114 371 läst ·
466 svar
114k läst
466 svar
Oskälig priset? Fyrstads el ockerpriser
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
I slutändan är det kunden som får betala alla kostnader.V Vector skrev:Har bara en fråga... många skriver att avtal ska skrivas vid jobb och det är väl bra men vem ska betala dessa timmar om vi säger att ett företag med ett 5/10 anställda som går på rotjobb där små "enkla" jobb görs. När ska man skriva avtal, när ev summan överstiger 2 tusen... 5 tusen .. 10 tusen.. 30 tusen. Jag förstår ju att vid tex ett bergvärmepump installation så är det ju ingen nackdel
Men om man som leverantör tar fram "Allmänna villkor" och kanske "speciella villkor" för de olika tjänster man utför så blir det ganska smidigt (det är så de flesta företag gör). Du har ju redan ett antal färdiga villkor som ABS09 (passar konsumentkunder), hantverksaformuläret m.m. som är helt gratis att använda, Det är anpassade för konsumenttjänstlagen och det är bara att skriva ner Avtalsparter, omfattningen och det man villl ha betalt. så är mycket av jobbet redan klart med "avtalet", komplettera med hantverkarens prislista för löpande räkning. Så har du ett komplett avtal. Jag är inte helt insatt i alla byggavtal, det får ni som är byggare kolla upp. Det finns en del färdiga standardavtal på konsumentverkets webbplats, ladda ner gratis och läs på. Diskutera gärna med kollegor i branschen hur saker ska tolkas, ni är inte ensamma, vare sig som konsument eller hantverkare.
Inom min bransch, dvs IT-branschen är det alltid skriftliga och förhandlade villkor i varje enskilt uppdrag, aldrig standardvillkor. Varje uppdrag har helt unika förutsättningar. Så det är ett måste att man lär sig behärska juridiken om man ska klara tuffa förhandlingar, med erfarna förhandlingsrävar. Men det är kul, man lär sig enormt mycket juridik på köpet. jag har hållit på med såna förhandlingar i ca 20 år, så jag har lärt mig både det ena och det andra under tiden.
Det uppstår massor av såna här konflikter, helt i onödan i stor utsträckning p.g.a. av avsaknaden av skriftliga avtal och därmed otydlighet i vad parterna har kommit överens om.
Redigerat:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Prisinformationslagen (https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/prisinformationslag-2004347_sfs-2004-347) som du avsåg innehåller inga som helst skrivningar om "vilseledande prissättning" begreppet finns inte ens med i denna lag.S Spikin skrev:PRISET . Konsumenten kan reklamera vad han vill i Fakturan. Prisättning regleras av prisregleringslagen som anger
att den tillämpas mot konsument endast om det inte finns någon annan lag med bestämmelser om prisinformation t.ex
konsumentlagar . Den innehåller skrivning om vilseledande prissättning , ocker ( överprisning) , kartellbildning ( när
grossist till detaljister/ hantverkare anger utpriset ) fri prissättning finns inte som lag eller påbud. Avtal Lagstiftare
har inte förutsatt att alla avtal är skriftliga !! De vet bättre . De allra flesta avtal som ingås är tysta och bekräftas genom
konkludent handlande .
Varken ocker ( överprisning) , eller kartellbilning finns inte heller med i denna lag. Ingenting nämns om grossister, eller detaljister.
Däremot nämns att konsumenten har rätt att få prisinformation i skriftlig form, vilket jag tycker är tydligt och bra skrivet i lagen.
Jag ser inget kontroversiellt med "Prisinformationslagen" den är en ganska kort, enkel och tydlig lag. Sånt som jag tycker är ganska självklara saker.
Lagens ändamål och tillämpningsområde
1 § Denna lag har till ändamål att främja god prisinformation till konsumenter.
2 § I denna lag avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten,
produkt: vara, tjänst eller annan nyttighet, dock inte fast egendom och arbetstillfälle,
pris: det slutliga priset för en bestämd produkt eller en bestämd enhet av en produkt, uttryckt i kronor, inbegripet mervärdesskatt och andra skatter,
jämförpris: det slutliga priset för en produkt per kilogram, liter, meter eller annat vanligen använt mått för produkten, uttryckt i kronor, inbegripet mervärdesskatt och andra skatter.
3 § Lagen gäller för sådana näringsidkare som i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller produkter till konsumenter.
4 § Lagen gäller inte produkter som försäljs på auktion. Inte heller gäller lagen andra produkter än varor som försäljs vid auktionsliknande förfaranden.
5 § Om det i lag eller annan författning finns särskilda bestämmelser om prisinformation till konsumenter, skall de bestämmelserna gälla i stället för bestämmelserna i denna lag.
