T tmjreviews skrev:
De vill ju också leva ett medelklassliv och åka till Thailand på semester. Camping i Sverige duger tydligen inte längre.
Nä.. eftersom det snart är billigare att åka till Thailand än att campa så är det förståeligt..

Farstatjej90
T tmjreviews skrev:
Man blir inte en arbetare (kollektivanställd) som måste tåla dåliga arbetsgivare om man har en hög kognitiv förmåga. För en tänkande person skulle det vara rena tortyren att ha ett praktiskt lågkvalificerat arbete (gäller ca 15% av en befolkning). Undantag studenter.
Det låter mer som att du haft nåt tråkigt jobb och tänkt "jag är för smart för det här"...

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
P pve skrev:
Instämmer med det märkliga och rantar på om möjliga orsaker till dylikt beteende.
Många hantverksyrken som har alldeles för hög prisnivå idag. Höga timarvoden för jämförelsevis enkla tjänster som inte kräver lång utbildning, eller i vissa fall mer än någon vecka.
Problemet är tudelat, dels rot/rut-avdrag som dopat dessa branscher med skattepengar som det allmänna gått miste om, till skillnad från andra yrkesområden som måste försörja sig själva utan stöd.
Den andra delen är lobbyism från exempelvis kylbranschen, där man måste betala in pengar för att få lov att hantera sin egen egendom. De har lyckats få politiker att ändra lagar för att skydda intäkter till sitt eget gebit.
En normalbegåvad kan lära sig fylla/tömma/vacuumsuga etc en villavärmepump efter fem minuters instruktion. Fler exempel är röjsåg/motorsåg.

Jag verkar inom it-branschen. Jag kräver att ingen får röra sin hem-PC utan auktorisering från mig @ 10’tusen spänn.
Har väl inte så mycket att göra med vilken utbildning man har det handlar väl mer om att gemene man inte vill bli skitig om händerna och inte attraheras av hantverksyrket vilket innebär att det finns för få, och finns det för lite av något som många vill ha så går priset upp, vad kostar en it konsult i timmen idag (ingen aning själv) och vad kostade dom för 25 år sen ?

ralvejd ralvejd skrev:
Finns den nån kvar idag som vet skillnad på de och dem?
De som inte kan skilja på de och dem får sin dom!!

• Gilla
  • Haha
linkanbygg och 3 till
  • Laddar…
K
D Derbyboy skrev:
Funderar på att lägga ut namnet på aktuell firma, vad säger ni?

Det är ju trots allt en firma som vänder sig till privatpersoner samtidigt som de (åtminstone en av fyra) anställda HATAR privatkunder.
Ja, du skulle knappast vara den första eller sista som delar med dig av en dålig hantverkarupplevelse och därmed finns en poäng i att delge namnet

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nä.. eftersom det snart är billigare att åka till Thailand än att campa så är det förståeligt..
Som student på Chalmers under 90-talet arbetade jag extra i en bar, samt på Stena Line.

Har idag tonåringar och ser hur div. studievägledare skadar generationer av elever genom sin vänsteraktivism. De tror att alla har samma förutsättningar utan att ta hänsyn till talang och arv. Handlar mer om att driva igenom sin politik och en rädsla för smarta människor. Därför är det idag inflation i vad som kan anses vara en högskoleutbildning.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Det är lite skrämmande. Att kunden frågar om pris är ju bra för både hantverkaren och kunden så det inte blir något missförstånd.

Jag har varit med i fall där kunden klargjort från början att det finns en viss summa pengar för att göra ett jobb och frågat hantverkare om det är tillräckligt. Hantverkaren accepterar och kör på och skickar ändå en faktura på mer och blir skittjurig när svaret blir att det inte finns mer pengar.

Ingen blir glad i ett sådant fall.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
ralvejd ralvejd skrev:
Finns den nån kvar idag som vet skillnad på de och dem?
Mycket enkelt! I det här fallet ska det inte vara varken de eller dem då detta syftar på personer! Ska stå "det" eller "detta" (dvs materialet) om det inte är rörmokare som ska beställas och levereras? 😜

N
T tmjreviews skrev:
Som student på Chalmers under 90-talet arbetade jag extra i en bar, samt på Stena Line.

Har idag tonåringar och ser hur div. studievägledare skadar generationer av elever genom sin vänsteraktivism. De tror att alla har samma förutsättningar utan att ta hänsyn till talang och arv. Handlar mer om att driva igenom sin politik och en rädsla för smarta människor. Därför är det idag inflation i vad som kan anses vara en högskoleutbildning.
Du menar att det är typisk högerpolitik att se till så att alla har råd med en hög utbildning?

• Gilla
  • Haha
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T tmjreviews skrev:
Då tycker vi olika. Förstår att socialdemokratin och kommunismen i Sverige har skapat ett förakt mot kunskap och intellektuella.
Föraktet för andra människor verkar ju du stå för?!

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A AnnisPannis skrev:
Mitt bästa trix för att skriva korrekt gällande de/dem: säg meningen på engelska. Är det them? =dem Är det they? =de
Funkar nästan alltid!
Tyvärr. Funkar bara för de som behärskar det engelska språket. Och tro mig, det är många som inte gör det…..

Brukar inte vänsterfästena börja med att förakta människan?

B
D Derbyboy skrev:
Funderar på att lägga ut namnet på aktuell firma, vad säger ni?

Det är ju trots allt en firma som vänder sig till privatpersoner samtidigt som de (åtminstone en av fyra) anställda HATAR privatkunder.
Du är ju en av största lipisarna så ditt ord tas med en nypa👌

Fairlane Fairlane skrev:
Föraktet för andra människor verkar ju du stå för?!
Förakt mot andra människor är ett starkt ord. Handlar mer om vad de gör. Om de samtidigt gör allt för att få makt på bekostnad av samhället, vilket sker idag, då är det ett stort problem.

N
T tmjreviews skrev:
Man blir inte en arbetare (kollektivanställd) som måste tåla dåliga arbetsgivare om man har en hög kognitiv förmåga. För en tänkande person skulle det vara rena tortyren att ha ett praktiskt lågkvalificerat arbete (gäller ca 15% av en befolkning). Undantag studenter.
Beror ju på vad man menar med lågkvalificerat. Men som hantverkare krävs det ofta att man tänker en hel del. Jag har jobbat med flera väldigt smarta personer som inte skulle stå ut med att sitta på ett kontor överhuvudtaget.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.