L litenea skrev:
Problemet som jag förstått det är att om företaget nekar ansvar så får man inte hjälp av försäkringsbolaget.
Ja, så är det ju. Men även om de som i hennes fall anvisar till deras garanti (vad det nu är) så kommer försäkringsbolag högst sannolikt neka till ersättning och hänvisa till hantverkaren istället om det är så att nått som är bristfälligt utfört orsakat skada.

Nya företaget fick ta över det sista arbetet av rivningen då vi upptäckte att det fanns kakelfix kvarlämnat från det ursprungliga badrummet och vi inte kände oss kompetenta nog att bila upp golvet. Saneringsfirma kom igår och har nu bilat upp golvet och upptäckt en vattenskada. Hur omfattande den är vet jag inte riktigt men mätaren gick upp på max. Med tanke på att vattnet inte har använts mer än att jag tvättat händerna några gånger i köket tror jag inte att detta beror på felaktiga rörkopplingar utan att detta är den skada som det första företaget upptäckte och fakturerade mig 28000 för att åtgärda.... fast de glömde tydligen att åtgärda problemet? ‍♀️ har iaf kontaktat försäkringsbolaget och det företag som de anlitar ska kontakta mig idag om en besiktning för att se om de kan ersätta en del av extraarbetet.
det övre röret till toaletten var tydligen bara ditsatt utan lim eller tätning eller något sånt, och fixturen till toan har de sågat bort en del av för att kunna sätta dit (har pratat med företaget och de ska ersätta mig för inköp av en ny)
Jag orkar knappt dokumentera allt längre, vet inte om vi har kunnat hitta något alls som är ok gjort.. rivarna tyckte att den nya rördragningen såg lite märklig ut...
Den största frågan just nu är väl hur omfattande skadan är ut mot köket, rivarna hittade murket trä från reglarna där...

• Fuktighetsmätare med maximal utslag indikerar vattenskada nära rör i bilat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis bilat betonggolv med synliga, skadade avloppsrör och murket trä, tecken på vattenskada.
    Skapa konto
  • Wow
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Är det typ latexfog som dom tätat mellan det gamla gjutjärnsrör och det nya plaströret.... kan ju vara där det slipprar ut lite vatten så det blir lite blött...

V Vector skrev:
Är det typ latexfog som dom tätat mellan det gamla gjutjärnsrör och det nya plaströret.... kan ju vara där det slipprar ut lite vatten så det blir lite blött...
Var kollade det var silikon dom hade satt fast kopplingen mellan det nya och gamla,
Och det läcker vatten mellen det gamla och nya.

Blir ju mer och mer sjuk den här tråden. De hade alltså bara tryckt i nytt avlopp i ett gammalt gjutjärnsrör, tätat med silikon utan någon form av övergångskoppling?

V Vector skrev:
V Vector skrev:
Som pappa skrev kan du ha rätt, jag är dock lite frågande till om det är hela problemet eller om det föreligger en fuktskada sedan tidigare också. Nu när det är uppbilat syns en liten pöl med vatten vid den koppling de har gjort, vattnet verkar komma från den slang som ligger i avloppet på bilden innan

• Vattenpöl och avloppsslang syns nära en uppbilad betongyta som antyder fuktskada.
    Skapa konto
  • Avloppsrör som är delvis isärkopplade i ett uppbilat betonggolv med synlig fuktskada och vattenpöl.
    Skapa konto
J J-O skrev:
Blir ju mer och mer sjuk den här tråden. De hade alltså bara tryckt i nytt avlopp i ett gammalt gjutjärnsrör, tätat med silikon utan någon form av övergångskoppling?
Såvitt jag förstår så är svaret ja. Jag ställer mig dessutom lite frågande till om inte även det gjutjärnsrör som sitter där borde ha byts när jag betalat (läs: skulle ha betalat) för ett byte av stammarna. Om röret som de bytt bokstavligen rostat sönder borde det väl föreligga en risk att även detta rostat sönder eller skulle kunna rosta sönder?

J
Väldigt bra ni rev upp allt!

Tänk på att kakelfix kan innehålla asbest, så ni har rimligt skydd och inte dammar ned resten av huset eller går runt med dammiga kläder. Har själv rivit kakel utan att tänka på att det kunde finnas asbest i. Dock dammade det inte och det mesta kaklet satt på en skiva jag tog loss i ett stycke, så är inte så orolig för egen del. Men värt att uppmärksamma.

J JohanLun skrev:
Väldigt bra ni rev upp allt!

Tänk på att kakelfix kan innehålla asbest, så ni har rimligt skydd och inte dammar ned resten av huset eller går runt med dammiga kläder. Har själv rivit kakel utan att tänka på att det kunde finnas asbest i. Dock dammade det inte och det mesta kaklet satt på en skiva jag tog loss i ett stycke, så är inte så orolig för egen del. Men värt att uppmärksamma.
Tack, jag skrev inte så tydligt förut, när jag uppmärksamade kakelfixen så avbröt vi arbetet och nästa firma tog över så det är inte vi som har rivit det sista eller bilat upp golvet utan saneringsfirman. Har städat av det värsta med byggdammsugare + våttorkning i resten av huset, mer ordentligt ska göras innan hemflytt.

L litenea skrev:
Såvitt jag förstår så är svaret ja. Jag ställer mig dessutom lite frågande till om inte även det gjutjärnsrör som sitter där borde ha byts när jag betalat (läs: skulle ha betalat) för ett byte av stammarna. Om röret som de bytt bokstavligen rostat sönder borde det väl föreligga en risk att även detta rostat sönder eller skulle kunna rosta sönder?
Det beror på i vilket skick gjutjärnsröret är i, helst skulle man ju bytt det ända ut i gatan. Men det kan ju vara tal om ett rejält ingrepp beroende på förutsättningar. I det fallet det är extremt bökigt borde man kör re-lining om röret är i dåligt skick.

Vad är det förresten för rör man skickat ner i avloppsgrodan och varför?

J J-O skrev:
Det beror på i vilket skick gjutjärnsröret är i, helst skulle man ju bytt det ända ut i gatan. Men det kan ju vara tal om ett rejält ingrepp beroende på förutsättningar. I det fallet det är extremt bökigt borde man kör re-lining om röret är i dåligt skick.

Vad är det förresten för rör man skickat ner i avloppsgrodan och varför?
Varför kan jag inte svara på men det tycks vara vattnet som har gått till handfatet förut, det är en sån ”kopplingsslang” som man har till duschen. (bilden nedan är från 13/2). Rivarna hade noterat att det läckte från den (vi har stängt av vattnet nu så att avfuktaren kan göra sitt jobb)

• Väggmonterade rörändar och en kopplingsslang ovanför en fogpistol och en toalettrulle på ett badrumsgolv.
    Skapa konto
Undrar varför de inte proppade det röret också. Kanske ville ha rinnande vatten av någon anledning, då är väl kulventilen inte helt tät om det kommit vatten från den. Om det tillkommit en massa problem utöver det ni redan kände till pga det där borde de fan ställas till svars. Helt otroligt, är ju som att de hittat på alla möjliga vansinneslösningar för att sabotera.

• Gilla
ReijoS
  • Laddar…
J J-O skrev:
Undrar varför de inte proppade det röret också. Kanske ville ha rinnande vatten av någon anledning, då är väl kulventilen inte helt tät om det kommit vatten från den. Om det tillkommit en massa problem utöver det ni redan kände till pga det där borde de fan ställas till svars. Helt otroligt, är ju som att de hittat på alla möjliga vansinneslösningar för att sabotera.
Jag tror att dom använde det till testa om avloppet fungerade som det skulle.
Men det är bara en gissning från min sida.

L litenea skrev:
Som pappa skrev kan du ha rätt, jag är dock lite frågande till om det är hela problemet eller om det föreligger en fuktskada sedan tidigare också. Nu när det är uppbilat syns en liten pöl med vatten vid den koppling de har gjort, vattnet verkar komma från den slang som ligger i avloppet på bilden innan
Hej! Kommentarer är överflödiga när det gäller det du råkat ut för. Jag har förstått att du är på väg att kontakta ditt försäkringsbolag. Jag vet faktiskt inte hur mycket dom kan hjälpa dig med detta för nu handlar det om att du ska få skadestånd från firman som utfört arbetet. Du behöver alltså någon form av juridisk rådgivning hur du ska gå vidare med detta.

Nu till det praktiska. Någon har redan påpekat att anslutningen mellan gjutjärnsrör och nya plaströr är helt felaktig. Kan bara bekräfta att det ser helt galet ut.

på bilden ser man en stående stam. Är köket på andra sidan?
Min gissning är att det är så. Sen minns jag en bild från garaget där den stående stammen kommer ner.
Om min teori stämmer bör man plocka bort köks skåpen och bila fram den liggande stammen i köket. Den ansluter på den stående stammen om min tanke stämmer. Samtidigt bilar man fram redan av den liggande stammen i badrummet.
På detta sätt får du bort alla gamla stammar från både kök och badrum. Den stående stammen som syns på bilden kapar du helst uppe på vinden så även den byts ut. Neråt i garaget så är den synlig om jag minns rätt. Där kapar man den en bit över golvet i garaget.
Lite gissningar som sagt.;)

Felaktig anslutning mellan gammalt gjutjärnsrör och nytt plaströr i en vägg under renovering, markerat med röda pilar.
Skapa konto

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hej! Kommentarer är överflödiga när det gäller det du råkat ut för. Jag har förstått att du är på väg att kontakta ditt försäkringsbolag. Jag vet faktiskt inte hur mycket dom kan hjälpa dig med detta för nu handlar det om att du ska få skadestånd från firman som utfört arbetet. Du behöver alltså någon form av juridisk rådgivning hur du ska gå vidare med detta.

Nu till det praktiska. Någon har redan påpekat att anslutningen mellan gjutjärnsrör och nya plaströr är helt felaktig. Kan bara bekräfta att det ser helt galet ut.

Min gissning är att det är så. Sen minns jag en bild från garaget där den stående stammen kommer ner.
Om min teori stämmer bör man plocka bort köks skåpen och bila fram den liggande stammen i köket. Den ansluter på den stående stammen om min tanke stämmer. Samtidigt bilar man fram redan av den liggande stammen i badrummet.
På detta sätt får du bort alla gamla stammar från både kök och badrum. Den stående stammen som syns på bilden kapar du helst uppe på vinden så även den byts ut. Neråt i garaget så är den synlig om jag minns rätt. Där kapar man den en bit över golvet i garaget.

[bild]
Krille-72 Krille-72 skrev:

[bild]
Nu har den nya firman sagt att det bytas rör till garaget hela vägen, men har ingen aning när dom kan börja med jobbet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.