A Andreas Mur skrev:
Problemet här är att de vill vara i stugan (och till och med äga stugan) men inte hjälpa till, det blir en märklig obalans.
Det är väl så att man vill vara i stugan och kan tänka sig att betala för att göra det nödvändiga, som att måla om den, men inte vill ödsla sin lilla lediga tid på att själv måla. Och gärna är i stugan även om rabatterna inte är perfekta, för perfekta rabatter är sånt som man prioriterar ner till förmån för att leva.

Tid är dyrbar, framförallt som småbarnsförälder har man inte så mycket att ta av.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
H
A adron skrev:
Det är väl så att man vill vara i stugan och kan tänka sig att betala för att göra det nödvändiga, som att måla om den, men inte vill ödsla sin lilla lediga tid på att själv måla. Och gärna är i stugan även om rabatterna inte är perfekta, för perfekta rabatter är sånt som man prioriterar ner till förmån för att leva.

Tid är dyrbar, framförallt som småbarnsförälder har man inte så mycket att ta av.
Men tidigar generationer han med både bygga stugan och småbarn. Jag ser inte problemet.

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
Nissens
H H-Thomasson skrev:
Men tidigar generationer han med både bygga stugan och småbarn. Jag ser inte problemet.
Det misstaget kanske nuvarande generationen inte göra om. Det blir ju på bekostnad av tid med familj o vänner. 😊

• Gilla
Igelknorr och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:

Om så är fallet då är det nog bättre att inte ha någon stuga utan att hyra den. Men det blir svårt i slutändan, alla vill ha tillgång till en stuga men ingen gill ta hand om den…

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det misstaget kanske nuvarande generationen inte göra om. Det blir ju på bekostnad av tid med familj o vänner. 😊
Tror inte tidigare generationer såg det som ett misstag att äga en stuga. Något är rätt skevt här.. 🙂

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Barnen ville ju anlita en firma att måla, och pappan sade då ”det gör man själv”. Hade jag fått det svaret så hade föräldrarna fått måla själva.

Tror inte spädbarn(som ts skriver) är med på det faktiskt. Du kanske har glömt av hur det är att ha spädbarn? En stor grej är en ständig brist på nattsömn hos föräldrarna.
Har inte glömt hur det är att ha småbarn o brist på sömn. Hade småbarn på 80 talet de hade kolik o vaknade på nätterna som nu. Vi pratade aldrig om sömnbrist. Men det var andra tider - tittade inte på Netflix eller höll på med iPad el telefon. Hade 7 mån föräldraledighet . Ni idag slösar bort er tid på annat en era barn som ni tycker är jobbiga. Jag har jobbat som Barnsjuksköterska hela livet. Allt är en Generationtionsfråga tror jag.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Nissens
B Bussig skrev:
Har inte glömt hur det är att ha småbarn o brist på sömn. Hade småbarn på 80 talet de hade kolik o vaknade på nätterna som nu. Vi pratade aldrig om sömnbrist.
😂😂
B Bussig skrev:
Men det var andra tider - tittade inte på Netflix eller höll på med iPad el telefon. Hade 7 mån föräldraledighet .
Så var det på 90-talet också när jag hade spädbarn.
B Bussig skrev:
Ni idag slösar bort er tid på annat en era barn som ni tycker är jobbiga. Jag har jobbat som Barnsjuksköterska hela livet. Allt är en Generationtionsfråga tror jag.
Jag hade det nog som du ungefär, nog hade vi sömnbrist, men man tog sig igenom det.

Däremot jobbade vi inte av somrarna på våra föräldrars hus, vi skötte om vårt egna hus och reste. Klart man hjälpte till ibland, men det var knappast någon som krävde att man gjorde det, inte heller delades det ut några arbetsuppgifter. När vi byggde nytt hus var våra föräldrar med och hjälpte till på eget initiativ.

Du har nog glömt hur det var helt enkelt.

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har nog glömt hur det var helt enkelt.
Eller så har olika personer olika erfarenheter eller tycker du det låter orimligt?

• Gilla
Andreas Mur och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så har olika personer olika erfarenheter eller tycker du det låter orimligt?
Ja, när man säger att man hade kolikbarn och ändå inte hade sömnbrist, och att man tyckte att det inte var något problem med arbetsläger hos föräldrarna varje semester så har man nog förträngt en del…

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, när man säger att man hade kolikbarn och ändå inte hade sömnbrist, och att man tyckte att det inte var något problem med arbetsläger hos föräldrarna varje semester så har man nog förträngt en del…
Håller med. Jag hade småbarn på 90-talet vilket inte är så länge sen och jag minns det inte som så jobbigt. Men nu när man har haft besök av barnbarn en helg så behöver man ta en semesterdag för att vila upp sig (och då har jag ändå bara nätt och jämt passerat 50). Det är ruskigt intensivt med små barn!

