E
Du lär dig ju mycket i alla fall, nästa badrum fixar du själv. 150 papp-materiel borde väl kunna köpa lite ledig tid.

T tank77 skrev:
Så går det när man tar billigaste offerten och dessutom med hantverkare från icke skidåkande nation. Jag säger inte att det alltid blir problem i sådana fall men 9/10 av gånger så går det åt helsicke. Tycker inte ett dugg synd om TS, konstigt att folk aldrig lär sig. Vet inte hur många badrum jag har fått riva efter att polacker och dyligt har varit i farten och helt enkelt skippat tätskiktet o.s.v med stora fuktskador som följd!

En apa kan kan följa anvisningar och tätskikta ett badrum men tydligen inte dessa individer:rolleyes::confused:
Det där tycker jag var lågt, TS valde mellan olika offerter med liknande priser, det är väl inte helt enkelt att veta hur det ska verka.

Var lite konstruktiv istället och berätta hur det ska gå till @tank77 och du behöver inte understryka detta med nationalitet så mycket heller för om du hade läst tråden hade du förstått att det var den mest infödda av alla svenskar som var där till att börja med och för det andra finns det gott om inhemska klantar också.

Redigerat:
  • Gilla
remrag och 16 till
  • Laddar…
Lite rörig tråd men bilderna på brunnarna som lagts ut ser förjävliga ut.

Skruvar man fast en bärlist för att kakla på sätter man en tillräckligt stor list så man kan lägga på nytt tätskikt med tillräckligt överlapp. Silikona duger inte

• Gilla
litenea och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, elen lämnar ju en del att önska. Svårt att säga från bilderna om det är direkt farligt eller om det bara är sopigt gjort men rätt är det inte.

Det andra kan jag inte uttala mig lika mycket om men tätskiktet ser inte ut att vara väl utfört.

Apropå nationalitet på hantverkarna så vill jag säga att det inte har med saken att göra precis som Krille-72 är inne på. Här hos oss är båda badrummen gjorda av polacker. Extremt noga med allt, fick utan knot bilder på all tätskiktsinstallation. Mycket noga med att följa branschregler (jag kollade) och han som har firman är certifierad enl BKR. Han har gjort många andra större renoveringar hos oss också. Som sagt, synnerligen seriös och bra att ha att göra med. Pratar utmärkt svenska också så inga problem med kommunikationen.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
L litenea skrev:
Och nu till den stora frågan, hur i helsike går jag vidare med det här? Alltså, jag fattar ju att kontakta jurist pga bestridande av fakturan och att låta en oberoende besiktningsman göra sitt jobb.

Bör jag ha juristen att driva även de här sakerna? Mitt försäkringsbolag?

Men vilka av de här felen upptäcker besiktningsmannen när allt är klart? Får han kolla på de foton jag tagit eller bara kolla på det han ser?

Vad händer om besiktningsmannen säger ajabaja och inte godkänner arbetet? Jag förstår ju att de har rätt att åtgärda felen men om det är som ni skriver att det är så mycket känns det ju som att de i princip får börja om från scratch?

Vad kostar en besiktningsman i runda slängar? (bra att veta tänker jag)

Hade jag varit du hade jag tagit dit en besiktningsman asap och bjudit in förmannen till detta besök oavsett vad besiktningsmannen kostar.

• Gilla
Neocortex och 1 till
  • Laddar…
Hade du inte ett annat tätskikt än Byggmax på de andra väggarna?

Det är INTE godkänt att blanda

@litenea

Redigerat:
  • Gilla
ReijoS och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du lär dig ju mycket i alla fall, nästa badrum fixar du själv. 150 papp-materiel borde väl kunna köpa lite ledig tid.

Det där tycker jag var lågt, TS valde mellan olika offerter med liknande priser, det är väl inte helt enkelt att veta hur det ska verka.

