oscarwww oscarwww skrev:
Hur mycket var offerten på för denna renovering? Jämförde du med flera andra företag, var denna firman billigaste, dyraste, mellan?
Inlägg #24

" "förmannen" pratar flytande svenska och är "väletablerad" i Sverige. Bolaget har funnits i över 5 år. Det är bara de 2 hantverkarna som är utländska. Kan även tillägga att offerten i sig inte skiljer sig nämnvärt från offert nr 2 (från företag med svensk arbetskraft). Jag gick dessvärre inte så mycket på priset utan mer 1. När de kunde börja (eftersom jag stod utan dusch på ovanvåningen). 2. Mitt intryck av offert-lämnaren. 3. Hur lång tid arbetet skulle ta (eftersom det är min enda toalett). Ett fåtal saker skiljer sig åt i offerterna och det skiljer 500 kr mellan dem.."

Förstår inte hur man lyckas hitta dessa "hantverkare" men en eloge för att medger fel. Persobligen skulle jag stoppa projektet nu, ta in en besiktningsman och betala för det som godkäns, helst ingenting, och låta någon kompetent firma göra om jobbet.

• Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
L litenea skrev:
strax över 100.000, i princip exakt samma summa som från ett annat bolag (med svensk arbetskraft), några småsaker som skiljer offerterna åt.
Till er andra som står intankarna att renovera ett badrum. Nu vet jag inte exakt VAD som ingår i dessa ca 100” som Lieneas offert är på.
Det kostar INTE 100” kr att renovera att badrum. Ha hellre ett riktmärke runt minst 150”. Då är ni närmare sanningen om ni förväntar er en seriös renovering med intyg från Tex. Bkr och säker vatten.

Nu hoppas jag att detta inlägg inte ska starta en debatt om vad som är ett normalt pris i denna tråd. Man jag kan inte låta bli att ta detta.

• Gilla
Anonymiserad 23608 och 7 till
  • Laddar…
L litenea skrev:
Jag har lite kort om tid just nu och hinner inte gå in i detalj på vad som sagts under mötet Men i korthet, de har tagit på sig att rören inte är ok (de var inte medvetna om ändringen, och ställde sig VÄLDIGT frågande till mina påståenden innan jag visat upp dokumentet från SKV, de var dock en aning irriterade på sin leverantör som inte nämnt detta när dem när de köpt saker för gamla standarden.

Kakel ska de göra om (även om det var lite gnissel om att det inte var TEKNISKT fel (vilket jag inte heller påsått)

Fönstret menar de att "de hade tänkt göra på så sätt som påvisats (vilket utan tvekan är bullshit) men ändå.. fönstret är inte färdigt ännu.

Tröskeln tog de efter en stund på sig att det är felaktigt.

Elementet menar de att de kunde dölja kopplingen på pga att det ej är ett slutet system (detta skall jag kolla upp).

Angående elen så är det inte en auktoriserad elektiker som utfört arbetet utan av av killarna som gjort allt annat. De menade att det inte behöver vara en auktoriserad elektiker som gör det arbete som gjorts nu för att en person från ett auktoriserat företag kommer att komma ut och godkänna och lämna intyg på arbetet. (Företaget ifråga kan, om jag inte missminner mig vara en nära väns förra arbetsplats så jag tänkte checka lite med honom, En snabb koll på DET företaget på allabolag är röda siffror i miljonbelopp varje år sedan 2016, kan det ha någon form av bestydelse för min del?

Letar besiktningsman just nu. Det blir en slutbesiktning då arbetet väntas vara klart i slutet på denna vecka.

Golvbrunnen är fotad, jag TROR att den kille som utöver förmannen och arbetarna var på plats (som jag uppfattade som mer sakkunnig) anmärkte på något som i golvbrunnen till arbetarna (nån form av kant mitt i röret??). Så det kan vara åtgärdat innan besiktningen.

Kan tillägga att jag pratat med Försäkringsbolaget och det du skrev ovan var nästan ordagrannt exakt vad de sa så jag började fundera på om ni är samma person ;)

Har sagt till om att få svar på det vi gått igenom etc på mail, och ska maila till VD angående de saker som förman inte har koll på (bland annat kopia på deras försäkring).
Har spelat in hela samtalet men inte hunnit lyssna igenom det ännu

(Brunnen är flyttad, gamla låg mitt i rummet och möjligen original från 60-talet).
Hej. skönt att något stämmer av det jag skriver.:rofl:
Nu blir jag glad att det går framåt för dig. Bra att du orkar ta till dig, kolla upp saker, och bita ifrån. Du kommer inte att ångra dig efteråt. Bra också att firman verkar vilja åtgärda sina misstag. Det känns ju som att ni har en bra dialog just nu vilket kommer att gynna båda parter.

Nu till det tråkiga. Badrummet kommer inte vara klart i slutet på veckan. Skulle jag vara dig skulle jag försöka ”kräva” att dom fotar alla ändringar dom gör från och med nu och delger dig. Ska man hård dra det skulle hela badrummet behöva göras om från början. Det är lite för mycket fel för min smak. Men, men.

