114 371 läst ·
466 svar
114k läst
466 svar
Oskälig priset? Fyrstads el ockerpriser
Håller med och tillägger att även vid tvist om tolkningen av skriftligt avtal mellan hantverkare och konsument utgårNyfniken skrev:
Min rekommendation till hantverkarna står också fast: Var inte ett praktarsel och försvara inte dina yrkeskollegor som är det.
Edit: Och igen, för jag-vet-inte-vilken-gång-i-ordningen: Lagstiftaren förutsätter inte alls att det finns ett skriftligt avtal. Lagstiftaren förutsätter att det finns ett avtal. Och är det muntligt så gäller kundens tolkning. Det ligger alltså i hantverkarens intresse att det är skriftligt.
bedömningen från konsumentens tolkning . Det anses att hantverkaren inte varit tydlig nog i avtalet och därmed ej varit
fackmässig i sitt arbete. Hantverkaren måste nu visa avtalsgrunderna och att de framgått förståeligt och är skäliga
samt förklara sig. Sedan finns alltid Avtalslagen 36 om det t.ex visar sig att hantverkaren brukar fuska och inte står
för sina garantiåtaganden . I hantverkarens fackmässighet ingår hans reklam , offert m prisinfo , avtalet , utförandet
och fakturan samt hantering av ev. reklamation.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Ingen får blåsa någon, det är så i all lagstiftning som berör ämnet inte bara konsumentlagar.D Daniel 109 skrev:Det är ju fullständigt orimligt att anlita en jurist så fort man ska köps en tjänst man inte ör 100% insatt i. Det ska inte behövas, det är därför det finns konsumentlagar som förbjuder företagaren att blåsa konsumenten.
Företagaren kan inte avtala orimliga priser bara för att konsumenten inte vet vad enskilda delar är.
Lagstiftningen är till för att klargöra hur vi människor ska bete oss mot varandra för att det ska vara ok. Det är även grunden i den "romeska rätten" att "pacta sunt servanda" d.v.s. "avtal skall hållas", det är en av de absolut mest grundläggande delarna i den civilrättsliga lagstiftningen.
Sen har det tillkommit förtydliganden och begränsningar mot "oskäliga villkor" och förbud mot ensidiga sätt att ingå avtal. Men mest är det förtydliganden och en del specialfall
Det finns även viss kriminalisering mot bedrägligt beteende, som exempelvis att ingå avtal mellan två parter där den ena parten aldrig haft för avsikt att uppfylla sitt åtagande. Typexempel om en kund (privatperson eller organisation) beställer något från en leverantör, leverantören levererar men kunden aldrig betalar för att de aldrig haft för avsikt att betala, redan innan kunden gjorde sin beställning.
Observera att detta skiljer sig från att kunden fått förändrade förutsättningar mellan beställning och när fakturan ska betalas. Typ att en privatperson blivit av med jobbet efter att ha köpt ett hus med hjälp av banklån, eller att huset brann ner innan man hann skaffa brandförsäkring (när man precis skrivit på avtalet om husköpet och höll på att ringa försäkringsbolaget typ), för att ta ett typiskt scenario. Då är det inte bedrägligt utan mer "force majoure". men sånt finns ju reglerat i lagstiftningen och domstols praxis hur det ska tolkas i detalj.
connywesth skrev:
Ingen får blåsa någon, det är så i all lagstiftning som berör ämnet inte bara konsumentlagar.
Lagstiftningen är till för att klargöra hur vi människor ska bete oss mot varandra för att det ska vara ok. Det är även grunden i den "romeska rätten" att "pacta sunt servanda" d.v.s. "avtal skall hållas", det är en av de absolut mest grundläggande delarna i den civilrättsliga lagstiftningen.
