K Karin Svensson5 skrev:
TS skriver så här i trådstarten:

Nu börjar de förvänta sig att vi hjälper till, men de bestämmer samtidigt vad som får eller inte får göras samt HUR det ska göras.

Att anlitas som gratis arbetskraft istället för att få vara delaktiga i både beslut och genomförande är stor skillnad. Inte konstigt att barnen är motvilliga när det gäller att rensa rabatter eller kratta löv i skogsdungar.
Om föräldrarna inte släpper in barnen i besluten så kommer barnen inte känna sig delaktiga och de kommer definitivt inte börja ta något ansvar.
Hur gamla är barnen?? De har fått barn iaf…

Tycker det är ganska rimligt att föräldrar vill ha lite hjälp om de är där en längre tid, är man där en kort tid kan det knappast bli timmar bland ogräset. Och det är väl självklart att ägare drar upp huvudsakliga riktlinjer..?? Sedan får väl barnen då säga att jag kan tyvärr inte hjälpa till med målningen.. då får föräldrarna hantera det.

Men det verkar snarare som att barnen vill ha full semester när de är där.. som sagt hyr då i stället ett ställe.. sen det här med små barn… många far/morföräldrar vill gärna hjälpa till med barnen etc ger glädje i många ändarna för alla.. så det att man kan inget göra för man har blöjbarn…Kan förstå det om man är ensamstående men då är det rimligen bara bra att få avlastning av tex sina föräldrar.. i övriga fall är det väl viljan som saknas vid normala lmständigheter.

Ganska mycket gnäll här läser jag in.. om de inte vill behålla stugan säg det till föräldrarna då så får dom hantera det utifrån den ingången.

Som sagt jag tycker föräldrarna ska utvärdera alternativen och kanske sälja externt eller till den av barnen som är mest intresserad av att behålla det, delat ägande blir bara problem mellan barnen längre fram..

K Karin Svensson5 skrev:
TS skriver så här i trådstarten:

Nu börjar de förvänta sig att vi hjälper till, men de bestämmer samtidigt vad som får eller inte får göras samt HUR det ska göras.

Att anlitas som gratis arbetskraft istället för att få vara delaktiga i både beslut och genomförande är stor skillnad. Inte konstigt att barnen är motvilliga när det gäller att rensa rabatter eller kratta löv i skogsdungar.
Om föräldrarna inte släpper in barnen i besluten så kommer barnen inte känna sig delaktiga och de kommer definitivt inte börja ta något ansvar.
Stämmer bra med mitt svar #37.
Generationsfråga och olika värderingar i livet.
Att lägga korten på bordet och reda ut detta med föräldrar och syskon snarast underlättar för alla parter.
Det kan vara så att någon av syskonen vill "köpa ut" övriga syskon i förhopning att föräldrarna har den önskan.

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
Nissens
A Andreas Mur skrev:
Det är inte så jag läser denna tråd, utan jag läser att barnen vill vara där, behålla stugan men inte hjälpa till.
Det framgår ju tydligt att föräldrarna i många år sagt att de skall överlåta den, men det händer aldrig. I stället har de kvar den och styr och ställer om vad och hur saker skall göras.

Det upplägget fungerar ju inte.

A Andreas Mur skrev:
Sedan är det frågan om barnens ev övertagande, där jag läser in att föräldrarna drar sig för att det kan utlösa den ena osämjan efter den andra.
Eller så skapar föräldrarna mycket av osämjan genom sitt agerande.
A Andreas Mur skrev:
Så jag förstår om föräldrarna hoppar den diskussionen och låter, alt1 barnen ta över gemensamt efter bodelningen, alt 2 ett barn tar över efter bodelningen, bästa lösningen kanske l ett av barnen tar över ägandet nu och då kan hantera det som de vill redan nu.. delat ägande leder oftast till problem.
Du har inte sett att ts skrivit om detta ändlösa pratandet om att överlåta huset?

Jag tror att det är bäst att lägga ut det till försäljning på den öppna marknaden och låta barnen få förtur att köpa till det högsta budet (delat ägande eller inte). Sedan kan de ju fördela intäkten mellan barnen om de vill, eller göra något annat kul för pengarna. 😊

• Gilla
Karin Svensson5 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det framgår ju tydligt att föräldrarna i många år sagt att de skall överlåta den, men det händer aldrig. I stället har de kvar den och styr och ställer om vad och hur saker skall göras.

Det upplägget fungerar ju inte.

Eller så skapar föräldrarna mycket av osämjan genom sitt agerande.

Du har inte sett att ts skrivit om detta ändlösa pratandet om att överlåta huset?

Jag tror att det är bäst att lägga ut det till försäljning på den öppna marknaden och låta barnen få förtur att köpa till det högsta budet. Sedan kan de ju fördela intäkten mellan barnen om de vill, eller göra något annat kul för pengarna. 😊
Jag håller huvudsakligen med, föräldrarna får sälja när de är mogna till det..

Men att föräldrarna har skjutit på sitt eget beslut kan ju bero på hur de upplevt sina barn, kan vara så enkelt som att de gärna hade sålt men upplever att barnen inte är där som köpare ännu..

Hej!
Jag tillhör den äldre generationen som dina föräldrar tydligen o äger fritidshus.
Dina föräldrar är inte mogna till att överlämna huset till er. Kan man inte hjälpa sina föräldrar utan att få huset.
Blivit konstigt idag , de äger o bestämmer men se till att de får hjälp av alla er.
Mycket idag med att få o ärva innan man är död - himla tråkiga attityder.
Tänk vad era föräldrar har hjälpt er under hela uppväxten - passa på o ge lite tillbaka nu / lisa 71 år

• Gilla
Självfixaren och 3 till
  • Laddar…
B Bussig skrev:
Hej!
Jag tillhör den äldre generationen som dina föräldrar tydligen o äger fritidshus.
Dina föräldrar är inte mogna till att överlämna huset till er. Kan man inte hjälpa sina föräldrar utan att få huset.
Blivit konstigt idag , de äger o bestämmer men se till att de får hjälp av alla er.
Tänk vad era föräldrar har hjälpt er under hela uppväxten - passa på o ge lite tillbaka nu / lisa 71 år
Håller helt med…

Nissens
B Bussig skrev:
Hej!
Barnen hjälper nog till om de får bestämma själva vad som skall göras, och hur…
B Bussig skrev:
Har de spädbarn så kan man inte begära det.
Barnen är vuxna och kan säkert hantera frihet under ansvar.
B Bussig skrev:
Det är ju föräldrarna som under många år sagt att de vill ge huset, men verkar inte vilja släppa kontrollen…
B Bussig skrev:
Barn är inte skyldiga sina föräldrar någonting. De har inte bett om att få komma till världen.

Jag har också vuxna barn och skulle aldrig drömma om att kräva att de skulle jobba med mina prylar.

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tänkt lite till på dig o dina syskon. Tydligen brukar ni fira Midsommar där o vill ni diskutera huset o ägandet. Vem fixar det mesta till festen? Ser till att handla potatis o sill osv förbereder all mat. Ser till att sängarna är renbäddade o rena handdukar . Vem får städa o tvätta allt när ni åkt. Oftast kommer ni o bor som på hotell med mat o sängar..
Vi 70 + har servat er hela livet sen vill ni ha huset också.
Fy skäms på er.
Min svärdotter tycker att jag bor för stort 110kvm o 30 kvm terrass o ett fritidshus, hon tyckte att jag kunde sälja o flytta till mindre. Har inga lån o billig hyra men de behövde pengarna mer. Sonen som är väldens snällaste vet inte om detta. Så kan man ha det !!!

• Gilla
Bo G Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Det är ju föräldrarna som under många år sagt att de vill ge huset, men verkar inte vilja släppa kontrollen…

Barn är inte skyldiga sina föräldrar någonting. De har inte bett om att få komma till världen.

Jag har också vuxna barn och skulle aldrig drömma om att kräva att de skulle jobba med mina prylar.
Ja mina barn hjälper också till om de får bestäma vad själv, mina är 14 och 17 så även där är det kanske ett problem hoppas fortfarande att det växer bort.

Det är därför man undrar hur gamla dessa barn egentligen är? Kanske dags att växa upp? speciellt om man har egna barn.
Problemet här är att de vill vara i stugan (och till och med äga stugan) men inte hjälpa till, det blir en märklig obalans.

• Gilla
Bo G Eriksson
  • Laddar…
B Bussig skrev:
Hej!
Jag har i min nära krets sett ett liknande fall.
Resultatet blev, efter lite tankemöda under en tid, en part av syskonen köpte ut de övriga syskonen, tog ansvar för drift, underhåll och mindre utbyggnad.
Föräldrarna hade full tillgång till stugan under sin livstid och övriga syskon kunde utan förpliktelser besöka och umgås.
Ekonomiskt fins det många tekniska lösningar utan att direkt blanda in arv. Det är ingen stor fråga om viljan fins. Det viktiga var tydligt ansvar för drift underhåll.

