Överväldigande många faktiskt (jag får läsa dem efterhand)
Oroa inte dig, bara bestrid. Dom får inte göra något med ärendet då. Du får påminnelsen av mig med. Det är också 2 års presk på kontrollavgift.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag hade gått över lik för principens skull, har jag inte gjort fel böjer jag mig inte för drägg. Sedan tar det inte lång tid om man inte gör som jag gjorde första gångerna dvs försöker förklara något för p-bolaget, det var dödfött. Det är bara att bestrida o det går fort
Alla har rätt att vara olika såklart, och nu glider vi lite från ämnet. Men fanatisk principfasthet är ingen egenskap som jag personligen tycker är smickrande. Ödmjukhet och en vilja att kompromissa är egenskaper som jag värderar högre.

P Pydon skrev:
Ödmjukhet och en vilja att kompromissa är egenskaper som jag värderar högre.
Varför i hela fridens namn skulle man kompromissa med ett P-bolag? Inleder de krig får de räkna med ödeläggelse! 😎

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
I stressad situation knappade jag in fel reg nr.
Ville inte se att den bilen inte var parkerad där. Jag fick således punga ut med drygt 600 kr.
Detta var i Karlstad.

Ingen förståelse. Bara körde på☹️

H Hybro skrev:
I stressad situation knappade jag in fel reg nr. Ville inte se att den bilen inte var parkerad där. Jag fick således punga ut med drygt 600 kr.
Vad hade du förväntat dig? Anger du fel registreringsnummer är det väl tämligen rimligt att du åker på en "bot"? Inte för att jag har för vana att försvara P-bolag men i detta fall har jag svårt att se att de gjort något fel.

Du är i samma sällskap som Hojab m a o.

Men visst såg de min bil vid kontroll.
Men inte faan såg de nån bil med fel reg nr parkerad, dock inloggad.
En koll vart den bilen befann sig hade löst situationen, men de var
ö h t inte intresserade.
Fick ju s a s in pengar två gånger.

Gissar att de skrattade åt min olycka😖

Redigerat:
P Pydon skrev:
Alla har rätt att vara olika såklart, och nu glider vi lite från ämnet. Men fanatisk principfasthet är ingen egenskap som jag personligen tycker är smickrande. Ödmjukhet och en vilja att kompromissa är egenskaper som jag värderar högre.
Fast det är ju rätt ofta så att man har olika principer som man värdera olika högt. Att låta ett P-bolag köra fulspel där de medvetet försöker få folk till att betala saker de inte ska är ju bara dumt, det är ju egentligen bedrägeri bara omöjligt att bevisa. Så ja absolut jag är fanatiskt principfast på att inte låta mig utnyttjas när allt jag behöver göra för att slå ner på det är att säga nej på ett mail två - tre gånger. Om jag sedan i en mörk gränd möter två killar med machetes så kan jag nog rätt snabbt kasta den principen åt sidan därför att insatsen är för hög.
Så jag är ödmjuk inför risken att dö, jag är villig att kompromissa om mycket men inte om vad som är moraliskt rätt, så det ska väldigt mycket till för att jag ska acceptera att någon försöker utnyttja eller vara ojust mot någon mig eller någon annan.

H Hybro skrev:
Du är i samma sällskap som Hojab m a o.
I detta sammanhang ser jag nog bara världen som den faktiskt fungerar.

H Hybro skrev:
Men inte faan såg de nån bil med fel reg nr parkerad, dock inloggad.
Vad skulle det betyda? Jag har massvis med gånger lämnat en parkering men glömt att "logga ut". Jag tycker du har helt orimliga förväntningar på hur en kontroll ska gå till.

Jag gissar att de bara riktar en kamera mot en bils registreringsskylt och får ett svar, betalt eller inte. Att de ska börja fundera kring möjliga felskrivningar är inte realistiskt

.

Vi fick en kontrollavgift av Västia Parkering på ST1 i Partille. Vi hade stannat till bakom macken där det råder parkeringsförbud men gott om plats, vi stod inte i vägen för något. Där ammade min sambo vår son. Vi valde platsen bakom macken då den låg avskilt och inte var starkt belyst just för amningen. Därefter körde vi till framsidan, tankade och körde därifrån. Efter några veckor kom en påminnelse om obetald kontrollavgift från Hojab hem till min pappa, som vi hade lånat bilen av. Provade att bestrida utan framgång. På påminnelsen stod det att en kontrollavgift hade fästs på vindrutan vilket inte stämde då vi satt i bilen hela tiden. Betalade avgiften för att undvika att min pappa skulle hamna hos inkasso. Mailade sen ST1 som bad om ursäkt och såg till att Hojab fick betala tillbaka.

Jo, jo...
Men som privatperson står Du dig slätt mot en kassako.

H Hybro skrev:
Jo, jo...
Men som privatperson står Du dig slätt mot en kassako.
Vad menar du? Det är ju inte några knuttar på hoj som kommer hem och knackar på dörren. Det är ju bara att svara att man har bestridit fakturan så gör de inte mer med den. Det är upp till den som ställt ut fakturan (kontrollavgift i detta fall, att ta dig till tinget där de får förklara varför du ska betala).
Edit: läste fel, läste "inkasso".

😂😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.