Sen har det tillkommit förtydliganden och begränsningar mot "oskäliga villkor" och förbud mot ensidiga sätt att ingå avtal. Men mest är det förtydliganden och en del specialfall
Det finns även viss kriminaisering mot bedrägligt beteende, som exempelvis att ingå avtal mellan två parter där den ena parten aldrig haft för avsikt att uppfylla sitt åtagande. Typexempel om en kund (privatperson eller organisation) beställer något från en leverantör, leverantören levererar men kunden aldrig betalar för att de aldrig haft för avsikt att betala, redan innan kunden gjorde sin beställning. Observera att detta skiljer sig från att kunden fått förändrade förutsättningar mellan beställning och när fakturan ska betalas. Typ att en privatperson blivit av med jobbet efter att ha köpt ett hus med hjälp av banklån, eller att huset brann ner innan man hann skaffa brandförsäkring, för att ta ett typiskt scenario. Då är det inte bedrägligt utan mer "force majoure". men sånt finns ju reglerat i lagstiftningen och domstols praxis hur det ska tolkas i detalj.
Jag förstår vad du syftar på men detta är ingen ideal värld.
självklart finns det kunder som är rötägg, som vägrar betala eller som medvetet tar varje chans att hitta fel för att få ner pris eller skapa merarbete för hantverkaren. Jag är säker på att det finns forum för detta annars var det väl Beijer som utfärdade en handbok på hur man skulle hantera idioterna som kallades ”kunder”.
I detta fallet kan hantverkaren ha två sätt att arbeta:
1. Jag vill ha gott rykte och återkommande kunder. Jag får anstränga mig och vara tydlig med pris och vad som ingår.
2. Jag kör mitt eget race och hittar olika sätt som inte är skäliga påslag. En missnöjd kund säger till 10 vänner eller lägger upp företagets namn på ByggaHus....
I TS fall skulle jag bestridit allt och bara betalat skäligt och låtit hantverkaren få fakta för pengarna! Det borde lära hantverkaren att följa lagen.
Det står även samt omständigheterna i övrigt vilket är kanske det viktigaste.P Patrik KBA skrev:Saxat från nätet.
Ktjl
Av lagens 36 § st 1 (här) följer att i den mån priset inte följer av avtalet ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till bl.a. tjänstens art och omfattning och allmänt rådande pris för motsvarande tjänster.
Man måste förstå att ett avtalat pris aldrig kan vara oskäligt i juridisk mening.
Är det dock inte avtalat så är du helt rätt ute.
Dumheter , Det finns massor av ogiltighetsgrunder i avtalslagen kapitel 5-8 . Sedan finns alltid Generalklausulen att
tillgå .
Hur många gånger har du varit i domstol gällande det ämne som diskuteras?S Spikin skrev:
Har du diskuterat detta med juridisk hjälp någon endaste gång?
Jag är uppriktigt nyfiken.
Även om mycket av det du säger stämmer med den information jag fått i olika omgångar av jurister så kan jag inte hjälpa att ha känslan av att du är en teoretiker som läser själv, drar egna slutsatser av det du läser och sen när du bestämt dig för din åsikt så går du på som om du hade full koll på det du proklamerar.
Det enda du kommer åstadkomma är att skapa förvirring. Tyvärr. För ämnet i sig är faktiskt både intressant och viktigt för alla som vill köpa tjänster av ex vis hantverkare.
Du får gärna dela med dig om dina egna domstolsärenden eller dom jurist-kontakter du haft för helt ärligt. Jag tror aldrig du varit i närheten av svensk domstol gällande hantverkare.
Avtalets grunder är . 1 .Främst Partsbindningsfunktionen som knyter samman parterna i ett rättsförhållande.connywesth skrev:
Ingen får blåsa någon, det är så i all lagstiftning som berör ämnet inte bara konsumentlagar.
Det finns även viss kriminalisering mot bedrägligt beteende, som exempelvis att ingå avtal mellan två parter där den ena parten aldrig haft för avsikt att uppfylla sitt åtagande. Typexempel om en kund (privatperson eller organisation) beställer något från en leverantör, leverantören levererar men kunden aldrig betalar för att de aldrig haft för avsikt att betala, redan innan kunden gjorde sin beställning.