Prisinformation
6 § Prisinformation ska lämnas när en näringsidkare tillhandahåller bestämda produkter. Lag (2008:507).
7 § Prisinformation för varor skall lämnas genom uppgift om varans pris och jämförpris.
För andra produkter än varor skall prisinformation lämnas genom uppgift om produktens pris. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att även jämförpris skall anges för sådana produkter.
Om priset för en produkt inte kan anges, skall näringsidkaren i stället lämna prisinformation genom att ange grunderna för hur priset bestäms.
8 § Jämförpris behöver inte anges om det på grund av produktens karaktär eller ändamål kan antas att en angivelse av jämförpris skulle sakna betydelse eller om en sådan angivelse skulle kunna skapa förvirring.
9 § Endast jämförpris behöver anges för en vara som inte är färdigförpackad och som mäts upp i kundens närvaro.
10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.
Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser.
Bemyndigande
11 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldigheten att lämna prisinformation och om beräkningen av pris och jämförpris.
Påföljder
12 § Om en näringsidkare inte lämnar prisinformation enligt denna lag eller enligt föreskrift som meddelats med stöd av denna lag ska marknadsföringslagen (2008:486) tillämpas, med undantag av bestämmelserna i 29-36 §§ om marknadsstörningsavgift. Sådan prisinformation ska anses vara väsentlig enligt 10 § tredje stycket marknadsföringslagen.
Lag (2008:507).
Redigerat:
Ett problem är att kunden efter ingånget avtal vill ha något extra.
tex
ny el i köket 25tkr
när du ändå är har kan du väl sätta upp ett uttag i hörnet ?
detta extrajobb faller utanför avtalet och ställer oftast till det, hur prissätter hantverkaren det?
egentligen kan han/hon begära vad som helst för det är ett nytt avtal men ...
tex
ny el i köket 25tkr
när du ändå är har kan du väl sätta upp ett uttag i hörnet ?
detta extrajobb faller utanför avtalet och ställer oftast till det, hur prissätter hantverkaren det?
egentligen kan han/hon begära vad som helst för det är ett nytt avtal men ...
Många diskussioner som har med prissättning att göra (hantverkare/kund) spårar ur och kan inte ge TS mycketMarlen Eskilsson skrev:
Jag kan se två nackdelar med att låta en tråd som har mynnat ut i en lång mer allmän diskussion förbli odelad:
- TS fortsätter få notiser om nya svar, fastän man fått ett tillfredsställande svar för länge sedan. Kan avhjälpas genom att TS slutar bevaka tråden.
- Det kan finnas väldigt intressanta inlägg som är svåra att hitta pga trådens titel. Avhjälps genom att justera titeln.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Nja, jag tycker det skulle vara ganska illa. I just det fallet slutar det ofta med att folk tar fram lite högtalarkablar som de har liggande och drar själv, vilket kanske inte är så bra.connywesth skrev:
Det måste vara möjligt att göra små affärer också, utan ett överhead som förstör allt.
För övrigt är jag själv i IT-branschen som konsult och det händer lite då och då att vi drar igång ett uppdrag utan att alla kontrakt är påskrivna. Kunden har bråttom och vi vill också komma igång. Kunden har en trög organisation, men får vi bara ett handslag från en person (eller i Corona-tider ett mail, eller ett telefonsamtal) vi litar på så kör vi: det fungerar väldigt väl faktiskt. Bolaget jag jobbar på går bra och har nöjda kunder, så helt galet är det kanske inte att lite på varandra.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Utan undantag så har de kunder om velat att jag börjar jobba utan avtal (och jag gjort det) har alla blåst mig fett. När jag väl börjat jobba så skiter de helt i avtalet, värsta exemplet var ett stort börsnoterat företag som väntade 10 månader med att skriva på avtalet, sen blev det ny chef och den nya chefen skrev på direkt. Jag hade säkerligen 10 möten med den första chefen utan att han skrev på. Han hade "glömt" avtalet varje gång i 10 månader... Det kallar jag ett riktigt skitföretag och en skitkund i detta fall.Fairlane skrev:
Nja, jag tycker det skulle vara ganska illa. I just det fallet slutar det ofta med att folk tar fram lite högtalarkablar som de har liggande och drar själv, vilket kanske inte är så bra.
Det måste vara möjligt att göra små affärer också, utan ett överhead som förstör allt.
För övrigt är jag själv i IT-branschen som konsult och det händer lite då och då att vi drar igång ett uppdrag utan att alla kontrakt är påskrivna. Kunden har bråttom och vi vill också komma igång. Kunden har en trög organisation, men får vi bara ett handslag från en person (eller i Corona-tider ett mail, eller ett telefonsamtal) vi litar på så kör vi: det fungerar väldigt väl faktiskt. Bolaget jag jobbar på går bra och har nöjda kunder, så helt galet är det kanske inte att lite på varandra.
