101 819 läst ·
314 svar
102k läst
314 svar
Oskälig arbetskostnad tilläggsarbete?
Ja det vet jag inte. Svarade på att det finns svarta rör.
Jag fattar ju inte riktigt den här typen av saker men det finns ett rejält rör i garaget enligt offertlämnare 2 var det lite rostigt (ytligt) och behövde också bytas, och det skulle även ha gjorts av företag 1 efter att jag och vd kommit överens om att lägga på det på offerten (innan jag accepterade den dvs). När jag frågade varför det inte påbörjats så skulle de göra det ”när de visste var allt skulle vara” (vilket i mitt tycke känns som en konstig sak att ta sist... men jag vet inte..Krille-72 skrev:
Orkar inte gå tillbaka i tråden men jag har för mig att du skrivit att entreprenören skulle ha plockat bort stommar i köket. Bilat. Bytt avlopp och gjutit. Nu får gärna någon röris rätta mig. Finns det ens svarta nya avloppsrör i plast?
Det ser ju inte ens ut som att dom bytt avloppsröret i köket. Gjutit har dom inte gjort. Stammen ser gammal ut. Möjligen har dom bilat lite runt stammen men varför?
Röret går rakt ner i betongen. Sen skrev du att det går ihop med wc stammen i källaren? Jag tolkar det som att du ser stammarna?
Fattar ingenting av detta just nu.
Ner i garaget och fota med dig. Har pappa tagit ledigt idag eller har du satt han på arbetsläger?![]()
Laddar upp filmen som jag försökt ta från den öppning som finns i köksskåpet
Bra att du kommer från den gamla firman utan att behöva betala nåt mer än för lite material (som jag tolkar det som). Däremot känns det ju lite osäkert i vilket skick de har lämnat. Eftersom vi inte alls litar på vad de gjort så är frågan om det är lämpligt att behålla nåt. Jag skulle i alla fall inte vilja ha en gammal gjutjärnsstam ingjuten i källartaket. Det säkra alternativet är nog att riva ut allt och be den nya firman byta ner till strax under källartaket, dvs så att övergången mellan nytt och gammalt blir synligt. Då vet du med säkerhet att du kan byta resten i källaren nångång i framtiden utan att behöva riskera att det i värsta fall påverkar badrummet.
det är jag fullt medveten om, allt synligt ska rivas ned i princip och sen får de avgöra resterande saker om de är ok eller inte. Jag förstår ju att även deras utgångsläge kan vara sämre än det var i Januari eller hur man ska säga. Har bett om att få ha pappa med nu eftersom han fattar det tekniska och är bättre på att ställa rätt frågorD Dublin skrev:Bra att du kommer från den gamla firman utan att behöva betala nåt mer än för lite material (som jag tolkar det som). Däremot känns det ju lite osäkert i vilket skick de har lämnat. Eftersom vi inte alls litar på vad de gjort så är frågan om det är lämpligt att behålla nåt. Jag skulle i alla fall inte vilja ha en gammal gjutjärnsstam ingjuten i källartaket. Det säkra alternativet är nog att riva ut allt och be den nya firman byta ner till strax under källartaket, dvs så att övergången mellan nytt och gammalt blir synligt. Då vet du med säkerhet att du kan byta resten i källaren nångång i framtiden utan att behöva riskera att det i värsta fall påverkar badrummet.
Vad jag vet är sådana där svarta avloppsrör inte godkända för denna typ av förläggning utan enbart för takavvattning och sånt..L litenea skrev:det är jag fullt medveten om, allt synligt ska rivas ned i princip och sen får de avgöra resterande saker om de är ok eller inte. Jag förstår ju att även deras utgångsläge kan vara sämre än det var i Januari eller hur man ska säga. Har bett om att få ha pappa med nu eftersom han fattar det tekniska och är bättre på att ställa rätt frågor
Voj voj ingen rolig läsning i den här tråden, extra trist då jag anlitat samma firma för renovering av likadant badrum... Kan man få det besiktigat mer än ett år efteråt? Jag tycker det saknas ordentlig tätning kring kakelplattor kring fönster bredvid duschen och där rinner vatten när man duschar så man kan gissa att det kommer att uppstå fuktskador i värsta fall...
Vad kan man kräva för dokument så här efteråt?
I offerten står "Entreprenaden utförs enligt gällande branschregler"
Jag skulle nog ta dit en besiktningstekniker. Eventuellt kolla lite försiktigt runt fönstret, lukta, knacka på plattor för att höra om något har lossnat (blir ett bomljud isf.) Är det gjort som hos TS så har du nog redan en vattenskada vid fönstret. Du kan reklamera i 10 år så inga problem om det skulle visa sig finnas bristerC Caka65 skrev:Voj voj ingen rolig läsning i den här tråden, extra trist då jag anlitat samma firma för renovering av likadant badrum... Kan man få det besiktigat mer än ett år efteråt? Jag tycker det saknas ordentlig tätning kring kakelplattor kring fönster bredvid duschen och där rinner vatten när man duschar så man kan gissa att det kommer att uppstå fuktskador i värsta fall...
Lägg upp lite bilder så kan vi kolla när ångan ändå är uppe.C Caka65 skrev:Voj voj ingen rolig läsning i den här tråden, extra trist då jag anlitat samma firma för renovering av likadant badrum... Kan man få det besiktigat mer än ett år efteråt? Jag tycker det saknas ordentlig tätning kring kakelplattor kring fönster bredvid duschen och där rinner vatten när man duschar så man kan gissa att det kommer att uppstå fuktskador i värsta fall...