Observera att detta skiljer sig från att kunden fått förändrade förutsättningar mellan beställning och när fakturan ska betalas. Typ att en privatperson blivit av med jobbet efter att ha köpt ett hus med hjälp av banklån, eller att huset brann ner innan man hann skaffa brandförsäkring (när man precis skrivit på avtalet om husköpet och höll på att ringa försäkringsbolaget typ), för att ta ett typiskt scenario. Då är det inte bedrägligt utan mer "force majoure". men sånt finns ju reglerat i lagstiftningen och domstols praxis hur det ska tolkas i detalj.
2. Avtalet är bindande alltså det är rättsligt sanktionerat om inte annat skrivs och är autonomt om det inte finns
tvingande lag eller myndighets beslut .
3. Avtal skall hållas .
Alla avtal är giltiga - tysta - muntliga - skrivna
PRISET . Konsumenten kan reklamera vad han vill i Fakturan. Prisättning regleras av prisregleringslagen som angerconnywesth skrev:
Bra definitioner av begreppen. Men det finns några grundläggande begrepp som saknas och som jag upplever vara roten till en del missförstånd.
Det är stor skillnad på "priset" och "á priset". Dessutom måste man definiera vad "tjänsten" är för något.
TJÄNSTEN
Detta är vad "Hantverkaren" är tänkt att leverera till kunden när allt är klart. Det kanske är att bygga en friggebod, med markarbete, grund, konstruktion, framtagning av ritningar (som kanske köps in från arkitekt), materialkostnader, transporter m.m. Men det är superviktigt att specificera det kunden förväntar sig, som resultat, inte HUR hantverkaren åstadkommer detta. Det är alltså MÅLET som ska definieras. Inte HUR det ska uppnås.
À PRISET
Det är exempelvis timarvodet för en snickare ex. 400 kr/tim exkl moms (till ej momsregisterade kunder ska hantverkaren specificera detta som 500 kr/tim inklusive moms).
PRISET
Det är det kompletta beloppet som kunden ska betala, d.v.s. den summa som står "att betala" på fakturan. Det är alltså INTE ett enskilt detaljpris på någon av delar som levereras. I domar från TR, HR eller HD så anges detta begrepp "priset för tjänsten" ofta och då menar domstolen just det kompletta priset för hela tjänsten, inte "á priset" för en enskild artikel.
HUR PRISET HAR BERÄKNATS
Med det begreppet menar domstolen att kunden ska kunna se på fakturan att leverantören debiterat 40 timmar för snickare á 500 kr inklusive moms, d.v.s. 20000 kr inklusive moms för bygget av en altan. Materialkostnader 260 löpmeter trallvirke av svensk fura á 11,50 kr per löpmeter inklusive moms d.v.s. 2990 kr inklusive moms. m.m. Det är en total missuppfattning att hantverkaren behöver specificera sina inköpspriser eller sitt "påslag", Det finns inget stöd för den uppfattningen i HDs prejudicerande dom NJA 2016 s. 1011. Eller någon annan prejudicerande dom jag sett.
PRISLISTA
Det är en lista på de produkter (en produkt är en vara eller en tjänst) och deras respektive "á priser" som är tänkt att levereras till kunden från hantverkaren i tjänsten (d.v.s. uppdraget, domstolen använder begreppet "tjänsten" när de menar vad folk i gemen säger "uppdraget", för begreppet "tjänsten" används i lagstiftningen).
FRI PRISSÄTTNING
Det är fri prissättning enligt svensk lag. men "fri prissättning" menas att leverantören får sätta vilka "á priser" som leverantören vill i sin "prislista". Men givetvis får ingen leverantör ändra ett avtalat pris hur som helst, efter att ett avtal har ingåtts med kunden. Men före det finns ett avtal om ett "á pris" så får leverantören ange precis vilket "á pris" som helst. Det är vad som menas med "fri prissättning".
