nikasp
Känns ju spontant som att ni nog får vänta och se. Om ni erbjöd halva priset så skulle jag vara klart tveksam att sälja till er om andra köpare finns.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
K Klasselasse skrev:
Hej
Vi står inför ett husköp men skulle behöva lite guidening i hur man hanterar en situation där huset är kraftigt övervärderat.

Det aktuella huset är mindre än gemene hus i området men till gengälld har det lite större tomt (ca 300 kvm). Grannhusen har nyligen sålts för nära 4 miljoner i toppskick. Säljaren till huset begär nu samma kvadratmeterpris som de nyrenoverade husen men en viktig faktor att ha med sig är att huset är i mycket dåligt skick. Dörrar och tapeter vittrar sönder, mycket slitna, skrynkliga och håliga vinylgolv och heltäckningsmattor, skeva golv, finns inget kök, fungerande badrum eller grovkök. Taket läcker och är oisolerat, huset har mögel och behöver akut dränering. Fönster är murkna och trasiga och utöver det är det en mycket märklig planlösning. Huset har energiklass G, drivs med olja och elen behöver akut bytas för att inte vara en dödsfälla. Dessutom finns friskrivningsklausul.

I diskussion med vänner och bekanta som både arbetar som mäklare och byggare skrattar dom åt priset och vi har räknat på att det kommer kosta åtminstone 4 miljoner att få huset i bra och säkert skick. Vi är medvetna om att vi gör en dålig affär men det är ändå någonting med huset som vi tycker mycket om och om vi ska bo där i resten av våra liv kan vi acceptera det.

Nu till problemet. Vi lade ett bud på 2 miljoner och utifrån förutsättningarna tyckte vi att det var ett bud som vi kunde leva med men vi ville inte kränka säljaren allt för mycket. Budet mottogs inte väl och vi fick inte ens gehör. Dock vet vi inte hur mäklaren presenterat budet. Det vi är oroliga för nu är att säljaren gör snabba fullösningar för att dölja möglet och husets skick för att trissa upp priset. Dvs. fullösningar som även gör renoverinven mer dyr och komplicerad än nödvändigt. Med högre pris kan man heller inte renovera huset till fungerande skick sett till vad huset förväntas bli värt... Vi hade även behövt köpa huset relativt snart om projektet ska kunna låta sig göras. Har någon erfarenhet av liknande situation och hur vi kan komma vidare med säljarna? Hur får vi säljarna att inse att huset är kraftigt övervärderat utan att det riskerar våra chanser att köpa bostaden?
Föreslå att ni bekostar tre separata värderingar av huset och att ni köper fastigheten för median eller medelvärdet av dessa värderingar.

Vill säljaren inte det så är det som alla andra skrivit, hen behöver inte sälja.

• Gilla
  • Haha
Storstadsbo och 10 till
  • Laddar…
Det är helt rätt att inget är värt mer än marknaden är beredd att betala, men man ska också komma ihåg att nuvarande ägare är en part på marknaden. Tycker den att priset är så lågt så att den hellre behåller huset så blir den nuvarande ägare den part på marknaden som värderar det högst och därför får behålla det.

Om ni vill köpa huset och inte att nuvarande ägare ska behålla det måste ni erbjuda ett pris som den accepterar, är det mer än ni vill betala så kan ni antingen vänta och hoppas säljaren ändrar sig eller gå vidare.

Man kan inte tvinga någon att sälja eller att acceptera ett värde som en absolut sanning via en värdering eller dylikt.

• Gilla
  • Älska
Appendix och 16 till
  • Laddar…
K Klasselasse skrev:
Jag håller med, men hjärna och hjärta spelar inte alltid med varandra. Man kan vara kär i något även om det inte alltid är logiskt rent ekonomiskt. Vissa samlar på frimärken även om det "bara är dyra papperslappar".
Tråkigt om vi skulle vara brända, men finns det något sätt att reparera och kommunicera? Jag har själv väldigt svårt att vara sur på någon "bara för att" så det är svårt att sätta sig in i situationen.
Kommunikation är väl nyckeln.
Vad säger mäklaren ? Det är väl denne ni i 1a hand kommunicerar med ?

