Inresserad av hur denna koppling skulle kunna göras, ska absolut inte göra detta själv dock. Ska försöka vara med och fråga ut elektrikern också :)

Vill alltså få till en trappkoppling så jag kan släcka och tända i den nya inbyggda farstun och befintlig strömbrytare.
Samt 3 nya eluttag. Funderade på om man kunde åstadkomma detta via en kopplingsdosa i nya innertaket, men om jag har föstått rätt så behövs två tändtrådar mellan de båda strömbrytarna för att få till trappkopplingen?

Den översta svarta tråden är en jord.Den är gul grön men är tejpad svart i änden, vet inte varför. Ingen jord ut till befintlig belysning i farstukvist!

Hand monterar två elektriska brytare i en vägg med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av en rund LED-taklampa på rått trä med synlig kabelanslutning. Text på bilden: "Endast fas o nolla".
Skapa konto

Hallen är redan trappkopplad, sparkoppling om jag ser rätt. Stämmer det?
Sedan har du en trappbrytare för övervåningens lyse, som då har en trappbrytare på övervåningen och som ligger på en annan grupp? Den bör i så fall ha egna rör som inte delas med den övre strömbrytaren, Stämmer det.

Du vill nu komplettera det vi ser på bild med en ny strömbrytare som trappkopplas mot lyset i farstun, den halva av trappbrytaren som har en tejpad tändtråd. Plus tre nya uttag på okänd plats och grupp. Stämmer det?

Det går säkert att ordna. Mer går inte att säga med den info vi har. Vi behöver veta relationen till kopplingsdosor för den nya strömbrytaren och för de tre nya uttagena. Är någon del av installationen utomhus?

Det jag är rädd för är att det ligger en installationskabel i röret till övre strömbrytaren som behöver bytas för att ordna fler ledare och bli av med den tejpade skyddsledaren. Det går säkert att lösa med en motorsåg om den sitter fast.

Lampan på sista bilden. Jag antar att den sida som vetter åt höger är framsidan? Är sargen i metall? Man behöver troligen åtgärda denna anslutning, om det ens är möjligt att ansluta den med utanpåliggande kabel.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hallen är redan trappkopplad, sparkoppling om jag ser rätt. Stämmer det?
Sedan har du en trappbrytare för övervåningens lyse, som då har en trappbrytare på övervåningen och som ligger på en annan grupp? Den bör i så fall ha egna rör som inte delas med den övre strömbrytaren, Stämmer det.

Du vill nu komplettera det vi ser på bild med en ny strömbrytare som trappkopplas mot lyset i farstun, den halva av trappbrytaren som har en tejpad tändtråd. Plus tre nya uttag på okänd plats och grupp. Stämmer det?

Det går säkert att ordna. Mer går inte att säga med den info vi har. Vi behöver veta relationen till kopplingsdosor för den nya strömbrytaren och för de tre nya uttagena. Är någon del av installationen utomhus?

Det jag är rädd för är att det ligger en installationskabel i röret till övre strömbrytaren som behöver bytas för att ordna fler ledare och bli av med den tejpade skyddsledaren. Det går säkert att lösa med en motorsåg om den sitter fast.

Lampan på sista bilden. Jag antar att den sida som vetter åt höger är framsidan? Är sargen i metall? Man behöver troligen åtgärda denna anslutning, om det ens är möjligt att ansluta den med utanpåliggande kabel.
Tack för svaret. Kan inte svara på om det är en sparkoppling. Men ja, hallen kan tändas från köket och strömbrytaren på bild. Så någon form av trappkoppling. Det jag kan se är att samtliga kablar från byta brytarna går in i samma rör.

• Inkoppling av elbrytare med flera kablar i en dosa, händig person håller i monterad brytare mot en vit väggpanel.
    Skapa konto
  • Oisolerat rum med träpanel och fönster, isoleringsmaterial synligt. En nivå är lutad mot väggen. Text på bilden om eluttag och installationsskikt.
    Skapa konto
  • Vit dörr med fyra glasrutor, trä- och isoleringsväggar. Vit katt på grått betonggolv. Text visar eluttagens platser.
    Skapa konto
  • Strömbrytare på vägg bredvid ytterdörr, med katt på golvet och text om att byta placering av brytaren.
    Skapa konto
Du har alltså sju ledare i en 16 mm slang, imponerade. Vad är det för ett stjärnskott som gjort denna installation? Du behöver en åttonde ledare. Det är ett gränsfall även för en 20 mm slang, men kanske inte är omöjligt om sträckan till kopplingsdosan är kort och rak. Men man får antagligen byta samtliga ledare, eller åtminstone dra ut alla sju och dra i åtta. Du kan du känna på dem om de rör på sig eller sitter fast i röret. Kanske gå slangen att byta?

Var sitter kopplingsdosan som betjänar dessa strömbrytare? Hur ser det ut där? Finns det plats? Man behöver ju dra ut en slang till nya inbyggda farstun. Det behövs en kopplingsdosa på någonstans väggen i farstun som förbinds med denna befintliga kopplingsdosa. Man kan borra rakt genom väggen i befintlig kopplingsdosa om den sitter på ett lämpligt ställe.

Vi behöver också hålla reda på vilken/vilka grupper det handlar om. Tre nya uttag kan bli för tungt beroende på annat som ligger på gruppen.

Den nya strömbrytaren vid ytterdörr ska alltså trappkopplas mot befintlig brytare vid trappen? Du skriver i bilden att den ska "flyttas"?

Gul/Grön tändtråd, ja det säger nog det mesta om den skyldige.

Du har alltså sju ledare i en 16 mm slang, imponerade. Vad är det för ett stjärnskott som gjort denna installation? Du behöver en åttonde ledare. Det är ett gränsfall även för en 20 mm slang, men kanske inte är omöjligt om sträckan till kopplingsdosan är kort och rak. Men man får antagligen byta samtliga ledare, eller åtminstone dra ut alla sju och dra i åtta. Du kan du känna på dem om de rör på sig eller sitter fast i röret. Kanske gå slangen att byta?

Var sitter kopplingsdosan som betjänar dessa strömbrytare? Hur ser det ut där? Finns det plats? Man behöver ju dra ut en slang till nya inbyggda farstun. Det behövs en kopplingsdosa på någonstans väggen i farstun som förbinds med denna befintliga kopplingsdosa. Man kan borra rakt genom väggen i befintlig kopplingsdosa om den sitter på ett lämpligt ställe.

Vi behöver också hålla reda på vilken/vilka grupper det handlar om. Tre nya uttag kan bli för tungt beroende på annat som ligger på gruppen.

Den nya strömbrytaren vid ytterdörr ska alltså trappkopplas mot befintlig brytare vid trappen? Du skriver i bilden att den ska "flyttas"?
Ja detta känns komplext. Tidigare ägare tippar jag på. Ja, jag tänkte att den skulle flyttas tidigare. Men sen kom jag på att det kan vara skönt att ha kvar den, plus en till vid ytterdörren. Någon idé vad en elektriker skulle ta för det här jobbet ?

Jag skulle inte våga ge en offert på detta utan att syna installationen närmare. Den mest kritiska frågan är var kopplingsdosan sitter och om ledarna i röret går att rubba. Sitter den i taket eller på övervåningen så blir det jobbigare. Men du har plankväggar och ett bräckjärn väl... ;) Ni kanske redan tänkt byta ut den gamla ytterväggen i farstun?

Jag skulle inte våga ge en offert på detta utan att syna installationen närmare. Den mest kritiska frågan är var kopplingsdosan sitter och om ledarna i röret går att rubba. Sitter den i taket eller på övervåningen så blir det jobbigare. Men du har plankväggar och ett bräckjärn väl... ;) Ni kanske redan tänkt byta ut den gamla ytterväggen i farstun?
Fattar! Japp den ska bort. Den kanske gömmer sig där under! Återkommer 😅

Jag tänkte mer på att man kanske kommer åt slangen på detta sätt och kan sätta en dosa.

Här fanns ju kopplingarna, ovan gamla ytterdörren. 😅

• Elektriska kopplingar och kablar i en orange dosa ovanför en dörröppning mot en ljus träpanel.
    Skapa konto
Den sitter då bra till. Två 90-börjar ned till strömbrytarna varav den ena kan rätas ut genom att ta ut dosan. Det kanske t.o.m går att fiska fram en 20-slang. Hoppfullt, bör inte orsaka alltför mycket jobb.

Den sitter då bra till. Två 90-börjar ned till strömbrytarna varav den ena kan rätas ut genom att ta ut dosan. Det kanske t.o.m går att fiska fram en 20-slang. Hoppfullt, bör inte orsaka alltför
Den sitter då bra till. Två 90-börjar ned till strömbrytarna varav den ena kan rätas ut genom att ta ut dosan. Det kanske t.o.m går att fiska fram en 20-slang. Hoppfullt, bör inte orsaka alltför mycket jobb.
Förstod inte detta riktigt. Kan du förtydliga? 😅

Slangen går uppåt från dosan. Den gör då en 90-böj åt vänster till dörrkarmen och där en 90-böj nedåt.

För att dra i en åttonde ledare, eller för att byta slangen till en 20 mm, så underlättar det om man tar ut dosorna. Då kan man tillfälligt räta ut böjen vid dosan.

Kallas de här dubbeltrapp/kronkoppling?
Går det ens att koppla på en ny trappkoppling på denna så att jag kan styra lampan från två brytare? Eller är det bara en ny tändtråd som behövs dras fram?
Jag tolkar som att nollan som går ut i farstun kommer från den nedre dosan? (Blå)
Tändtråden (brun)

• Elektrisk koppling med flera kablar, hålls i hand. En grön komponent med symboler och text visas, del av en fråga om trappkopplingar i ett diskussionsforum om bygg.
    Skapa konto
  • Närbild av en taklampa med LED-lampor och synliga elkablar kopplade i lamphållaren.
    Skapa konto
Ja det är en dubbeltrapp. Den har två halvor. Den ena halvan med brun och fejk-svart är inte helt utnyttjad då det finns en oansluten terminal som används just när man vill göra en trappkoppling. Så den strömbrytaren duger och behöver inte bytas. Du behöver en tråd till för trappkopplingen.

Man ska aldrig anta att blå är en nolla. Speciellt inte i ditt fall eftersom blå till nedre strömbrytaren bevisligen inte är en nolla. Den skulle också behöva bytas till en bättre färg men det är inte lika viktigt som den tejpade skyddsledaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.