Imponerande framsteg! Klart i sommar kanske?

daddydj daddydj skrev:
Imponerande framsteg! Klart i sommar kanske?
Tack, nja, målet med hela projektet är till jul, men det inkluderar alla åtgärder på bottenvåningen också.
Där skall två sovrum får nya golv och målas om. Även en klädkammare skall inredas och få ny färg.

• Gilla
daddydj
  • Laddar…
Reglade upp badrumsväggen ikväll och för första gången så blev det potentiellt lite strul med hur gipsskarvarna hamnar.

Man skall ju inte skarva en gips precis vid dörröppningen, men i mitt fall råkade det bli så.
Jag kommer köra OSB under och det blir inga generalskarvar. Är det då OK skarva gipset precis i öppningen? Förslag på lösningar annars?
Gipset skarvas alltså vid de vita strecken.

• Reglad badrumsvägg med gipsskivor vid dörröppning, markerade med vita streck. OSB-skivor synliga bakom. Snedtak med fönster ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan väl börja med en halv skiva längst till vänster så löser väl det sig? Vad skulle problemet vara annars? Att fasningen på skivan kommer där man ha fodret runt dörren?

daddydj daddydj skrev:
Du kan väl börja med en halv skiva längst till vänster så löser väl det sig? Vad skulle problemet vara annars? Att fasningen på skivan kommer där man ha fodret runt dörren?
Börjar jag från vänster blir det en halv skiva gips till höger.
Om man skarvar gips vid öppningen finns risken det spricker.

R Rena skrev:
Börjar jag från vänster blir det en halv skiva gips till höger.
Om man skarvar gips vid öppningen finns risken det spricker.
Men det blir väl fullbredd över dörren då och bara skarv mitt över dörren?

daddydj daddydj skrev:
Men det blir väl fullbredd över dörren då och bara skarv mitt över dörren?
Det är nog fan smartast att börja från vänster som du skrev.
Då blir det bara kort skarv utan spackelförsänkning över dörren till klädkammare, gul pil.
Gipsskarvarna blir vid gröna strecken.
Gör jag så blir det mkt bättre runt toadörren :)

Väggkonstruktion med gipsbalkar märkta med gröna streck; gul pil pekar mot dörröppning med spackelförsänkning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
daddydj och 2 till
  • Laddar…
Nu när det är fina vårkvällar börjar det bli svårt att motivera sig att gå upp och bygga, men det måste bli klart. Tempot har dock sjunkit något.

Sovrummen är i princip färdiggipsade sånär
som vid där vi idag har utgången till byggställningen. Med andra ord är tre rum hyfsat klara! Känns skönt!

I veckan har snickaren och rörläggaren varit här så att vi kan bestämma fortsatt arbetsgång.

Målaren har också varit här och lämnat offert. Inte ofta man tycker priset var rätt från början, fick målaren på rekommendation så jag vetifan om jag skall ta in fler priser. Han verkar bra och priset var som sagt rätt.

Väntar pris på trappa från det lokal snickeriet, vi tänker oss en inbyggd trappa, då vi skall ha skafferi under.

Badrumsinredning blev beställd igår. Vi hade tur då Golvpoolen har kampanj på INR, 20% gör rätt många sköna tusenlappar!
Kakel och klinkers har vi valt, men inte beställt.

Nu väntar vi på att snickaren och rörläggaren kan komma ganska snart!

• Byggarbetsplats med ett halvfärdigt rum; gipsskivor monterade på väggar och tak; byggmaterial och verktyg på golvet och en arbetslampa lyser upp rummet.
    Skapa konto
  • Rum under konstruktion med gipsskivor på väggar och tak, bord stödt på bockar; öppning mot angränsande rum syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Genomklok och 2 till
  • Laddar…
Vid förra inlägget hade jag svårt att motivera mig att bygga pga fina vårkvällarna, senaste tiden har det varit sådär med vädret så det har hänt lite.

