25 166 läst ·
74 svar
25k läst
74 svar
Ovanvåning i Skåne
Det går att skruva på fler skivor för att få tjockleken på väggen. Där jag har mitt fördelarskåp har jag dubbla skivor på bägge sidor och då gick det att såga ut ena skivan i ryggenR Rena skrev:Förra veckan var det sportlov i Skåne och extremt lugnt på jobb, så jag tog en semsterdag och bjöd hem en kompis som också var ledig.
Det är helt troligt vad man får gjort mycket när man kan jobba på en hel dag.
Vi testade snedsåga gipsen med cirkelsågen, gick alldeles utmärkt och blev riktigt bra. Betydligt mycket bättre än det vi gjort i sovrummen.
Hann bland annat gipsa stödbensväggarna och snedtaken i förrådet, börja på tak och snedtak i vardagsrummet och gipsa delar av gaveln sedan tog gipset slut.
[bild][bild][bild][bild]
Nästa steg blir att sätta isolering, gles och OSB i det andra sovrummet. Oerhört skönt att göra något annat än att gipsa för en stund.
Sprang på lite kommande problem som jag måste lösa. Ena väggen i badrummet skall innehålla fördelarskåp till tappvatten, denna vägg måste vara 95 tjock och jag har 70 reglar. Måste därmed byta dessa. Ingen större grej, bara lite irriterande.
Pratade också med byggaren om avloppet till vasken som skall gå i väggen, det var på gränsen att köra avloppsrör i 70 vägg sa han, ev behöver vi går ner i 40. Tror det får bli så, inte så intresserad av att byta ut en hel vägg till 95. Har visserligen inte byggt den ännu, men jag har köpt alla reglar till den.
I värsta fall får de såga upp spångolvet och dra avloppet där.
Tre veckor sedan uppdatering - tiden går snabbt.
Sovrum nr 2 har nu blivit "klart", så långt det kan innan väggen mellan rummen skall byggas.
Likaså har jag gjort så långt det går i förrådet. Kan inte sätta OSB och gips helt klart förrän vi satt OSB och gips i klädkammaren, eller kan och kan, det blir enklare att göra såhär eftersom det är trångt i taket.
Fick riktigt bra hjälp med gipsandet!
Det var riktigt skönt att kunna sätta check på gipsningen i förrådet. Det tar vansinnigt lång tid att gipsa när det knappt är en hel skiva, skall skäras vinkel på mer eller mindre alla bitar.
Mina kompisar säger att jag jobbar med bladmått och det var till en början sant, men man måste släppa på noggrannheten. Spacklingen blir nog rätt omfattande, men tror det går snabbare för målaren att spackla än det gör för mig att vara "bladmåttsnoggrann".
Varje gång jag byggt försöker jag städa undan, för att det skall vara trevligare att jobba, men skräpet bygger på hög. I helgen tog jag därför och gjorde en rejäl rensning av spillbitar och annat skräp. Skön känsla att bli av med massa skräp och helt plötsligt blev det lite mer plats. Gjorde såklart även sitt att jag kunde ställa in en del saker i förrådet.
Som en liten avslutning på helgen fortsatte jag att gipsa taket och dra den sista elen.
Näst på tur står klädkammaren och gipsa sista längden tak. Riktigt skön känsla att byta rum och ha lite pause i gipsningen.
Sovrum nr 2 har nu blivit "klart", så långt det kan innan väggen mellan rummen skall byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Likaså har jag gjort så långt det går i förrådet. Kan inte sätta OSB och gips helt klart förrän vi satt OSB och gips i klädkammaren, eller kan och kan, det blir enklare att göra såhär eftersom det är trångt i taket.
Fick riktigt bra hjälp med gipsandet!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det var riktigt skönt att kunna sätta check på gipsningen i förrådet. Det tar vansinnigt lång tid att gipsa när det knappt är en hel skiva, skall skäras vinkel på mer eller mindre alla bitar.
Mina kompisar säger att jag jobbar med bladmått och det var till en början sant, men man måste släppa på noggrannheten. Spacklingen blir nog rätt omfattande, men tror det går snabbare för målaren att spackla än det gör för mig att vara "bladmåttsnoggrann".
Varje gång jag byggt försöker jag städa undan, för att det skall vara trevligare att jobba, men skräpet bygger på hög. I helgen tog jag därför och gjorde en rejäl rensning av spillbitar och annat skräp. Skön känsla att bli av med massa skräp och helt plötsligt blev det lite mer plats. Gjorde såklart även sitt att jag kunde ställa in en del saker i förrådet.
Som en liten avslutning på helgen fortsatte jag att gipsa taket och dra den sista elen.
Näst på tur står klädkammaren och gipsa sista längden tak. Riktigt skön känsla att byta rum och ha lite pause i gipsningen.
Logga in
Skapa konto
Tack!T tergo skrev:
Jag har fått lära mig 200, tror inte alla skruvar syns på bilderna, där det finns regel bakom har jag kört längre skruvar som är silvriga.
Skall dock vara lite noggrannare, tyckte bara jag skruvade för tätt på vissa ställen
Brukar finnas markeringar på skivorna om var de ska skruvas. Norgips iallafallR Rena skrev:
På mina don så är skruven så långt in att den är innanför gipsen. Så jag hade satt något. Skiljer säkert mellan tillverkareR Rena skrev:
Det har hänt en del sedan förra uppdateringen.
Det är numera helt färdiggipssat i förrådet.
Inte optimalt med spillbitar, men det är ett förråd så det är inte så noga!
Jag har väntat med att bygga väggen mellan sovrummen för att behålla så mkt space som möjligt under tiden jag bygger. Nu kände jag dock det var dags. Ville ”bli av” med lite skivor och reglar. Har gipsat båda sidorna så långt det går, men ingen bild på det.
Klädkammaren har fått OSB och gips, inte klart ännu, men skall vänta lite med resten tills vi satt elcentral och golvvärmefördelare.
På temat golvvärme så har rörläggaren varit här. Checkat av inför dragning av tappvatten, avlopp och golvvärme.
Han fixade projektering av golvvärme, så den är det check på med.
Närmast på tur står det att regla upp badrumsväggen så att röris kan dra sina rör innan jag sätter OSB och gips på utsidan av den.
Har bestämt att låta snickaren göra smygarna runt takfönsterna, så det skall även förberedas för det.
Kakel och badrumsinredning börjar bli dags att bestämma, det är en av påskens aktiviteter….
Det är numera helt färdiggipssat i förrådet.
Inte optimalt med spillbitar, men det är ett förråd så det är inte så noga!
Logga in
Skapa konto
Jag har väntat med att bygga väggen mellan sovrummen för att behålla så mkt space som möjligt under tiden jag bygger. Nu kände jag dock det var dags. Ville ”bli av” med lite skivor och reglar. Har gipsat båda sidorna så långt det går, men ingen bild på det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klädkammaren har fått OSB och gips, inte klart ännu, men skall vänta lite med resten tills vi satt elcentral och golvvärmefördelare.
Logga in
Skapa konto
På temat golvvärme så har rörläggaren varit här. Checkat av inför dragning av tappvatten, avlopp och golvvärme.
Han fixade projektering av golvvärme, så den är det check på med.
Logga in
Skapa konto
Närmast på tur står det att regla upp badrumsväggen så att röris kan dra sina rör innan jag sätter OSB och gips på utsidan av den.
Har bestämt att låta snickaren göra smygarna runt takfönsterna, så det skall även förberedas för det.
Kakel och badrumsinredning börjar bli dags att bestämma, det är en av påskens aktiviteter….