O oln skrev:
Ja eller så har han gjort mycket jobb hemma som gjort att han har tre perfekta badrum som han kan använda o värdera upp sin villa med :)
Hur menar du att det ska ge honom alla bilar och mc?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Brukar ju heta att man ska fråga innan vad priset är så att man inte känner sig blåst när fakturan kommer.

Men den här rörisen tog det till en helt ny nivå.
Jag har också anlitat rörmokare nyligen...och samma...varför har ALLA rörmokare denna attityd? Hur lång är rörmokarutbildningen egentligen? Får dom lära sig att vara otrevliga där, ja menar man har liksom aldrig hört talas om en trevlig rörmokare.. eller?
 
D Derbyboy skrev:
Jag skickade efter telefonkontakt, bilder på toaletten, modellbeteckning, innehållet bakom spolknappen och en video (på felet) till en rörfirma i närheten.

Röris åkte till Ahlsell för att beställa delar. De kunde inte få fram vilka reservdelar som behövdes så då åkte han till Dahls och där gjorde han en beställning.

Ungefär samtidigt skickade jag samma bilder inkl video till Gebrit och frågade vilka reservdelar som behövdes.

Gebrit svarade på 15 min och jag skickade vidare informationen till röris som då alltså redan beställt delar på Dahls.

Dagen efter svarade röris att det som han hade beställt var fel och att han för att få rätt delar behövde beställa dessa från Tyskland.

Det var då jag frågade om priset!
Hantverkare gillar att åka och handla åt kunderna på betald tid. Sitter i deras DNA.
 
M Missse skrev:
Jag har också anlitat rörmokare nyligen...och samma...varför har ALLA rörmokare denna attityd? Hur lång är rörmokarutbildningen egentligen? Får dom lära sig att vara otrevliga där, ja menar man har liksom aldrig hört talas om en trevlig rörmokare.. eller?
Min generella inställning är nog dessvärre samma som din. FÖRUTOM den firma vi anlitar numera. Rörisen har vid tillfälle ringt bara för att kolla läget och snacka skit i en timme.

Men då är skillnaden att vi "tog över" en lång upparbetad relation där dom gjort jobb åt släkten under lång tid och vet att det aldrig är tjafs, aldrig ifrågasätts en faktura och alltid betalas i tid.

Jag försöker jobba likadant i min egen bransch som jag säkert skrivit om många gånger tidigare i liknande trådar. Om man kan ta sig ur "kund/leverantör-träsket" där man utgår från att den andra bara vill luras och istället vara i "vi gör det tillsammans och vi båda behöver varandra" så blir det bättre. Dit når man med en bra dialog, men det är dessvärre något som hantverkare ibland har svårt för.
 
  • Gilla
Missse
  • Laddar…
S StefanCalmar skrev:
Hantverkare gillar att åka och handla åt kunderna på betald tid. Sitter i deras DNA.
Givande inlägg... men då måste jag mnog fråga om du handlar åt din arbetsgivare på din fritid?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Den här tråden har gått off topic i politik ser jag. Stänger den för moderering och öppnar är jag är klar. TS @Derbyboy du har pm.

Edit: Då var tråden öppen igen. Den som diskuterar off topic hädanefter blir avstängd från tråden.

/Moderator
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
F
M Missse skrev:
Jag har också anlitat rörmokare nyligen...och samma...varför har ALLA rörmokare denna attityd? Hur lång är rörmokarutbildningen egentligen? Får dom lära sig att vara otrevliga där, ja menar man har liksom aldrig hört talas om en trevlig rörmokare.. eller?
Har precis haft en rörmokare här och fått fakturan. Mycket trevlig och allt, såväl mtrl som tid var mycket exakt och rätt. I vissa fall kan (kanske..) attityden bero på kundens egen attityd. T.ex. hänger över axeln, kollar och lägger sig i arbetet.
Men det är klart, det finns väl rörmokare och rörmokare. Precis som det finns av alla andra yrkesgrupper.
 
D
Haha, ja du va så fin kund. Grattis
 
TRJBerg
Lite OT, men när jag tänker efter var det länge sedan jag frågade efter kostnaden.
Beror på att jag bara använt lokala hantverkare etc de senaste åren där det i del fall varit halvt "kompistjänst/kompispris".
Har inte varit en speciellt genomtänkt strategi, det har bara känts naturligt.
(Har aldrig haft nämnvärda problem.)

I övrigt har jag nog resonerat som så att jag kan ta mindre prisexcesser och om lämpligt avskriva den hantverkaren efteråt. Vilket är ganska effektivt i det långa loppet, inga lokala hantverkare vill ha dåligt rykte. (Det kan finnas stolpskott men det vet man via djungeltrumman.)
Annars om det är väldiga prisexcesser tar jag strid. Men har aldrig behövt det.
 
F
D Derbyboy skrev:
Haha, ja du va så fin kund. Grattis
Vad menade du med det ???
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.