Försök även komma överens om en besiktning innan all inredning är på plats. Det blir bäst för båda parter om något behöver göras om.

1) Runt fönstret behöver minst 1 rad kakel plockas bort. Alltså även på långväggen till vä. Sen måste det kontrollerad så inte tätskiktet är skadad. Därefter kan man bygga nischen mot fönstret och lappa i nytt tätskikt. Se till så det blir lite fall på nedersta nischen så vatten inte blir stående.

2) Inkommande rör. Även här måste kan plocka bort plattor för att kunna borra ett nytt hål för vattnet och få på en rörmanschet ordentligt.

3) Tröskeln och karmen. Här behöver dom plocka bort klinker för att få till uppvik mot tröskel och karm. (Se tidigare inlägg med bild från Bkr)

4) Brunnen. Tyvärr fanns det en anledning att jag tjatade om bild på brunnen. Det var ungefär som jag misstänkte. Jag kan inte riktigt se något annat alternativ än att man plockar bort klinker ramen och en massa plattor runt. Gör om och gör rätt. Nu är vi inne i ett jäkligt känsligt område. Duschen. Här gäller det verkligen att tätskiktet inte skadas det minsta när man gör om. Fick jag bestämma skulle man gå minst 1 m utanför duschen och även ca 2 rader upp på väggen och byta tätskiktet.
Det som jag med ögat kan se är fel är att duken sticker ut nedanför klämringen. Sen ser det ut som om man kladdat fix eller fog ovanför klämringen så det inte är besiktningsbart. Ganska vanligt förekommande när man inte vet vad man gör. Det finns också anledning att misstänka att det saknas brunsmanchett. Svårt att säga men jag tycker mig bara se själva duken.
Skärmdump av en byggteknisk manual med text och en illustration som beskriver rätt installation av golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5) ? Inbyggnads wc. Ligger det verkligen klinker under fixturen? Är det korrekt med tätskikt bakom fixturen?

6) Egenkontroller bilder på alla genomföringar samt hur man har gjort efter träregeln som man skruvade upp i samband med kakling.

kanske glömde något men iaf en början till sammanställning på akuta där ingen hänsyn är tagen till det estetiska.;)

Ps. Jag ser runt dörren att du verkar ha en 45 mm vägg med gips på båda sidor. Det ser ut som en 70 mm dörrkarm. Kolla om du kan ta ett kort eller själv mäta skivan bakom gipsen inne i badrummet. (Om det nu finns någon:thinking:).
Bakom gipsen ska det sitta en 15 mm plyfa. Gör det inte det har du nya problem om det inte sitter något annat motsvarande bakom gipsen. Du borde kunna se detta om du tittar in mellan dörrkarmen och väggen från badrums sidan.

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
J
Utan läst hela tråden;
Jag har haft (helsvenska) hantverkare hemma som jag är övertygad har rätt auktorisation som både dragit synlig flexxlang i källaren och (ja en annan kille då) i radiatorsystemet monterat rören dolda när jag flyttat en radiator. Som jag förstår är inget av det att rekommendera, men i mitt fall är det ju ett befintligt radiatorsystem där många rör redan går dolt, inkl skarvar.

Att jag sen inte gillar att det blev så är en annan sak. Jag har efter bollande i annan tråd här kommit fram till att jag "döljer" flexslangen i en kabelkanal, att det sen kan vara kantboll om jag behövt ta in en elektriker för det är ju en annan fråga. ;)

Jag hoppas att dessa företag lär sig hur svenska regler kring säker vatten och el ser ut, för som jag förstår är många nöjda med utländska hantverkares arbetsvilja och att de många gånger skickliga på att tex kakla eller göra själva "hantverket", trist om det ska bli dåliga arbeten pga de använder fel metoder. Att de prispressar och ändrar kartan för byggbranchen är sunt, det är något som andra verksamheter stått inför en längre tid, där både de "nya" höjer sin kvalitet och kunskap om svenska marknaden och svenska hantverkare får press på sig att hitta mer rationella och prispressade sätt att jobba.

Jättetrist sits för TS, men det viktiga måste vara att få ett badrum som blir säkert mot fuktskador och försäkringsbart, om vägen dit blir lite krokig och om sådant som bara har kosmetisk betydelse blir kvar så kanske det var OK med lite lägre standard än ett "fullprisjobb".

J JohanLun skrev:
Utan läst hela tråden;
Jag har haft (helsvenska) hantverkare hemma som jag är övertygad har rätt auktorisation som både dragit synlig flexxlang i källaren och (ja en annan kille då) i radiatorsystemet monterat rören dolda när jag flyttat en radiator. Som jag förstår är inget av det att rekommendera, men i mitt fall är det ju ett befintligt radiatorsystem där många rör redan går dolt, inkl skarvar.