Hur länge har huset varit ute, och har mäklaren sagt något om ev lägre pris (pga skick osv osv) ?
Finns några andra budgivare ?
Kan ni sockra ert på på något sätt som skulle få säljaren att överväga det (mäklaren torde också vara intreserad av en affär här, så borde kunna ge lite tips, även om denne agerar för säljarens räkning)

Dels behöver ni kanske ge lite mer pengar, men kanske inflyttning, inte begära flyttstäd osv kan vara saker som är värdefulla för ägaren kanske ?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ibland är det tur att man bor mitt i Skåne i ett lite mindre samhälle.
Byggde nytt hus som var färdigt för 5.5 år sedan för strax under 4 mille.
149 kvm uppe samt 70 kvm garage i sutteräng.
Hyfsat hög standard med Siemens vitvaror (inte dom billigaste) Nibe 730 ffvp, enstavs parkett överallt utom kök, hall, 2 badrum och tvättstugan där det är helkaklat.
Överbyggd altan samt stor täljstenskamin i vardagsrummet som då också har ryggåstak, solceller på taket och Siemens larm l hela huset ingår också.
Att behöva lägga samma summa på att renovera ett dåligt hus känns för mig lite fel.

Redigerat:
  • Gilla
PaddyO och 5 till
  • Laddar…
Som det låter på beskrivningen skall ni absolut inte betala mer än 2 miljoner. Jag får ångest när du beskriver skicket. Värst är väl att taket läcker. Läget är alltid jätteviktigt. Tills man har landat efter några år och inser att man betalat alldeles för mycket för något OCH att man kanske aldrig kan få igen det. Har ni kontanter som ni kan/ vill kasta bort så kanske ni kan ta smällen och gå vidare. Lokala byggaren kommer uppskatta att få ett stort jobb.

Vidare vad ni är rädda för att ägaren gör med sitt hus kan ni först och främst inte veta. Dessutom har ni inget att säga till om förrän ni är på väg att köpa det.

Ni la troligtvis rätt bud shitlist eller inte..

Även på det budet kommer ni troligtvis gå back duktigt mycket.

Ett hus i grannskapet har stått tomt i 10 plus år. Arv eller nåt annat där ägaren inte gör sig anträffbar och av någon anledning inte säljer det. Det växer över till grannarna och kommunen försöker dela ut vite. Det kan blir en väldigt lång process. Ett dödsbo behöver inte betyda att man går vidare.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Appendix och 7 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kommunikation är väl nyckeln.
Vad säger mäklaren ? Det är väl denne ni i 1a hand kommunicerar med ?

Hur länge har huset varit ute, och har mäklaren sagt något om ev lägre pris (pga skick osv osv) ?
Finns några andra budgivare ?
Kan ni sockra ert på på något sätt som skulle få säljaren att överväga det (mäklaren torde också vara intreserad av en affär här, så borde kunna ge lite tips, även om denne agerar för säljarens räkning)

Dels behöver ni kanske ge lite mer pengar, men kanske inflyttning, inte begära flyttstäd osv kan vara saker som är värdefulla för ägaren kanske ?
Mäklaren svarar inte på frågor om lägre pris utan vi får responsen att det inte har diskuterats. Upplever det som svårt att få svar från mäklaren och att han gärna undviker att prata/diskutera med säljaren? Vi får ingen inblick i dödsboägaren/ägarnas inställning till huset, deras situation eller preferenser.

Huset har varit ute i ungefär ett halvår men vad vi vet finns inga andra budgivare. Kan ha funnits bud som inte är aktuella? Står åtminstone ingenting på mäklarsidan att budgivning är igång men det kanske det inte måste göra. Vårt bud presenteras exempelvis inte.

Har du tips och idéer på "sockrade erbjudanden". Jag har tänkt att eftersom huset står tomt, det är otroligt smutsigt och ligger döda löv i hörnen, spindelnät över närmast samtliga hörn och oklara fläckar på golvet är det omgående tillträde och flyttstädning var underförstått att det inte ingick? Är det någon som har erfarenhet av olika vägar man kan vara behjälplig till säljaren utan att det nödvändigtvis innebär att betala flera hundra tusen kronor mer?

Suvi5700
Juul Juul skrev:
Föreslå att ni bekostar tre separata värderingar av huset och att ni köper fastigheten för median eller medelvärdet av dessa värderingar.

Vill säljaren inte det så är det som alla andra skrivit, hen behöver inte sälja.
Och gått miste om pengarna för tre värderingar. Hur tänkte du nu?

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Och gått miste om pengarna för tre värderingar. Hur tänkte du nu?
Gått miste? Ja, det är en kostnad men det skulle ju eventuellt leda till att TS får köpa huset för ett rimligt pris. Tre värderingar är en liten kostnad jämfört med det överpris som säljaren verkar vilja ha.
Jag hade aldrig varit intresserad av huset TS skriver om. Jag gav bara förslag på en möjlig väg framåt.