Vi valde att ta hjälp med att gipsa fönstersmygarna, några timmas arbete för snickaren hade varit några veckor för mig. Det kändes skönt att få hjälp med det.
Gipsade fönstersmygar under takfönster, blå himmel utanför, del av pågående renovering inomhus.
Skapa konto
Fönstersmyg med ny gips runt ett takfönster, väl monterat. Utsikten visar träd och himmel, och byggnadsdetaljer inomhus syns.
Skapa konto

Många hörn och vinklar att gipsa för mig återstod, men det var bara att börja. Satte igång med hörnan och byggde sedan på under fönstret. Det är otroligt vilken "ombonad" känsla det blir bara det kommer upp lite gips på väggarna.

Ett rum under renovering med gipsskivor monterade på väggarna, ett stort takfönster och byggmaterial, inklusive en såg och måttstock, på ett bord.
Skapa konto
Arbetsplats med gipsskivor monterade vid takfönster, verktyg utspridda på golvet, redo för byggarbete, med delar av träkonstruktion exponerade.
Skapa konto

Rörläggaren har påbörjat arbetet i badrummet med att dra tappvatten och avlopp. Dock blev arbetet inte alls bra med att dra avloppet till vasken inne i väggen, likaså var det slarvigt gjort med tappvattnet till vasken. Vi har fått tänka om och såga upp golvet för att lägga rören där istället. Hoppas detta blir bättre!
Vissa rör är dock bra och likaså är säker vatten skåpet på plats.
I övrigt kring badrummet är all el dragen, likaså är all OSB på utsidan skruvad. Det återstår lite vägg i klädkammaren som skall ha OSB annars är det klart med OSB.

Bild av en rörinstallation i en byggarbetsplats med oskyddade rördragningar synliga i väggar och golv, och säker vatten skåp på plats.
Skapa konto
Byggarbete inomhus med synliga ledningar och elinstallationer på en vägg av träreglar.
Skapa konto
Elektrisk installation i ett rum under byggnation, med osb-skivor på väggarna, synliga rör och kablar. Väggkonstruktioner är delvis synliga.
Skapa konto
En uppsågad springa i golvet med rör synliga inuti, som visar arbete med VVS-installation.
Skapa konto
Renovering pågår med isolering, OSB-skivor och stålreglar. Elektriska ledningar och rör syns, en stege står mot väggen.
Skapa konto

Kakel och klinker är hämtat och uppburet - känns skönt att ha det hemma.

I helgen tog gipsen slut och det blev en storstädning, nästa moment är att rörläggaren skall bli klart och jag skall bygga halvväggarna vid trapphålet.
Rum under renovering med gipsskivor på väggar och tak, takfönster, träreglar och verktyg. Städutrustning och byggmaterial syns på golvet.
Skapa konto

Vi hoppas på att få gjort stora delar av badrummet innan semestern, men just nu är det lite segt med "arbetsledningen".

• Gilla
daddydj och 1 till
  • Laddar…
Två månader sedan förra uppdatering. Jag inser hur mycket "jobb" det är med att hålla en tråd i liv. Hatten av till de som uppdaterar sina långa byggtrådar kontinuerligt!

Nåväl, det har hänt en hel del sedan förra inlägget.
Om vi börjar med badrummet så har vi inte gjort så mycket själva där inne, vilket innebär att det gick betydligt mycket fortare än allt annat.
Snabbspolar vi bandet lite har vi idag ett färdigkaklat badrum som vi tycker blev väldigt bra. Framför allt plattsättarens jobb med golvbrunnen.
Vitkaklat badrum med snedtak och grå golvplattor. Golvbrunn synlig, inkopplingsrör för dusch eller handfat på väggen.
Skapa konto
Färdigkaklat badrum med vitkaklade väggar, grått golv och takfönster som släpper in naturligt ljus.
Skapa konto

Detta var det sista hantverkarna gjorde innan de gick på semester, men vi hade en hel del att tag i själva.
I första hand skulle golvspånet sågas bort där trappan kommer att vara. Detta för att kunna bygga väggarna som skall vara vid trappan, men även för att gipsa klart stödbensväggarna. Sagt och gjort, cirkelsågen åkte fram och det kändes som en milstolpe att äntligen ha ett "hål". Nu får man verkligen en riktig bild av hur planlösningen blir.
Öppning i golvet med träreglar för trappa under byggnation i ett hus. Bakgrund visar isolering och verktyg.
Skapa konto

Jag och min lilla hantlangare började bygga väggarna vid trappan. Det blev förvånansvärt stadigt som det är nu. Det lär väl knappast bli sämre av att gipsen på insidan av trapphålet kommer på plats.
Barn som bygger en trästomme för en vägg i ett renoveringsprojekt. Verktyg och byggmaterial syns omkring.
Skapa konto
Trästomme under arbete vid en trapprenovering, med verktyg och material spridda på golvet.
Skapa konto

Med stommen på plats blev det eldragning, OSB och gips på.

