114 371 läst ·
466 svar
114k läst
466 svar
Oskälig priset? Fyrstads el ockerpriser
Precis,Nyfniken skrev:
Nu blir dina råd mer begripliga.
Jag har bara anlitat hantverkare för småsaker. Jag har betalat samma sekund som jag fått fakturan och aldrig varit missnöjd på jobbet som utförts.
Men, att överhuvud taget få tag på en hantverkare är ju omöjligt från första början. Man ska verkligen passa sig för att fråga när det kan vara färdigt eller börja vimsa om något skriftligt avtal, då kommer garanterat ingen dyka upp.
Värst var när jag ville ha taket ommålat i badrummet på en lägenhet. Taket var det enda som stod i vägen för en försäljning och jag hade redan flyttat ut. Budgeten var i sammanhanget obegränsad. De större firmorna förklarade att de inte åtar sig jobb under 5.000 kr utan att jag fick vända mig till en mindre forma. "Det gör inget, jag kan betala 5.000. Bara det blir gjort.". "Nä, så kan man inte göra, det är inte seriöst." blev svaret.
Till slut fick jag tag på en mindre firma som faktiskt dök upp. Jag började lite trevande: "...också tänkte jag, det här med ROT.". Han stirrade mig trött i ögonen, suckade och sa: "Ska du ha det målat eller inte? Det blir inget kvitto på det här."
Om man frågar för noga om vad det kostar, så är det väldigt svårt att hitta en hantverkare som vill göra jobbet.
VARNINGconnywesth skrev:
När jag läst Expoweras skrivningar i juridik som är mycket svaga och några direkt felaktiga misstänkte jag
att detta är ett skojarföretag. Juridiken är inte skriven av en jurist eller någon med juridisk kunskap.Jag företog sökning. Deras telefon nr på www.expowera.se är hemligt , inget reg nr finns , sökning i register
ger inget företag med namnet , uppgiven adress är Björnbärsstigen 17 , 26868 Röstånga , där finns inget företag , där bor endast Bo Lilja 66 år
och Katarina Lilja 55 år men ingen av dem är reg. som företagare eller finns i någon bolagsstyrelse .Ingen av dem
har någon telefon registrerad på sig.
Vanligt för skojarföretag är - inget reg. nr - företaget finns ej - företaget finns ej på uppgiven adress- hemligt tel.nr - och Katarina Lilja 55 år men ingen av dem är reg. som företagare eller finns i någon bolagsstyrelse .Ingen av dem
-företrädare saknas - Att namnet är sökbart på Google innebär inte att det finns .
Tills annat visas måste det utfärdas VARNING för Expowera . Råd till hänvisaren connywesth kolla upp först innan
du hänvisar.
SUCK . Jag antar att du anser att vilseledande prissättning , ocker ,connywesth skrev:
Prisinformationslagen ([länk]) som du avsåg innehåller inga som helst skrivningar om "vilseledande prissättning" begreppet finns inte ens med i denna lag.
Varken ocker ( överprisning) , eller kartellbilning finns inte heller med i denna lag. Ingenting nämns om grossister, eller detaljister.
Däremot nämns att konsumenten har rätt att få prisinformation i skriftlig form, vilket jag tycker är tydligt och bra skrivet i lagen.
Jag ser inget kontroversiellt med "Prisinformationslagen" den är en ganska kort, enkel och tydlig lag. Sånt som jag tycker är ganska självklara saker.
kartellbildning
inte
hör ihop med prisinformation .
Du kan förklara var de hör till , förklara samtidigt under vilken lag / förordning lyder " fri prissättning " i Sverige.Prisinformationslagen , du behöver förstå vad du läser om innan du yttrar dig . Denna lag är en ram lag som endast ger
allmänt hållna grundregler hur priser skall hanteras och ges från näringsidkare till konsument.
Konsumentverket är myndigheten, utsedd av regeringen, som ger ut föreskrifter om hur lagen skall användas och tydas.
Klokt beslut , kan man inte klara sakfrågorna utan måste gå till personangrepp bör man inte vara på forumet .P Patrik KBA skrev:Spikin
Misstänkte att du aldrig satt din fot i en domstol. Det är väl bekräftat efter detta.
Det du pratar om är teori och önskemål.
Rimmar dåligt med vad folk faktiskt kommer uppleva om dom tar klivet in i en domstolsförhandling.
Jag släpper denna diskussion nu då den inte kommer driva frågan framåt.
Vill folk tro på vad du skriver så kan jag bara önska dom lycka till. Verkligheten i domstol kommer bli ett uppvaknande!
Tillägg . Jag har studerat samma böcker som dina jurister som svar på din tidigare fråga.
