Hej!
Jag håller på att bygga om hall och tillhörande korridor. I samma veva sänker vi taket och sätter spottar, eftersom sovrum kommer ut i utrymmet så vill jag ha en trappkoppling för strömbrytare för utrymmet, men funderar om jag har tänkt rätt med brytare enligt nedan? Första gången jag kopplar trapp, innan har jag gjort enklare saker som att sätta ett nytt uttag från existerande dosa. Tänkte koppla enligt schema nedan. Tänkte använda mig av schneiders trapp och korsbrytare och plejds egna spotar.

Sen till min andra fråga, kommer dimmer funktionen fungera från alla brytare, eller kommer det endast gå att ställa dimmern från sista uttaget där tändtråden går till lampan?

Diagram över kopplingsschema för trappkoppling med strömbrytare, tändtråd, fas och nolla markerade, samt anslutning till lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, tack för svaret.
Som jag har tänkt stämmer väl överens med avsnittet med korsomkopplare, jämfört med den du länkar till enligt nedan. Jag har ritat som det kommer se ut från rummet, vill inte sätta fler kopplingsdosor än nödvändigt.
Schema över korsomkoppling med två trappomkopplare och en lampa, illustrerat med anslutningar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den stora frågan för mig är om dimmerfunktionen fungerar från alla brytare, eller endast den sista brytaren som har tändtråden?

Ska det
S Sveb Tumba skrev:
Hej, tack för svaret.
Som jag har tänkt stämmer väl överens med avsnittet med korsomkopplare, jämfört med den du länkar till enligt nedan. Jag har ritat som det kommer se ut från rummet, vill inte sätta fler kopplingsdosor än nödvändigt.
[bild]

Den stora frågan för mig är om dimmerfunktionen fungerar från alla brytare, eller endast den sista brytaren som har tändtråden?
Ska det fungera från alla brytare, så måsta alla brytare vara av tryckknappstyp som ger signal till dimmer.
Och den kan då sitta i en dosa var som helst. Tändtråden går då direkt till lampan från dimmern. Lämpligt i sista dosan före lampan. Så någon korsbrytare eller annan sort fungerar inte och ska inte finnas.

D
Vanlig vriddimmer kan man ha trappkopplad, men bara en. Den andra strömställaren måste vara vanlig trappbrytare.

Det finns kanske någon trådlös pucklösning med flera dimmrar men sådant kan jag inte mycket om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.