Gipsade väggar under konstruktion på en byggarbetsplats med OSB-skydd i bakgrunden och verktyg på golvet.
Skapa konto
Rum under konstruktion med gipsskivor monterade på väggarna och ett takfönster. Byggmaterial och verktygsnivå synliga i rummet.
Skapa konto

Därefter var det bara att fortsätta med gipsningen av det som återstod. I princip allt är nu gipsat, förutom delar av klädkammaren och där fönstret skall vara i ena sovrummet. Känns riktigt skönt att lägga gipsningen till handlingarna. Bära gipsskivor uppför byggtrappan har jag gjort vad jag skall.

Vi hade inte beställt allt till badrummet, så på semestern passade vi på att beställa kranar, handdukstorkar och toastol så att badrummet kan bli helt klart.

Under hela projektet har vi inte påverkats på bottenvåningen eftersom vi haft trappan på utsidan, under semestern var det dock dags att tag i bottenvåningen.
Det rummet som tidigare varit klädkammare och kontor kommer nu vara den platsen där trappan kommer ner.
Ett av barnens nuvarande rum kommer att bli kontor framöver när de flyttat upp, så vi får klara oss utan kontor ett tag. Värre var det med klädkammare. Det som ursprungligen var tänkt som klädkammare har agerat förråd sedan vi flyttade in. Ni vet ett sådant rum som man slänger in allt möjligt skit i. Detta rummet skall nu bli klädkammare.
Några timmars rensande, sorterande, köra saker till ett externt förråd så kunde vi äntligen sätta igång att måla om.

Tomt rum med stängd vit dörr, svart golv, en stol och teknikprylar på väggen under en taklampa.
Skapa konto
Ommålat rum under renovering, med stege och tejprullar på golvet samt synliga rör och elektriska kablar på vägg och tak.
Skapa konto

Några liter färg senare och lite ny inredning så blev det riktigt bra!
Vit garderob med hyllsystem och byrå på mörkt klinkergolv, väggmonterade elkablar till vänster.
Skapa konto

Vet inte om jag skrivit om det tidigare, men vi skall passa på att byta lite golv på bottenvåningen nu också. De gamla kakelplattorna satt otippat lätt. Kunde i princip bryta upp dem med en skruvmejsel och fixen fick jag bort med en bred mejsel på en bilningsmaskin.
Jag hoppas och tror att vi klarar oss utan att behöva slipa betongen. Kikade på Kährs Tuplex som underlag i hopp om att de sväljer eventuella mindre ojämnheter.
Verktyg för golvrenovering, inklusive en borrmaskin, dammsugare och borste, ligger på ett rum med borttaget kakel, där fixen fortfarande syns på golvet.
Skapa konto
Golv med verktyg och en industridammsugare i ett renoveringsprojekt. Verktyg och en hink ses i bakgrunden vid väggen.
Skapa konto

Nu väntar vi på att byggarna skall komma igen i veckan så vi kan lägga upp en plan framåt, likaså väntar vi på att målaren skall komma och spackla allt innan vi börjar lägga golvvärme.

Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Fortsättningen från där vi slutade.

Vi har nu kommit fram till ett roligt moment, upptagning av hål till trappan. Först nu fick man en känsla för hur det skulle bli och med exakta måtten klara så kunde vi beställa en trappa. Det blev Atab-trappan, mer om det i ett senare inlägg.
Två personer tittar upp genom ett hål i taket, som är upptaget för en trappa. Enheten har vitmålad vägg, träreglar och ett fönster med växter.
Skapa konto

