79 071 läst ·
219 svar
79k läst
219 svar
Otrevlig hantverkare
L linkanbygg skrev:Det har jag tyvärr råkat ut för. Trots skriftligt avtal och att han hade F-skattsedel och registrerad firma och rekommenderades av en vän så struntade han i både avtal och flera paragrafer i Konsumenttjänstlagen, kanske beroende på att han inte kunde svenska och hade mycket bristfällig engelska. Han kritiserade flera andra hantverkare men dessa hade gjort ett korrekt och bra jobb. Han ville väl skaffa sig fler jobb genom att kritisera andra. Absolut att jag höjer ett varningsflagg för hantverkare från f.d. öststatsländer även om det säkert finns de som är seriösa och skickliga och vet hur man bygger i
Med IQ menar jag logisk-matematiskt intelligens. De övriga måtten har tillkommit av politiska skäl, mer som en tröst.N Niq skrev:Nej enda som behövs för att bli chef eller företagsledare är att man äger ett företag.
För att bli en duktig ingenjör behöver man kunna räkna och ha ett bra logiskt tänkande. Man behöver inte besitta någon vidare hög social intelligens.
Med tanke på antalet inkompetenta chefer jag hört om och träffat på så håller jag verkligen inte med om att dom automatiskt tillhör någon intelligentare del av befolkningen.
Däremot håller jag med om att alla har olika förutsättningar och är bra på olika saker.
En chef eller ledare behöver vara ca 5-10% smartare när det gäller enklare arbeten. Större skillnader kan orsaka kommunikationsproblem.
Företagsledare och direktörer brukar vara 20-30% smartare än övriga anställda.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Det här är egentligen rätt korkat.T tmjreviews skrev:
Vi har högutbildade kriminella och folk med låg utbildning som är hederliga. Jag tycker de senare förtjänar mer respekt än de förra.
Jag tillhör gruppen högutbildade enligt den definitionen. En av mina bättre vänner gör det inte. Hen har inte ens avslutat grundskolan. Trots det har hen inget problem att hänga med i högskolematematiken etc. Mensatest? Inget problem. Hård arbetande, välavlönad och mycket eftertraktad på arbetsplatsen. Hen har en yrke som normalt brukar innehas av högutbildade.T tmjreviews skrev:För att vara en duktig ingenjör krävs det oftast hög IQ. Samma sak andra högutbildade som har kreativa arbeten. Och med högutbildade menar jag minst 5 år på en renommerad högskola eller universitet. Tunga studier, ej politiska flumkurser i div. genusteorier, kritiska vithetsstudier eller feministisk teknikvetenskap.
När jag studerade hade jag några klasskamrater som jag verkligen inte respekterar. Det krävs mer än en utbildning för att få min respekt.
Sverige behöver fler ingenjörer och kvalificerad arbetskraft för att klara välfärden även i framtiden. Europa mår inte bra idag. USA och Kina drar iväg på alla områden.Farstatjej90 skrev:
Tyvärr är det kört för Sverige för en mycket lång tid framöver. Spelar därför ingen roll vad jag tycker. Skadan är redan skedd. Identitetspolitik, makthunger, import av kriminalitet, extremism, röstfiske, förakt mot kunskap, inkompetens, woke och naivitet har en minsta gemensam nämnare: S, V och MP!
Av den anledningen skulle jag säga att det inte är så intelligent att rösta på dessa farliga partier. Inte heller andra extrema och rasistiska partier som SD.
Det saknas helt enkelt ett parti i Sverige som vill folket väl, alt. smarta väljare.
En. Har man fler tyder det på någon form av personlighetsstörning. Men sjukdom eller funktionsvariation bör inte vara något hinder att rösta. Så man bör få rösta oavsett antalet IQ man har...Farstatjej90 skrev:
(VARNING: inlägget kan innehålla spår av ironi eller lustigkurrighet)
Trådens ämne är "Otrevlig hantverkare". .. .T tmjreviews skrev:Sverige behöver fler ingenjörer och kvalificerad arbetskraft för att klara välfärden även i framtiden. Europa mår inte bra idag. USA och Kina drar iväg på alla områden.
Tyvärr är det kört för Sverige för en mycket lång tid framöver. Spelar därför ingen roll vad jag tycker. Skadan är redan skedd. Identitetspolitik, makthunger, import av kriminalitet, extremism, röstfiske, förakt mot kunskap, inkompetens, woke och naivitet har en minsta gemensam nämnare: S, V och MP!
Av den anledningen skulle jag säga att det inte är så intelligent att rösta på dessa farliga partier. Inte heller andra extrema och rasistiska partier som SD.
Det saknas helt enkelt ett parti i Sverige som vill folket väl, alt. smarta väljare.
Och man får ju verkligen bilden av dig som en klagare snarare än en görare....
Fast det gör ju 99% av alla. Snackar skit eller suckar över kunder, bakom deras ryggar är väl ganska vanligt och inte på något sätt konstigt. Precis som det finns hantverkare som är drägg finns det kunder som är drägg. Orka bry sig…K kniv skrev:
Intelligenta personer behöver aldrig någonsin uppmärksamma omgivningen på sin intelligens, den lyser av sig själv.T tmjreviews skrev:
Känner man ett trängande behov att ständigt framhäva sin egen förträfflighet har man en komplexfylld personlighet men det behöver inte vara en katastrof, det finns hjälp att få.
Som sagt, Sverige behöver fler ingenjörer och fokusera på att bygga företag, rusta upp försvaret, och återgå till sunt förnuft. Tryggheten måste tillbaka och gängkulturen och alla som är förknippade med den måste bort.kashieda skrev:
Identitetspolitik, woke och import av lågutbildade måste upphöra.
Ungefär 15% har en IQ högre än 115. Över 125 är det endast 5%.A Abies koreana skrev:
Det finns inget behov av uppmärksamhet, finns inget egenvärde i det.
En person som leder en grupp på ett lager kanske ligger på 85, men gruppen 75. Då är ju chefen smart.
Bolagets ägare, kanske en investmentfond, leds av personer med IQ runt 130. De har inget behov av att få uppmärksamhet. De vet redan att de är smarta, men också att det finns mycket smartare personer där ute som de kan anställa och bygga nya bolag med.
Det som räknas är vad någon gör med sin intelligens.
Vilka politiska skäl hade dom på 1920 talet för att införa begreppet social intelligens?T tmjreviews skrev:Med IQ menar jag logisk-matematiskt intelligens. De övriga måtten har tillkommit av politiska skäl, mer som en tröst.
En chef eller ledare behöver vara ca 5-10% smartare när det gäller enklare arbeten. Större skillnader kan orsaka kommunikationsproblem.
Företagsledare och direktörer brukar vara 20-30% smartare än övriga anställda.
Ok jag antar att du har någon referens när det gäller dina påståenden om att chefer och företagsledare är smartare? Eller vad baserar du dina siffror på?
Här kommer några källor:N Niq skrev:
Hunter & Schmidt (1996) – IQ och jobbnivå
• Källa: Hunter, J. E., & Schmidt, F. L. (1996). “Intelligence and job performance: Economic and social implications,” Psychology, Public Policy, and Law.
• Fynd: Studien visar att IQ är en stark prediktor för jobbnivå och prestation. Ledare och chefer tenderar att ha en högre IQ än sina underordnade, eftersom kognitiv förmåga är avgörande för att hantera komplexitet.
Antonakis et al. (2017) – IQ och ledarskapets övre gräns
• Källa: Antonakis, J., House, R. J., & Simonton, D. K. (2017). “Can super smart leaders suffer from too much of a good thing?,” The Leadership Quarterly.
• Fynd: Studien visar att chefer med 20+ IQ-poäng högre än sina anställda ofta har svårigheter att kommunicera effektivt, vilket kan minska deras ledarskapsförmåga.
Gottfredson (2004) – Kognitiv förmåga och arbetsmarknad
• Källa: Gottfredson, L. S. (2004). “Intelligence: Is it the epidemiologists’ elusive ‘fundamental cause’ of social class inequalities in health?,” Journal of Personality and Social Psychology.
• Fynd: Högre intelligens är starkt kopplat till att avancera inom yrkeslivet. Chefer har i snitt en högre IQ än arbetare, och IQ förklarar en stor del av social mobilitet.