371 läst ·
8 svar
371 läst
8 svar
Kyla ner ovanvåningen
Har en villa med tre rum (samt hall och badrum) på ovanvåningen. På sommaren blir det ganska ordentlig varmt och funderar därför på en AC som kyler ner. Sätter jag innedelen i hallen så räcker det säkert, problemet är dock stängda dörrar till tonårsrum.
Någon som har tips på AC som man kan leda via rör/ventilationskanaler (har vind ovanför) ner i varje rum istället? Någon som gjort samma/liknande installation?
Självklart ett mycket större projekt vad gäller installation än en standard AC med innedel i hallen, men ändå något som borde vara görbart själv tänker jag
Någon som har tips på AC som man kan leda via rör/ventilationskanaler (har vind ovanför) ner i varje rum istället? Någon som gjort samma/liknande installation?
Självklart ett mycket större projekt vad gäller installation än en standard AC med innedel i hallen, men ändå något som borde vara görbart själv tänker jag
Finns men ganska dyrt. Var i samma situation och blev rekommenderad separata enkla AC istället, kanske skillnad om man ska ha värme med (men då ska den ju åas vara på bottenvåningen).M mamawi skrev:
Tror faktiskt en central i vardagsrummer kommer funka helt ok för er. På dagen får dörrarna vara öppna om barnen vill ha det svalt, och på natten öppnar man fönstret.
En femtonåring stänger dörren och klagar i flera årH hapazard skrev:Finns men ganska dyrt. Var i samma situation och blev rekommenderad separata enkla AC istället, kanske skillnad om man ska ha värme med (men då ska den ju åas vara på bottenvåningen).
Tror faktiskt en central i vardagsrummer kommer funka helt ok för er. På dagen får dörrarna vara öppna om barnen vill ha det svalt, och på natten öppnar man fönstret.
Frun klagar alltid på AC oavsett var den sitter (och hur dyrt hotellet är) vare sig det är bil, hus eller annat.
En diskret lösning som mynnar ut ur snygga ventiler i varje rum hade varit fantastisk.
Jag satte en fläktkonvektor på vinden o drog tilluft till två sovrum o till vardagsrummet, frånluften tar jag i hallen. Överluftdon mellan hall o sovrum så kan dörrarna vara hur stängda som tonåringarna önskar😅
Här nyttjar jag borrhålet till bergvärmepumpen för att plocka kylan till batteriet i fläktkonvektorn, men det går ju lika bra att nyttja en värmepump om man hellre vill det.
En del pyssel med rördragning o kondensisolering på vinden, men det va det värt. Lätt den bästa komforthöjande insatsen jag gjort i huset, grymt skönt att kunna ha 21 grader på hela ovanvåningen även om det är 30 grader ute😊
Här nyttjar jag borrhålet till bergvärmepumpen för att plocka kylan till batteriet i fläktkonvektorn, men det går ju lika bra att nyttja en värmepump om man hellre vill det.
En del pyssel med rördragning o kondensisolering på vinden, men det va det värt. Lätt den bästa komforthöjande insatsen jag gjort i huset, grymt skönt att kunna ha 21 grader på hela ovanvåningen även om det är 30 grader ute😊
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 105 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 105 inlägg
Cirka dubbelt så dyrt med split som en vanlig så då kan man sätta två separata så får man bättre styrning.M mamawi skrev:
Det finns takmonterade innedelar men du får nog be om offert från en installatör för att se hur dyrt det blir.
De större tillverkarna av luft/luft-värmepumpar har även kanalanslutna innedelar att välja på. Daikin har även en variant där en innedel kan förses med motorspjäll för att styra temperaturen individuellt till flera rum från samma innedel. Förutom mer komplicerad installation är det sannolikt även dyrare hårdvara i inköp pga lägre volymer.
https://daikincomfort.com/products/commercial-systems/commercial-controls/dzk-zoning-kit
https://daikincomfort.com/products/commercial-systems/commercial-controls/dzk-zoning-kit
Tackar för tipset.S SkaneErik skrev:De större tillverkarna av luft/luft-värmepumpar har även kanalanslutna innedelar att välja på. Daikin har även en variant där en innedel kan förses med motorspjäll för att styra temperaturen individuellt till flera rum från samma innedel. Förutom mer komplicerad installation är det sannolikt även dyrare hårdvara i inköp pga lägre volymer.
[länk]
Onekligen en elegant lösning. Om än kostsam i såväl material som installation.
Klicka här för att svara