Illustration av hur tätning utförs vid en tröskel, karm och vägg för byggprojekt, med numrerade steg för förfarande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib tommib skrev:
Ang brevet så tycker jag att det verkar rätt bra. Ickekonfrontativt och sakligt. Apropå avloppsröret till handfatet så behöver det inte vara något fel, bara jag som tycker att det är konstigt att komma upp med slätända istället för muff. Det är inget jätteproblem så det kanske du kan strunta i att ta upp. Jag förstår inte heller vad du menar med att tätskiktet inte är draget hela vägen till tak. Av det som går att se vid fönstret så ser det ut att vara draget hela vägen upp.
Det är inga konstigheter att en slätända kommer upp. Det kommer en förminsknings där till tvättstället.

L litenea skrev:
Jag har försökt sammanställa ett mail till dem där i stort sett alla felaktigheter som påtalats här står med samt hur jag tycker vi kan gå vidare just nu, hur ser detta ut?
(att det står förman och vd är en maskering av deras namn och inte hur jag formulerat mailet till dem :D )

Hej förman / vd !

Jag vet inte vem av er som använder denna mail då offert skickades från den av förman men den är adresserad till vd
Jag kommer hursom att kontakta förman angående detta per telefon under måndag morgon / förmiddag.

Efter en närmare inspektion av badrummet finns det flera felaktigheter som ej håller den branschstandard som utlovats, jag punktar dessa nedan och vissa oklarheter som vi i skrivande stund finner lite konstiga.
Jag skulle gärna se att Förman kommer ut under måndagen så att vi kan gå igenom detta tillsammans och jag skulle gärna se att en oberoende besiktningsman kollar på arbetet redan nu, det känns som att det skulle underlätta både för min och er del.
Eftersom golvet och golvbrunnen i nuläget är täckt av skyddspapper har inte det kollats närmare på, inte heller toalettupphängningen har kollats närmare i och med att det är svårtillgängligt.
Men då vi upplever att det är flertalet fel i den lilla del av arbetet som vi kunnat kontrollera just nu känns det som att en besiktningsman borde kontrollera detta redan nu. Vad har ni för dokumentation på hur de arbeten som i skrivande stund är dolda och ej kan kontrolleras?

De felaktigheter som vi i nuläget har upptäckt.

1. Vattenrör håller ej branschstandard med CC mått enligt Säker vatteninstallation 2021:1
2. Tätskikt kring fönstret är ej korrekt gjort (jag är medvetet om att detta inte är slutfört men med tanke på att ett flertal kakelplattor måste demonteras för att utföra detta ser jag detta som ett felaktigt utförande)
3. Samma sak med tätskiktet vid dörr/ tröskel som så vitt jag förstår ska monteras innan tätskiktet sätts dit?
3. Den planka som hantverkarna använd vid uppsättning av kaklet ser ut att ha varit monterad i tätskiktet, hur är detta åtgärdat efteråt med tanke på skruvhål etc?
4. Eldragningen vid elcentralen ser ej ut att vara fackmannamässigt utfört, Vem har ansvarat och utfört eldragningen av detta samt golvvärmen? Är ni auktoriserade för elinstallationsarbete eller vilket auktoriserat företag har ni anlitat för detta?
5. Kakelsättningen är tyvärr bedrövlig och något jag måste reklamera. Vid arbetets början förklarades för Alex att jag önskar en klassisk kakelsättning (Halvförband heter det tydligen) där mitten av plattan ligger i kant med fogen på plattan under (kort sagt, det jag antar
är det vanligaste sättet att sätta kakel om man inte vill ha dem i helt raka linjer. Väggen där toalett/handfat är ser ok ut vid inspektion, men motsatta vid väggen (och ev även kortvägarna) är det inte uppsatt i enlighet med min önskan utan det skiljer upp till 30mm, möjligen ännu mer.

Oklarheter:
1. Hur ska rören till duschen dras? I nuläget finns inga rör på den sidan av badrummet och det är endast rör till handfatet synliga? Är lite fundersam på var de rör som tidigare gått till duschen i nuläget befinner sig?
2. Var är den rörkoppling från det nermonterade elementet som (enligt Förman vid offertlämning) inte får döljas?
3. Avloppsröret ser ut att vara kapat väldigt kort/lågt, varför?
4. Varför är inte tätskiktet draget hela vägen upp till taket?

Utöver detta skulle jag gärna se att ni skickar mig en kopia på er entreprenads försäkring
Jag tycker brevet ser jättebra ut.(y) Bra jobbat.
Kanske bör du förtydliga att du vill att ni ska utföra en besiktning med en oberoende part. Men samtidigt Kennedy vara smart att inte förtydliga detta och känna dom på pulsen. Om dom påstår att allt är rätt kan du förtydliga och erbjuda dig att betala för besiktningsmannen ifall du har fel. Annars får dom ta kostnaden.:rofl:

L litenea skrev:
Hej!

Jag är mitt i en pågående renovering av mitt badrum.
Det har nu uppstått en dispyt med hantverkaren angående ett tilläggsarbete som uppstått, vars summa jag finner oskälig. Bemötandet från "förmannen" känns under all kritik. Planerar att prata med både försäkringsbolag och jurist på måndag men kan verkligen inte släppa det här och vill gärna ha era åsikter. Ber om ursäkt på förhand om jag beskriver dåligt, jag är ingen fackman... (och jag vet att jag varit ett naivt pucko som anlitat detta bolag och borde krävt ordentliga avtal etc etc...)

Problemet som har uppstått är att de upptäckte att röret från köket som tydligen går ned i samma stam som avloppet från toaletten (de ligger vägg i vägg) är sönderrostat och jag har en vattenläcka där vattnet går direkt ut i betongen. Eftersom jag inte fattar så mycket av sånt här lämnade jag över telefonen till min far när "förmannen" ringde. Vi gick upp till bostaden och kunde se att de tagit ut lådan under diskhon och skurit upp mattan ca 25x25 cm under skåpet och hantverkarna (som inte pratar svenska) visar en rörstump på ca 20 cm som är sönderrostad.

Igår fick jag en faktura på arbetskostnaden, 28.000 (innan rotavdraget). Försökte kommunicera med hantverkarna med hjälp av translate men de förstod inte utan ringde upp "förmannen" så jag har pratat med honom (i telefon) trots att det är lördag. Jag bad om att de skulle skicka mig en specifikation på vilket arbete de har utfört och tids/kostnadsangivelse för det. Han säger att han kan skicka det men inte just nu (fullt rimligt med tanke på att det är lördag) men menar samtidigt att han inte behöver specifiera arbetskostnaden / tidsangivelsen eftersom jag har fått ett fast pris på arbetet.

Jag har inte fått någon prisuppgift på arbetet (28000) men han menar att han sagt till min pappa att arbetet kommer ta 3-4 dagar (sedan ändrade han sig till 2,5 dag, det var lite oklart) och att de debiterar 550 / h och att det då är det "fasta priset" som jag har fått och att min pappa sagt att "det är inget att göra något åt. det är bara att köra på".
Som min pappa upplever samtalet ifråga har han tolkat det som att förmannen informerat om att renoveringen kommer att fördröjas några dagar pga detta men har tolkat det som att det ingår i den stamrenovering som ska utföras och har inte förstått av samtalet att detta är något som kommer att debiteras mig. Han menar att ingen prisuppgift alls har sagts till honom. (Varken 28000 eller 550 / h)

Jag har pratat med en rörmokare som menar att detta bör vara ungefär en halv dags jobb och även om det skulle ta en hel dag skulle en rimlig MAX summa vara kanske 6000kr. Rörmokaren var uppe och kollade men kan i princip inte se att något alls är utfört under diskhon. Vid samtal mellan rörmokaren + förmannen menar då förmannen (efter att ha varit väldigt dryg och oförskämd även mot rörmokaren) att 28000 då alltså är totalkostnaden för extraarbetet och får det att låta som att de rivit halva köket och byggt upp det igen. När vi har sett köket har de alltså skurit bort 25x25 cm av plastmattan samt tagit ut bottenplatta och skåpet under diskhon. Det syns att de har bilat i köket och jag motsätter mig inte att arbetet har utförts eller att de fakturerar mig extra för det här, men däremot prislappen på arbetet som jag finner helt orimlig.

Som referens för tidsintervallet: arbetet påbörjades på ons 3 feb, då rev de endast. vattenläckan upptäcks på torsdagen. Torsdagen därefter är taket sänkt och det är förberett för spottar, kaklet är näst intill färdigt, toastol upphängning monterad, el är draget. Idag (Lördag) är både golv och kakel på plats och de stod och fogade. (de har också flyttat golvavloppet i badrummet ca 1 meter och jag tror att även uttag och dylikt till tvättställ har flyttats) Jag har ingen aning om hur lång tid saker tar så därav denna information.

Jag planerar som sagt att kontakta både försäkringsbolag och jurist om detta på måndag för att rådgöra med dem, (men känns oklart om jag kan få hjälp av försäkringsbolaget då läckan redan är åtgärdad...).

Tar gärna andras synpunkter och kommentarer på detta då det ger mig en enorm ångest, kommentarer angående att jag är ett pucko som anlitat fel firma och inte propsat på ordentligt avtal etc undanbedes, detta är jag redan medveten om.

(Badrummet i sig har jag offert på och ifrågasätter inte i nuläget även om jag möjligen kan ha lite synpunkter på hur fackmannamässigt det är utfört.. bör jag ha med en besiktningsman med vid godkännandet? Och hur hittar man en sån?)
Är det samma företag som gjort eljobbet som gjort stambyte?

J J-O skrev:
Alltså det måste ju bara vara att avbryta detta på en gång. Är ju så många felaktigheter att man blir brydd. Hoppas du inte betalat något än. Det där är fullständigt oacceptabelt.
Tyvärr betvivlar jag att jag har några som helst juridiska rättigheter när det kommer till att avbryta arbetet. Tyvärr. men det är vad jag själv skulle ha önskat just nu.
De har inte fått en krona betalt av mig ännu tack och lov.
tommib tommib skrev:
Du har glömt att maskera förmannens namn på ett ställe, rek att du redigerar detta.
whops, verkar inte kunna redigera det heller, kan bara anmäla mitt eget inlägg :/
angående arbetet i köket som jag missade att kommentera längre upp så var den vita plattan som sitter i skåpet nedmonterad när de gjorde arbetet, det är jag som inte vill (*host* kan...) montera bort den just nu.
Jag har tagit bort punkterna om avloppsröret och tätskiktet (det var det min far som reagerade på men han gick upp och kollade en gång till och det såg ut att vara draget hela vägen).

Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tycker brevet ser jättebra ut.(y) Bra jobbat.
Kanske bör du förtydliga att du vill att ni ska utföra en besiktning med en oberoende part. Men samtidigt Kennedy vara smart att inte förtydliga detta och känna dom på pulsen. Om dom påstår att allt är rätt kan du förtydliga och erbjuda dig att betala för besiktningsmannen ifall du har fel. Annars får dom ta kostnaden.:rofl:
Det står med
"Jag skulle gärna se att Förman kommer ut under måndagen så att vi kan gå igenom detta tillsammans och jag skulle gärna se att en oberoende besiktningsman kollar på arbetet redan nu" (kan tillägga att jag var nära att skriva obehörig besiktningsman dock ;)

Fördelen med att formulera e-post (jämfört med face2face eller telefon) är ju att det är lättare att hantera impulskontrollen och kunna lägga lite tanke vid hur man formulerar sig. Det finns risk att det blir värre under telefonsamtalet imorgon även om jag förbereder mig mentalt på att den mottagande partens respons inte lär vara vidare rolig. Jag försöker att gå igenom förväntade svar från honom och hur jag kan bemöta dem. och tack vare er, underbara människor, på detta forum har jag dessutom paragrafer och liknande att referera till.

• Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Är det samma företag som gjort eljobbet som gjort stambyte?
Jag misstänker att det är samma 2 personer som gjort samtliga jobb, jag har ifrågasatt vad det är för auktoriserad elektriker som gjort arbetet och får se vad de säger men jag är tämligen säker på att det är de själva..

L litenea skrev:
Jag misstänker att det är samma 2 personer som gjort samtliga jobb, jag har ifrågasatt vad det är för auktoriserad elektriker som gjort arbetet och får se vad de säger men jag är tämligen säker på att det är de själva..
Om det är samma företag som gjort allt jobb kollar du på Elsäkerhetsverket "kolla elföretaget" innan du anmäler dom till Elsäkerhetsverket

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Det är många synpunkter och ja absolut det finns några ögonbrynshöjare men elda inte upp dig själv för mycket. Det blir en fantastiskt uppförsbacke att sköta det här för din egen del. Hade de varit jag hade jag ringt honom och bett han komma över direkt.

1. gått igenom ersättning på plats för röret. Det kan vara så att han backar alternativt ger dig en förklaring så du accepterar det.

2. Skjuter in dig i diskussionen efter angående dina orosmoment kring toaletten. Därefter tar du beslut om du känner att du behöver ta in en besiktningsman. Känner du dig så pass osäker att du vill ha en besiktningsman innan du fortsätter nu så tänk till innan. För ringer du en besiktningsman som exempelvis inte kan komma först på fredag så tvingar du ju hantverkarna att pausa. Visst de kan ha möjlighet o kanske starta något annat men har du gått hårt mot dom kan de börja kräva stillestånd generar de 2 man i 4 dagar som han kan kräva att få fakturera för plus vinst.

Det jag menar är gör inte det större än va det är utan gör det här bara så stort som det är. :)

lycka till!

• Gilla
charl_6
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Inte silikonfogar man nertill i mötet mellan kakel och golv? Hur ska eventuellt inträngande vatten rinna ut?
finns inget i varken bkr eller sfr(svenska fogbranschens riksförbund) föreskrifter som antyder till detta, däremot skall det säkerställas att silikonet inte sluter tätt mot tätskiktet i golvvinkeln då man kan få problem med nyansskillnader i bruksfogen, eftersom det freQa är inne på här att vattnet blir ståendes bakom väggplattorna som inte får tillräcklig möjlighet till avrinning.

Jag har fått svar på mailet från Vd:n (inte vad jag väntat mig en söndagkväll) att han kontaktar förmannen direkt på morgonen om att han ska komma ut till mig.
Jag ska försöka att ha telefon på inspelning under besöket och min pappa kommer att medverka som stöd.
Några tankar jag har,
om jag t.ex formulerar mig att "i och med de brister som vi nu har upptäckt, framför allt med brister i tätskiktet och att arbetet inte lever upp till den branchstandard som hävdats så ställer jag mig frågande till i vilken mån de arbeten som nu är dolda (dvs resten av tätskiktet i väggar, golv, arbetet kring toaletten) lever upp till branchstandard och i nuläget känner inte jag att jag kan godkänna heller det arbetet utan dokumentation från er sida"
Kan jag säga och kräva något sådant??

Elen känns på så sätt lättare, även om den känns som det mest alarmerande. De måste visa upp att arbetet utförts av en auktoriserad elektriker, stämmer det?

V VetarN skrev:
Det är många synpunkter och ja absolut det finns några ögonbrynshöjare men elda inte upp dig själv för mycket. Det blir en fantastiskt uppförsbacke att sköta det här för din egen del. Hade de varit jag hade jag ringt honom och bett han komma över direkt.

1. gått igenom ersättning på plats för röret. Det kan vara så att han backar alternativt ger dig en förklaring så du accepterar det.

2. Skjuter in dig i diskussionen efter angående dina orosmoment kring toaletten. Därefter tar du beslut om du känner att du behöver ta in en besiktningsman. Känner du dig så pass osäker att du vill ha en besiktningsman innan du fortsätter nu så tänk till innan. För ringer du en besiktningsman som exempelvis inte kan komma först på fredag så tvingar du ju hantverkarna att pausa. Visst de kan ha möjlighet o kanske starta något annat men har du gått hårt mot dom kan de börja kräva stillestånd generar de 2 man i 4 dagar som han kan kräva att få fakturera för plus vinst.

Det jag menar är gör inte det större än va det är utan gör det här bara så stort som det är. :)

lycka till!
Förmannen kommer ut direkt måndag morgon, jag har begärt att få specifikation på arbetet i köket.
jag har lämnat önskemål till dem angående att ta in besiktningsman och kommer ta upp detta även under morgondagen. I o m att jag kommer att ta in besiktningsman för slutbesiktning oavsett (vilket jag kommer informera dem om) kan jag tycka att det är bättre även för deras del att det görs nu - innan de har färdigställt allt och måste riva desto mer för att korrigera felen.

Ytterligare en fråga om någon vet hur detta ligger till.
Ungefär där duschen ska placeras stod det ett element, enligt förmannen vid offertlämnadet får de inte dölja resterna / kopplingarna till det.
Nu verkar de dock vara dolt iallafall, jag försökte läsa branchregler kring sånt här men fattar inte riktigt skillnaden mellan olika rör typer etc etc.

Kan det vara ett undantag för detta iom att den där kopplingen från gamla elementet mycket väl kan ha hamnat i själva duschen?

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
L litenea skrev:
Jag har fått svar på mailet från Vd:n (inte vad jag väntat mig en söndagkväll) att han kontaktar förmannen direkt på morgonen om att han ska komma ut till mig.
Jag ska försöka att ha telefon på inspelning under besöket och min pappa kommer att medverka som stöd.
Några tankar jag har,
om jag t.ex formulerar mig att "i och med de brister som vi nu har upptäckt, framför allt med brister i tätskiktet och att arbetet inte lever upp till den branchstandard som hävdats så ställer jag mig frågande till i vilken mån de arbeten som nu är dolda (dvs resten av tätskiktet i väggar, golv, arbetet kring toaletten) lever upp till branchstandard och i nuläget känner inte jag att jag kan godkänna heller det arbetet utan dokumentation från er sida"
Kan jag säga och kräva något sådant??

Elen känns på så sätt lättare, även om den känns som det mest alarmerande. De måste visa upp att arbetet utförts av en auktoriserad elektriker, stämmer det?
Bra jobbat hittills. Vad som en sägs imorgon så ska du kräva en sammanställning från dom via mail efter ert möte. Gå INTE med på några muntliga löften. Lova.;). Bra att din pappa är med som stöd.

Jag tycker du i första läget ska fråga efter dokumentation, inte kräva. I det här läget handlar det inte om att godkänna någonting från din sida. Du påtalar det du som amatör har upptäkt. Lyssna in vad dom säger och ha målsättningen att ni ska komma överens om att ta in en oberoende besiktningsman.
Du kan absolut påtala att du ställer sig frågande även till arbetet du inte ser. Samtidigt så leder det antagligen ingen vart just nu.
Entreprenaden är inte klar.

Efter att du nu påtalat dina synpunkter är det upp till entreprenören att avgöra om dom skall börja åtgärda det som är fel nu eller bygga klart.

Känn dom lite mer på pulsen genom att Maila och ställa en fråga: Hej, får jag mina intyg från Bkr och Säker vatten direkt när ni är färdiga eller när får jag som?

Kan vara intressant för dig att se vad dom svarar. Återigen. Se till att få svaret via mail.

När det gäller elen. Är den ens inkopplad i centralen än? Eller är den bara framdragen?

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
L litenea skrev:
Förmannen kommer ut direkt måndag morgon, jag har begärt att få specifikation på arbetet i köket.
jag har lämnat önskemål till dem angående att ta in besiktningsman och kommer ta upp detta även under morgondagen. I o m att jag kommer att ta in besiktningsman för slutbesiktning oavsett (vilket jag kommer informera dem om) kan jag tycka att det är bättre även för deras del att det görs nu - innan de har färdigställt allt och måste riva desto mer för att korrigera felen.
Helt rätt tänkt. Försök att hålla isär arbetet i köket och badrummet i din skalle.
När det gäller badrummet så kan vi bara hoppas att dom tar sitt förnuft till fånga redan nu. Förutom att du i din beställning skulle ha dolda rör så känns det som att du nu börjar bli medveten hur illa allt är tyvärr.
Försök att få till så du kan ta ett kort på brunnen imorgon. Ta bort gallret och ta ett kort.

Har dom själva något innanför pannbenet så borde dom sakta men säkert börja förstå att detta badrum inte kommer att klara en besiktning. Sen är bara den stora frågan hur dom tänker agera.

L litenea skrev:
Ytterligare en fråga om någon vet hur detta ligger till.
Ungefär där duschen ska placeras stod det ett element, enligt förmannen vid offertlämnadet får de inte dölja resterna / kopplingarna till det.
Nu verkar de dock vara dolt iallafall, jag försökte läsa branchregler kring sånt här men fattar inte riktigt skillnaden mellan olika rör typer etc etc.

Kan det vara ett undantag för detta iom att den där kopplingen från gamla elementet mycket väl kan ha hamnat i själva duschen?
Jag fattar inte riktigt frågan? Du har tidigare haft ett vattenburet element i badrummet? Vad ska du ha för värmekälla nu?
Dom har alltså proppat bort det gamla elementet? Om så är fallet så tycker jag du ska fråga hur dom har gjort. Fråga på mail och kräv svar på mail.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.