138 läst ·
4 svar
138 läst
4 svar
Kyla ner ovanvåningen
Har en villa med tre rum (samt hall och badrum) på ovanvåningen. På sommaren blir det ganska ordentlig varmt och funderar därför på en AC som kyler ner. Sätter jag innedelen i hallen så räcker det säkert, problemet är dock stängda dörrar till tonårsrum.
Någon som har tips på AC som man kan leda via rör/ventilationskanaler (har vind ovanför) ner i varje rum istället? Någon som gjort samma/liknande installation?
Självklart ett mycket större projekt vad gäller installation än en standard AC med innedel i hallen, men ändå något som borde vara görbart själv tänker jag
Någon som har tips på AC som man kan leda via rör/ventilationskanaler (har vind ovanför) ner i varje rum istället? Någon som gjort samma/liknande installation?
Självklart ett mycket större projekt vad gäller installation än en standard AC med innedel i hallen, men ändå något som borde vara görbart själv tänker jag
Finns men ganska dyrt. Var i samma situation och blev rekommenderad separata enkla AC istället, kanske skillnad om man ska ha värme med (men då ska den ju åas vara på bottenvåningen).M mamawi skrev:
Tror faktiskt en central i vardagsrummer kommer funka helt ok för er. På dagen får dörrarna vara öppna om barnen vill ha det svalt, och på natten öppnar man fönstret.
En femtonåring stänger dörren och klagar i flera årH hapazard skrev:Finns men ganska dyrt. Var i samma situation och blev rekommenderad separata enkla AC istället, kanske skillnad om man ska ha värme med (men då ska den ju åas vara på bottenvåningen).
Tror faktiskt en central i vardagsrummer kommer funka helt ok för er. På dagen får dörrarna vara öppna om barnen vill ha det svalt, och på natten öppnar man fönstret.
Frun klagar alltid på AC oavsett var den sitter (och hur dyrt hotellet är) vare sig det är bil, hus eller annat.
En diskret lösning som mynnar ut ur snygga ventiler i varje rum hade varit fantastisk.
Klicka här för att svara