Att jag sen inte gillar att det blev så är en annan sak. Jag har efter bollande i annan tråd här kommit fram till att jag "döljer" flexslangen i en kabelkanal, att det sen kan vara kantboll om jag behövt ta in en elektriker för det är ju en annan fråga. ;)

Jag hoppas att dessa företag lär sig hur svenska regler kring säker vatten och el ser ut, för som jag förstår är många nöjda med utländska hantverkares arbetsvilja och att de många gånger skickliga på att tex kakla eller göra själva "hantverket", trist om det ska bli dåliga arbeten pga de använder fel metoder. Att de prispressar och ändrar kartan för byggbranchen är sunt, det är något som andra verksamheter stått inför en längre tid, där både de "nya" höjer sin kvalitet och kunskap om svenska marknaden och svenska hantverkare får press på sig att hitta mer rationella och prispressade sätt att jobba.

Jättetrist sits för TS, men det viktiga måste vara att få ett badrum som blir säkert mot fuktskador och försäkringsbart, om vägen dit blir lite krokig och om sådant som bara har kosmetisk betydelse blir kvar så kanske det var OK med lite lägre standard än ett "fullprisjobb".
Det här har inget med nationalitet att göra alls vill jag påstå. Det finns rötägg överallt i alla branscher. I detta fall är firmaägaren svensk om jag förstår tråden rätt. Förmannen pratar svenska men jag osäker på om hen är svensk. Jag har en stark känsla av att den svenska ägaren och förmannen vet precis vad som händer. Annars hade man kanske inte låtit de 2 killar som varit på plats utföra alla moment inkl el och vatten.

Ska man diskutera något så vill jag påstå att dessa arbetare som arbetar åt oseriösa firmor ofta befinner sig långt ner i samhällsstegen och har svårt att kravla sig upp. Svensk eller inte.
Om dessa arbetare tex. Fått någon som helst utbildning så skulle det inte se ut som det gör.

Det värsta av allt är att sannolikheten för att arbetarna får göra om allt gratis är ca 97,2%. Möjligen får även förmannen sina fiskar varma.

• Gilla
newgirl och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hej. skönt att något stämmer av det jag skriver.:rofl:
Nu blir jag glad att det går framåt för dig. Bra att du orkar ta till dig, kolla upp saker, och bita ifrån. Du kommer inte att ångra dig efteråt. Bra också att firman verkar vilja åtgärda sina misstag. Det känns ju som att ni har en bra dialog just nu vilket kommer att gynna båda parter.

Nu till det tråkiga. Badrummet kommer inte vara klart i slutet på veckan. Skulle jag vara dig skulle jag försöka ”kräva” att dom fotar alla ändringar dom gör från och med nu och delger dig. Ska man hård dra det skulle hela badrummet behöva göras om från början. Det är lite för mycket fel för min smak. Men, men.

Försök även komma överens om en besiktning innan all inredning är på plats. Det blir bäst för båda parter om något behöver göras om.

1) Runt fönstret behöver minst 1 rad kakel plockas bort. Alltså även på långväggen till vä. Sen måste det kontrollerad så inte tätskiktet är skadad. Därefter kan man bygga nischen mot fönstret och lappa i nytt tätskikt. Se till så det blir lite fall på nedersta nischen så vatten inte blir stående.

2) Inkommande rör. Även här måste kan plocka bort plattor för att kunna borra ett nytt hål för vattnet och få på en rörmanschet ordentligt.

3) Tröskeln och karmen. Här behöver dom plocka bort klinker för att få till uppvik mot tröskel och karm. (Se tidigare inlägg med bild från Bkr)

4) Brunnen. Tyvärr fanns det en anledning att jag tjatade om bild på brunnen. Det var ungefär som jag misstänkte. Jag kan inte riktigt se något annat alternativ än att man plockar bort klinker ramen och en massa plattor runt. Gör om och gör rätt. Nu är vi inne i ett jäkligt känsligt område. Duschen. Här gäller det verkligen att tätskiktet inte skadas det minsta när man gör om. Fick jag bestämma skulle man gå minst 1 m utanför duschen och även ca 2 rader upp på väggen och byta tätskiktet.
Det som jag med ögat kan se är fel är att duken sticker ut nedanför klämringen. Sen ser det ut som om man kladdat fix eller fog ovanför klämringen så det inte är besiktningsbart. Ganska vanligt förekommande när man inte vet vad man gör. Det finns också anledning att misstänka att det saknas brunsmanchett. Svårt att säga men jag tycker mig bara se själva duken.
[bild]

5) ? Inbyggnads wc. Ligger det verkligen klinker under fixturen? Är det korrekt med tätskikt bakom fixturen?

6) Egenkontroller bilder på alla genomföringar samt hur man har gjort efter träregeln som man skruvade upp i samband med kakling.

kanske glömde något men iaf en början till sammanställning på akuta där ingen hänsyn är tagen till det estetiska.;)

Ps. Jag ser runt dörren att du verkar ha en 45 mm vägg med gips på båda sidor. Det ser ut som en 70 mm dörrkarm. Kolla om du kan ta ett kort eller själv mäta skivan bakom gipsen inne i badrummet. (Om det nu finns någon:thinking:).
Bakom gipsen ska det sitta en 15 mm plyfa. Gör det inte det har du nya problem om det inte sitter något annat motsvarande bakom gipsen. Du borde kunna se detta om du tittar in mellan dörrkarmen och väggen från badrums sidan.
Och med risk för att vara tjatig, skrev ett inlägg tidigare också.

x.) Hur åtgärdar man hålen i tätskiktet efter trälisten man satte upp för att stöda första raden med kakel. :thinking:

H hydrolift skrev:

x.) Hur åtgärdar man hålen i tätskiktet efter trälisten man satte upp för att stöda första raden med kakel. :thinking:
Den finns med under punkt 6(y)

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, det där ser ut som ett sönderrostat gjutjärnsrör. Kopplingarna i köket kanske läckte, vilket kanske orsakade rosten? .
jag har bytt alla våra gjutjärnsrör i hus från -63. De var av helt olika kvalitet på olika platser, och utan någon systematik för när de var riktigt trasiga. Sämst var en del i en vertikal gren till köket inuti helt torr innervägg samt ett rör som låg inbakat i lera/sand horisontellt. På andra håll helt opåverkade, men oftast lätt påverkade. Vi hade några år tidigare köpt en invändig inspektion av hela systemet med fiberoptisk professionell kamera, med utlåtande att allt såg perfekt ut. Rost kommer som sagt oftast utifrån och in.

L litenea skrev:
Hej! Tack för bra feedback, jag har koll på Cleas superbra inlägg också, han pekade tydligt ut de juridiska aspekter som jag själv kikat på. Jag ska bestrida fakturan hos kreditbolaget, försöker hitta ett bra sätt att formulera mig på bara, för att förtydliga vad jag bestrider, det är även ett inköp av duschdörrar på fakturan som jag inte bestrider även om summan på dem är högre än den ca summa ägaren uppgav till mig per telefon (jag skulle få dem till inköpspris "5-6000 nånting, det är fakturerat 8200..). När jag får specifikationen funderar jag på att kontakta en annan lokal rörmokare som jag inte har någon relation till (jag har ingen NÄRA relation till "min" rörmokare heller, det är en ytligt bekant till familjen som gjort jobb för mig innan).

Jag tror tyvärr inte att försäkringsbolaget ersätter så mycket då skadan redan är åtgärdad så att säga, men jag känner att jag ändå vill checka dem med, behöver kolla hur min rättskydd hos dem ser ut också OM det skulle gå till tingsrätten.

Badrummet SKA vara byggt enligt branchregler, men jag börjar betvivla det eftersom de 2 personer som gör arbetet har gjort allt (vvs, el och plattsättning). Därav min tanke på att ta in besiktningsman i samband med godkännandet. Jag bor i sörmland (nyköpings kommun). Har bara 4 foton i nuläget men kan gå upp och fota ikväll, vet inte om hantverkarna fortfarande är där. Det är 3 bilder på hur de dragit elen ner till centralen i källaren via garaget (som jag tyckte var värre än hemma-dragning och en "ögonblicksbild" på badrummet från badrummet från i torsdags som togs pga att de inte gjort som det hade bestämts. (Vilket jag också var irriterad över då de inte pratade med mig om det innan).

De har fogat idag så jag vet inte om jag kan gå in i badrummet men vad bör jag fotografera för att ni som kan sånt här kan se om det ser helt åt helvete ut?

Förstår precis vad du menar med konsumenttjänstlagen, jag är själv egen företagare men inom konsumentköplagen (distansköp) så jag vet hur omöjligt det kan vara med jävliga kunder :p:p

Låt dom göra färdigt jobbet, be om en specad faktura, där kan man avgöra vad det är som kostat 28k
Bestrid sedan när allt är färdigt, lite tråkigt att vara ovänner resten av renoveringen

Jag hade bestridit fakturan till både firman och kreditbolaget, och gör du det via mail så får du det på papper, så ej via telefonen. mail är alltid bäst

L litenea skrev:
Tack, det är lite det jag är inne på själv, jag har studerat lite juridik (Handelsrätt) så jag har lite grundkunskaper kring det juridiska och har kollat upp lite paragrafer själv. Det är en villa så röret ifråga är utan tvekan mitt ;)
Jag bestrider som sagt inte arbetet eller att jag ska bekosta det utöver det redan överenskomna, det är endast summan jag bestrider då jag anser att den är oskälig. (även om min pappa missförstod den delen så stod det klart för min del). Det har jag tydliggjort för "förmannen". Jag sa att jag ville ha en specifiserad räkning där det framgår vad de har gjort etc, han svarade då att jag kunde få det men började samtidigt jiddra om att de inte behövde redovisa tiden/kostnaden nånting eftersom jag hade fått ett fast pris på arbetet (vilket jag inte anser att jag fått).

Ska maila dem idag för att få "på papper" att jag begärt specifikation på räkningen eftersom detta skedde per telefon. Vem bör man kontakta för att se om priset är skäligt? Rörmokare? annan byggfirma? Eller är detta något som en ev jurist bör göra? Om de tex hittar på saker som har gjorts (vilket jag till viss del upplevde att han gjorde i telefon, på honom lät det som att de rivit halva köket....). Bevisbördan torde väl ligga på dem och inte på mig?
När jag försöker prata med förmannen i telefon blir jag i princip idiotförklarad och jag upplever att det inte går att resonera med honom, dessutom påstod han att de 28.000 är inklusive material men det är specificerat i fakturan som arbetskostnad och det är rotavdrag är gjort på hela summan (dvs 8400 kr). Han sa i telefon att de inte gjort rot på den del av summan som består av material men det har de gjort.
Jag har läst att jag ska skicka in kopia på fakturan och skriva att det bestrider den, men de har sålt den till kreditbolag. Ska jag bestrida till både kreditbolaget och till företaget ifråga?

Hej. Osäker på vad alla skrivit här.
Först och främst så betala inga fakturor alls.
När badrummet är klart kontaktar du Byggkeramikrådet och ber om kontaktuppgifter till en certifierad besiktningsman för våtrum.
Besikta badrummet. Det kommer kosta dig 3000-4000 kr. Endast Om han godkänner badrummet så betalar du fakturan.
Den andra fakturan bestrider du, det är din lagliga rätt. Kontakta försäkringsbolaget för juridisk rådgivning.
Jag hoppas du får ett våtrumsintyg av entreprenören? Alltså ett intyg att det byggts enligt GVK eller BKR och säkert vatten.

L litenea skrev:
Hej!

Jag är mitt i en pågående renovering av mitt badrum.
Det har nu uppstått en dispyt med hantverkaren angående ett tilläggsarbete som uppstått, vars summa jag finner oskälig. Bemötandet från "förmannen" känns under all kritik. Planerar att prata med både försäkringsbolag och jurist på måndag men kan verkligen inte släppa det här och vill gärna ha era åsikter. Ber om ursäkt på förhand om jag beskriver dåligt, jag är ingen fackman... (och jag vet att jag varit ett naivt pucko som anlitat detta bolag och borde krävt ordentliga avtal etc etc...)

Problemet som har uppstått är att de upptäckte att röret från köket som tydligen går ned i samma stam som avloppet från toaletten (de ligger vägg i vägg) är sönderrostat och jag har en vattenläcka där vattnet går direkt ut i betongen. Eftersom jag inte fattar så mycket av sånt här lämnade jag över telefonen till min far när "förmannen" ringde. Vi gick upp till bostaden och kunde se att de tagit ut lådan under diskhon och skurit upp mattan ca 25x25 cm under skåpet och hantverkarna (som inte pratar svenska) visar en rörstump på ca 20 cm som är sönderrostad.

Igår fick jag en faktura på arbetskostnaden, 28.000 (innan rotavdraget). Försökte kommunicera med hantverkarna med hjälp av translate men de förstod inte utan ringde upp "förmannen" så jag har pratat med honom (i telefon) trots att det är lördag. Jag bad om att de skulle skicka mig en specifikation på vilket arbete de har utfört och tids/kostnadsangivelse för det. Han säger att han kan skicka det men inte just nu (fullt rimligt med tanke på att det är lördag) men menar samtidigt att han inte behöver specifiera arbetskostnaden / tidsangivelsen eftersom jag har fått ett fast pris på arbetet.

Jag har inte fått någon prisuppgift på arbetet (28000) men han menar att han sagt till min pappa att arbetet kommer ta 3-4 dagar (sedan ändrade han sig till 2,5 dag, det var lite oklart) och att de debiterar 550 / h och att det då är det "fasta priset" som jag har fått och att min pappa sagt att "det är inget att göra något åt. det är bara att köra på".
Som min pappa upplever samtalet ifråga har han tolkat det som att förmannen informerat om att renoveringen kommer att fördröjas några dagar pga detta men har tolkat det som att det ingår i den stamrenovering som ska utföras och har inte förstått av samtalet att detta är något som kommer att debiteras mig. Han menar att ingen prisuppgift alls har sagts till honom. (Varken 28000 eller 550 / h)

Jag har pratat med en rörmokare som menar att detta bör vara ungefär en halv dags jobb och även om det skulle ta en hel dag skulle en rimlig MAX summa vara kanske 6000kr. Rörmokaren var uppe och kollade men kan i princip inte se att något alls är utfört under diskhon. Vid samtal mellan rörmokaren + förmannen menar då förmannen (efter att ha varit väldigt dryg och oförskämd även mot rörmokaren) att 28000 då alltså är totalkostnaden för extraarbetet och får det att låta som att de rivit halva köket och byggt upp det igen. När vi har sett köket har de alltså skurit bort 25x25 cm av plastmattan samt tagit ut bottenplatta och skåpet under diskhon. Det syns att de har bilat i köket och jag motsätter mig inte att arbetet har utförts eller att de fakturerar mig extra för det här, men däremot prislappen på arbetet som jag finner helt orimlig.