Så aldrig mer jobb utan avtal för min del. No Way! Men nu är jag klokare och vet att de kunder som strulat med avtalen de ska man lämna direkt (jag jobbar bara mot företagskunder när jag jobbar med IT).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Satt du kvar hos en kund i 10 månader utan avtal? Fick du inget betalt under den tiden?
Där måste man såklart bryta snabbt. Jag talar om lägen där avtalet fastnat i kundens interna processer, som inköpsavdelning etc. Det blir max 2 veckor. Har fungerat varje gång och det har bland annat varit mot några av Sveriges största företag.
Dock är det du gör helt rätt, dvs leverantören bör se till att ett tydligt avtal finns på plats.
Där måste man såklart bryta snabbt. Jag talar om lägen där avtalet fastnat i kundens interna processer, som inköpsavdelning etc. Det blir max 2 veckor. Har fungerat varje gång och det har bland annat varit mot några av Sveriges största företag.
Dock är det du gör helt rätt, dvs leverantören bör se till att ett tydligt avtal finns på plats.
Om du fick betalt för arbetet är du inte blåst.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jag fakturerade och fick betalt, men jag gick till jobbet varje dag och var orolig, för jag hade inte ett enda papper som kunde bevisa att jag över huvud taget hade ett uppdrag, så det tog ju drygt 3,5 månader från det att jag började jobba till jag fick första betalningen, det är ju så det funkar att driva eget företag, i bästa fall, är det kunder som är sena betalare så kan det dröja riktigt länge, vissa stora kunder som Ericsson, Volvo, Scania, kräver minst 60 dagars betalningsvillkor, och sen betalar många (inte alla men allt för många) kunder ca 2 veckor efter förfallodatum.Fairlane skrev:
Satt du kvar hos en kund i 10 månader utan avtal? Fick du inget betalt under den tiden?
Jag hade en annan kund som inte betalade en spänn på 6 månader, sen sa min revisor ifrån att jag måste "vidta kraftiga åtgärder för att få betalt", så jag avbröt jobbet och skickade ärendet på inkasso. De hade inte klagat på utfört arbete en enda gång, utan sa att de var nöjda hela tiden. Jag träffade ju chefen (ett par gånger per månad), och då frågade jag när jag kunde förvänta mig betalning. Han verkade förvånad och sa att det löser vi på en gång, det sa han varje gång. Men efter 6 månader tröttnade jag och tog i med hårdhandskarna (i min värld innebär det att sluta jobba och skicka på inkasso).
Helt plötsligt började kunden klaga på jobbet, och min anställde som också jobbade för samma uppdragsgivare.
Kunden började bestrida alla fakturorna och det blev ett himla kaos. Det blev Tr och Advokat, försäkringsärende och hela baletten. Tog 2 år innan det blev förlikning och mitt företag förlorade ca 80% av det arvode vi hade fakturerat vi hade fakturerat ca 800 KSEK. I slutändan fick vi ca 200 KSEK, som tur var så hade mitt företag haft flera lönsamma uppdrag innan så vi hade likviditeten, att överleva, men det blev ett stort avbräck. Jag tvingades göra mig av med min anställde och jag själv fick inte lön på 10 månader.
Det är när man råkar ut för såna här riktiga praktarslen till kunder (företagskunder allihop) som man verkligen behöver använda sina tidigare vinster för att täcka förluster.
ja, jag var oerhört naiv och alldeles för snäll, det är helt uppenbart. Men jag hade aldrig råkat ut för såna människor tidigare i mitt liv (jag var ganska nybakad som egen företagare). Som tidigare anställd av Skatteverket och försäkringsbolag, samt ett par seriösa IT-konsultbolag, så hade jag aldrig träffat på såna bluffmakare tidigare. Så jag var helt oförberedd på att det fanns fullkomligt ohederliga människor. jag var totalt naiv och trodde att ett handslag var något som gällde och som skulle hållas av alla parter. Det var naivt! Riktigt naivt!
Jag har ytterligare ett par riktiga svin till kunder, men de är bara "more-of-the-same", så det tänkte jag bespara läsarna av denna tråd. Jag vill bara visa exempel på uppdrag där jag blivit "blåst" delvis p.g.a. av bristande avtal men också på otydliga och ofullständiga förhandlingar. Både jag och motparten "förutsatte" vissa saker som vi inte tydligt hade förmedlat till motparten.
Jag förutsatte att kunden begrep att jag inte jobbar "gratis", medan kunden gjorde tvärtom.
Därför är jag numera extremt noga med just att använda skriftliga avtal, även med nära vänner. Gör vi affärer så är det skriftliga avtal som gäller, annars ingen business för min del.
