79 071 läst ·
219 svar
79k läst
219 svar
Otrevlig hantverkare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Men hela branschen är väl inte så?A ajn82 skrev:
Det finns väldigt bra rörmokare, elektriker, snickare, IT-tekniker, advokater, läkare etc som kan uppföra sig som folk, och det finns en bunt idioter i alla ovanstående grupper.
Springer man på en av idioterna, som TS tyvärr gjorde här, så bryter man med dem, precis som TS gjorde, och jag tycker man ska förklara varför.
N Niq skrev:
Om vi fokuserar på yrkesgrupper där otrevlighet verkar vara mer utbredd samtidigt som arbetet inte kräver särskilt hög kognitiv kapacitet, så finns det några tydliga exempel baserade på observationer av arbetsmiljöer och beteendemönster:N Niq skrev:
1. Ordningsvakter och väktare
• Varför? De arbetar ofta i konfliktfyllda miljöer och har en maktposition som vissa utnyttjar till att vara onödigt tuffa eller arroganta.
• Låg kognitiv kravprofil? Många roller kräver främst fysisk närvaro, grundläggande regelkunskap och snabb reaktionsförmåga snarare än analytisk skärpa.
2. Lågutbildad byråkratisk personal (exempelvis vissa handläggare på myndigheter)
• Varför? I yrken där arbetet är repetitivt, och där man har liten personlig risk men stor makt över andra (exempelvis neka bidrag, tillstånd, osv.), kan otrevlighet bli en försvarsmekanism eller ett maktmedel.
• Låg kognitiv kravprofil? Reglerna är tydliga och arbetet består mest av att följa mallar och rutiner utan behov av djupare analys.
3. Lågkvalificerade kundtjänstjobb i lågprisbutiker och snabbmatskedjor
• Varför? Stress, låga löner och hög personalomsättning gör att servicen ofta blir kort och oengagerad, ibland direkt otrevlig.
• Låg kognitiv kravprofil? Jobbet är strikt processstyrt och kräver främst grundläggande social interaktion och rutinmässiga uppgifter.
4. Parkeringsvakter
• Varför? De interagerar nästan uteslutande med missnöjda människor och kan utveckla en ”sköld” av otrevlighet för att hantera dagliga konfrontationer.
• Låg kognitiv kravprofil? Arbetet handlar främst om att följa regler och dokumentera, utan något större krav på problemlösning eller analytisk förmåga.
5. Transport- och logistikarbetare (exempelvis lastbilschaufförer och lagerpersonal)
• Varför? En hård arbetsmiljö med långa pass, ibland ensamjobb eller en hierarkisk och tuff jargong.
• Låg kognitiv kravprofil? Arbetsuppgifterna är ofta praktiska och rutinmässiga, med fokus på fysiskt arbete eller enkel navigering.
6. Telefonförsäljare och inkassohandläggare
• Varför? De är tränade att vara påstridiga och manipulativa, vilket kan uppfattas som otrevligt.
• Låg kognitiv kravprofil? Skriptbaserade samtal och volymfokus innebär att man behöver mer uthållighet än analytisk förmåga.
Sammanfattning
Gemensamma nämnare för dessa yrken är:
• Maktdynamik: Jobb där man har en viss auktoritet över andra utan att behöva vara särskilt kompetent.
• Repetitiva arbetsuppgifter: När arbetet mest handlar om att följa instruktioner utan att tänka själv.
• Hög stress/låg lön: När människor inte känner sig uppskattade i sitt jobb kan de lättare bli otrevliga.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Jag tror inte på ovanstående. Jag tror de flesta människor är trevliga och vettiga, men att vilket bemötande man får beror väldigt mycket på hur man själv beter sig (TS SMS-konversation ser jag som undantaget som bekräftar regeln)T tmjreviews skrev:Om vi fokuserar på yrkesgrupper där otrevlighet verkar vara mer utbredd samtidigt som arbetet inte kräver särskilt hög kognitiv kapacitet, så finns det några tydliga exempel baserade på observationer av arbetsmiljöer och beteendemönster:
• Varför? De arbetar ofta i konfliktfyllda miljöer och har en maktposition som vissa utnyttjar till att vara onödigt tuffa eller arroganta.
• Låg kognitiv kravprofil? Många roller kräver främst fysisk närvaro, grundläggande regelkunskap och snabb reaktionsförmåga snarare än analytisk skärpa.
2. Lågutbildad byråkratisk personal (exempelvis vissa handläggare på myndigheter)
• Varför? I yrken där arbetet är repetitivt, och där man har liten personlig risk men stor makt över andra (exempelvis neka bidrag, tillstånd, osv.), kan otrevlighet bli en försvarsmekanism eller ett maktmedel.
• Låg kognitiv kravprofil? Reglerna är tydliga och arbetet består mest av att följa mallar och rutiner utan behov av djupare analys.
• Varför? Stress, låga löner och hög personalomsättning gör att servicen ofta blir kort och oengagerad, ibland direkt otrevlig.
• Låg kognitiv kravprofil? Jobbet är strikt processstyrt och kräver främst grundläggande social interaktion och rutinmässiga uppgifter.
4. Parkeringsvakter
• Varför? De interagerar nästan uteslutande med missnöjda människor och kan utveckla en ”sköld” av otrevlighet för att hantera dagliga konfrontationer.
• Låg kognitiv kravprofil? Arbetet handlar främst om att följa regler och dokumentera, utan något större krav på problemlösning eller analytisk förmåga.
5. Transport- och logistikarbetare (exempelvis lastbilschaufförer och lagerpersonal)
• Varför? En hård arbetsmiljö med långa pass, ibland ensamjobb eller en hierarkisk och tuff jargong.
• Låg kognitiv kravprofil? Arbetsuppgifterna är ofta praktiska och rutinmässiga, med fokus på fysiskt arbete eller enkel navigering.
• Varför? De är tränade att vara påstridiga och manipulativa, vilket kan uppfattas som otrevligt.
• Låg kognitiv kravprofil? Skriptbaserade samtal och volymfokus innebär att man behöver mer uthållighet än analytisk förmåga.
Sammanfattning
• Maktdynamik: Jobb där man har en viss auktoritet över andra utan att behöva vara särskilt kompetent.
• Repetitiva arbetsuppgifter: När arbetet mest handlar om att följa instruktioner utan att tänka själv.
• Hög stress/låg lön: När människor inte känner sig uppskattade i sitt jobb kan de lättare bli otrevliga.
Jag tycker generellt de är trevliga när jag pratar med dem, men så är jag inte aggresiv heller.T tmjreviews skrev:
Jag har inte så mycket erfarenhet, men är man allmänt trevlig så får man 99% av tiden väldigt trevligt svar. Man börjar med "godmorgon" och avslutar med "tack för hjälpen och ha en fortsatt fin dag", fungerar nästan alltid.T tmjreviews skrev:
Vet inte om jag någonsin talat med kundtjänst där, men personalen i butiken har alltid varit trevliga mot migT tmjreviews skrev:
Klart att ger man sig på parkeringsvakten aggresivt får man ett svar tillbaka. För någon vecka sen var vi på sjukhuset mes dottern på undersökning och behövde förlänga tiden. Jag hittade inte hur så jag frågade parkeringsvakten som trevligt förklarade att det egentligen inte går, men om jag gör ... "så kommer ingen kunna se det". Jag tackade som vanligt och önskade en fortsatt trevlig dag. Man kunde se hur hon sken upp.T tmjreviews skrev:
Jag har även erfarenhet från när parkeringsvakter kom till en plats där vi parkerade, trots parkeringsförbud. De var på vår sida, att det borde vara ok att stå där. De ropade när de kom "Nu är vi här igen, så om ni cirkulerar är vi borta om 5 minuter och ni kan parkera igen. Vi fick senare tillstånd att stå där och vakterna stödde vår förfrågan till gatukontoret.
Känner några, inte många i den branschen. Mycket trevligt folk.T tmjreviews skrev:
Samma där, är man trevlig är de trevliga. Inkassohandläggaren jag pratade med förstod problemet och förklarade hur det fungerade om jag stod på mig och hon rekomenderade mig att göra det och sa att företaget kommer lägga ner ärendet.T tmjreviews skrev:
Som sagt, är man trevlig och inte går in med inställningen att andra yrkesgrupper är dumma, korkade, falska lurendrejare så fungerar det normalt väldigt bra.
L lob skrev:
Mitt bästa trix för att skriva korrekt gällande de/dem: säg meningen på engelska. Är det them? =dem Är det they? =deralvejd skrev:
Funkar nästan alltid!
Om "de" och "dem". Redan på 1960-talet var det ett problem för många (sågs det som i alla fall), så man (vissa auktoriteter) rekommenderade att använda "dom" för att slippa problemet.
Och trots det har vi fortfarande samma problem.
Själv kan jag skillnaden sedan mycket länge och blir lätt illamående när jag läser texter där det blandas hejvillt. (Varför i hela friden i vissa fall använda "dem" konstant I stället för "de" som är mindre vämjeligt?)
Och trots det har vi fortfarande samma problem.
Själv kan jag skillnaden sedan mycket länge och blir lätt illamående när jag läser texter där det blandas hejvillt. (Varför i hela friden i vissa fall använda "dem" konstant I stället för "de" som är mindre vämjeligt?)
Jag skulle sammanfatta det med att stressade arbetare med dåliga arbetsgivare ofta kan bli på dåligt humör och otrevliga. Har inget med Iq nivå att göra. Om man pratar Iq nivå så måste man dessutom specificera vilken intelligens man mäter. En del har tex väldigt dålig social intelligens men en väldigt bra logisk intelligens.T tmjreviews skrev:Om vi fokuserar på yrkesgrupper där otrevlighet verkar vara mer utbredd samtidigt som arbetet inte kräver särskilt hög kognitiv kapacitet, så finns det några tydliga exempel baserade på observationer av arbetsmiljöer och beteendemönster:
4. Parkeringsvakter
Sammanfattning
Man blir inte en arbetare (kollektivanställd) som måste tåla dåliga arbetsgivare om man har en hög kognitiv förmåga. För en tänkande person skulle det vara rena tortyren att ha ett praktiskt lågkvalificerat arbete (gäller ca 15% av en befolkning). Undantag studenter.N Niq skrev:Jag skulle sammanfatta det med att stressade arbetare med dåliga arbetsgivare ofta kan bli på dåligt humör och otrevliga. Har inget med Iq nivå att göra. Om man pratar Iq nivå så måste man dessutom specificera vilken intelligens man mäter. En del har tex väldigt dålig social intelligens men en väldigt bra logisk intelligens.
Du kan inte blanda ihop advokater och läkare med dina övriga exempel.Fairlane skrev:
Men hela branschen är väl inte så?
Det finns väldigt bra rörmokare, elektriker, snickare, IT-tekniker, advokater, läkare etc som kan uppföra sig som folk, och det finns en bunt idioter i alla ovanstående grupper.
Springer man på en av idioterna, som TS tyvärr gjorde här, så bryter man med dem, precis som TS gjorde, och jag tycker man ska förklara varför.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Javisst är det åt hellvette förjävligt att behöva anlita lågutbildade för en tjänst du inte klarar av att göra själv? Hahahaha, vilket självmål.P pve skrev:Instämmer med det märkliga och rantar på om möjliga orsaker till dylikt beteende.
Många hantverksyrken som har alldeles för hög prisnivå idag. Höga timarvoden för jämförelsevis enkla tjänster som inte kräver lång utbildning, eller i vissa fall mer än någon vecka.
Problemet är tudelat, dels rot/rut-avdrag som dopat dessa branscher med skattepengar som det allmänna gått miste om, till skillnad från andra yrkesområden som måste försörja sig själva utan stöd.
Den andra delen är lobbyism från exempelvis kylbranschen, där man måste betala in pengar för att få lov att hantera sin egen egendom. De har lyckats få politiker att ändra lagar för att skydda intäkter till sitt eget gebit.
En normalbegåvad kan lära sig fylla/tömma/vacuumsuga etc en villavärmepump efter fem minuters instruktion. Fler exempel är röjsåg/motorsåg.
Jag verkar inom it-branschen. Jag kräver att ingen får röra sin hem-PC utan auktorisering från mig @ 10’tusen spänn.
/W
Jag syftade inte på TS, utan inlägget jag citerade, typiskt exempel på klassförakt i omvänd riktningFairlane skrev:
Men hela branschen är väl inte så?
(Inlägget verkar för övrigt även ha editerats efter jag citerade det)