John Dalhov John Dalhov skrev:
Kan iaf bli dryga böter för grannen
En dylika polisanmälan om förtal gissar jag läggs ner tämligen omgående.

Men - Har du faktiskt tipsat om svartbygge är det väldigt enkelt för Polis att se vem som faktiskt har skickat tipset
Hur skulle polisen kunna "se" vem som gjort en anonym anmälan till kommunen? Den kan ju ha ringts in, skickats i ett brev/vykort, eller gjorts precis hur som helst.

Gå vidare med anmälan om hen inte förstår och kräv skadestånd,- jag känner att jag kanske måste flytta då mitt förtroende och samhörighet med grannarna är förstörd (blir väldigt allvarligt om du lägger fram det så för Polisen).
Jag bedömer möjligheterna att få skadestånd för detta som helt obefintliga.

• Gilla
  • Älska
Linnea86 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle man inte kunna gör det bara för att man väljer att ignorera en idiot?"
Därför att idioten till granne mycket väl kan övertyga resten av grannarna att TS är idioten. Denne har ju redan påbörjat processen, vilket är vad tråden handlar om.

Btw: Den ende som vi vet INTE lär gå på idiotens förtalskampanj är ju den som faktiskt gjorde anmälan. DÄR har vi ett mysterium... :surprised:

Jag har råkat ut för liknande där vi bor, även det i ett litet villaområde. Vi hade olika åsikt om ett nybygge i närheten och alla deras vettiga argument (det var många "jag vill inte ha en granne till", "det är synd om barnen att bygga generationsboende, det kan vi inte tillåta" mm) kunde jag visa på inte var några problem då de som ska bygga redan var införstådd med dem och hade vidtagit lämpliga åtgärder. Efter de baktalar de mig inför alla grannar, vägrar hälsa, vägrar prata med mig, försöker vända andra grannar emot mig mm. Bland annat påstår de att den attefallsbyggnad jag har är svartbyggd och att de har varit i kontakt med kommunen som har bekräftatt det och inlett ett ärende så att jag ska behöva riva. Jag har både start- och slutbesked på det som jag inte har avvikt ifrån så det är en uppenbar lögn att kommunen har inlett ett ärende, men det skulle inte förvåna mig om de har försökt övertala kommunen till det.
Jag hanterar det genom att helt enkelt inte lägga någon energi alls på dem mer än att skratta åt alla galna saker som andra grannar kommer och berättar att de har sagt. Som tur är så vet alla i området hur dessa grannar beter sig (inte första gången de gör så mot någon) så de blir mest arga å mina vägnar även om inte jag bryr mig. Det roliga är att de vågar inte säga något alls om deras åsikter när jag är med och ju mer jag bara ignorerar dem och deras påhitt desto argare blir de. Men är det något jag har lärt mig från tidigare erfarenheter så är det att det finns vissa människor som känner ett behov av att alltid vara arg/sur på någon och om en människa har bestämt sig för att inte vilja tycka om mig så är det varken mitt problem eller min förslust. Den enda som slösar energi är den som har valt att vara arg på mig och vill de lägga energi på att må dåligt så är det upp till dem, men jag tänker inte låta dem påverka mitt mående för de är inte värd mig eller min tid och energi. Sen jag har lärt mig detta så mår jag mycket bättre, familj/vänner/grannar märker att jag mår bättre och de som är arga på mig märker att de inte har något att komma med och att jag inte bryr mig om deras åsikt (vilket brukar göra dem ännu surare, men det är inte mitt problem).

• Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
Ta med fikabröd och ring på!
Ha en go stund med grannen och säg att du förlåter han.... :)
Säj att det ju inte är lätt att veta (att det inte är du) vem det kan vara - men att det säkert går bra med hans bygge... :)

• Gilla
Geschwindt
  • Laddar…
Din granne har alltså pratat med samtliga grannar om vad du "har gjort", om du känner ett obehag till följd av detta har du rätt att göra en anmälan till Polis för "sveda och verk" för att du pga av detta känner dig nedstämd och inte känner att du är välkommen i grannskapet samt att anmäla för "förtal" för att grannen har spridit osanna rykten om dig, tror grannarna på det som sagts om dig kan du bli åtsidosatt och utesluten av de som misstänker dig pga av det grannen har sagt.
Man kan inte anmäla någon för ”sveda och värk”. Har man råkat ut för ett brott kan man begära ersättning/skadestånd pga sveda och värk.

Det är ytterst tveksamt om den här spridningen är tillräcklig för att det ska bli nåt åtal av det. Dessutom finns det stor möjlighet att de som varit mottagare av ryktesspridningen faktisk inte sett uppgifterna som negativa. De kanske tycker det är bra att svartbyggare blivit anmäld. Vem vet?

Ett bra bemötande av händelsen till grannarna hade kunnat vara: ”Ska bli intressant att se hur det går för Granne X och hans svartbygge. Jag har förstått att han tror att jag anmält honom anonymt till kommunen. Sanningen är att jag inte är den som anmält honom, men börjar man bygga innan man fått bygglov så får man ju kalkylera med att nån kanske gör det. Den risken och det ansvaret ligger på granne X. Inte på mig och inte på den som anmält honom - vem det än är.”