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Så många svar, inlägg och tankar i tråden. Jag känner att vissa inlägg är helt ute och cyklar men det väcker samtidigt tankar hur någon i släkten skulle kunna resonera utan att säga något. Återigen tack för alla inlägg 😀
B Bussig skrev:
Tänkt lite till på dig o dina syskon. Tydligen brukar ni fira Midsommar där o vill ni diskutera huset o ägandet. Vem fixar det mesta till festen? Ser till att handla potatis o sill osv förbereder all mat. Ser till att sängarna är renbäddade o rena handdukar . Vem får städa o tvätta allt när ni åkt. Oftast kommer ni o bor som på hotell med mat o sängar..
Vi 70 + har servat er hela livet sen vill ni ha huset också.
Fy skäms på er.
Min svärdotter tycker att jag bor för stort 110kvm o 30 kvm terrass o ett fritidshus, hon tyckte att jag kunde sälja o flytta till mindre. Har inga lån o billig hyra men de behövde pengarna mer. Sonen som är väldens snällaste vet inte om detta. Så kan man ha det !!!
Starka ord, jag känner att du talar ur egen erfarenhet med mycket ilska. Sedan så applicerar du det som fakta i andra situationer. Försök att vara lite mer empatisk istället för sympatisk. Det är faktiskt jag som gör det i din lista, även i föräldrarnas fritidshus, och jag har bett föräldrarna att sälja huset och leva upp pengarna istället för att vela så mycket. Det är dem som vill diskutera ägandet i all oändlighet istället för att agera.
H H-Thomasson skrev:
A Andreas Mur skrev:
Tror inte tidigare generationer såg det som ett misstag att äga en stuga. Något är rätt skevt här.. 🙂
B Bussig skrev:
Har inte glömt hur det är att ha småbarn o brist på sömn. Hade småbarn på 80 talet de hade kolik o vaknade på nätterna som nu. Vi pratade aldrig om sömnbrist. Men det var andra tider - tittade inte på Netflix eller höll på med iPad el telefon. Hade 7 mån föräldraledighet . Ni idag slösar bort er tid på annat en era barn som ni tycker är jobbiga. Jag har jobbat som Barnsjuksköterska hela livet. Allt är en Generationtionsfråga tror jag.
Intressanta inlägg om förr och nu. Nyligen publicerade Dagens Nyheter en artikel om stressen hos föräldrar.
De skriver:
"När Financial Times sammanställde statistik såg man att antalet timmar hands on parenting – att leka med, stimulera och administrera livet för sina barn – för kvinnor hade ökat mångdubbelt i nästan alla utvecklade länder de senaste 55 åren. I Sydkorea (med världens lägsta födelsetal) tillbringade en kvinna i snitt 30 minuter per dag med ovanstående sysslor 1965. På 2020-talet är medeltalet fyra (!) timmar per dag. Sverige saknas i undersökningen, men i USA, Storbritannien och Nederländerna pekar pilarna brant uppåt. Också i Norge har tiden som kvinnor lägger på att vara föräldrar stigit, från något högre startnivåer."

Jag lägger ingen värdering i hur länge man ska interagera med sitt barn. Men forskningen kanske ger Nissens rätt i att man förr tog hand om huset istället för att umgås med sina barn?
Nissens Nissens skrev:

• Gilla
erre och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är det ett kolikbarn vi pratar om?? Ett vanligt barn är inte spädbarn hela tiden. Ska man ha stuga så öåste man förstås ta hand om den, så enkelt är det annars sälj stugan.

Nissens Nissens skrev:
Är det ett kolikbarn vi pratar om?? Ett vanligt barn är inte spädbarn hela tiden. Ska man ha stuga så öåste man förstås ta hand om den, så enkelt är det annars sälj stugan.
K Karin Svensson5 skrev:
Håller med. Jag hade småbarn på 90-talet vilket inte är så länge sen och jag minns det inte som så jobbigt. Men nu när man har haft besök av barnbarn en helg så behöver man ta en semesterdag för att vila upp sig (och då har jag ändå bara nätt och jämt passerat 50). Det är ruskigt intensivt med små barn!
Fast då är du nu 30 år äldre och dessutom inte dina barn… lite skillnad

Nissens Nissens skrev:
K Karin Svensson5 skrev:
Fast då är du nu 30 år äldre och dessutom inte dina barn… lite skillnad
I Igelknorr skrev:
Så många svar, inlägg och tankar i tråden. Jag känner att vissa inlägg är helt ute och cyklar men det väcker samtidigt tankar hur någon i släkten skulle kunna resonera utan att säga något. Återigen tack för alla inlägg 😀

Starka ord, jag känner att du talar ur egen erfarenhet med mycket ilska. Sedan så applicerar du det som fakta i andra situationer. Försök att vara lite mer empatisk istället för sympatisk. Det är faktiskt jag som gör det i din lista, även i föräldrarnas fritidshus, och jag har bett föräldrarna att sälja huset och leva upp pengarna istället för att vela så mycket. Det är dem som vill diskutera ägandet i all oändlighet istället för att agera.

Intressanta inlägg om förr och nu. Nyligen publicerade Dagens Nyheter en artikel om stressen hos föräldrar.
De skriver:
"När Financial Times sammanställde statistik såg man att antalet timmar hands on parenting – att leka med, stimulera och administrera livet för sina barn – för kvinnor hade ökat mångdubbelt i nästan alla utvecklade länder de senaste 55 åren. I Sydkorea (med världens lägsta födelsetal) tillbringade en kvinna i snitt 30 minuter per dag med ovanstående sysslor 1965. På 2020-talet är medeltalet fyra (!) timmar per dag. Sverige saknas i undersökningen, men i USA, Storbritannien och Nederländerna pekar pilarna brant uppåt. Också i Norge har tiden som kvinnor lägger på att vara föräldrar stigit, från något högre startnivåer."

Jag lägger ingen värdering i hur länge man ska interagera med sitt barn. Men forskningen kanske ger Nissens rätt i att man förr tog hand om huset istället för att umgås med sina barn?
ja det överarbetas idag och föräldrarna blir utslitna av det och barnen får ingen egen tid… föräldrarna måste lära sig att slappna av.

I Igelknorr skrev:

De skriver:

”Men forskningen kanske ger Nissens rätt i att man förr tog hand om huset istället för att umgås med sina barn?”

Där tror jag du har helt fel, om du kollar på hus och framförallt fritidshus så är det idag krav på tiptop för att mån ska vilja va i dom. För 30 år sedan var kravbilden på ett fritidshus mycket mer modest.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.