Vi får hålla tummarna att din ”hantverkare” hade bättre koll än vad mina hade.C Caka65 skrev:Voj voj ingen rolig läsning i den här tråden, extra trist då jag anlitat samma firma för renovering av likadant badrum... Kan man få det besiktigat mer än ett år efteråt? Jag tycker det saknas ordentlig tätning kring kakelplattor kring fönster bredvid duschen och där rinner vatten när man duschar så man kan gissa att det kommer att uppstå fuktskador i värsta fall...
där är från källaren (garaget) (givetvis skickade jag pappa att göra fotandet åt mig ) trodde han lagt upp dem redan men icke ^^Krille-72 skrev:
Orkar inte gå tillbaka i tråden men jag har för mig att du skrivit att entreprenören skulle ha plockat bort stommar i köket. Bilat. Bytt avlopp och gjutit. Nu får gärna någon röris rätta mig. Finns det ens svarta nya avloppsrör i plast?
Det ser ju inte ens ut som att dom bytt avloppsröret i köket. Gjutit har dom inte gjort. Stammen ser gammal ut. Möjligen har dom bilat lite runt stammen men varför?
Röret går rakt ner i betongen. Sen skrev du att det går ihop med wc stammen i källaren? Jag tolkar det som att du ser stammarna?
Fattar ingenting av detta just nu.
Ner i garaget och fota med dig. Har pappa tagit ledigt idag eller har du satt han på arbetsläger?![]()
Men va fasiken har dom egentligen gjort i köket? Din pappa vitnar om att det svarta röret i köket är gammalt. Dom verkar inte ha bilat upp golvet från köket in mot badrummet. Har du inga bilder från badrummet när golvet var uppbilat?L litenea skrev:
Ditt stående avloppsrör i garaget är din huvudstam. Till huvudstammen är sedan dina liggande stammar från kök och badrum kopplade på något sätt. Normalt när man renoverar ett badrum med gamla stammar så vill man byta dom så långt bort att man inte i framtiden behöver ta sig in via badrummet om något gammalt behöver bytas. Det är viktigt inför framtiden att dokumentera detta så man vet var dom gamla stammarna börjar ifall det blir något problem.
När jag nu ser bilden på din stående stam i källaren så blir jag lite orolig. Lite högre upp på den stammen så sitter det ett sk. Grenrör. Det är där badrum och kök ansluter. Kanske från varsitt håll. Detta grenrör kommer att rosta sönder före din stående stam i källaren. Då vill man veta så det går att byta UTAN att bila i badrummet.
Så lyckas du inte reda ut detta så bör du tyvärr kosta på en filmning.
Bilden nedan illustrerar hur det kan se ut. Den röda stammen till vä är den stående stammen. Jag uppfattade det som att din stående stam är lite mer mitt i huset. ”Grenen” som jag pratar om syns inte på denna bild. Dom syns lite bättre på den nedre bilden. Sen kan man ha gren som går åt olika håll osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tyvärr tog jag inget kort när de höll på, det enda jag minns är att de skurit bort av mattan, och att de hade det rostiga röret liggande i badrummet så frågan är om de bara monterat bort det befintliga för att fästa i det nya för att sen sätta tillbaka det gamla? (Ha i åtanke att jag inte fattar sådant här om det jag skriver är helt befängt )Krille-72 skrev:
Men va fasiken har dom egentligen gjort i köket? Din pappa vitnar om att det svarta röret i köket är gammalt. Dom verkar inte ha bilat upp golvet från köket in mot badrummet. Har du inga bilder från badrummet när golvet var uppbilat?
Ditt stående avloppsrör i garaget är din huvudstam. Till huvudstammen är sedan dina liggande stammar från kök och badrum kopplade på något sätt. Normalt när man renoverar ett badrum med gamla stammar så vill man byta dom så långt bort att man inte i framtiden behöver ta sig in via badrummet om något gammalt behöver bytas. Det är viktigt inför framtiden att dokumentera detta så man vet var dom gamla stammarna börjar ifall det blir något problem.
När jag nu ser bilden på din stående stam i källaren så blir jag lite orolig. Lite högre upp på den stammen så sitter det ett sk. Grenrör. Det är där badrum och kök ansluter. Kanske från varsitt håll. Detta grenrör kommer att rosta sönder före din stående stam i källaren. Då vill man veta så det går att byta UTAN att bila i badrummet.
Så lyckas du inte reda ut detta så bör du tyvärr kosta på en filmning.
Bilden nedan illustrerar hur det kan se ut. Den röda stammen till vä är den stående stammen. Jag uppfattade det som att din stående stam är lite mer mitt i huset. ”Grenen” som jag pratar om syns inte på denna bild. Dom syns lite bättre på den nedre bilden. Sen kan man ha gren som går åt olika håll osv.
[bild]
[bild]
Jag vet inte heller hur lång tid det var mellan att de ringde och berättade och att vi gick upp och kollade, jag tror att det var relativt direkt efteråt.
Tyvärr dokumenterade jag ingenting innan ni sa till mig, förutom den fula eldragningen och när fixturen monterats eftersom jag var sur över att det inte var i enlighet med vad vi kommit överens om.
det roliga är att byte av stam var med i offerten, det lade jag till efter att offertlämnare 2 och 3 pratat om det och hade det i sina offerter. Byter man då de här rören i garaget också? Jag frågade förmannen om varför de inte gjort något där (i garaget alltså) men han förklarade att det görs när de vet var allt ska vara ungefär? Jag kan ju spontant tycka att det borde göras samtidigt som man flyttar brunnen och allt sånt?
Kan bekräfta att stammen är placerad i mitten av huset och inte längs yttervägg eller hur man ska säga. Har tyvärr ingen planritning.