Som referens för tidsintervallet: arbetet påbörjades på ons 3 feb, då rev de endast. vattenläckan upptäcks på torsdagen. Torsdagen därefter är taket sänkt och det är förberett för spottar, kaklet är näst intill färdigt, toastol upphängning monterad, el är draget. Idag (Lördag) är både golv och kakel på plats och de stod och fogade. (de har också flyttat golvavloppet i badrummet ca 1 meter och jag tror att även uttag och dylikt till tvättställ har flyttats) Jag har ingen aning om hur lång tid saker tar så därav denna information.

Jag planerar som sagt att kontakta både försäkringsbolag och jurist om detta på måndag för att rådgöra med dem, (men känns oklart om jag kan få hjälp av försäkringsbolaget då läckan redan är åtgärdad...).

Tar gärna andras synpunkter och kommentarer på detta då det ger mig en enorm ångest, kommentarer angående att jag är ett pucko som anlitat fel firma och inte propsat på ordentligt avtal etc undanbedes, detta är jag redan medveten om.

(Badrummet i sig har jag offert på och ifrågasätter inte i nuläget även om jag möjligen kan ha lite synpunkter på hur fackmannamässigt det är utfört.. bör jag ha med en besiktningsman med vid godkännandet? Och hur hittar man en sån?)
L litenea skrev:
Hej!

Jag är mitt i en pågående renovering av mitt badrum.
Det har nu uppstått en dispyt med hantverkaren angående ett tilläggsarbete som uppstått, vars summa jag finner oskälig. Bemötandet från "förmannen" känns under all kritik. Planerar att prata med både försäkringsbolag och jurist på måndag men kan verkligen inte släppa det här och vill gärna ha era åsikter. Ber om ursäkt på förhand om jag beskriver dåligt, jag är ingen fackman... (och jag vet att jag varit ett naivt pucko som anlitat detta bolag och borde krävt ordentliga avtal etc etc...)

Problemet som har uppstått är att de upptäckte att röret från köket som tydligen går ned i samma stam som avloppet från toaletten (de ligger vägg i vägg) är sönderrostat och jag har en vattenläcka där vattnet går direkt ut i betongen. Eftersom jag inte fattar så mycket av sånt här lämnade jag över telefonen till min far när "förmannen" ringde. Vi gick upp till bostaden och kunde se att de tagit ut lådan under diskhon och skurit upp mattan ca 25x25 cm under skåpet och hantverkarna (som inte pratar svenska) visar en rörstump på ca 20 cm som är sönderrostad.

Igår fick jag en faktura på arbetskostnaden, 28.000 (innan rotavdraget). Försökte kommunicera med hantverkarna med hjälp av translate men de förstod inte utan ringde upp "förmannen" så jag har pratat med honom (i telefon) trots att det är lördag. Jag bad om att de skulle skicka mig en specifikation på vilket arbete de har utfört och tids/kostnadsangivelse för det. Han säger att han kan skicka det men inte just nu (fullt rimligt med tanke på att det är lördag) men menar samtidigt att han inte behöver specifiera arbetskostnaden / tidsangivelsen eftersom jag har fått ett fast pris på arbetet.

Jag har inte fått någon prisuppgift på arbetet (28000) men han menar att han sagt till min pappa att arbetet kommer ta 3-4 dagar (sedan ändrade han sig till 2,5 dag, det var lite oklart) och att de debiterar 550 / h och att det då är det "fasta priset" som jag har fått och att min pappa sagt att "det är inget att göra något åt. det är bara att köra på".
Som min pappa upplever samtalet ifråga har han tolkat det som att förmannen informerat om att renoveringen kommer att fördröjas några dagar pga detta men har tolkat det som att det ingår i den stamrenovering som ska utföras och har inte förstått av samtalet att detta är något som kommer att debiteras mig. Han menar att ingen prisuppgift alls har sagts till honom. (Varken 28000 eller 550 / h)

Jag har pratat med en rörmokare som menar att detta bör vara ungefär en halv dags jobb och även om det skulle ta en hel dag skulle en rimlig MAX summa vara kanske 6000kr. Rörmokaren var uppe och kollade men kan i princip inte se att något alls är utfört under diskhon. Vid samtal mellan rörmokaren + förmannen menar då förmannen (efter att ha varit väldigt dryg och oförskämd även mot rörmokaren) att 28000 då alltså är totalkostnaden för extraarbetet och får det att låta som att de rivit halva köket och byggt upp det igen. När vi har sett köket har de alltså skurit bort 25x25 cm av plastmattan samt tagit ut bottenplatta och skåpet under diskhon. Det syns att de har bilat i köket och jag motsätter mig inte att arbetet har utförts eller att de fakturerar mig extra för det här, men däremot prislappen på arbetet som jag finner helt orimlig.

Som referens för tidsintervallet: arbetet påbörjades på ons 3 feb, då rev de endast. vattenläckan upptäcks på torsdagen. Torsdagen därefter är taket sänkt och det är förberett för spottar, kaklet är näst intill färdigt, toastol upphängning monterad, el är draget. Idag (Lördag) är både golv och kakel på plats och de stod och fogade. (de har också flyttat golvavloppet i badrummet ca 1 meter och jag tror att även uttag och dylikt till tvättställ har flyttats) Jag har ingen aning om hur lång tid saker tar så därav denna information.

Jag planerar som sagt att kontakta både försäkringsbolag och jurist om detta på måndag för att rådgöra med dem, (men känns oklart om jag kan få hjälp av försäkringsbolaget då läckan redan är åtgärdad...).

Tar gärna andras synpunkter och kommentarer på detta då det ger mig en enorm ångest, kommentarer angående att jag är ett pucko som anlitat fel firma och inte propsat på ordentligt avtal etc undanbedes, detta är jag redan medveten om.

(Badrummet i sig har jag offert på och ifrågasätter inte i nuläget även om jag möjligen kan ha lite synpunkter på hur fackmannamässigt det är utfört.. bör jag ha med en besiktningsman med vid godkännandet? Och hur hittar man en sån?)

• Gilla
litenea
  • Laddar…
Bilden med kakel på väggen ser jag en trälist nertill uppskruvad igenom tätskiktet, är i alla fall något jag aldrig skulle ha gjort i ett badrum med tätskikt, med rätt fix och kunskap så gör man ej det, håll i ett befintligt och nytt tätskikt. finns andra sätt om man behöver ha ett stöd för 1:a skiktet. har du kollat att företaget har BKR eller GVK certifikat för säkra badrum, för då ska du begära att få ut ett sådan så du har det om det nu skulle uppstå ett problem. kan ju vara så att försäkringbolaget kräver det också. Som sagt trälisten nertill känns konstigt i min värld och i min kunskap.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Det var en bild tidigt i tråden där man skruvat fast trälister som stöd för kaklet. Var det rakt genom tätskiktet man skruvat är väl det en viktig punkt att kolla vidare på.
Sätter man macheter( stavning?) efteråt så bör det vara godkänt. Men blir väldigt dyrt isåfall då dom inte är billiga. Men man skruvar aldrig i tätskickt, tycker synd om ts och hoppas att allt löser sig!

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det här har inget med nationalitet att göra alls vill jag påstå. Det finns rötägg överallt i alla branscher. I detta fall är firmaägaren svensk om jag förstår tråden rätt. Förmannen pratar svenska men jag osäker på om hen är svensk. Jag har en stark känsla av att den svenska ägaren och förmannen vet precis vad som händer. Annars hade man kanske inte låtit de 2 killar som varit på plats utföra alla moment inkl el och vatten.

Ska man diskutera något så vill jag påstå att dessa arbetare som arbetar åt oseriösa firmor ofta befinner sig långt ner i samhällsstegen och har svårt att kravla sig upp. Svensk eller inte.
Om dessa arbetare tex. Fått någon som helst utbildning så skulle det inte se ut som det gör.

Det värsta av allt är att sannolikheten för att arbetarna får göra om allt gratis är ca 97,2%. Möjligen får även förmannen sina fiskar varma.
Jag vill bemöta /förtydliga det här lite, om man bortser från den fult kaklade väggen är det inte egentligen inte hantverkarna/arbetarna jag är upprörd på, jag tycker snarare jävligt synd om dem! Speciellt nu när de säkert får skit över det här från förman. Jag vet inte hur mycket de faktiskt förstår när det kommer till svensk branschstandard och de regelverk som finns i Sverige, eller vilka arbetsvillkor de har. Mitt kritik ligger mot förmannen och vd:n.

Jag har bett om att allt ska fotas / och dokumenteras från och med nu. Får se om de levererar. I skrivande stund är ful-kakel väggen ner-riven, och tydligen pajjade inte bara tätskiktet utan även skivan bakom och de har satt upp ny + nytt tätskick, pappa har dokumenterat lite och sett två möjliga fel. Ska kolla på nytt imorgon bitti.
Har även fotat elen i lampknapp + golvvärme eftersom de var "öppna" nu.
Jag står lite osäker just nu vad jag har juridisk rätt att kräva, i o m det du menar med att riva och börja om. Eftersom de åtgärdar de fel jag har påtalat.

Jag kommer imorgon att fortsätta checka upp vad som gäller med elen och "intyget på det" har fått till mig av en person med insyn att personen bakom företaget som godkänner elen inte är vidare seriös, och hen trodde att det bara är ägaren själv kvar i företaget (de har varit ett av de största i stan). Elsäkerhetverket hade ej telefontid när jag ringde.

Vad menar du med "Sen ser det ut som om man kladdat fix eller fog ovanför klämringen så det inte är besiktningsbart."? Betyder det att det inte går att besiktiga pga det eller att det ej är godkänt?

Angående duschen, den kommer att fästas till 50% i den vägg som nu är riven, och resterande i kortväggen (som inte heller är ok med kaklet, oklart varför den delen inte är riven..)

Inbyggnads wc, jag har bara 1 foto att utgå ifrån och den uppbyggnaden är gjord innan golvet i övrigt hade lagts, så jag misstänker att det inte är klinkers under den. Det är halvt omöjligt att se något in i fixturen men jag har kunnat se att det "ser målat ut" innanför när jag lyckats lysa exakt rätt med ficklampan.
Ska kika uppbyggnaden i väggen om det går att se, glömde ficklampan när jag var uppe ikväll.