• Gilla
APHP och 5 till
  • Laddar…
Det är lätt att förälska sig i hus. Att romantisera om hur bra det kommer att bli, bo in sig innan man har börjat buda. Med skicket på huset som du beskriver det verkar det tokdumt. Kommer att kosta en massa pengar som ni sedan Inte får ut, slita på förhållandet. Oavsett vad ni behöver betala för huset.

Säger jag som flyttat in i torp från 1850, obesiktat innan köp. Men jag bedömde skicket som ok, tog höjd för underhåll /reparationer. Och gav efter budgivning under det pris jag hade bestämt som mitt max.

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Det är helt rätt att inget är värt mer än marknaden är beredd att betala, men man ska också komma ihåg att nuvarande ägare är en part på marknaden. Tycker den att priset är så lågt så att den hellre behåller huset så blir den nuvarande ägare den part på marknaden som värderar det högst och därför får behålla det.
Bra och viktig vinkel. Ibland förenklas diskussionen om marknadspris och det kan låta som att en säljare måste släppa sitt objekt till högstbjudande oavsett nivå.

Man kan också lägga till dimensionen av tid. En säljare kan ju ha bestämt sig för att försäljningsprocessen får ta upp till ett år. Då är det marknadspris under den tidsrymden som gäller - inte bara idag.

• Gilla
helenaker och 6 till
  • Laddar…
P
Utmaningen med tomma hus och vissa tomter är att det är billigt att sitta på dem, och det finns ingen stress kopplad till deadlines för inflytt i nytt hus. Det kan vara mer bekvämt att inte sälja än att behöva ta beslut och fundera över om man bli blåst eller ej.
Det är ju bara om säljarna behöver pengarna direkt som det är värt för dem att sälja, annars är det "billigt" för dem att vänta.

• Gilla
Kiawal och 7 till
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Utmaningen med tomma hus och vissa tomter är att det är billigt att sitta på dem, och det finns ingen stress kopplad till deadlines för inflytt i nytt hus. Det kan vara mer bekvämt att inte sälja än att behöva ta beslut och fundera över om man bli blåst eller ej.
Det är ju bara om säljarna behöver pengarna direkt som det är värt för dem att sälja, annars är det "billigt" för dem att vänta.
Absolut är det billigt att sitta på ett tomt hus och kanske jag resonerar fel men det är ju fortfarande så att skicket försämras för varje dag. Även om man går ner från 4 till 2 miljoner hade ju detta varit pengar man kunnat investera på börsen nu? Om det slutar med att det istället säljs för 3 miljoner om ett år har man ju ändå gått minus i både el osv. under året som gått? Mäklaren borde ju även vara intresserad av att sälja så fort som möjligt?

• Haha
  • Gilla
onaka och 3 till
  • Laddar…
Ibland vill man köpa hus för läget , ibland för man "förälskar" i det osv.

I detta fall låter det som arvingarna vill ha ut sista kronan och hoppas på nån de kan blåsa.
Detta då det troligen kommer med friskrivningsklausul dessutom

Att då betala ett kvm pris som är som nyrenoverade hus till ett med extremt renoveringsbehov är ju bara dumt.

Då jag köpte mitt nuvarande hus försökte sig arvingarna sig på nått liknande.
Slutade med att jag sa
"Jag kan bjuder X (som var 300k över utsatt pris men ändå mycket lägre än motsvarande hus i området då huset hade visst renoveringsbehov). Take it or leave it. Ni har 2v på er att bestämma er"
De tog budet vilket jag idag är glad för

• Gilla
ceicli och 5 till
  • Laddar…
K Klasselasse skrev:
Absolut är det billigt att sitta på ett tomt hus och kanske jag resonerar fel men det är ju fortfarande så att skicket försämras för varje dag. Även om man går ner från 4 till 2 miljoner hade ju detta varit pengar man kunnat investera på börsen nu? Om det slutar med att det istället säljs för 3 miljoner om ett år har man ju ändå gått minus i både el osv. under året som gått? Mäklaren borde ju även vara intresserad av att sälja så fort som möjligt?
Mäklaren är intresserad av att sälja så dyrt som möjligt, om denne har en rörlig ersättning. Säljaren kanske ser framför sig att köparen river huset och bygger nytt? Vi kan bara spekulera, men betalar du inte vad säljaren vill ha så är det bara att gå vidare med livet på annat håll.

• Gilla
Kiawal och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.