AVTAL
Enligt svensk lag ska avtal om fast egendom alltid vara skriftliga, annars är de ogiltiga.Men i övrigt så är sättet man ingår avtal ganska öppen, men grundprincipen är att det måste finnas en offert från leverantören och kunden måste göra en "ren accept", det är grunden för alla avtal enligt avtalslagen från 1915. Avtalslagen har reviderats ett drygt 10-tal gånger sedan dess men grunderna är oförändrade i sig, avtalslagen bygger även på den "romerska rätten" som är över 2000 år gammal och väl beprövad.
Lagstiftaren förutsätter att alla avtal är skriftliga, men har med anpassningar för att hantera, avtal som ingåtts på annat sätt, exempelvis muntliga, eller när man passerar en skylt som anger villkoren för vad man åtar sig om man passerar skylten (man har ingått ett avtal när man passerar skylten, typiskt vid parkeringsplatser).
IMPLICITA AVTAL (OFFERT UTAN ACCEPT)
Dessa avtal är olagliga i Sverige. Med detta menas att om en leverantör skickar ut en offert till en person eller organisation och erbjuder dem en specifik produkt (vara eller tjänst) och att villkoret är att mottagaren av erbjudandet inte uttryckligen tackat nej till erbjudandet inom 30 dagar så har denne implicit ingått ett avtal och är förpliktigad att fullfölja villkoren i avtalet (exempelvis betala för en tidningsprenumeration eller liknande). Denna typ av avtal är fullkomligt olagliga och den som erbjudandet riktas till är inte alls bunden av ett sånt "implicit avtal".
att den tillämpas mot konsument endast om det inte finns någon annan lag med bestämmelser om prisinformation t.ex
konsumentlagar . Den innehåller skrivning om vilseledande prissättning , ocker ( överprisning) , kartellbildning ( när
grossist till detaljister/ hantverkare anger utpriset ) fri prissättning finns inte som lag eller påbud. Avtal Lagstiftare
har inte förutsatt att alla avtal är skriftliga !! De vet bättre . De allra flesta avtal som ingås är tysta och bekräftas genom
konkludent handlande .
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jag har ALDRIG försvarat "rötägg" eller "bedragare" oavsett om de är hantverkare eller konsument, kommer troligen ALDRIG att göra det heller.mathiash77 skrev:Jag förstår vad du syftar på men detta är ingen ideal värld.
självklart finns det kunder som är rötägg, som vägrar betala eller som medvetet tar varje chans att hitta fel för att få ner pris eller skapa merarbete för hantverkaren. Jag är säker på att det finns forum för detta annars var det väl Beijer som utfärdade en handbok på hur man skulle hantera idioterna som kallades ”kunder”.
I detta fallet kan hantverkaren ha två sätt att arbeta:
1. Jag vill ha gott rykte och återkommande kunder. Jag får anstränga mig och vara tydlig med pris och vad som ingår.
2. Jag kör mitt eget race och hittar olika sätt som inte är skäliga påslag. En missnöjd kund säger till 10 vänner eller lägger upp företagets namn på ByggaHus....
I TS fall skulle jag bestridit allt och bara betalat skäligt och låtit hantverkaren få fakta för pengarna! Det borde lära hantverkaren att följa lagen.
Jag försöker hjälpa människor att göra bra affärer, oavsett om de är konsumenter, hantverkare, företagskunder eller andra sorts leverantörer eller kunder. bara de är hederliga människor. Det faller mig inte in att hjälpa bedragare, kriminella, Troll eller andra idioter, vilka de nu vara månde.
Jag försöker hjälpa de goda människorna.
En viktig grund är att förstå hur man ska hantera avtal. Både hur man ställer rimliga krav på motparten och att man själv måste uppfylla de avtalsvillkor man går med på. Samt att man förhandlar tills man är nöjd, eller avstår att ingå avtal om man inte kan komma överens med motparten.
Inställningen från alla måste vara att förhandla så man kan komma överens med den andra avtalsparten. Har man inte den inställningen ska man låta bli att förhandla och avstå avtalet helt. Det funkar inte med halvmesyrer.
Oavsett om du är kund eller leverantör så ska man välja avtalspart med omsorg. Man är aldrig "tvungen" att ingå avtal med någon, välj en annan avtalspart om ni inte kan komma överens. Undvik att skapa grogrund för helt onödiga tvister.
Förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, förhandla, TILLS ALLA PARTER ÄR NÖJDA. Det finns inga genvägar till detta. Eller avstå helt att ingå avtal med motparten. Det finns andra motparter, du kan förhandla med!!!
Grunden för en lyckad affär är tydliga, relevanta och kompletta krav och skriftliga avtal. Om alla parter fullständigt uppfyller sina åtaganden. Då har ni kommit en lång bit på vägen mot en affär där alla parter blir nöjda.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Ursäka men "prisregleringslagen" har en ganska begränsad tillämpning, jag citerar:S Spikin skrev:PRISET . Konsumenten kan reklamera vad han vill i Fakturan. Prisättning regleras av prisregleringslagen som anger
att den tillämpas mot konsument endast om det inte finns någon annan lag med bestämmelser om prisinformation t.ex
konsumentlagar . Den innehåller skrivning om vilseledande prissättning , ocker ( överprisning) , kartellbildning ( när
grossist till detaljister/ hantverkare anger utpriset ) fri prissättning finns inte som lag eller påbud. Avtal Lagstiftare
har inte förutsatt att alla avtal är skriftliga !! De vet bättre . De allra flesta avtal som ingås är tysta och bekräftas genom
konkludent handlande .
Det är med andra ord i stort sett bara vid krig och andra riktigt krisartade situationer i samhället som den lagen tillämpas, och endast efter särskilt beslut av regeringen eller riksdagen. Syftet är att stävja "hyperinflation". Men det krävs att man läser när lagen ska tillämpas också.När lagen skall tillämpas m. m.
6 § Om Sverige kommer i krig, skall 13, 14, 19, 22--26, 28, 29 och 34 §§ tillämpas.
7 § Om Sverige är i krigsfara, får regeringen föreskriva att en eller flera av bestämmelserna i 13, 14, 19, 22--26, 28, 29 och 34 §§ skall tillämpas.
8 § Om det av någon annan orsak än krig eller krigsfara finns risk för en allvarlig prisstegring inom landet på en eller flera viktiga varor eller tjänster, får regeringen meddela föreskrifter om att en eller flera av
1. bestämmelserna i 13, 14, 19, 22-26, 28 och 29 §§ ska tillämpas på varor och tjänster som tillhandahålls i näringsverksamhet,
2. bestämmelserna i 13, 14 och 19 §§ ska tillämpas på avgifter som tas ut i annan verksamhet hos staten än näringsverksamhet,
3. bestämmelserna i 13, 14 och 19 §§ ska tillämpas på avgifter som tas ut i annan verksamhet hos kommunerna än näringsverksamhet enligt föreskrifter i
a) 27 kap. 4-7 §§ miljöbalken,
b) plan- och bygglagen (2010:900),
c) lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, och
d) lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster. Lag (2010:912).
9 § Om det av någon annan orsak än krig eller krigsfara finns risk för en allvarlig stegring av hyrorna inom landet för bostadslägenheter och lokaler, får regeringen föreskriva att 34 § skall tillämpas på hyror för bostadslägenheter och lokaler som tillhandahålls i näringsverksamhet.
10 § Av föreskrifter enligt 7, 8 eller 9 § skall framgå från vilken tidpunkt bestämmelserna skall tillämpas. En föreskrift enligt 8 eller 9 § skall avse en viss tid, högst ett år.
11 § En föreskrift med stöd av 7, 8 eller 9 § skall underställas riksdagen för prövning inom en månad från det att den utfärdades.
Har bara en fråga... många skriver att avtal ska skrivas vid jobb och det är väl bra men vem ska betala dessa timmar om vi säger att ett företag med ett 5/10 anställda som går på rotjobb där små "enkla" jobb görs. När ska man skriva avtal, när ev summan överstiger 2 tusen... 5 tusen .. 10 tusen.. 30 tusen. Jag förstår ju att vid tex ett bergvärmepump installation så är det ju ingen nackdel
Ett värmepump jobb är för mig värt, 15-20000 resten är mellan kunden och tillverkaren och borraren men pengar som jag måste ligga ute med och administreraV Vector skrev:Har bara en fråga... många skriver att avtal ska skrivas vid jobb och det är väl bra men vem ska betala dessa timmar om vi säger att ett företag med ett 5/10 anställda som går på rotjobb där små "enkla" jobb görs. När ska man skriva avtal, när ev summan överstiger 2 tusen... 5 tusen .. 10 tusen.. 30 tusen. Jag förstår ju att vid tex ett bergvärmepump installation så är det ju ingen nackdel
Det verkar som Patrik KBA behövt juridisk hjälp och varit i domstol många gånger , har dina skriftliga avtal ifrågasatts ?P Patrik KBA skrev:Hur många gånger har du varit i domstol gällande det ämne som diskuteras?
Har du diskuterat detta med juridisk hjälp någon endaste gång?
Jag är uppriktigt nyfiken.
Även om mycket av det du säger stämmer med den information jag fått i olika omgångar av jurister så kan jag inte hjälpa att ha känslan av att du är en teoretiker som läser själv, drar egna slutsatser av det du läser och sen när du bestämt dig för din åsikt så går du på som om du hade full koll på det du proklamerar.
Det enda du kommer åstadkomma är att skapa förvirring. Tyvärr. För ämnet i sig är faktiskt både intressant och viktigt för alla som vill köpa tjänster av ex vis hantverkare.
Du får gärna dela med dig om dina egna domstolsärenden eller dom jurist-kontakter du haft för helt ärligt. Jag tror aldrig du varit i närheten av svensk domstol gällande hantverkare.
Påståendet Avtalat pris kan aldrig vara oskäligt sätter höjden på avtalskunskapen . Detta kan väl inte dina jurister
har informerat dig om .
För övrigt är Patrik KBA långt borta från tråden i sitt inlägg 335 vars skrivning inte hör hemma på forumet.
Ursäkta jag menade Prisinformationslagen ibland går det för fort.connywesth skrev:
Ursäka men "prisregleringslagen" har en ganska begränsad tillämpning, jag citerar:
Det är med andra ord i stort sett bara vid krig och andra riktigt krisartade situationer i samhället som den lagen tillämpas, och endast efter särskilt beslut av regeringen eller riksdagen. Syftet är att stävja "hyperinflation". Men det krävs att man läser när lagen ska tillämpas också.
Riktig påtalan avseende prisregleringslagen .
SpikinS Spikin skrev:Det verkar som Patrik KBA behövt juridisk hjälp och varit i domstol många gånger , har dina skriftliga avtal ifrågasatts ?
Påståendet Avtalat pris kan aldrig vara oskäligt sätter höjden på avtalskunskapen . Detta kan väl inte dina jurister
har informerat dig om .
För övrigt är Patrik KBA långt borta från tråden i sitt inlägg 335 vars skrivning inte hör hemma på forumet.
Misstänkte att du aldrig satt din fot i en domstol. Det är väl bekräftat efter detta.
Det du pratar om är teori och önskemål.
Rimmar dåligt med vad folk faktiskt kommer uppleva om dom tar klivet in i en domstolsförhandling.
Jag släpper denna diskussion nu då den inte kommer driva frågan framåt.
Vill folk tro på vad du skriver så kan jag bara önska dom lycka till. Verkligheten i domstol kommer bli ett uppvaknande!