Var lite konstruktiv istället och berätta hur det ska gå till @tank77 och du behöver inte understryka detta med nationalitet så mycket heller för om du hade läst tråden hade du förstått att det var den mest infödda av alla svenskar som var där till att börja med och för det andra finns det gott om inhemska klantar också.
Haha! Eller hur, jag anser mig nu vara certificerad besiktningsman :) :) :) Saken är väl den att jag just nu känner att vi hade kunnat göra det här minst lika bra själva (med inhyrd person för rör och el), och det hade varit en aning billigare.. (pappor arbetar gratis har jag hört..). "Problemet" är att det är av yttersta vikt att min försäkring gäller (kanske viktigare för de flesta då fastigheten även inhyser ett aktiebolag (mitt eget), vilket jag även trycker hårt på gentemot företaget. Annars hade jag gjort badrummet för länge sen för "skit-pengar"

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Angånde elen får ingen utan aktorisation( osäker på stavning) utföra något jobb. För att du skall få garantier samt veta att golvvärmen är installerad korrekt skall den resistansmätas samt isolationstestas, även en enklare ritning på hur fden är lagd skall finnas i garanti papperen. Angående jordfelsbrytaren skall dom även mäta att man uppnår utlösningsvilkoren. Kollar man i dosan har dom kopplat med ”sockerbit” vilket jag skulle bli förvånad om en elektriker gör idag. Fråga om organisationsnumret på firman som utfört jobbet sedan är det bara gå in och kolla om dom är auktoriserade.

Bra att du står på dig och kämpar, tyvärr kan det ta ett tag innan allt blir klart. Lite oroande att de är så snabba med att riva och sen langar upp nytt tätskikt, har det verkligen blivit korrekt utfört mot det tidigare tätskiktet som ska vara kvar? Är de senaste bilderna (med Byggmax loggan) nytt tätskikt? Det var ju annan logga på tätskiktet i inledningen av tråden !?
Sen måste man ju säga att om både du och grannen fått tilläggsjobb på samma summa så känns det verkligen som firma buffel och båg... Om nu det tilläggsjobbet skulle vara korrekt och firman seriös så skulle de ju nämnt för dig att det fanns en risk för detta problem när de hittat motsvarande hos grannen tidigare...

En sista sak att tänka på - detta forum är väldigt populärt, det innebär ju också att det finns en väldigt stor möjlighet att även din motpart läser här. Bara nåt att vara medveten om.

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Så går det när man tar billigaste offerten och dessutom med hantverkare från icke skidåkande nation. Jag säger inte att det alltid blir problem i sådana fall men 9/10 av gånger så går det åt helsicke. Tycker inte ett dugg synd om TS, konstigt att folk aldrig lär sig. Vet inte hur många badrum jag har fått riva efter att polacker och dyligt har varit i farten och helt enkelt skippat tätskiktet o.s.v med stora fuktskador som följd!

En apa kan kan följa anvisningar och tätskikta ett badrum men tydligen inte dessa individer:rolleyes::confused:
Exakt vad vill du tillföra med detta? Gör det första, hantverkarna är från en skidåkande nation, vad nu det har med saken att göra, jag har inte anlitat dem för att åka skidor i min trädgård.
Om du dessutom faktiskt läser i tråden kan du se att företaget drivs av en svensk man.
Att jag varit ett pucko i många avseenden kan jag förvisso hålla med om, men det ska tilläggas att annan offert varit i princip densamma (med svensk arbetskraft).
Sen vet jag inte när jag borde ha lärt mig med tanke på att det här är första gången jag öht tar offert på något.. Men tro mig. jag HAR lärt mig.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
remrag och 18 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Bra att du står på dig och kämpar, tyvärr kan det ta ett tag innan allt blir klart. Lite oroande att de är så snabba med att riva och sen langar upp nytt tätskikt, har det verkligen blivit korrekt utfört mot det tidigare tätskiktet som ska vara kvar? Är de senaste bilderna (med Byggmax loggan) nytt tätskikt? Det var ju annan logga på tätskiktet i inledningen av tråden !?
Sen måste man ju säga att om både du och grannen fått tilläggsjobb på samma summa så känns det verkligen som firma buffel och båg... Om nu det tilläggsjobbet skulle vara korrekt och firman seriös så skulle de ju nämnt för dig att det fanns en risk för detta problem när de hittat motsvarande hos grannen tidigare...

En sista sak att tänka på - detta forum är väldigt populärt, det innebär ju också att det finns en väldigt stor möjlighet att även din motpart läser här. Bara nåt att vara medveten om.
Ja, vi är ganska oroade just nu. Men bra att ni påtalat att det är olika tätskikt, pappa får kolla det imorgon.
Jag ska prata igen med grannen och dokumentera det de gjort i köket där (hen har INTE blivit fakturerad extra för det så vitt jag förstår!!). Jag förstår inte ens varför de gått in och ändrat vattenrören där.
  • alltså. jag är fakturerad för vattenskada under diskhon (ett gjutjärnsrör som rostat sönder), jag har inte monterat ned och kollat närmare på det eller fått spec på arbetet ännu. Men förman har fått det att låta som att de fått montera ner halva köket (typ..) Jag kan se att de dragit några spännande rörkopplingar bakom det skåpet + skåpet bredvid. och om jag tolkat det rätt har de gjort exakt samma sak hos henne med den rörkopplingen (men ej bilat golvet under diskhon). Vattenskadan verkar inte ha varit omfattande då de kapat kanske 25x25 av min plastmatta och bilat upp där. Det SKA kollas närmare på.

Jag är medveten om, och har idag varit lite misstänksam till om förman (eller vd) har läst denna tråd ska jag säga.. Men det kan ju vara smidigt? Då kan de själva se alla missar och jag slipper förmedla det vidare. Så länge jag inte skriver en massa om att xxxxxxx är en bajskorv känns det som att det inte har så stor betydelse om de läser, jag har dessutom försökt att vara lite försiktig med vad jag skriver så att inte vem som helst vet vilket företag det gäller, jag har inte skrivit här för att sprida skit om dem.

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
... hantverkare från icke skidåkande nation ...
Rätt mycket unken byggfikahumor på den beskrivningen. Till och med Timell har kommit längre än så i sin humor.

Sedan kan jag inte låta bli att fundera på hur kunnig man är om skidåkning, när man beskriver ukrainare som icke skidåkande.

• Gilla
fremax och 11 till
  • Laddar…
Jag tror också att det vore bra med en extern besiktningsman - just nu blir ju du "besiktningsman" med god assistans från forumet, men det kan inte skada med en riktig besiktning. Risken finns att de nu springer på och fixar det som du (och forumet) lyckas upptäcka ... medan det i värsta fall kan finnas ytterligare fel som då blir kvar och kan orsaka problem i framtiden.

P Paddish83 skrev:
Angånde elen får ingen utan aktorisation( osäker på stavning) utföra något jobb. För att du skall få garantier samt veta att golvvärmen är installerad korrekt skall den resistansmätas samt isolationstestas, även en enklare ritning på hur fden är lagd skall finnas i garanti papperen. Angående jordfelsbrytaren skall dom även mäta att man uppnår utlösningsvilkoren. Kollar man i dosan har dom kopplat med ”sockerbit” vilket jag skulle bli förvånad om en elektriker gör idag. Fråga om organisationsnumret på firman som utfört jobbet sedan är det bara gå in och kolla om dom är auktoriserade.
de har under dagen medgett att de INTE är auktoriserade och att det är en av deras killar som utfört jobbet (ej auktoriserad). de menar dock att detta är heeeelt i sin ordning eftersom en auktoriserad elektriker (från "en av stans största elfirmor") kommer att skriva på intyget och då besiktiga arbetet. Flera har påtalat att detta kan vara olagligt (jag skriver KAN VARA eftersom jag själv inte pratat med elsäkerhetsverket för att verifera det ännu, jag betvivlar inte vad ni säger). Ringer dem imorgon. Om det stämmer kommer jag att på nytt konfrontera förmannen (det är lite annat vi ställer oss frågande till som tillkommit idag). Jag har fått det bekräftat från person med insyn att ägaren på elbolaget inte är seriös.. de har varit stora, men har i nuläget 2 anställda när man kollar upp bolaget..

D Dublin skrev:
Jag tror också att det vore bra med en extern besiktningsman - just nu blir ju du "besiktningsman" med god assistans från forumet, men det kan inte skada med en riktig besiktning. Risken finns att de nu springer på och fixar det som du (och forumet) lyckas upptäcka ... medan det i värsta fall kan finnas ytterligare fel som då blir kvar och kan orsaka problem i framtiden.
det kommer, det kommer, :) problemet är bara att jag ska hitta någon som kan komma med kort varsel..Pappa har fått uppgifter till en bra i stan som ska kontaktas imorgon och som förhoppningsvis kan guida oss till någon annan om han själv inte har tid

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.