• Gilla
Engeln och 2 till
  • Laddar…
Först och främst, det behöver inte vara en granne som anmält. Det kan vara vem som helst, Sverige är ett avlångt land med rättshaverister i alla dess hörn.

• Gilla
Masthugg
  • Laddar…
S
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Först och främst, det behöver inte vara en granne som anmält. Det kan vara vem som helst, Sverige är ett avlångt land med rättshaverister i alla dess hörn.
Att anmäla till tillsynsärende är inte att vara rättshaverist, trams.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
- Har inte orkat läsa allas svar om tips till dig så jag skriver endast som svar till ditt inlägg nu, möjligt att någon redan har skrivit det jag skriver nu men...

Din granne har alltså pratat med samtliga grannar om vad du "har gjort", om du känner ett obehag till följd av detta har du rätt att göra en anmälan till Polis för "sveda och verk" för att du pga av detta känner dig nedstämd och inte känner att du är välkommen i grannskapet samt att anmäla för "förtal" för att grannen har spridit osanna rykten om dig, tror grannarna på det som sagts om dig kan du bli åtsidosatt och utesluten av de som misstänker dig pga av det grannen har sagt.

Kan iaf bli dryga böter för grannen, man vill väl kanske inte gå så lång för du har troligtvis en fiende för livet som du ska bo granne med, men du kan faktiskt göra anmällan för att visa din oskyldighet och när det har bevisats kan du prata med grannen och förklara din situation som jag beskrivit ovan tills grannen förstår (de flesta brukar få kalla fötter om de blir anmälda) och när grannen och du kommit överens kan du ta tillbaka anmälan och visa på "storhet".

Men - Har du faktiskt tipsat om svartbygge är det väldigt enkelt för Polis att se vem som faktiskt har skickat tipset, har du skickat tipset kommer Polis att berätta det för dig, har du inte skickat in tipset får varken du eller grannen reda på vem som skickat det. Du kan be polisen hålla dig som tipsare om svartbygge anonymt i anmälan så att grannen inte får reda på att det var du, din granne kan aldrig anmäla dig för att du tipsat om svartbygge liksom.

Även om du faktiskt har skickat anonymt tips om svartbygge har du fortfarande inte gjort något fel, men jag förstår dilemat med grannarna.

Vad jag skulle göra: Förklara för grannen om det obekvämma hen har orsakat mig och berätta att min utväg är att polisanmäla för förtal och sveda och verk om inte hen förstår det allvarliga i det hen har gjort.
Gå vidare med anmälan om hen inte förstår och kräv skadestånd,- jag känner att jag kanske måste flytta då mitt förtroende och samhörighet med grannarna är förstörd (blir väldigt allvarligt om du lägger fram det så för Polisen).
Förstår grannen efter anmälan drar du tillbaka den.

Lycka till!
Har sett att några andra redan kommenterat detta men det tål att upprepas till alla som läser tråden i efterhand.
Det här är helt enkelt struntprat.

Man kan inte anmäla till polisen för ”sveda och värk”. Man kan göra en anmälan om förtal, det lyder dock inte under allmänt åtal och man måste driva processen själv.
Man kan även om man skulle vinna ett sånt mål inte räkna med något skadestånd då man inte kommer kunna påvisa någon ekonomisk skada.

Polisen kommer inte kunna se vem som skickat in en anonym anmälan, de har inte tillgång till systemet och i bästa fall kommer man kunna få fram från vilken IP-adress och vilken typ av dator/klient och typ av webbläsare formuläret fylldes i från.

Vänligen sluta sprid direkt felaktiga påståenden som kan leda till att folk agerar på dem.

• Gilla
Ellenkaramellen och 1 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Har sett att några andra redan kommenterat detta men det tål att upprepas till alla som läser tråden i efterhand.
Det här är helt enkelt struntprat.

Man kan inte anmäla till polisen för ”sveda och värk”. Man kan göra en anmälan om förtal, det lyder dock inte under allmänt åtal och man måste driva processen själv.
Man kan även om man skulle vinna ett sånt mål inte räkna med något skadestånd då man inte kommer kunna påvisa någon ekonomisk skada.

Polisen kommer inte kunna se vem som skickat in en anonym anmälan, de har inte tillgång till systemet och i bästa fall kommer man kunna få fram från vilken IP-adress och vilken typ av dator/klient och typ av webbläsare formuläret fylldes i från.