Ja, många affärer blir aldrig av, men jag ser det som att jag slapp att drabbas av ytterligare en bedragare som skulle blåst mig på "konfekten".
Det spelar ingen roll att det finns lagar som avtalslagen eller andra lagar om man inte har tydliga, relevanta, kompletta skriftliga avtal som verkligen klarlägger vad parterna är överens om. Båda parter har alltså enligt min uppfattning och erfarenhet stor nytta av skriftliga avtal.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Nu blir dina råd mer begripliga.
Jag har bara anlitat hantverkare för småsaker. Jag har betalat samma sekund som jag fått fakturan och aldrig varit missnöjd på jobbet som utförts.
Men, att överhuvud taget få tag på en hantverkare är ju omöjligt från första början. Man ska verkligen passa sig för att fråga när det kan vara färdigt eller börja vimsa om något skriftligt avtal, då kommer garanterat ingen dyka upp.
Värst var när jag ville ha taket ommålat i badrummet på en lägenhet. Taket var det enda som stod i vägen för en försäljning och jag hade redan flyttat ut. Budgeten var i sammanhanget obegränsad. De större firmorna förklarade att de inte åtar sig jobb under 5.000 kr utan att jag fick vända mig till en mindre forma. "Det gör inget, jag kan betala 5.000. Bara det blir gjort.". "Nä, så kan man inte göra, det är inte seriöst." blev svaret.
Till slut fick jag tag på en mindre firma som faktiskt dök upp. Jag började lite trevande: "...också tänkte jag, det här med ROT.". Han stirrade mig trött i ögonen, suckade och sa: "Ska du ha det målat eller inte? Det blir inget kvitto på det här."
Jag har bara anlitat hantverkare för småsaker. Jag har betalat samma sekund som jag fått fakturan och aldrig varit missnöjd på jobbet som utförts.
Men, att överhuvud taget få tag på en hantverkare är ju omöjligt från första början. Man ska verkligen passa sig för att fråga när det kan vara färdigt eller börja vimsa om något skriftligt avtal, då kommer garanterat ingen dyka upp.
Värst var när jag ville ha taket ommålat i badrummet på en lägenhet. Taket var det enda som stod i vägen för en försäljning och jag hade redan flyttat ut. Budgeten var i sammanhanget obegränsad. De större firmorna förklarade att de inte åtar sig jobb under 5.000 kr utan att jag fick vända mig till en mindre forma. "Det gör inget, jag kan betala 5.000. Bara det blir gjort.". "Nä, så kan man inte göra, det är inte seriöst." blev svaret.
Till slut fick jag tag på en mindre firma som faktiskt dök upp. Jag började lite trevande: "...också tänkte jag, det här med ROT.". Han stirrade mig trött i ögonen, suckade och sa: "Ska du ha det målat eller inte? Det blir inget kvitto på det här."
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jag hade faktiskt fått ett erbjudande från en privatperson som hade sålt en bil och hade 500 KSEK som han vill "bygga ett IT-system för", han hade planer på att starta företag men vid ett senare tillfälle.Nyfniken skrev:
Nu blir dina råd mer begripliga.
Han erbjöd mig att få 500 KSEK "svart" om jag byggde systemet åt honom! Jag förklarade för honom att då kan han inte göra avdrag för kostnaden i sin framtida företag, Men det var inte lika viktigt, utan han var riktigt bestämd med att han vill göra den här affären "svart".
Jag sa att jag gör inga "svarta" affärer, för jag fakturerar alla uppdrag från mitt företag. Om du vill betala med dina skattade pengar så är det upp till dig, men jag gör inga "svarta" jobb. men han insisterade på att det måste Självklart ske utan kvitto. Då tröttnade jag och tackade nej till uppdraget. Jag tackade alltså nej till 500 KSEK. Men jag kan sova gott om natten och jag kan fortfarande sanningsenligt säga att jag aldrig gjort en "svart" affär som företagare. Skulle aldrig falla mig in att göra "svarta" affärer, även om jag skulle få 500 KSEK för det på ett bräde, då konkar jag hellre bolaget. Oseriösa kunder eller leverantörer ska man inte göra affär med. Då betalar man hellre rejält till hederliga människor.
Man kan även se det här ur ett rådgivarperspektiv, där jag som rådgivare till kunden avrådde kunden från att ge sig in i en "dålig affär" så ur det perspektivet hjälpte jag även den potentiella kunden på ett professionellt sätt. Jag har aldrig ångrat mig en sekund.
men just i min verksamhet så är det bara företagskunder som har nytta av mina tjänster. Jag jobbar inte med att fixa fel på datorer utan utvecklar programvaror för större företag, som banker, försäkringsbolag och myndigheter, eller andra "stora" företag, som har riktigt gott om pengar att lägga på projekten.
Redigerat: