Fairlane Fairlane skrev:
Ok, det sista märket kände jag inte till. Dock så är väl NIBE och CTC dyrare än andra märken också och säljer ändå.

Jag förstår vad du menar tekniskt. Inte i detalj, men på samma sätt som att jag förstår att det behövs en grövre kabel om strömmen ökar. Att man behöver olika area för 10A och 16A (som tumregel) visste jag inte innan jag började hänga här. Dock så måste man förklara så kunden förstår.

"Det finns olika pumpar och om du begär in flera offerter kommer du säkert få förslag på en billigare pump som man lovar kommer fungera. Jag kan också leverera en sådan, men jag rekommenderar att man går upp i pris och får en bättre pump, den här. Skillnaden är .... "

Sen hur detaljerat man ska förklara skillnaden för kunden beror nog på kubden, det får man försöka känna av.
Vissa hör att den billigare kommer fungera och bryr sig inte ner än så utan kommer ta den billigaste, precis som du säger.
Andra gör att den dyrare är bättre och känner de förtroende så tar de den utan att bry sig om varför.
Den svåraste gruppen är den kvarvarande, den jag nog tillhör. Jag är beredd att betala mer för att få en bättre lösning, men jag vill förstå hur stor skillnad det är etc. Beroende på område är jag olika intresserad. Värmepump, el etc tycker jag är intressant (även om jag är totalt okunnig jämfört med ett proffs) och då vill jag ha en förklaring så jag förstår. När jag bytte tak så var jag mer i gruppen som var ointresserad och tog det dyrare för att jag litade på den killen.
Självfallet gör jag så som du sade, jag har testat mängder av olika varianter, och jag generaliserar givetvis lite. Men om man vill driva ett företag så måste man sälja 50-100 maskiner om året och det är VÄLDIGT svårt att nå den nivån om man inte säljer det billigaste.

Nästan alla av de större firmorna som säljer VP ( det blir ju mest det för ingen vill ha olja och knappt någon vill ha ved ) säljer en billig maskin som nästan aldrig kommer prestera det kunden tror.

Tyvärr så är kyltekniken väldigt svår att förklara för en kund vid ett 30 min möte och kunden väljer för det mesta ett billigare alternativ ( det som gör det dyrare är att man gör det mesta måste ha en extra tank och CP för att separera flöden) eller om man förklara att - du kan inte få ut mer effekt än 6 kw i ditt system och du borde köpa en 6 kw maskin om du inte vill ha en tank. Då köper kunden oftast en 3-12 som deras vänner köpte. Ingen av dem får ut den effekten ( jag kan bevisa det, men jag måste ju mäta upp det på plats och det är ju omöjligt) men de är nöjda i sin okunnighet.

Det är svårt att förklara , men så här är det.

• Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
A
sista inlägget?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.