(By The way, mig veterligen har du väl haft rätt i allt du sagt inte bara det om försäkringen även om jag fann det lustigt att ni i princip sa EXAKT samma sak. )
H hydrolift skrev:

Jag har påtalat detta idag och enligt dem har de silikonat (tror jag..) det hålet innan de satte kakel, kan ju se om jag ser några spår av det på den nu kasserade skivan som ligger slängd utanför..

I övrigt har jag samtalat med min granne, som anlitat samma firma och nu inte är jätteglad eftersom det badrummet mycket möjligt har samma fel.
Tydligen har de dessutom gjort exakt samma kopplingar i kökskåpen där också? (Hen hade inte läckage). Är inte det konstigt? De fakturerar mig 28.000, får det att låta som att de var tvungna att riva halva köket (de har tagit bort inredningen i 2-3 skåp, oklart om de tagit bort själva stommarna.. min bänkskiva är intakt.. ) och menar att de gjort detta pga en vattenläcka men har samtidigt gjort samma jobb hos grannen? (-ev bilning) (detta är alltså vattenledningarna, men min läcka var i avloppet så vitt jag förstår). För att göra vattenkopplingarna har de varit tvugna att ta ut inredningen i 2 skåp
Den golvbrunn som finns med på kort här är hennes och inte min, ser den lika illa ut? Hen tänkte gå med här på forumet kan tilläggas när jag förklarat hela historien.

• Vägg och takmöte med synlig silikonfog och ojämn yta som kan vara föremål för renoveringskritik.
    Skapa konto
  • Oskarp bild på en person i mörkret med fokus på vit linje på marken, sannolikt relaterad till byggprojekt.
    Skapa konto
  • Måttstock mot en vit vägg med markeringar från 35 till 60 centimeter.
    Skapa konto
  • Close-up bild av en vägg med mätsticka och texten "BYGGI" synlig, vilket antyder ett bygg- eller renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Oslaggyntad vägg med märkning "BYGGm" nertill, indikerar ett pågående bygg- eller renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Otydlig bild av öppen elinstallation bakom vägg med synliga kablar och isolering.
    Skapa konto
  • Eluttag med öppen kabeldragning och delvis monterad anslutning på en vägg med synligt tätskikt.
    Skapa konto
  • Öppen väggyta med synlig elinstallation, inklusive ledningar och rör, med ojämna kanter och utan täckplatta.
    Skapa konto
  • Öppen elinstallation med trådar i tom dosa på nytt tätskikt med mätmärken.
    Skapa konto
  • Öppen elektrisk kopplingsdosa med exponerade kablar i en nerriven vägg med synligt tätskikt.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete med delvis kaklad vägg och nyinstallerad gipsvägg redo för kakling.
    Skapa konto
  • Sliten och rostig golvbrunn med kakel runtomkring, vilket indikerar dåligt underhåll eller installationsfel.
    Skapa konto
  • Packaged floor heating system cable kit and loose white tiles on a construction site.
    Skapa konto
  • Öppnad låda med golvvärme kit från HEATCOM, inklusive en rulle med värmekabel och en installationsmanual, mot en bakgrund av byggmaterial.
    Skapa konto
gefledala gefledala skrev:
Bilden med kakel på väggen ser jag en trälist nertill uppskruvad igenom tätskiktet, är i alla fall något jag aldrig skulle ha gjort i ett badrum med tätskikt, med rätt fix och kunskap så gör man ej det, håll i ett befintligt och nytt tätskikt. finns andra sätt om man behöver ha ett stöd för 1:a skiktet. har du kollat att företaget har BKR eller GVK certifikat för säkra badrum, för då ska du begära att få ut ett sådan så du har det om det nu skulle uppstå ett problem. kan ju vara så att försäkringbolaget kräver det också. Som sagt trälisten nertill känns konstigt i min värld och i min kunskap.
försäkringsbolaget kräver att det är utifrån deras standard men kräver ej cert. De verkar inte vara certifikerade nånstans. (Jag frågade om detta när de var ute för att kolla innan de lämnade offert, och ja ja, allt sånt fanns (men detta var strax innan jul så jag minns inte exakt vad han sa), men jag var godtrogen och har inte propsat på avtal tyvärr, vilket jag givetvis inser nu var förbannat jävla korkat... Jag har dock en skrivelse i offerten att allt görs enligt gällande branschregler och det är det jag kommer trycka på om det här skulle gå vidare (hade avtal funnits hade jag troligen försökt driva 2 andra ärenden kring det här som jag inte tycker är ok gjort av dem men inget rent tekniskt fel).
Jag har påtalat det där med trälisten för förman idag och han menade att de givetvis silikonat (tror jag?) detta efteråt. Jag ska kika på de nu kasserade gipsväggen ifråga imorgon och se om jag kan se spår av det.

• Gilla
Ecwb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.