11 899 läst · 35 svar
12k läst
35 svar
Ovanvåning i Skåne
En liten uppdatering även om det inte hänt så mycket på sistone. Mycket julstök och sjukstuga.
Lite har dock hänt. Resten av materialet är uppburet och jag fortsätter fixa saker som behövs för att jobba vidare.
Fick en liten leverans elprylar, så nu skall det nog räcka ett tag.
Passade på att fynda en ny skruvdragare och slagskruvdragare på Black friday, den 12 år gamla AEG skruvdragaren hade gjort sitt.
Försöker låna så mycket verktyg som möjligt som jag vet att jag bara kommer ha användning av till detta projektet. Fick låna en gispkrycka och en skruvautomat.
Det enda som saknas för att börja skruva skivor nu är skruv, det skall en kompis inom skruvbranschen fixa till mig nästa vecka.
Nu är det snart julledigt och då j-klar skall det byggas
Lite har dock hänt. Resten av materialet är uppburet och jag fortsätter fixa saker som behövs för att jobba vidare.
Fick en liten leverans elprylar, så nu skall det nog räcka ett tag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Passade på att fynda en ny skruvdragare och slagskruvdragare på Black friday, den 12 år gamla AEG skruvdragaren hade gjort sitt.
Försöker låna så mycket verktyg som möjligt som jag vet att jag bara kommer ha användning av till detta projektet. Fick låna en gispkrycka och en skruvautomat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det enda som saknas för att börja skruva skivor nu är skruv, det skall en kompis inom skruvbranschen fixa till mig nästa vecka.
Nu är det snart julledigt och då j-klar skall det byggas
Julfirandet avklarat och därmed lite tid på ovanvåningen.
Satt gles på delar av stödbensväggen och byggt ram till inspektionslucka i ena barnrummet. Även glesat i förråd och klädkammare.
Fick lånat en rejäl laser av en kompis, så annanadagen satte vi alla skenor i taket och började regla upp väggen till förrådet.
Galet vad smidigt det går när man har bra verktyg, vågar inte tänka på hur omständigt det varit att mäta sig fram för att få skenorna i golv och tak i linje med varandra.
Fortsatte att regla upp lite vägg i förrådet en liten stund ikväll.
I övermorgon blir det heldag när resten av familjen skall iväg och en kompis kommer för att hjälpa mig.
Troligen sätter vi de sista reglarna i förrådet och börjar dra elen där inne.
Satt gles på delar av stödbensväggen och byggt ram till inspektionslucka i ena barnrummet. Även glesat i förråd och klädkammare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick lånat en rejäl laser av en kompis, så annanadagen satte vi alla skenor i taket och började regla upp väggen till förrådet.
Galet vad smidigt det går när man har bra verktyg, vågar inte tänka på hur omständigt det varit att mäta sig fram för att få skenorna i golv och tak i linje med varandra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fortsatte att regla upp lite vägg i förrådet en liten stund ikväll.
Logga in
Skapa konto
I övermorgon blir det heldag när resten av familjen skall iväg och en kompis kommer för att hjälpa mig.
Troligen sätter vi de sista reglarna i förrådet och börjar dra elen där inne.
Redigerat:
Annandagen blev det rätt många timmar gjorda på ovanvåningen.
Fick reglat klart väggarna i förrådet, man inser att man inte är proffs när man kommer till hörnor och dörröppningar, men det blir säkert bra till slut.
Skall vara sparsmakat med el i förrådet så all el blev dragen där inne. Likaså hann vi sätta alla burkar och dra matning till spottar i vardagsrummet.
Avslutade med att regla upp en bit i ena barnrummet. Ett bra dagsverke helt enkelt!
Fick reglat klart väggarna i förrådet, man inser att man inte är proffs när man kommer till hörnor och dörröppningar, men det blir säkert bra till slut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skall vara sparsmakat med el i förrådet så all el blev dragen där inne. Likaså hann vi sätta alla burkar och dra matning till spottar i vardagsrummet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Avslutade med att regla upp en bit i ena barnrummet. Ett bra dagsverke helt enkelt!
Logga in
Skapa konto
Har inte så mycket att jämföra med, men jag tycker det är galet smidigt.O olofh skrev:
Stålet är mycket lättare att hantera, kommer i buntar som är lätta att bära. Tar väldigt lite plats när de förvaras.
Själva monteringen går sjukt snabbt eftersom jag har tillgång till både profilsax och fixertång.
Saxen underlättar något fruktansvärt, skulle man stått och klippt med plåtsax eller kapat med tigersåg vetifan om jag tyckt det varit så smidigt med stål.
Sedan skall man inte glömma att stålet alltid är rakt, det är en bra egenskap.
De flesta väggarna får OSB och gips.
Jullovet sista vecka spenderades i fjällen, så inget byggt då. Första veckan hemma har jag dock fått gjort litegrann.
Satt OSB på utsidan av förrådsväggen, dragit fram el och nätverk till läshörnan samt dragit fram matning till ena sovrummet.
i dagarna kommer kompisen som är elektriker så skall vi planera för elen i ena sovrummet. Därefter börja sätta OSB i det rummet.
Satt OSB på utsidan av förrådsväggen, dragit fram el och nätverk till läshörnan samt dragit fram matning till ena sovrummet.
i dagarna kommer kompisen som är elektriker så skall vi planera för elen i ena sovrummet. Därefter börja sätta OSB i det rummet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur demonterar man spaljé till trappans fallskydd på ovanvåning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Byte av tak på gård i Skåne - hus, loge och stall
Tak & Vind -
Oberoende Besiktningsman i Skåne?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Jag tänkte hyra ut mitt hus i Höör (det ligger i Skåne)
Information & Feedback -
Service på Altandörr Skåne
Fönster & Dörrar