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
Nissens
A Andreas Mur skrev:
Ja mina barn hjälper också till om de får bestäma vad själv, mina är 14 och 17 så även där är det kanske ett problem hoppas fortfarande att det växer bort.
Tonårsproblemen växer bort, men självständigheten kommer att öka.
A Andreas Mur skrev:
Det är därför man undrar hur gamla dessa barn egentligen är?
De verkar vuxna eftersom de inte vill bli hunsade med.
A Andreas Mur skrev:
Kanske dags att växa upp? speciellt om man har egna barn.
Allt tyder på att de vuxit upp tycker jag.
A Andreas Mur skrev:
Problemet här är att de vill vara i stugan (och till och med äga stugan) men inte hjälpa till, det blir en märklig obalans.
Obalansen är att föräldrarna ständigt säger att de vill lämna över stugan, men gör det inte, istället försöker de styra sina vuxna barn som om de inte vore vuxna. De bestämmer väl själva om de skall köpa in någon som målar istället för att göra det själva tex.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Handlar ju inte om att kräva utan att fixa lite när de ändå är där. Småbarnen tycker också det kanske är roligt med lite trädgårdsfix. Hjälpas åt är ju bra

Nissens
B Bussig skrev:
Handlar ju inte om att kräva utan att fixa lite när de ändå är där.
Barnen ville ju anlita en firma att måla, och pappan sade då ”det gör man själv”. Hade jag fått det svaret så hade föräldrarna fått måla själva.
B Bussig skrev:
Småbarnen tycker också det kanske är roligt med lite trädgårdsfix. Hjälpas åt är ju bra
Tror inte spädbarn(som ts skriver) är med på det faktiskt. Du kanske har glömt av hur det är att ha spädbarn? En stor grej är en ständig brist på nattsömn hos föräldrarna.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Hejsan!

Jag testar att lägga detta i forumet döpt "socialt" då det varken är juridik, arv, tvister eller drama inblandat. Det är helt enkelt bara vanliga människor inblandade.

Mina föräldrar har ett fritidshus som de alltid har tänkt lämna över till mig och syskon på ett eller annat sätt. Föräldrarna har alltid bestämt över allting över huset och vi syskon får mer eller mindre fråga om vi vill göra något, t.ex. inhandla eller plantera något. Fritidshuset är cirka 15 år så det finns inget akut behov av renoveringar mer än vanligt underhåll, det har föräldrarna hållit i. Vi syskon har varit där i perioder och då samtidigt fixat efter behov och förmågor.

På grund av sjukdom har föräldrarna mindre möjlighet att "ta hand om huset" som det heter. Föräldrarna har sedan flera år pratat om att lämna över ägandet till syskonen, syskonen är öppna för det, inklusive alla kostnader. Problemet 1 är att föräldrarna aldrig kommer till skott, detta har pratats om vid varje träff med släkten i flera år, det landar bara i "vi får fundera på detta framöver", trots att alla redan är överens om huvudfrågan.

Problemet 2 är att föräldrarna redan nu försöker få syskonen att ta över det praktiska med huset, dvs "ta hand om huset". Problemet är att alla syskon har blöjbarn hemma och därför ont om tid att åka dit för att "ta hand om huset", det tar ett par timmar enkel väg. Det som finns på att göra listan är t.ex. måla huset, kantklippa gräset där roboten inte når, rensa rabatter, kratta löv i skogsdungen. Ett syskon vill t.ex. måla huset själv, det andra vill betala för arbetet, föräldrarna säger att vi måste måla själva "för det är sånt man gör själv". Ett syskon vill låta trädgården/skogstomten bli vildvuxen under spädbarnsåren men föräldrarna säger "man måste ta hand om trädgården". När vi tycker olika avslutar föräldrarna diskussionen och pratar om annat.

Jag vet inte var jag vill komma med detta, jag känner att föräldrarna inte kan/vill/vågar släppa ansvaret över huset, varken officiellt eller inofficiellt. Nu börjar de förvänta sig att vi hjälper till, men de bestämmer samtidigt vad som får eller inte får göras samt HUR det ska göras. T.ex. så kommer vi inte framåt i projektet att måla huset. Jag känner skuld över att jag inte åker dit och rensar rabatten på skogstomten, men känner samtidigt att det är en helt meningslös aktivitet när jag har spädbarn.

Snart kommer t.ex. midsommar, då kommer det återigen upp för diskussion hur vi ska ta hand om huset, några tycker olika, inget bestäms, jag känner skuld, sen är det slutdiskuterat och vi ska "fundera på detta framöver".

Hur hade ni gjort? Har ni tips eller förslag på hur jag hjälper släkten eller mig själv framåt i detta?
Sälj Huset, Dela på Pengarna!

Fotografen Fotografen skrev:
Sälj Huset, Dela på Pengarna!
Pengarna är föräldrarnas. De kanske vill göra en kryssning jorden runt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.