139 läst ·
2 svar
139 läst
2 svar
Hur kan vi få bättre klimat på ett rum på ovanvåningen?
För ett år sedan köpte vi en villa byggd 1957. Huset är överlag extremt bra skick och bara 3 små anmärkningar i besiktningen så jag är nöjd med huset. Men vi har ett problem. Det är rummen på ovanvåningen, de är för varma på sommaren och för kalla på vintern och vi vet inte hur vi ska få bukt på det. Det är sned väggar, kattvind och pytteliten vind ovanför. Enligt konstens alla regler så är det perfekt isolerat för hur huset ser ut. Vinden ovanför går inte att isolera mer utan att riskera fukt. Hade en firma som rekommenderade att lyfta och höja taket. Men det måste väl gå att göra nåt annat än att lägga dessa extrema pengar på att lyfta och höja taket. Kan nån tipsa om andra åtgärder? Jag funderar på att tilläggsisolera väggarna in mot rummet. Byta fönster mot ett med ventilation då ventilationsluckor saknas i rummet. Detta rummet ligger väldigt högt då vi har lite av sutteräng just på den sidan så vi kollade upp luftpump men hantverkaren rekomenderade inte det då de isåfall får sätta rören ner lite tvära över byggnaden.
Dottern vantrivs i huset pga detta och vi har svårt att stuva om då hon ändå tvunget vill ha det rummet. Så tänker att någon annan kanske sitter på en lösning som vi inte tänker på.
Dottern vantrivs i huset pga detta och vi har svårt att stuva om då hon ändå tvunget vill ha det rummet. Så tänker att någon annan kanske sitter på en lösning som vi inte tänker på.
Finns alltid portabel AC. Helt okey till mindre ytor om man installerar korrekt. Har rummen ventilation öht.?
Tilluft i sovrum?
En luftvärmepump borde kunna hjälpa till med både värme och kyla på ovanvåningen, ta ut fler installatörer och hör om nån annan har en snyggare lösning på ledningsdragning/ placering utedel.
Om fönstren är i gott skick är det väl synd att byta dem, spalt ventiler i fönstrer/ karm eller vanlig ventil i sovrums väggen bör kunna öka tillluften om ni sätter en mekanisk utsugsfläkt i i tex klädkammare eller duschrum
Om funderingar finns på att byta taket tänker jag att du bör överväga att isolera yttertaket.
En luftvärmepump borde kunna hjälpa till med både värme och kyla på ovanvåningen, ta ut fler installatörer och hör om nån annan har en snyggare lösning på ledningsdragning/ placering utedel.
Om fönstren är i gott skick är det väl synd att byta dem, spalt ventiler i fönstrer/ karm eller vanlig ventil i sovrums väggen bör kunna öka tillluften om ni sätter en mekanisk utsugsfläkt i i tex klädkammare eller duschrum
Om funderingar finns på att byta taket tänker jag att du bör överväga att isolera yttertaket.
Klicka här för att svara