Det var lite utmaningar att få målaren att sätta igång med innejobb eftersom det var väldigt fint väder, men till slut fick vi hem honom. Ett gediget spacklingsarbete, som blev väldigt bra. I princip allt utom klädkammaren spacklades. Efter spackling så sattes väv, tak målades två gånger och rummen fick en en första strykning färg. Vi ville inte måla två ggr eftersom det fanns stor risk att rörläggaren gjorde märken i väggen när han skulle lägga golvvärme.
Nymålat rum under renovering med spacklade väggar och tak, fönster i änden av rummet, en stege och brandsläckare i förgrunden.
Skapa konto
Rum under renovering med spacklade gipsväggar, sluttande tak och en stor fönsteröppning med utsikt över grönska.
Skapa konto
Rum under renovering med spacklade väggar och tak, byggutrustning på ett bord och öppna dörrar. Ett stort fönster ger ljusinsläpp.
Skapa konto

På bottenvåningen fortsatte vi med att plocka bort klinker. Valde även att göra en slipning för att få bort allt fix, även om jag inte tänkt det från början så var jag riktigt nöjd med att ha gjort det.
En kompis jobbar med maskiner, så fick låna en grym uppsättning för jobbet.Lånade även en dammfälla.
Bra maskiner är A och O!

En industridammsugare och sladdar på ett delvist borttaget klinkergolv med damm och skräp.
Skapa konto
Röd slipmaskin med dammpåse och kablar på ett golv, bredvid en gul dammsugare. Renovation pågår med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
En slipmaskin med röd och svart design ligger på ett betonggolv. Maskinen är ansluten till en dammfälla med slangar.
Skapa konto

• Gilla
Målarhanna och 1 till
  • Laddar…
Den uppmärksamma läsaren såg att det var fönster på plats i ena sovrummet. Här känner vi att vi gjort en liten miss. Sovrumsfönsterna kunde gärna varit en storlek större, men det var väldigt svårt att göra den bedömningen när vi reglade upp för fönster. Då fanns det bara en råvind.
Naturligtvis kunde vi gjort om jobbet, men att "vaska" två fönster och riva ner allt igen skulle bli för dyrt.
Vi tänkte att det skulle vara plats med en eventuell friskluftsventil sidan om fönsterna och så ville vi inte de skulle sitta enda intill väggarn, därför kändes det rätt med denna storleken.

När hålet var upptaget kunde vi bygga dörröppningen från utsidan.
Takfönster på nyrenoverad vägg med byggställning bredvid; ved staplad under skyddstak.
Skapa konto

Det skall såklart till foder och sånt, men jag fick pris på cederträ och det var så dyrt att jag höll på att trilla av stolen. Funderar på andra lösningar, får se vad det landar i. Just nu är fokus på insidan och att få slutbesked.

Det mesta i badrumsväg blev också monterat, kvarstår gör en duschvägg och handdukstorkarna. Duschvägg är inte beställt, vi ville känna lite möjlig storlek innan vi beställde.
Inredning och spegel kommer från INR.

Badrum med vit kakelvägg, ovalt spegel med skyddsplast, svart skåp och vit handfat med blandare, under installation.
Skapa konto
Dusch med regnduschhuvud och väggmonterad termostatblandare på vitkaklad badrumsvägg.
Skapa konto

Efter en lång lång väntan kom äntligen trappan. Vi valde en trappa från ATAB-trappan med doldavagnstycke och med sättsteg. Man börjar förstå varför trapport är dyrt, den ena biten är inte den andra lik.
Vi tänker ha ett litet skafferi under trappan, då det tidigare skafferiet blivit klädkammare.

Trätrappa i birk med vitmålade sättsteg och dolda vangstycken, placerad i ett byggprojekt med fokus på inredning och avslutande detaljer.
Skapa konto
Trätrappa med steg av ljus trä i ett rum med betonggolv, nära ett fönster med krukväxter på fönsterbrädan.
Skapa konto

Efter lite funderande valde vi att göra en liten kort väggbit framför de sista stegen.
Blev supernöjda!

Byggprojekt visar en nybyggd förvaringsplats under trappa med ljusblåa väggar; halvtäckt golv syns i förgrunden.
Skapa konto
Trappa inomhus bredvid fönster med krukväxter och byggd halvvägg i grönt i färdigt rum.
Skapa konto
Trätrappa i ljust trä vid ett fönster med krukväxter, med dolda vangstycken och riktning uppåt.
Skapa konto

• Gilla
daddydj och 4 till
  • Laddar…
Kul att det går framåt och det känns helt rätt med en bit vägg längst ner på trappan.

• Gilla
Rena
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.