Fairlane
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ville ha ett extra utanpåliggande uttag uppsatt utan att bli tokblåst.

* Jurist, 1 timme: 2500 kr
* Elektriker (som är villig att skriva på ett 4 sidor långt avtal), 2 timmar: 1800 kr, plus 450 kr för strulet med avtalet.
* Material: 500 kr
Jag håller med om det mesta i inlägget, men du bör nog ha med en jurist till som kan verifiera ditt avtal med juristen. Troligen ytterligare en jurist för att verifiera ditt avtal med juristen som verifierade ditt avtal med juristen...
Snart börjar vägguttaget för 500 kr kännas billigt... ;)

• Haha
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med om det mesta i inlägget, men du bör nog ha med en jurist till som kan verifiera ditt avtal med juristen. Troligen ytterligare en jurist för att verifiera ditt avtal med juristen som verifierade ditt avtal med juristen...
Snart börjar vägguttaget för 500 kr kännas billigt... ;)
Jag ser en alternativ lösning där man litar på turen. Dvs att om man råkar ut för en jurist som blåser en, att man då får hoppas på att hantverkaren inte gör det.

Men det är klart. Ska det vara helt vattentätt så...

• Haha
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Under dina förhandlingar med motparten så kräver du att få med en komplett prislista som din leverantör använder för att debitera dig. Med det "á pris" du ska betala till din hantverkare/leverantör.
Om jag mot all förmodan kan få en komplett prislista på alla delar, vad hjälper den mig som kund att inte ingå ett dumt avtal?
Jag vill ha ett vägguttag monterat, det är allt.
Jag får en prislista innehållande saker som vägguttag, olika typer av kablar, EK, FK, Wago, jordfelsbrytare, PSA, och 1000-tals andra artiklar. Jag ser att vägguttaget kostar 500 kronor och reagerar över det. Leverantören sträcker priset och sätter ner det till 150:-. Fint då slipper jag betala för mycket för uttaget, men jag betalar fortfarande enligt grossistprislista på alla delar som jag inte ens vet vad det är. En vanlig konsument vet inte vad en Wago är och ska inte behöva veta heller.
En vanlig konsument vet inte vad en förhöjningsram är och om det behövs eller inte.

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Under dina förhandlingar med motparten så kräver du att få med en komplett prislista som din leverantör använder för att debitera dig. Med det "á pris" du ska betala till din hantverkare/leverantör.

Godkänner du ett avtal utan att fått igenom dina grundläggande krav så har du inte gjort ditt jobb som kund, och då bör du inte godkänna avtalet, det finns väl andra hantverkare att anlita?
Ja så borde det gå till. (y)
Av någon anledning finns det företag som istället för a priser på kabel, klammer och vägguttag istället skriver 20% rabatt på prislistan. Vi som skriver i den här tråden förstår bättre, men för många konsumenter låter ju det som en jättebra deal. Tills räkningen kommer och de ser att de fått 20% på ett 500% för högt listpris.

• Gilla
Puhnallen och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Av någon anledning finns det företag som istället för a priser på kabel, klammer och vägguttag istället skriver 20% rabatt på prislistan. Vi som skriver i den här tråden förstår bättre, men för många konsumenter låter ju det som en jättebra deal. Tills räkningen kommer och de ser att de fått 20% på ett 500% för högt listpris.
Bra kommentar, du verkar ha viss insikt i detta.

Vi får försöka hjälpa de människor som inte "vet" att göra "rätt", så de kommer till insikt hur de ska agera.

Oftast är det bara att ställa vissa krav och förhandla med motparten, det är insikten att man kan göra det som är viktig. Jag själv skulle aldrig i hela livet ange en referens till mina inköpspriser i ett avtal, jag menar hur svårt är det att göra en prislista med sina egna priser man kan ge till kunden? Man måste väl ändå förutsätta att folk, jag menar alla vuxna är skrivkunniga när man gör affärer. Annars lär man nog svårt att vara företagare.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, eftersom bevisbördan ligger på hantverkaren så är det naturligtvis mycket viktigare för hantverkaren att avtalet är tydlig (läs "skriftligt").

För när jobbet är gjort så kan kunden helt enkelt låta bli att betala om denne inte tycker att det som avtalats levererats, utan att behöva bevisa ett smack. Då är det upp till hantverkaren att bevisa att så här visst gjorts.
Håller med . Tilläggas skall att hantverkaren skall , innan avtalet träder i kraft , informera konsumenten om alla priser och
slutpriset ,samt hur de har beräknats för att konsumenten skall kunna bedöma avtalet . Om inte hantverkaren anger att materialkostnaden har beräknats på grossistpriset som han har 80 % rabatt på har han inte uppfyllt fackmässighet
att konsumenten skall veta vad han avtalar om.

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Du @connywesth har goda intentioner med det du skriver, och i en perfekt värld, absolut.
Men sättet du resonerar på verkar helt världsfrånvänt.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag mot all förmodan kan få en komplett prislista på alla delar, vad hjälper den mig som kund att inte ingå ett dumt avtal?
Jag vill ha ett vägguttag monterat, det är allt.
Jag får en prislista innehållande saker som vägguttag, olika typer av kablar, EK, FK, Wago, jordfelsbrytare, PSA, och 1000-tals andra artiklar. Jag ser att vägguttaget kostar 500 kronor och reagerar över det. Leverantören sträcker priset och sätter ner det till 150:-. Fint då slipper jag betala för mycket för uttaget, men jag betalar fortfarande enligt grossistprislista på alla delar som jag inte ens vet vad det är. En vanlig konsument vet inte vad en Wago är och ska inte behöva veta heller.
En vanlig konsument vet inte vad en förhöjningsram är och om det behövs eller inte.
Är det en enkelt eluttag du vill ha kan du väl begära att det utför som ett fastprisuppdrag inkluderande samtliga kostnader. Skicka offertförfrågan på mejl till din leverantör, kräv att få en skriftlig offert (på mejl exempelvis), vill elfirman komma på besök innan de ger offert så är de välkomna. När du fått offerten (som du kanske ska be flera olika firmor komma med) så kan du välja vem du vill eller ingen, men sen gör du endera en förhandling, eller ger en firma en "ren accept" och så kan de leverera, och du betalar direkt enligt villkoren i offerten/avtalet om du är nöjd med jobbet. Case Closed!

Bra kommentar, du verkar ha viss insikt i detta.

Vi får försöka hjälpa de människor som inte "vet" att göra "rätt", så de kommer till insikt hur de ska agera.

Oftast är det bara att ställa vissa krav och förhandla med motparten, det är insikten att man kan göra det som är viktig. Jag själv skulle aldrig i hela livet ange en referens till mina inköpspriser i ett avtal, jag menar hur svårt är det att göra en prislista med sina egna priser man kan ge till kunden? Man måste väl ändå förutsätta att folk, jag menar alla vuxna är skrivkunniga när man gör affärer. Annars lär man nog svårt att vara företagare.
Hur visar du skäligheten i dina priser.? Om du ger din prislista till kunden innan avtalet och kunden får möjlighet att
kontrollera och avstå är det kanske rätt . Tråden är konsument som anser att materialpriserna är oskäliga i Fakturan , det kan
då antagas att han inte fått dem innan avtalet träffades.

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Fairlane
P Patrik KBA skrev:
Ja det är helt rätt personer att prata med.
Det är med stor sannolikhet en sådan du kommer anlita om du någongång hamnar i tinget mot en byggare.
Ok,
Jag trodde det var bättre att anlita någon som fokuserat på konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen eftersom det väl är dessa som är intressantare än avtalslagen?

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Håller med , prislistan har ingen verkan om den inte har presenterats innan avtalet och är kontrollerbar i detalj.
20 % på 500% för för högt pris , då har avtalet , i denna del, tillkommit genom förvillande och om hela avtalet
påverkas är det ogiltigt.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Är det en enkelt eluttag du vill ha kan du väl begära att det utför som ett fastprisuppdrag inkluderande samtliga kostnader. Skicka offertförfrågan på mejl till din leverantör, kräv att få en skriftlig offert (på mejl exempelvis), vill elfirman komma på besök innan de ger offert så är de välkomna. När du fått offerten (som du kanske ska be flera olika firmor komma med) så kan du välja vem du vill eller ingen, men sen gör du endera en förhandling, eller ger en firma en "ren accept" och så kan de leverera, och du betalar direkt enligt villkoren i offerten/avtalet om du är nöjd med jobbet. Case Closed!
Ok, så det vi har är antingen:
Fast pris (vilket generellt är dyrare)
Löpande räkning där man riskerar att bli rejält blåst.

Jag misstänker att det inte finns någon elektriker som vill lämna fastprisavtal på ett vägguttag utan att först kontrollerat förutsättningar. Det kan ju tillkomma att man måste installera jordfelsbrytare och det kanske inte ens får plats, så då får man bytta proppskåp etc. Alltså måste firman komma hem till mig och kolla läget innan de skriver en offert. Den firman som jobbar så lär gå i konkurs

Vi är överens om att ett skriftligt avtal är bra att ha (även om det ibland är ett osmidigt sätt att jobba enligt beskrivning ovan).

Frågan är mer vad som händer om man inte har ett avtal. Där ligger enligt lag ett tyngre ansvar på den part med informationsövertag. Sen har vi ju olika syn på vem som har informationsövertaget. Jag anser att det är proffsen och du anser att det är beställaren.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok,
Jag trodde det var bättre att anlita någon som fokuserat på konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen eftersom det väl är dessa som är intressantare än avtalslagen?
Nä dom jag stött på jobbar med både och. Men det kan ju givetvis vara olika

P
Jag undrar vilka hantverkare som kan ta fram ett kontrakt mellan privatperson och kunna justera detta kontrakt när kunden har jurist kunskap.

Hela upplägget verkar mer vara ett sätt att fördyra allt och minska vinsten för hantverkaren (mer tid att hantera komplexa kontrakt).

Som hantverkare behöver man sätta sig in i kundens behov, förstå VAD som är VIKTIGT för denna och vara tydlig på hur man dokumenterar det och visar på att man gjort enligt avtal.

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
T
Vad gick hela kalaset på?

Ni olyckliga som tvingas leja hantverkare ska också tänka på att dom har rabatt hos sina leverantörer och därför tjänar mer på att sälja dyrare produkter. Ju dyrare materialräkningen blir för kunden, desto mer tjänar dom.
Titta därför på materialutbudet och priser och om dom inte vill det, köp in materialet själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.