9 339 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Otilåten trappkoppling tillåten?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Den tredje trappkopplingen är tekniskt lite olämplig, med glödljus kan det gå bra men med lite elakare belastning kan man få ljusbåge mellan de kontakter som öppnar så pass länge att det hinner sluta i det andra läget och då får man kortslutning mellan fas och nolla. Om inte annat så sliter det på brytarna.
Korskopplare går visst att sätta i "snålkopplingen". Häng på en på den ena brytaren så får ni se.
Protte
Korskopplare går visst att sätta i "snålkopplingen". Häng på en på den ena brytaren så får ni se.
Protte
jag hoppas verkligen ingen yrkesman får för sig att koppla så här, dels är det farligt för den som ska byta armaturen t.ex. och bara bryter med strömbrytaren eftersom alla är vana med att strömbrytaren bryter på fasen, sen så skapar det onödigt huvudbry om man vill in och ändra i anläggningen, dels så är det inte "så man brukar göra"
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ställde frågan till Elsäkerhetsverket och svaret löd så här!
"I standarden SS436 40 00, utgåva 2 så står det i kap. 530.3.2 att om en gruppledning är skyddad av en jordfelsbrytare så får enpoliga elkopplare bryta neutralledaren. Det är alltså tillåtet att göra den koppling du beskriver."
//Patrik
"I standarden SS436 40 00, utgåva 2 så står det i kap. 530.3.2 att om en gruppledning är skyddad av en jordfelsbrytare så får enpoliga elkopplare bryta neutralledaren. Det är alltså tillåtet att göra den koppling du beskriver."
//Patrik
Tillåtet kanske.. Men knappast någonting som en elektriker med nån som helst stolthet skulle utföra!Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nej, självfallet inte. Men min idé med tråden var att få en liten "Aha-upplevelse" över att en trappkoppling som man lärt sig varit strängt förbjuden, med de nya reglerna inte alls längre är förbjuden. Därmed kan man aldrig mer säga att den är förbjuden. bara väldigt olämplig.Rrrrr skrev:
//Patrik
Man ska inte arbeta med spänning om man inte måste och dessutom har gått ESA utbildning Arbeta med spänning, sen ska man säkerställa (typ med spänningsprovare) att det är spänningslöst innan man börjar arbeta.
Man vet ju inte alltid att det är spänningslöst oavsätt med eller utan nolla i brytare.
Jaja jag vet att man brukar, jag också, men ni pratar om lämpligt arbetssätt.
Här kan vara ovana som vill lära sig hur man bör göra, tror jag.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jag undrar när trappkoppling #2 kan vara användbar och på vilket sätt den är en "snålvariant"? Den kräver ju 2 ledningar mer än normalkopplingen (#1) och som jag ser det så kan man alltid använda #1 där det finns trådar för #2, bara att låta bli att använda ett par trådar?
Vi kör helt uteslutande med "snål kopplingen" eller "norsk sparkoppling" som vi kallar den! Den är mycket bättre. Du får både fas och tändtråd i båda brytarna.ridax skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden