9 339 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Otilåten trappkoppling tillåten?
Sida 1 av 2
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Får se om man kan få till en liten fredagsdisskusion nu då. 
Som alla redan vet så är det ju otillåtet med trappkoppling #3, fulvarianten. Och det är ju för att det kan bli så att man bryter nollan och fasen ligger vid lampan.
Som jag nämnde i en annan tråd så är det tillåtet att koppla en strömställare över nollan, i stället för fasen, i en enfaskrets om man har JFB.
Innebär det då att fulvarianten är tillåten? Ytterst olämplig, men tillåten?
Vad tror ni?
Edit: Vill bara poängtera att jag inte bryr mig om man borde göra den, utan om man FÅR göra den. Oavsett vad så ska man inte använda sig av den, men då vet man om den är tillåten.
//Patrik
Som alla redan vet så är det ju otillåtet med trappkoppling #3, fulvarianten. Och det är ju för att det kan bli så att man bryter nollan och fasen ligger vid lampan.
Som jag nämnde i en annan tråd så är det tillåtet att koppla en strömställare över nollan, i stället för fasen, i en enfaskrets om man har JFB.
Innebär det då att fulvarianten är tillåten? Ytterst olämplig, men tillåten?
Vad tror ni?
Edit: Vill bara poängtera att jag inte bryr mig om man borde göra den, utan om man FÅR göra den. Oavsett vad så ska man inte använda sig av den, men då vet man om den är tillåten.
//Patrik
Redigerat:
Jag har aldrig riktigt satt mig in i hur man kopplar "ful-varianten". Det är ju inte direkt något som står i ellära-boken. Kan nån rita/länka till ett schema?
Tjänar man verkligen något på denna koppling? Jag har svårt att se hur man ska kunna koppla bättre än "norsk-sparkoppling", även om man kopplar "olagligt".
Tjänar man verkligen något på denna koppling? Jag har svårt att se hur man ska kunna koppla bättre än "norsk-sparkoppling", även om man kopplar "olagligt".
Tycker inte man ska göra det nej. Men det du skrev i andra tråden lät lite halvdiffust, kan du citera paragrafen igen?
Rrrrr:
Rrrrr:
Ok.. snyggt!
Har aldrig träffat på en sådan koppling i verkligheten dock!
Kanske kan vara "värt" ifall man ändå måste ha fas och nolla i brytardosan. Annars verkar de rätt meningslöst..
En elektriker som ska felsöka/utöka en anläggning med sådana kopplingar kommer nog att klia sig i håret rätt hårt
Kanske kan vara "värt" ifall man ändå måste ha fas och nolla i brytardosan. Annars verkar de rätt meningslöst..
En elektriker som ska felsöka/utöka en anläggning med sådana kopplingar kommer nog att klia sig i håret rätt hårt
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om det är tillåtet att bryta neutralledaren om man har JFB, otillåtet annars.
Skulle man då kunna säga att det är tillåtet med fulvarianten om man har JFB, annars inte?
//Patrik
Skulle man då kunna säga att det är tillåtet med fulvarianten om man har JFB, annars inte?
//Patrik
Patrik_Hed skrev:
Okej. Jag tänkte om det var "under särskilda omständigheter" eller så, då kan man ju fortsätta se det som förbjudet.
Men förbjudet eller ej, dumt är det i vilket fall.. Du får sätta en IP20 armatur i taket inne i duschen också efter senaste EU-anpassningen, men jag tänker då inte göra det.
Den var inte så ovanlig i gamla kuloinstallationer, den var förbjuden under en tid men i och med utgåva 1 av SS 436 40 00 återuppstod möjligheten igen, se den som en kuriositet och nu liksom förr under vissa förbehåll.
Det kan vara bra att skilja på mindre lämpligt och otillåtet eller förbjudet, i praktiken är den sparkoppling som avses som "den förbjudna" naturligtvis i olika mening mindre bra.Däremot kan man inte kalla den förbjuden i den meningen att direkt föreskrift skulle hindra från att använda den.
Påståenden om att den skulle ha varit tillåten förr stämmer om man menar att den på grunder som trädde i kraft 1/1-87 då STEV-FS 1985:1 började gälla förbjöd den.
Det finns alltså inget som hindrar från att använda den i formell mening men det är som tidigare nämnts olämpligt av flera skäl och inget att rekommendera.(Och som ni nämner krävs JFB.)
Det kan vara bra att skilja på mindre lämpligt och otillåtet eller förbjudet, i praktiken är den sparkoppling som avses som "den förbjudna" naturligtvis i olika mening mindre bra.Däremot kan man inte kalla den förbjuden i den meningen att direkt föreskrift skulle hindra från att använda den.
Påståenden om att den skulle ha varit tillåten förr stämmer om man menar att den på grunder som trädde i kraft 1/1-87 då STEV-FS 1985:1 började gälla förbjöd den.
Det finns alltså inget som hindrar från att använda den i formell mening men det är som tidigare nämnts olämpligt av flera skäl och inget att rekommendera.(Och som ni nämner krävs JFB.)
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det stod att fast än det inte finns någon bra anledning till att göra det så är det ändå tillåtet att bryta nollan i en enfaskrets om det finns JFB.Floppman skrev:
Jag tolkar det då som att det är brytning av nollan istället för fasen i.o.m. att det står att det inte brukar finnas någon anlednng till det (tvåpolig brytning finns det ju anledning till att göra) och att det är JFB som gör det möjligt. För om man tar i armaturen och får en strömgenomgång så ska ju det inte vara farligt för att JFB:en ska bryta.
//Patrik
OM JFB funkar, men det ska man ALDRIG ta för givet. Jag har sett allt för många som felat för att jag skulle sätta min 100%iga tillit till en JFB.
Dessutom tycker jag att allt för många resonerar som så att har man en JFB så är det ingen fara, inget kan vara mer felaktigt. Visst riskerna minska men försvinner inte. Sedan tycker jag att dom som resonerar så ska känna på fasen i en anläggning med JFB och se om dom överlever, det är inte givet.
Dessutom tycker jag att allt för många resonerar som så att har man en JFB så är det ingen fara, inget kan vara mer felaktigt. Visst riskerna minska men försvinner inte. Sedan tycker jag att dom som resonerar så ska känna på fasen i en anläggning med JFB och se om dom överlever, det är inte givet.
PRECIS!elmont skrev:OM JFB funkar, men det ska man ALDRIG ta för givet. Jag har sett allt för många som felat för att jag skulle sätta min 100%iga tillit till en JFB.
När vi läste fordonsteknisk el, så kom läraren in på starkström och menade att med JFB kan du känna på fasen utan minsta påverkan på dig. Är inte elektriker men hör ibland hur säkra folk tror att de är med JBF.