Vänligen sluta sprid direkt felaktiga påståenden som kan leda till att folk agerar på dem.
Bra sagt. Som IT-tekniker blir jag ständigt förvånad hur lätt folk tror att det är att få ut diverse uppgifter och jag antar att det kommer från TV och film. Det finns tom system på vissa sjukhus där de inte ens kan kolla vilka som har läst vad utan man får gissa sig till det och andra system där det går att gå in och ändra i datat utan att det finns en enda möjlighet att ens se att ändringen är gjord och än mindre av vem.
Att få ut en publik IP-adress är inte omöjligt samt att få reda på vilken webbläsare, men mer än så är ofta väldigt svårt för att inte säga omöjligt i många fall då den typen av loggning ofta saknas. Bara för att man får tag i en IP-adress så kan man inte säga vem det var då de allra flesta företag endast har ett fåtal publika adresser som hela företaget använder utåt. Så en adress kan innebära 100-tals, eller ännu fler, potentiella användare då man endast skickar med den adress som routern/modemet/brandväggen har utåt mot internetleverantören och inte den privata adress som finns bakom då dessa adresser oftast är från adressintervall som inte kan existera ute på internet (192.168.n.n är en av dem).
Mycket ska man vara försiktig med på internet och det gäller framförallt information man lämnar ut om sig själv samt svaga lösenord, men i princip allt CSIande på TV är bara för syns skulle och funkar inte i verkligheten. En del av dessa saker kan ondsinta personer lyckas med, men mycket av det bygger på att de har hittat en svaghet någonstans (mänskliga faktorn är inte ovanlig) så att de kan ta sig in och sen lyckas få tag i adminkonton och liknande. Men finns ingen loggning så finns det heller ingenstans att söka spår efter personer och det är långt ifrån alla system som har tillfredsställande loggning

Och om nu någon har ringt in anonymt från telefonkiosk/hotellreception/oregistrerat kontantkort eller kanske skickat ett anonymt brev, hur tusan ska de kunna spåra det?!

S Snabbastivarlden skrev:
Har någon några tips på hur man kan hantera en surmulen granne?
Skit i det, rent ut sagt.

Är det någon mer än du som bryr dig?
Har dina grannar eller bekanta börjat undvika dig eller ens bry sig om det?
Sannolikt inte.
Så strunta i honom, lev som vanligt.

Allt trams om att polisanmäla, förtal, sveda o värk o annat är bara löjligt.
Det är glömt om en liten tid.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
- Har inte orkat läsa allas svar om tips till dig så jag skriver endast som svar till ditt inlägg nu, möjligt att någon redan har skrivit det jag skriver nu men...

Kan iaf bli dryga böter för grannen, man vill väl kanske inte gå så lång för du har troligtvis en fiende för livet som du ska bo granne med, men du kan faktiskt göra anmällan för att visa din oskyldighet och när det har bevisats kan du prata med grannen och förklara din situation som jag beskrivit ovan tills grannen förstår (de flesta brukar få kalla fötter om de blir anmälda) och när grannen och du kommit överens kan du ta tillbaka anmälan och visa på "storhet".

Men - Har du faktiskt tipsat om svartbygge är det väldigt enkelt för Polis att se vem som faktiskt har skickat tipset, har du skickat tipset kommer Polis att berätta det för dig, har du inte skickat in tipset får varken du eller grannen reda på vem som skickat det. Du kan be polisen hålla dig som tipsare om svartbygge anonymt i anmälan så att grannen inte får reda på att det var du, din granne kan aldrig anmäla dig för att du tipsat om svartbygge liksom.

Även om du faktiskt har skickat anonymt tips om svartbygge har du fortfarande inte gjort något fel, men jag förstår dilemat med grannarna.

Vad jag skulle göra: Förklara för grannen om det obekvämma hen har orsakat mig och berätta att min utväg är att polisanmäla för förtal och sveda och verk om inte hen förstår det allvarliga i det hen har gjort.
Förstår grannen efter anmälan drar du tillbaka den.

Lycka till!
Polisen lägger ner anmälan direkt. Vet av erfarenhet av anmälnan av sjuk granne.

Tack för allas tankar och svar. Det är verkligen inte lätt att ha och göra med en del människor :thinking::rolleyes::surprised::dizzy:

M Manhunter skrev:
Fråga efter bevis att det är du.
Hota med polisamälan för han sprider falska
rykten.
Polisanmälan? Nej det finns ingen grund till det. Det enda som skulle hända är att grannen skulle bli än mer säker på vem som är kvarterets "anmälare".

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
S Snabbastivarlden skrev:
Tack för allas tankar och svar. Det är verkligen inte lätt att ha och göra med en del människor :thinking::rolleyes::surprised::dizzy:
Så är det :)

Ditt konstaterande gäller för övrigt även forum på internet också... ;)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
- Har inte orkat läsa allas svar om tips till dig så jag skriver endast som svar till ditt inlägg nu, möjligt att någon redan har skrivit........

Lycka till!
Seriöst? Tror du på allvar att det här är ett fall för polisen?

TS, om du stöter på grannen så förklara att du hört att hen sprider rykten om att du gjort en anonym anmälan, att det inte stämmer och fråga varför hen påstår det. Förstår inte hen att det inte är du som gjort anmälan så låt det bara vara. Då har hen visat att hens hjärnkapacitet är kraftigt begränsad och att tankeförmågan är lika med noll. Då finns det ingen anledning att diskutera något med den personen.

• Gilla
Engeln och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.