Finns väl inget som hindrar dig att skriva kvitto och ta upp beloppet i bokföringen?connywesth skrev:
Jag sa att jag gör inga "svarta" affärer, för jag fakturerar alla uppdrag från mitt företag. Om du vill betala med dina skattade pengar så är det upp till dig, men jag gör inga "svarta" jobb. men han insisterade på att det måste Självklart ske utan kvitto. Då tröttnade jag och tackade nej till uppdraget. Jag tackade alltså nej till 500 KSEK
Vad kunden gör med sitt kvitto behöver inte du bry dig om........
Att du läst betvivlar jag inte. Förmågan att dra korrekta slutsatser av det du läser saknar du.S Spikin skrev:
Väljer någon här inne att tro på det du säger så får dom väl göra det, jag vet bättre!
Hantverkarens inköpspriser spelar ingen. Materialupphandlingen ska ske proffesionellt. Om jag som kund hittar något till en tredjedel av mitt debiterade pris, så har inte materialupphandlingen skett professionellt!
Gällande att gängse marknadspris på flertalet ställen ligger runt 1/3 av debiterat prisM magnu skrev:
Går alltså inte att hänvisa till en enstaka webshop / butik som kampanjar......
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
De är inga skojare, de sammanställer information på en webbsida, det är en webbplats inget företag som du kan kasta skit på, ta genast bort deras personuppgifter från ditt inlägg,S Spikin skrev:VARNING
När jag läst Expoweras skrivningar i juridik som är mycket svaga och några direkt felaktiga misstänkte jag
att detta är ett skojarföretag. Juridiken är inte skriven av en jurist eller någon med juridisk kunskap.Jag företog sökning. Deras telefon nr på www.expowera.se är hemligt , inget reg nr finns , sökning i register
ger inget företag med namnet , uppgiven adress är Björnbärsstigen 17 , 26868 Röstånga , där finns inget företag , där bor endast Bo Lilja 66 årVanligt för skojarföretag är - inget reg. nr - företaget finns ej - företaget finns ej på uppgiven adress- hemligt tel.nr -
och Katarina Lilja 55 år men ingen av dem är reg. som företagare eller finns i någon bolagsstyrelse .Ingen av dem
-företrädare saknas - Att namnet är sökbart på Google innebär inte att det finns .
Tills annat visas måste det utfärdas VARNING för Expowera . Råd till hänvisaren connywesth kolla upp först innan
du hänvisar.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Det är inget fel på prisinformationslagen, den är helt ok. Jag läste bara innantill vad som står i prisinformationslagen.S Spikin skrev:SUCK . Jag antar att du anser att vilseledande prissättning , ocker ,
kartellbildningDu kan förklara var de hör till , förklara samtidigt under vilken lag / förordning lyder " fri prissättning " i Sverige.
inte
Prisinformationslagen , du behöver förstå vad du läser om innan du yttrar dig . Denna lag är en ram lag som endast ger
allmänt hållna grundregler hur priser skall hanteras och ges från näringsidkare till konsument.
Konsumentverket är myndigheten, utsedd av regeringen, som ger ut föreskrifter om hur lagen skall användas och tydas.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jag kan inte medverka till att kunden gör dåliga beslut, om kundens krav är att affären ska vara "svart" då hoppar jag den kunden! Case Closed!T Taxture skrev:
Jag har hört om hantverkare som kör vitt och helt enkelt struntar i att överlämna kvittot i sådana lägen...
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Här är ett avgörande från allmänna Reklamationsnämnden där detta med fri prissättning avgjordes.S Spikin skrev:SUCK . Jag antar att du anser att vilseledande prissättning , ocker ,
kartellbildningDu kan förklara var de hör till , förklara samtidigt under vilken lag / förordning lyder " fri prissättning " i Sverige.
inte
Prisinformationslagen , du behöver förstå vad du läser om innan du yttrar dig . Denna lag är en ram lag som endast ger
https://lagen.nu/avg/arn/1997-0170
Det finns massor av referenser om fri prissättning
Googla på: site:riksdagen.se "fri prissättning"
Så hittar du några om Taxiresor, fjärrvärme m.m.
Jodåconnywesth skrev:
Här här du en länk till de 774515 st artiklarna jag kan tänkas komma att använda i ett projekt hos en kund.
Och sen tillkommer det hundratals andra saker som jag inte köper från elgrossen, men som ändå kan behövas för arbetets färdigställande.
https://www.e-nummersok.se/
Bara pappers och utskriftskostnaden för prislistan blir väl hundratals kronor ...
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Det är en möjlig lösning på problemet. Men jag avstod affären, för jag fick intrycket att det inte var en seriös person, av hela hans sätt att argumentera och resonera, så min farhåga var även att det kan tillstöta andra problem senare. Så jag tog det säkra före det osäkra och avstod helt. Jag har inte ångrat mig en sekund sedan dess, men det sitter kvar i minnet än, fast det var nästan 18-20 år sedan det hände.D Daniel 109 skrev: